Gå til innhold
  • Bli medlem

Debutant som tursyklist


Bjellesau

Anbefalte innlegg

Hei 

For en del år siden syklet jeg en del langture med en hjemmbygget sykkel satt opp til dette. Dvs bagasjebrett med 2 sidevesker og evt teltpose og sovepose på tvers over. Dette var før lettpakking riktig var oppfunnet. Jeg brukte styretaske med gjennomsiktig lokk med lomme til papirkart, hvilket funket fint og kan gi bra overblikk - detaljert kart også over potensielle leirplasser. Styretasken var også noenlunde enkel å ta av og fungerte som skuldertaske med en medfølgende rem. Derfor var kamera penger mv. der sammen med annet fx snob, som enkelt kunne tas opp mens man syklet. Det var en Karrimore styretaske

Jeg vill gjøre alt for å unngå de store, men ofte relativ smale veier,  med trailertraffikk tett omkring!! I mange dalfører er der ofte en "bortsidevei", som mulighet. Den kan være lenger og mer kronglete å kjøre, men finere enn RV 7! Hørte om en danske som syklet NPL med et heldekkende veikart over hele Norge!! Han likte ikke trailertrafikken og de tunneller han kom over, men han kunne jo ha forberedt turen noe bedre!! 

Dagsdistansen er vel helt avhengig av generell form, dagsform, terreng, veistandard og ikke minst motvind og status på rompen. Men opp til 100 km/dagen er en mulighet. Jeg brukte sykkelbukse med skinn og evt rompesalve. hvis ille. Men dette er også spørsmål om tilvenning og finjustering av styr- saddel og "den riktige saddel" til ens egen bak.

Man må vurdere om å bruke sykkelsko med gå-mulighet eller alminnelige sko med litt stiv såle og platform-pedaler, som du visst har? Jeg foretrekker det siste.

Som regel klarer man å finne en slkjermet leirplass til et lite 1.mannstelt, men campingplass i blant er også en mulighet. Noen har bare minimal-bagasje og et bra fyllt kredittkort med!!

Jeg vil anbefale litt verktøy til reparasjon av punktering, kjetting splitter/samler, gear, bremser og noen ekstra eiker til bakhjul, som blir ekstra belastet av bagasje. Dermed også avtrekker til gearhjul bak, fordi eikene på gearsiden går rett mellom felg/nav og fjærer dermed dårligere enn på den annen side, hvor de går "paraply"formet. Det er som regel "gearside"eiker som ryker, hvis i det hele tatt! Iflg foto har du eiker med 3-kryss?? Det er sterkere enn det som ble litt mote med bare 2-kryss, som bør unngås til tursykling, hvor sterke hjul er et poeng.

I Danmark og Sverige finnes ganske mange tilrettelagte gapahukplasser. Syklet en gang langs gamlegrensen Halland, Skåne, Blekinge mot Sverige. Her på FF var en gang en sykkelturberetning fra langhelgtur i Nordjylland (ferge til Hirtshhals.) For nå å gi noen ideer. Syklet også en gang i Provence (kredittkort-tur!) Meget fint. Det var noen gamlinger med fra Bjarne Riis Herning team med som syklet Mont Ventoux. Tour de France klassikker! Jo, det var da ikke værre enn å sykle fra Hostbro til Herning i motvind!! Svarer til Jæren området mht vestenvind.!

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bjellesau skrev (2 timer siden):

Veldig fristende med kr 99........mindre fristende med noe som virker sånn passe dårlig. Men kanskje er det greit nok.🤔

Bruk og kast-mentaliteten er jo ikke noe jeg støtter, men i stedet for å kjøpe noe halvbra som likevel er ganske dyrt, så hadde jeg heller gått for denne som startmodell. Men det beste er jo å gå for top end med en gang, om man føler man har råd/vil prioritere dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.