Gå til innhold
  • Bli medlem

Debutant som tursyklist


Bjellesau

Anbefalte innlegg

PXL_20240615_0800261752.thumb.jpg.f66a1581cf0ca9c594aa5eb977e545b1.jpg

Inspirert av @rayun sine fine videosnutter, «eventyrsykling», gikk jeg i vår til innkjøp av 2 stk vanntette sykkeltasker og en liten styreveske. Det virket spennende med tursykling og jeg tenkte det kunne være en fin variasjon til fotturer. 

PXL_20240615_1147099822.thumb.jpg.9e53411e92086794ad87426fae26d3c8.jpg

I juni reiste jeg derfor på en liten prøvetur der jeg tok toget til Larvik og syklet hjem til Oslo. Jeg hadde bestemt meg for å gjøre turen på 3 dager med to overnattinger i telt. Under planleggingen dukket det opp noen spørsmål som jeg håpet denne turen kunne gi svar på:

PXL_20240615_115531742_MP2.thumb.jpg.e6912fad2c9124148ef3a55cc470f1b7.jpg

1. Hvor lange dagsetapper er jeg komfortabel med?

2. Hvordan vil nærkontakten med sykkelsete oppleves over flere dager på rad?

3. Er det enkelt å finne drikkevann?

4. Hvordan finner jeg gode teltplasser? 

PXL_20240616_0623443272.thumb.jpg.ea87dd78638df21fdc1ef5de11382880.jpg

Svar:

1. Lengden på dagsetappene ble omtrent 60 km pr dag. Nå hadde jeg ganske korte dager på sykkelen, og det var bare dag nr 2 som kunne regnes som en full dag. Den første dagen ble også litt lengre enn planlagt siden toget fra Oslo havarerte i Drammen og jeg måtte sykle til Sande for å ta toget videre. Når dette er sagt var jeg imidlertid litt overrasket over å bruke såpass lang tid. Navigasjonsappen jeg brukte, Mapy, hadde forsåvidt en realistisk beregning av sykkeltid (Krokstranda-Nesoddtangen, 49.3 km, 4 timer), men når lunsjpause med tilberedning av varm mat, leting etter koselig pausested, finne drikkevann, små pauser etc kommer i tillegg så flyr tiden raskt. Kanskje dagsetapper på 80 km blir det jeg kan gå ut i fra på neste tur? Hvilke erfaringer har andre tursyklister her på forumet?

PXL_20240616_091056206.MP3.thumb.jpg.991c7338488e4425aa9c4cb441213192.jpg

2. Jeg må innrømme at jeg var litt bekymret for sår rompestomp, siden dette var min første sykkeltur over flere dager, men dette gikk bedre enn forventet. Jeg brukte sykkelbukse og hadde en liten stopp hver time. Jeg merket litt sårhet den siste dagen, men var faktisk like øm i hender, armer og skuldre. Det kan sikkert hjelpe å finjustere sadel og styre til bedre posisjon, men jeg tenker dette dreier seg mest om trening og tilvenning. 

3. Jeg har fått med meg at tursyklistene bruker kirkegårder til å fylle drikkevann. Dette gjorde jeg også. I tillegg var det tilgang på vann i båthavner/marinaer og innimellom unner man seg en brus fra butikker eller bensinstasjoner også. På denne turen var det altså ikke noe vanskelig med god vannforsyning og jeg hadde med en 0.7 liter flaske på ramma og en 1.0 liters Nalgene som reserve.

PXL_20240615_1201238052.thumb.jpg.9a39d1afa31be7b88b0d73173488d0e9.jpg

4. Jeg hadde planlagt begge overnattingsstedene mine. Den første natta var på øya Veierland, utenfor Nøtterøy og den andre på Krokstrand mellom Son og Drøbak. Det var et flott friområdet på Veierland, men området rundt Krokstranda var veldig nær kyststien. Det gjorde at jeg satte opp teltet, Hilleberg Enan, på svaberg.

PXL_20240615_162754110.MP3.thumb.jpg.0dc4f93d756417f2add2005ee8d04e5f.jpg

Noe teltet ikke er egnet til. Faktisk slet bardunene seg løs i solgangsbrisen klokka 4 om morgenen og teltet ble liggende som en stor blafrende søppelsekk. Det var surt å stå opp så tidlig å slå opp teltet der jeg burde reist det kvelden før. Når et planlagt teltsted kan bli helt rævva ser jeg at å finne teltplass spontant på slutten av dagen kan være utfordrende p.g.a bebyggelse og sivilisasjon. Spesielt om en ikke ønsker å benytte campingplasser eller hytter o.l. Her er det altså stor forskjell fra fotturer i fjellet. 

PXL_20240615_1726191882.thumb.jpg.6b91dcdf232157e8e2ac83174bc3657f.jpg

Selv om det var ganske forskjellig fra trasking i fjellet så var sykkeleventyret en fin opplevelse. Jeg sitter og planlegger en ny tur. Og nye spørsmål dukker opp:

1. Hvordan gjør jeg navigeringen mest mulig smidig? På fjellet bruker jeg papirkart, men det virker upraktisk på sykkeltur. Jeg brukte appen Mapy, som fungerte bra. Det som ikke fungerte bra var at jeg hadde telefonen i lomma eller styrevesken. Og det ble mye stopping for å fiske den opp. Til tider må jeg innrømme at jeg rett og slett ikke gadd å ta opp telefonen, og syklet etter hukommelsen i stedet. Selvsagt syklet jeg meg bort og brukte en del tid på å surre meg tilbake. Kanskje jeg må få et feste for telefonen på styre? Eller sykkelcomputer/gps? Noen som har erfaringer her?

2. Hva gjør jeg med sykkelen og sykkelveskene når jeg handler eller stopper for å spise et sted? Det er selvsagt greit å låse sykkelen, men litt styr å ta med seg 2 sykkelvesker og demontere styrevesken for hver gang en går fra sykkelen. 

PXL_20240615_1127054322.thumb.jpg.e4c411321d48f1a8351f84fc1253f6ce.jpg

3. Teltplassene er fortsatt et åpent spørsmål. Skal jeg planlegge ved hjelp av kart og flyfoto, eller ta det på sparket? Kanskje må jeg bruke campingplasser iblant?

PXL_20240614_1911253123.thumb.jpg.6cfa0f085370c5e8a04b3ad9ed05cd3e.jpg

Jeg får pakke sykkelen på ny og finne ut av dette.

PXL_20240616_060712617~2.jpg

PXL_20240615_114016302~2.jpg

PXL_20240615_114928110.MP.jpg

Endret av Bjellesau
  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bjellesau skrev (5 timer siden):

Kanskje jeg må få et feste for telefonen på styre? Eller sykkelcomputer/gps? Noen som har erfaringer her?

Flott turrapport!

Vil anbefale en sykkelcomputer som f. eks Garmin Edge 540 eller tilsvarende ja. Det blir så mye enklere å følge en planlagt rute lang «syklebare» veier og stier. Telefon på styret er noe forferdelig knot. 

 

Bjellesau skrev (5 timer siden):

Hva gjør jeg med sykkelen og sykkelveskene når jeg handler eller stopper for å spise et sted?

Jeg bruker en liten veske/pakkpose som jeg legger telefon, computer, lommebok og andre verdisaker i og tar dette med inn. Sykkelen lar jeg bare stå igjen enten ute slik at den er synlig fra kassa i butikken, eller jeg triller den inn i gangen eller helt inn i butikken. Jeg møter stort sett bare smil når jeg kommer trillende med en fullstappet sykkel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke dumt, @ketilring, å ha en liten veske for å ta med det som er mest fristende å stjele. Kanskje en slik sammenrullbar ryggsekk som pakker ned til ingenting er lur. Skal også sjekke sykkelcomputeren du foreslår. 

Jeg har bodd i Oslo i 30 år, og der forsvinner sykkelen din før du får sagt rullekebab, så kanskje jeg har blitt overforsiktig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt og brukt quadlock til flere ting. Det er noe jeg aldri blir å kjøpe igjen. Skal ikke gå for dypt inn i det her, men jeg landet på Peak Design sine mobil løsninger. Det funker langt bedre, klikker på plass med magnet og eneste jeg bruker på både trøsykkel (e-mtb) og motorsykkel 

 

https://eu.peakdesign.com/products/out-front-bike-mount

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (3 minutter siden):

Ortlieb har styrevesker med hurtigkobling og gjennomsiktig lomme på lokket. To fluer i en smekk. Tilgang til telefon, og enkel å hanke med seg når en forlater sykkelen. Tar 2 sekunder å få løs, og 1 sek å feste igjen.

Feks. https://www.ortlieb.com/en_us/ultimate+F3131 

Når jeg kjøpte styrevesken jeg bruker stod valget mellom den du lenker til og den jeg kjøpte https://www.ortlieb.com/en_us/accessory-pack+F9952

Jeg ser absolutt fordelen med ditt forslag, men ønsket minst mulig faste braketter som alltid er på sykkelen, OG så har jeg tenkt at jeg kanskje kunne utvide med større styrevesken, der den jeg har er beregnet til å monteres fast på denne; https://www.ortlieb.com/en_us/handlebar-pack+F9932

Men som alltid, utstyrsbehovet vil utkrystalisere seg over tid ved praktisk bruk, og jeg har faktisk savnet en rask "klikk&schmock" løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige ord innledningsvis @Bjellesau og takk for fine bilder og turrapport. 
Jeg tror det er mange løsninger på planlegging og oppsett, samt gjennomføring. Det som funker for meg funker kanskje ikke for deg og så er jo ikke dette helt statisk. Utstyr, pakking og dagsetapper vil jo endres etter som erfaring bygges, heldigvis. 
Jeg har ikke fasit, men for å prøve å speile noen av spørsmålene dine, så gjør jeg det slik:

1, Mine dagsetapper ligger vanligvis på +/- 100km. Terreng og vær (vindretning) og dagsform avgjør. Jeg bruker Google, Norge i bilder etc for å sjekke mulige alternative steder å sette camp, klaffer veldig sjelden. Sykler gjerne til 7-8 tiden før jeg begynner å se etter mulig campsted. I siviliserte strøk begynner jeg tidligere pga problemer med bebyggelse etc.

Som navigasjon bruker jeg som deg Mapy.cz og har lagt inn ruten på ca dagsetapper på tlf, som jeg har i en liten toptube bag. Bruker å sette Mapy på stemmeguiding når det er litt å velge mellom av h / v, rett fram. Du kan velge å ha skjerm på hele tiden og får da i tillegg til stemme, visuelt høyre - venstre, men det trekker selvfølgelig strøm. Selv har jeg forlatt egen sykkelgps da det blir enda en dings som skal lades og telefon funker aldeles glimrende til jobben. 
 

2, Jeg har i flere år brukt sykkelbukse med padding og har varierende erfaring med det. Siden jeg svetter mye blir padding/ bukse ganske våt og da forsterkes friksjonen og huden får svi. Over flere dagers tur blir jeg sår, selv ved bruk av chamois/salve.
I år valgte jeg å flytte paddingen fra buksa til sete og har gjennomført alle turer kun med syntetisk (glatt) truse og baggy shorts uten antydning til ubehag.  Bonus er at 2 truser tar myyyee mindre plass enn 2 sykkelbukser.

3, Vann fylles på kirkegårder, butikker, bensinstasjon eller fra naturen (event med filtrering) spør også i hus/hytter jeg passerer vist jeg må ha vann. Har 2 stk Imsdalflasker på 0,7 l og prøver å fylle før jeg må.

4, Ved handling bruker jeg sansene og tar sykkelen med inn vist jeg føler for det. Ellers låses den utenfor. Jeg har en liten veske jeg henger rundt halsen når jeg handler. I den har jeg kort og penger + at den rommer mobilen. GoPro løsnes fra styret og blir med i lomma, mens resten blir på sykkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (1 time siden):

Vil du si noe om hvorfor du ikke anbefaler det til sykling?

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har slitt med å finne rett vinkel for å få den til å låse. Så vrir jeg den til, for så å se telefonen løsne og akkurat rekker å ta den før den går i bakken. Det er jævlig knot med den låsemekanismen. Den tåler dårlig skit og sand, blir fort slark i systemet og den vibrer over gjennomsnittet på sikt. 
Det eneste Quadlock er god på er markedsføring og sørge for at produktet er synlig over alt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (12 timer siden):

Hva gjør du, @Krankman, når regnet bøtter ned?

Ingenting. Telefonen (iPhone) tåler litt vann. Enig med tshansen i at Quadlock kan være litt kronglete å klikke på plass, men ikke et stort problem synes jeg. 

Jeg har også god erfaring med Ram X-grip. Den kan du evt kombinere med vanntett etui. 

Endret av Krankman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (11 timer siden):

Mange av oss med motorsykkel liker mobiltelefonen montert med QuadLock på styret. De har tilsvarende utstyr til sykkelbruk.

Krankman skrev (1 time siden):

Jeg har også god erfaring med Ram X-grip.

Jeg har like dårlige erfaringer som @tshansen når det gjelder Quadlock, Ram X-grip og andre tilsvarende produkter. Sykler man på singletrack, humpete skogsveier eller litt hullete grusveier så vil telefonen henge å dingle og til slutt ristes løs, og ender med fly metervis gjennom lufta og gå rett bakken. Disse holderne er for svake til å holde en større smarttelefon.

Bjellesau skrev (8 timer siden):

God ide @rayun, telefonen kan festes på en liten top-tube bag....👌

Dette fungerer og holder telefonen på plass, men har sine ulemper. Det blir vanskelig å se skjermen og betjene knapper og touch-skjerm når den ligger i plastlomma, spesielt hvis det kommer fukt og kondens på innsiden av plastvinduet. I tillegg kommer den litt for langt bak på sykkelen slik at man må krumme ryggen litt og bøye hodet ned for å kunne se skjermen. En slik bred topprørsveske kan også komme i veien for knær og lår når man tråkker, spesielt når man  står og sykler.

Krankman skrev (1 time siden):

Ingenting. Telefonen (iPhone) tåler litt vann. 

Det gjør den. Men skjermen blir vanskelig å lese og til tider umulig å betjene med vann på.

Andre ulemper med telefonen er at det kan være vanskelig å betjene skjermen med hansker eller votter, og at skjermen blir vanskelig å lese i sterkt sollys. For ikke å glemme hvor fort batteriet tappes når man har skjermen på full styrke og GPS-mottakeren står på konstant. Den varer sjelden en hel dagsøkt på 6-8 timer og man ender med å måtte ha den tilkoblet batteribank mens man sykler. Fungerer dårlig i regn og vind og på humpete veier.

KR_2022_00823.thumb.jpg.35080f3c3fc24ff5943949ca3171ad70.jpg

Jeg har erfart at en sykkelcomputer løser de fleste at disse problemene. Jeg bruker en Garmin Edge 530 til trening på grus- og landeveissykkel, og den har vist seg å fungere bra til navigering på lengre sykkelturer også. Så denne vil jeg skryte litt av: Gode kart med turn-by-turn navigering med varsling, batteriet varer i rundt 20 timer i GPS-modus (som regel 3 hele dager), skjermen er leselig under alle forhold og den betjenes med knapper på siden. I tillegg er festebrakettene meget solide og holder enheten godt på plass i en ergonomisk god posisjon ut foran styret. Den er koblet til telefonen (som ligger trygt i rygglommen eller i en veske) med BT og kan vise varsler om innkommende anrop og meldinger om ønskelig. Ruter som jeg legger opp i Garmin eller Strava synkroniseres automatisk. I tillegg har den alle de vanlige GPS- og aktivitetsfunksjonene som en Garmin klokke eller håndholdt enhet har.

IMG_3587.thumb.jpg.c872f3b0a490d456dc7e126d980522b7.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (20 timer siden):

3. Teltplassene er fortsatt et åpent spørsmål. Skal jeg planlegge ved hjelp av kart og flyfoto, eller ta det på sparket? Kanskje må jeg bruke campingplasser iblant?

Jeg gjør begge deler. Jeg har som regel sett for meg på forhånd hvor jeg har lyst til å campe, og bruker ofte https://norgeibilder.no/ for å lokalisere mulige teltplasser. Men etter noen dager er det fort gjort å havne bak eller foran den planlagte ruta, og man ender opp med litt ad-hoc teltplasser i stedet. Men det er ikke så vanskelig å finne plasser å campe i Norge. Sykler man skogsveier eller på grusveier på fjellet kan man jo campe stort sett overalt. Langs landeveien er det ofte skogholt eller vann med litt vegetasjon rundt og kanskje en rasteplass som kan egne seg. Campingplasser har jeg aldri brukt, men kan se for meg at det er fint å stoppe der og ta en dusj og tørke klær og utstyr en gang i blant på lange turer.

Blir man nødt til å campe i nærheten av vei eller annen infrastruktur er det en fordel å være litt "stealth" og tenke litt på hvilket telt man benytter og hvor man plasserer det. Min favoritt er Hilleberg Enan i grønn, det er lite og glir godt inn blant gress og busker og annen vegetasjon.

KR_2022_00851.thumb.jpg.dc17b224b37ab87fc4c39f794279852f.jpg

Sjokkfarger på sykkelen er heller ingen fordel om man ikke vil bli lagt merke til. Jeg foretrekker sort, grå eller mørk grønn. Men bruker mye signalfarger og reflekser på sykkelbekledning naturligvis, for å være synlig langs veien.

KR_2022_00762.thumb.jpg.5e4fc61487f950403e4c541ba6c2c420.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis ulike erfaringer hvorvidt telefonen er egnet til navigering, og hvordan den i såfall skal festes. 

Jeg tviler ikke på at Garmin Edge 540 som @ketilring anbefaler er bra, men den koster litt. Og enda en duppeditt å styre på med. Jeg må i så fall tenke hvor mange bruksdøgn det blir i løpet av et år, for denne er vel utelukkende til sykkel- bruk? Eller tar du den med på fotturer også, @ketilring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mobilen i denne enkle holderen fra Biltema på en del sykkel og MC- turer. Den kan selvsagt ikke konkurrere med de langt dyrere modellene og sykkelcomputerne nevnt ovenfor, men den er vanntett, holder seg på plass og har aldri ristet av. Litt fiklete å klipse den av og på, men for meg var det et billig og greit nok alternativ. Touch-funksjonen gjennom plasten virker sånn passe dårlig, men nok til å flytte kartutsnitt uten å måtte ta den ut. 
Har også hatt Garmin-GPSen inni. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (10 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at Garmin Edge 540 som @ketilring anbefaler er bra, men den koster litt. Og enda en duppeditt å styre på med. Jeg må i så fall tenke hvor mange bruksdøgn det blir i løpet av et år, for denne er vel utelukkende til sykkel- bruk? Eller tar du den med på fotturer også, @ketilring?

Du har rett. Sykler man bare litt av og til gir det ikke mening med en dedikert sykkelcomputer, og en telefon er en løsning som fungerer greit nok.

Jeg sykler på daglig basis, det blir over 6000 km i året, så det å ha en Garmin Edge gir fullstendig mening for meg. Jeg kjøpte min Edge 530 på tilbud for 2500,- for over tre år siden, så det har nok vært en av mine beste investeringer. Jeg vil ikke nøle med å anbefale en slik (eller Wahoo, Hammerhead eller annet) til alle som sykler mye og logger aktivitetene sine og samtidig trenger en god navigasjonsenhet. Garmin Edge er som du sier kun for sykling. Til alt annet bruker jeg Garmin Fenix GPS-klokke (men den kan også brukes til sykling).

rayun skrev (13 timer siden):

Selv har jeg forlatt egen sykkelgps da det blir enda en dings som skal lades og telefon funker aldeles glimrende til jobben. 

Det tenkte jeg også. Men for sykkelturer på opptil tre dager (som er det mine turer vanligvis varer) så opplever jeg at sykkelcomputeren varer hele veien og enda litt til. Samtidig så blir telefonen mye mindre brukt, så den varer hele turen den også.

Så i dette tilfellet blir det en ting mindre å lade.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange relevante og gode innspill fra alle i denne tråden. På forhånd hadde jeg ikke trodd at navigasjon skulle bli noen stor sak å ta stilling til, men etter første tur og så mange ulike meninger og erfaringer her, så har jeg litt å gnage på.

Kanskje ender jeg opp med papirkart.....😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (23 timer siden):

Når dette er sagt var jeg imidlertid litt overrasket over å bruke såpass lang tid. Navigasjonsappen jeg brukte, Mapy, hadde forsåvidt en realistisk beregning av sykkeltid (Krokstranda-Nesoddtangen, 49.3 km, 4 timer), men når lunsjpause med tilberedning av varm mat, leting etter koselig pausested, finne drikkevann, små pauser etc kommer i tillegg så flyr tiden raskt. Kanskje dagsetapper på 80 km blir det jeg kan gå ut i fra på neste tur? Hvilke erfaringer har andre tursyklister her på forumet?

Jeg opplever det samme, at tiden flyr og man som regel bruker lengre tid en man trodde. Og det syns jeg er bra.

I stedet for å fokusere på distanse og dagsetapper, må man heller ta seg god tid til å oppleve ting underveis, leve litt i "slow motion" og stoppe opp og utforske interessante plasser man vanligvis ville ha sust forbi med bil. Tanken på at man har alt man trenger på sykkelen og at man kan dra hvor man vil og stoppe et sted og bli så lenge man vil, gir en stor frihetsfølelse. Det er også påfallende hvor fort man faller til ro og kommer inn i en annen rytme når man lever et slikt nomadeliv.

Og en tanke som av og til dukker opp når turen nærmer seg slutten er: nå kunne jeg lett fortsatt helt til Nordkapp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt mobilen i denne enkle holderen fra Biltema på en del sykkel og MC- turer. Den kan selvsagt ikke konkurrere med de langt dyrere modellene og sykkelcomputerne nevnt ovenfor, men den er vanntett, holder seg på plass og har aldri ristet av. Litt fiklete å klipse den av og på, men for meg var det et billig og greit nok alternativ. Touch-funksjonen gjennom plasten virker sånn passe dårlig, men nok til å flytte kartutsnitt uten å måtte ta den ut. 
Har også hatt Garmin-GPSen inni. 

Veldig fristende med kr 99........mindre fristende med noe som virker sånn passe dårlig. Men kanskje er det greit nok.🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (50 minutter siden):

Jeg opplever det samme, at tiden flyr og man som regel bruker lengre tid en man trodde. Og det syns jeg er bra.

I stedet for å fokusere på distanse og dagsetapper, må man heller ta seg god tid til å oppleve ting underveis, leve litt i "slow motion" og stoppe opp og utforske interessante plasser man vanligvis ville ha sust forbi med bil. Tanken på at man har alt man trenger på sykkelen og at man kan dra hvor man vil og stoppe et sted og bli så lenge man vil, gir en stor frihetsfølelse. Det er også påfallende hvor fort man faller til ro og kommer inn i en annen rytme når man lever et slikt nomadeliv.

Og en tanke som av og til dukker opp når turen nærmer seg slutten er: nå kunne jeg lett fortsatt helt til Nordkapp!

Enig i dette litt romantiske synet, selv om de fleste av Fjellforumianerne nok har en begrenset tidsramme for turene sine. Jeg har også behov for å vite omtrent hvor raskt og langt jeg kan sykle for å komme hjem til hverdagen til riktig dag. 

Men det er fristende å sette av noen uker sammenhengende til tur, uten en veldig definert rute eller plan. Ta livet som det kommer seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (4 timer siden):

Jeg gjør begge deler. Jeg har som regel sett for meg på forhånd hvor jeg har lyst til å campe, og bruker ofte https://norgeibilder.no/ for å lokalisere mulige teltplasser. Men etter noen dager er det fort gjort å havne bak eller foran den planlagte ruta, og man ender opp med litt ad-hoc teltplasser i stedet. Men det er ikke så vanskelig å finne plasser å campe i Norge. Sykler man skogsveier eller på grusveier på fjellet kan man jo campe stort sett overalt. Langs landeveien er det ofte skogholt eller vann med litt vegetasjon rundt og kanskje en rasteplass som kan egne seg. Campingplasser har jeg aldri brukt, men kan se for meg at det er fint å stoppe der og ta en dusj og tørke klær og utstyr en gang i blant på lange turer.

Blir man nødt til å campe i nærheten av vei eller annen infrastruktur er det en fordel å være litt "stealth" og tenke litt på hvilket telt man benytter og hvor man plasserer det. Min favoritt er Hilleberg Enan i grønn, det er lite og glir godt inn blant gress og busker og annen vegetasjon.

KR_2022_00851.thumb.jpg.dc17b224b37ab87fc4c39f794279852f.jpg

Sjokkfarger på sykkelen er heller ingen fordel om man ikke vil bli lagt merke til. Jeg foretrekker sort, grå eller mørk grønn. Men bruker mye signalfarger og reflekser på sykkelbekledning naturligvis, for å være synlig langs veien.

KR_2022_00762.thumb.jpg.5e4fc61487f950403e4c541ba6c2c420.jpg

Her var det mye bra detaljer som jeg selv kan lære mye av. Takk for bra post. og bilder 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.