Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørrdrakt til kajakk


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte meg nylig en rimelig nybegynner fritidskajakk, 10 fot.
Bor rett ved et veldig padlevenlig vann/elv og ble umiddelbart hektet og skjønner ikke hvorfor jeg ikke har startet før :)

Begynner allerede å bli bekymret for padlesesongen utover høsten og ønsker å kjøpe meg en tørrdrakt.
Er sjelden mer enn maks 50m til land der jeg padler, og ser ellers for meg å bruke lokale små vann som det er mange av.

Blir nok i hovedsak turer på 2-3 timer og ingen lange ekspedisjoner til havs, til det trenger jeg evt kurs og en annen kajakk.
Padler nå et par timers turer 3-4 ganger i uka og er på utkikk etter en grei og bevegelig tørrdrakt med tisseluke

Er veldig usikker på hva slags type drakt man bør velge, trenger ikke rolls-royce modellen men ønsker ikke noe som ryker etter en sesong:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du noe som ryker etter en sesong, kjøp Nemo sin. Den er samtidig dyr, og de sletter alle dårlige reviews som legges ut…

Ønsker du rimelig, men bra, så selger både XXL og West System Typhoon drakter.

Ønsker du noe som virkelig tåler masse juling, er Ursuit AWS en drakt jeg jobber med å slite ut.

Og husk, alle små hull du skulle få, repareres med en dråpe lim/aquaure/Tec7/Sikaflex eller lignende på innsiden av drakten :) 

Ellers har jeg veldig god erfaring med Kokatat sitt hydrus 3-lags materiale i en bukse som jeg har.

Tett padlejakke (med luftemulighet i halsen) og padlebukse er en mer fleksibel løsning, og bedre å gå med på land, men ikke noe man skal ligge lenge i ute i kaldt vann med. Da må man ha gode egenredningsferdigheter, helst tett spruttrekk og en pålitelig rulle.

Sjekk finn.no ;)

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterD skrev (På 20.8.2024 den 8.30):

Padler nå et par timers turer 3-4 ganger i uka og er på utkikk etter en grei og bevegelig tørrdrakt med tisseluke

Er veldig usikker på hva slags type drakt man bør velge, trenger ikke rolls-royce modellen men ønsker ikke noe som ryker etter en sesong:)

Jeg var i samme situasjon som deg, og var på jakt etter en helt grei tørrdrakt i kategorien "mye for pengene" tidligere i år. Endte opp med en Palm Vega tørrdrakt fra West System da den kom på tilbud til ca. 5000,-. Hvordan denne er i forhold til de litt større merkene vet jeg ikke, men den er romslig og komfortabel og har ikke oppdaget noen lekkasjer enda. Den har riktig nok ikke tisseluke, men har glidelås foran som går ganske langt ned, så med litt bøy og vrikk på hofta er det fullt mulig å "lette på trykket". Jeg kan ikke si noe om slitestyrken enda da jeg kun har brukt den en 4-5 timer totalt.

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en kokatat en gang i tiden, men sist gang jeg skulle bruke den oppdaget jeg at gummipakningene rundt håndledd og føtter hadde morknet og måtte byttes., Har forsøkt å kontakte flere feks våtdrakt verksteder om å bytte dem men det virker ikke som om noen har lyst å ta på seg jobben. Ender nok opp med at jeg gjør det selv på et eller annet tidspunkt men frustrerende å ha et så dyrt plagg som man sliter med å få reparert eller få tak i reservedeler til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (19 minutter siden):

Kjøpte en kokatat en gang i tiden, men sist gang jeg skulle bruke den oppdaget jeg at gummipakningene rundt håndledd og føtter hadde morknet og måtte byttes., Har forsøkt å kontakte flere feks våtdrakt verksteder om å bytte dem men det virker ikke som om noen har lyst å ta på seg jobben. Ender nok opp med at jeg gjør det selv på et eller annet tidspunkt men frustrerende å ha et så dyrt plagg som man sliter med å få reparert eller få tak i reservedeler til.

Latexmansjetter bytter vel alle kajakkbutikker og dykkesjapper? Ihvertfall i bergensområdet.

Nye latexmansjetter, og halstetting, har jeg funnet billigst på fue.no. 75kr for manskjettene, halstettingen litt dyrere, sist jeg kjøpte.

Enkelt å skifte selv. Vreng drakten, klipp av mansjetten og dytt en flaske ned i ermet på drakten. Rengjør og lim, og brett over en ny :) Finnes masse DIY videoer på dette.

Halsen er litt mer knot, men en fotball i halsåpningen fungerer fint.

Sett latextetninger inn med talkum når drakten er skyllet og tørket, så varer det mye lengre. Er de stive etter lang tid uten bruk, så dypp de i varmt vann før man brekker de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.