Gå til innhold
  • Bli medlem

Elsykkel - vekting av egenskaper


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Hva er det viktigste når en skal kjøpe elsykkel? 

Den lokale sykkelbutikken sa for tre år siden at det er el motoren som betyr noe. Det er bosch, shimano eller Yamaha. Ingenting annet. I år sa de stryk shimano, det tar for lang tid å få deler, de har ikke noen base i Norge. De sier også, hold deg unna e-wheels og moms, dårlig kvalitet og service. 

Ser en test på tek.No. https://www.tek.no/samletest/i/abpwLM/test-av-rimelige-elsykler

De vekter høyt gir. Shimano Cues skal være mye bedre og de anbefaler Best i test: Control Eon FCT, med en helt egen Ananda motor. 

Bruk? Variert, men helt vanlig. Mest asfalt, litt grus, få veldig lange turer. 

Budsjett, helst ikke så gæli.. 25000? 20000? 30000? Kan legge litt i det hvis det er verdt det. 

Hva er svaret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange flotte elsykler på markedet. Bosch motorer er det svært mange av og har ikke hørt mange klage på dem. Batteri bør være størst mulig. Da varer det lengre og du kan lade færre gang. Er nok en sammenheng mellom pris og kvalitet på sykler som det meste annet. Hva skal man bruke sykkelen til? Jeg sykler hele året og prioriterte 29 tommer dekk og 750 wh batteri på den jeg kjøpte i år. Merket er focus. Den har bosch motor og jeg har passert 1600 km uten noe feil. Fulldempet eller ikke. Jeg trengte ikke fulldempet til mitt bruk. Men ser nå at yamaha dumper sin fulldempete sykkel til langt ned på 30 tallet. Så den til 34000 her om dagen. Mulig jeg hadde kjøpt den om jeg skulle ha ny nå i disse dager. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du kan legge til Bafangmotorene på lista. Tidligere leverte de bare som ombyggingssett, men nå er de standard på noen elsykler. Jeg bygget om min hybridsykkel i 2017, og har over 25000 km på den Bafangmotoren. Det er gode og slitesterke motorer. Det er nok noe mer trøkk i enkelte andre 250W motorer, men den holder rikelig til pendling, også for en stor mann.

Og så gjelder det med elsykler som så mye annet, tenk godt gjennom bruken før du velger. En elsykkel er mer enn bare motoren. Om en modell har kjipe komponenter i bremser, gir og evt dempere, så forteller det også en del om hvor mye omtanke det er lagt i den når den skrus sammen.. Synes at Tec-testene er grundige og gode, og de har fulgt opp dette temaet i mange år. 
Og dette med Momas. De har vært plaget med fryktelig mye feil, men er visstnok blitt bedre. Det verste er imidlertid at man sjeldent kommer noen vei med reklamasjoner hos dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på elsykkel lenge men har ikke kjøpt enda, sykkel (generelt sett) irriterer med på grunn av mye dårlig kvalitet og høyt behov for vedlikehold. Så personlig så har jeg sett mest på sykler med beltedrift on interne girhuber. Dette er sykler som da krever nesten null vedlikehold over flere år og derfor blir billige på sikt.

Har sett mest på Bosch motorer. De er mest driftsikre og populære så slitedeler som feks batteri vil være tilgjengelige i mangfoldige år fremover. Men i det hele tatt så kommer jeg nok ikke til å kjøpe elsykkel på mange år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt vekt på at motoren sitter i kranken (altså krankmotor og ikke navmotor) og gode bremser (=skivebremser). Høyt dreiemoment på motoren er også veldig fordelaktig (men ikke gå over 250 W i effekt siden det plutselig ikke regnes som sykkel lenger). Krankmotor gjør at man får høyere dreiemoment på hjulet jo lavere gir man velger, noe som er fint i bratte bakker. Navmotor får ikke denne nytten av giret.

Selv har jeg en Tern Vectron S10. Denne egner seg ikke på sti siden den bare har 20" hjul, men den er sammenleggbar, noe som var viktig for meg fordi jeg kan få den med meg i båt/kano når jeg skal på hytta, og den går lett i et bagasjerom på en bil for å kunne ta bilen til et sted for å sykle på tur (greit når man ikke har hengerfeste). Kan også fint tas med på kollektivt, men den er tung (30+ kg). Trenger man ikke disse egenskapene ville jeg gått for større hjul, minimum 27", helst 29". Sammenleggbar betyr også økt pris.

Jeg ville også vurdert 2 batterier hvis man skal bruke den hver dag, for eksempel til jobb-pendling. Da kan man bare bytte batteri når det på sykkelen er tomt og sette det til lading så det er klart til bytting når batteri 2 er tomt osv. Da slipper man "glemte å lade batteriet"-dager.

Jeg er veldig fornøyd med min sykkel og vurderer den som veldig solid. Men den er tung og den er nokså dyr synes jeg (men verd pengene selv om jeg må sykle enda veldig lenge før pris pr km kommer ned til bensinprisen for bilen). Det fine med elsykkel er at jeg faktisk bruker den veldig mye i nærområdet, også for å dra på matbutikken. Før var det bil eller MC som gjaldt.

My 2 ¢

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.