Gå til innhold
  • Bli medlem

Daiwa Silvercreek


ingen87

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Daiwa Silvercreek?

image.thumb.png.ad5acfa66182af07b0f91b875a365a45.png

Jeg ser etter en ny ørretstang etter at guttungen knakk tuppen på min forrige (Berkley Phazer 7').

Jeg fisker både i elv og på fjellet, og må være litt allround innenfor ørretfisket. Jeg har fra før en Shimano Beastmaster 270M (10-30g) som jeg bruker til sjø- og tyngre ørretfiske. 

Jeg ser først og fremst på varianten 9' 5-25g, men all erfaring er nyttig. 

Er det andre firedelte stenger i samme prissegment jeg heller bør se på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok sjansen.. Hvis jeg skulle rekke å få noe glede av ny ørretstang denne sommeren/høsten, måtte jeg slå til nå.

Fant rett utgave til 799,- hos storfiske.no (de fleste er utsolgt for denne modellen), så nå får jeg testa ut en ny nettbutikk med shady navn :D

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madammen har en firedelt Berkley-stang i 7-29g. Jeg har brukt denne en del, da jeg synes denne var enklere og mer allsidig å drasse med seg på lengre fjellturer. Jeg synes imidlertid at stanga i seg selv veier litt mye. Den er dobbelt så tungt som SilverCreek-stanga. Det handler ikke om gramjakt, men om at jeg faktisk blir litt sliten i armleddene av å kaste med den en hel dag. 

Jeg bruker en del ståsnøre om natta, og da liker jeg å kunne pelme litt tyngre sluker. Før hadde jeg alltid med to slukstenger, en til lett spinnfiske (3-15 g) og en til tyngre dupp/agnfiske (10-30 g) (og så ser jeg bort fra fluestengene).

Dette er jo ganske tungvint, og håper at dette kan være en stang som takler begge deler like godt som madammens Berkley-stang. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 19.8.2024 den 10.02):

Fant rett utgave til 799,- hos storfiske.no (de fleste er utsolgt for denne modellen), så nå får jeg testa ut en ny nettbutikk med shady navn :D

Storfiske.no leverte varene innen rimelig tid. Ingen grunn til min skepsis 😏

Nå gjenstår bare å få testa stanga under praktisk fiske, men den ser og kjennes fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, ingen87 said:

Storfiske.no leverte varene innen rimelig tid. Ingen grunn til min skepsis 😏

Nå gjenstår bare å få testa stanga under praktisk fiske, men den ser og kjennes fin ut.

Godt og høre, har bestilt fra dem selv men nå har det gått nesten en uke uten at noe er sendt.

 

Virker som at det er meningen at de skal starte en butikk men så har de ikke kommet så langt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, ingen87 said:

Varene ble sendt med personnavn, så skjønte først ikke at det var fra dem 😅

Ja, det ble sendt noe til meg fra Casper i dag. Regner med det er den.

 

Men 5 dager fra bestillingen kom inn til det ble sendt ble? Litt lenge 

Men jeg overlever det.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte stanga natt til lørdag. Jeg ble overrasket over at den ble meldt inn til Posten allerede søndag. Den ble lagt i postgang på tirsdag (altså ikke mandag, som jeg først skrev).  

I går klina jeg til på ei Daiwa-snelle på Skittfiske.no sin "snellefest". Daiwa Prorex LT 2500. Den hadde jeg aldri hørt om, men fant ut av Daiwa har 73 ulike sneller i segmentet 500-1000 kr. Av de modellene som jeg fant i 2500-størrelse, var det denne jeg fant mest positiv omtale av. 

Vi får se om den blir sendt i løpet av dagen. Det ligger an til en spennende duell mellom Storfiske.no og Skittfiske.no. 

image.png.7d64b2063e139b0d3df0fafdc38bd052.png

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at Abu Garcia Cardinal-snella som jeg har brukt på den knekte stanga, også har gått opp i liminga i sommer. Det koster å få junior fiskeinteressert 😅 Ingen av delene er hans skyld, men blir jo mye større belastning på utstyret når det blir brukt dobbelt så mye.

Jeg kunne prøvd og reparert den Cardinal-snella, men dette er av de billigste og enkleste snellene på markedet. Det koster nesten like mye for komplett sveiv som for ny snelle av samme modell. Selve sveiva er "klinka" fast i resten av håndtaket. Den har løsna på punktet markert under, og løsner hver gang man bruker kraft når man sveiver. Slike beleilige tidspunkt som under kjøring av fisk. 

 

image.png.2b176060766fcc82af59578b55828a1a.png

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i lunsjen idag og testa den nye stanga og snella. Førsteinntrykket var bra.

 

20240830_114546.thumb.jpg.68e77c4925d1fc40977671f76a17af20.jpg

Stanga (Daiwa Silvercreek 904 MLRS) var relativt dyp i aksjonen, og relativt lett. Prøvde å kaste alt fra 4g spinnere til 18g møresild, uten noe problem. Stanga oppgitt kastevekt fra 5 - 25g. Jeg tror ikke jeg vil ta hardt i den dagen jeg skal kaste 25g. Hadde kun et lite napp, så fikk ikke kjent hvordan den var til å kjøre fisk.

20240830_114610.thumb.jpg.aa9d33d8429a4b608bb3ad22958ebea3.jpg

Snella virker jevn og fin ved innsveiving, og bremsen kjentes god ut. Overraskende godt førsteinntrykk, for en som har sverget til Shimano i 15 år. Synes farga var stiligere enn jeg fikk inntrykk av på bilder. Heller ikke denne fikk kjørt fisk.

Størst trekk får den billige Ebay-kina-braiden (Hercules 4x 0,08 mm) som ble spola på for anledningen. Her er det mye å hente. 
 

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal liksom være 0,08 mm.. men den er så mykt fletta at den går delvis opp, og blir mye tykkere enn det 😅

Note to self: ikke kjøp multifilament på Ebay

 

image.png.5b7fae1bdbc78feebdebf0cc5921255b.png

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/30/2024 at 12:40 PM, ingen87 said:

20240830_114546.thumb.jpg.68e77c4925d1fc40977671f76a17af20.jpgStanga (Daiwa Silvercreek 904 MLRS) var relativt dyp i aksjonen, og relativt lett. Prøvde å kaste alt fra 4g spinnere til 18g møresild, uten noe problem. Stanga oppgitt kastevekt fra 5 - 25g. Jeg tror ikke jeg vil ta hardt i den dagen jeg skal kaste 25g. Hadde kun et lite napp, så fikk ikke kjent hvordan den var til å kjøre fisk.

Det er nettopp dette jeg liker så godt med Daiwa stengene mine, de er lette, sterke, tåler å kaste maksvekten og litt til men klarer også å kaste langt under minstevekten. Det er jo et resultat av aksjonen men syntes Daiwa har en tendens til å treffe blink der på 9 og 10 fots stengene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.