Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektiv fuglejakt uten hund


123ABC

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ny jeger og mest interessert i fuglejakt. Jeg har ikke tid og overskudd til å ha hund, og lurer litt på om noen av dere erfarne jegere kan tipse om hvilke fuglearter man kan drive effektiv jakt på uten hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rype! 

90% av jakta jeg gjør etter rype er støkkjakt. Det gir masse fin trim for du må være hund selv. De første årene gikk jeg enorme mengder skritt på fjellet på høsten for å lære og erfare og det har gitt uttelling i form av at jeg nå mye oftere finner rype enn jeg gjorde til å begynne med. Både pga at man har lært når/hvor det er mest sannsynlig at man finner dem og fordi magefølelsen oftere stemmer. 

Det er enklere på fjellrype, men minst like moro etter lirype. Etter hvert har junioravdelingen blitt gamle nok til å være med og vi får masse fine opplevelser i li og fjell på høsten: 

image.png.92e7f863ab6d73669b9c4bd7a1d1da91.png 
image.png.d37f5c9ceabf1c0f706013fe41b9cc2a.png

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støkkjakt på rype og skogsfugl, og så må eg som @sneakyowl nemne vinterjakta. Det er noko med kombinasjonen ski (som eg føretrekk framfor truger) og jakt. 

Litt alt etter kvar ein bur kan også duejakt vere eit alternativ? Eg har ikkje jakta due før, men no i haust skal det prøvast, og vi håper på å få ein avtale på nokre jorder lokalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (1 time siden):

Støkkjakt på rype og skogsfugl, og så må eg som @sneakyowl nemne vinterjakta. Det er noko med kombinasjonen ski (som eg føretrekk framfor truger) og jakt. 

Litt alt etter kvar ein bur kan også duejakt vere eit alternativ? Eg har ikkje jakta due før, men no i haust skal det prøvast, og vi håper på å få ein avtale på nokre jorder lokalt.

Duejakt kan anbefales på det sterkeste. Gøy, sosialt og enkelt.

Man setter seg ned i en jordkant bak en kamoduk. Drikker kaffe og prater. Og duene lander uansett bråk.

Husk god kamo også i ansikt og hender, og sitt rolig når de kommer inn for landing. Men prat er ikke noe problem.

Her jeg holder til er det null problem å fylle en liten fryser på en god dag. Mye uttelling. Det skjer noe nesten hele tiden.

Skitt jakt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (28 minutter siden):

Duejakt kan anbefales på det sterkeste. Gøy, sosialt og enkelt.

Man setter seg ned i en jordkant bak en kamoduk. Drikker kaffe og prater. Og duene lander uansett bråk.

Husk god kamo også i ansikt og hender, og sitt rolig når de kommer inn for landing. Men prat er ikke noe problem.

Her jeg holder til er det null problem å fylle en liten fryser på en god dag. Mye uttelling. Det skjer noe nesten hele tiden.

Skitt jakt

Er det inntrykket eg har fått også :)

Takk! ...og i lige måde 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duejakt forbinder jeg med studietida ☺️ Dro ut på åkeren i skumringen før forelesningene startet, og så dro vi en tur ut på ettermiddagen. Perfekt. 

Ble rundt 20-30 måltider av jaktutbyttet,  som også kom godt med som student. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.