Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er navnet på spinneren?


Jaahan

Anbefalte innlegg

Fant denne sittende fast i en stokk i en elv med lav vannføring for mange år siden. Den har vist seg å fiske ekstremt godt og det falt meg plutselig inn her en dag at hvis jeg mister den så aner jeg ikke hva den heter og vil dermed slite med å skaffe en ny en.

Noen som har peiling på hva det er for noe og om den fremdeles er i salg?

IMG_20240517_224007.thumb.jpg.138f58dea76232a1fb871c793edaf08c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Sendte en epost til Myran, så får vi se hva de svarer. Har Myranspinnere i diverse utgaver fra før, men bortsett fra at kroppen er lik Panter så virker de ganske forskjellig. Men, kan den bare er en gammel modell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Myrans kropp men mer typisk Mepps skje som spinner på lavere hastigheter.

image.png.9f7cfc529b6c6dd11fb4cbc442abd350.pngimage.png.658bcd126ddea7bc91ecd8feee605ac9.png

 

Biltema sine er blåkopier av Myrans:

image.thumb.png.554b9e403344b6a810b8521f55e94891.png

 

Fishking sine er også mye likt, men igjen uten kanten ytterest.

image.png.eda080bfd07e2806e5b91c430e76f756.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaahan skrev (6 timer siden):

Myrans er hvertfall sikker i sin sak, men ikke på en måte som hjelper meg dessverre 😅

Screenshot_20240819-0038042.thumb.png.37f93ae124e16f75a51d9e34f0afc58d.png

Skal prøve å google meg gjennom de ulike forslagene her og sikkert mye mer for å se om jeg kommer noen vei. Takk!

Jeg ville valg Myrans-spinner som ligner mest mulig. Det er antakelig kombinasjon av fargene som har fungert der du fisker. Jeg er veldig glad i Myrans sine fordi de har en utforming og vektfordeling som kaster langt, men også synker bra. Samtidig holder de dypet veldig godt om man ønsker å la dem synke ned og fiske dypt. En del andre spinnere kommer fort opp igjen, men jeg mener Myrans-spinnere "holder dypet" godt om man først har latt dem synke. 


Regner med du da vil foretrekke de som har ene halvdelen hot-rød og da velger du typisk mellom disse: https://www.myrans.se/sv/spinnare/wipp/wipp-hot/

eller disse: https://www.myrans.se/sv/spinnare/panter-hotr/

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Espen Ørud said:

Jeg ville valg Myrans-spinner som ligner mest mulig. Det er antakelig kombinasjon av fargene som har fungert der du fisker. Jeg er veldig glad i Myrans sine fordi de har en utforming og vektfordeling som kaster langt, men også synker bra. Samtidig holder de dypet veldig godt om man ønsker å la dem synke ned og fiske dypt. En del andre spinnere kommer fort opp igjen, men jeg mener Myrans-spinnere "holder dypet" godt om man først har latt dem synke. 


Regner med du da vil foretrekke de som har ene halvdelen hot-rød og da velger du typisk mellom disse: https://www.myrans.se/sv/spinnare/wipp/wipp-hot/

eller disse: https://www.myrans.se/sv/spinnare/panter-hotr/

Myrans spinnere har mer avlang skje enn den han har brukt, den skjeen fører til at spinneren går dypere men også at den krever litt mer hastighet.

Den han hadde har Myrans kropp med Mepps skje, som gjør at den spinner bedre på lavere hastigheter.

Begge deler har sin tid og plass, hadde en episode tidligere i år hvor fisken nektet å ta skjesluker, Myrans, Panther Martin, Vibrax og Sølvkroken spinnere, for så å få 6 stk på 10 kast med Mepps spinnere.. Og da hadde jeg prøvd andre spinnere i samme farge, men null interesse. Har også opplevd det motsatte, hvor de ikke har hatt noen som helst interesse av Mepps men tok konstant på andre. Det er merkelige greier, av og til må du bare treffe akkurat rett så tar fisken med en gang.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 minutter siden):

Myrans spinnere har mer avlang skje enn den han har brukt, den skjeen fører til at spinneren går dypere men også at den krever litt mer hastighet.

Den han hadde har Myrans kropp med Mepps skje, som gjør at den spinner bedre på lavere hastigheter.

Begge deler har sin tid og plass, hadde en episode tidligere i år hvor fisken nektet å ta skjesluker, Myrans, Panther Martin, Vibrax og Sølvkroken spinnere, for så å få 6 stk på 10 kast med Mepps spinnere.. Og da hadde jeg prøvd andre spinnere i samme farge, men null interesse. Har også opplevd det motsatte, hvor de ikke har hatt noen som helst interesse av Mepps men tok konstant på andre. Det er merkelige greier, av og til må du bare treffe akkurat rett så tar fisken med en gang.

Eller så irriterte du bare fisken nok ganger. Har mange eksempler på at fisken tar flua etter 28. drivet på samme sted over samme fisker uten at fluen verken bytter størrelse, fasong eller farge. 

 

Det er lite som er så lite faktabasert som synsing om hvorfor fisken tar

.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Espen Ørud said:

Eller så irriterte du bare fisken nok ganger. Har mange eksempler på at fisken tar flua etter 28. drivet på samme sted over samme fisker uten at fluen verken bytter størrelse, fasong eller farge. 

 

Det er lite som er så lite faktabasert som synsing om hvorfor fisken tar

.

;-)

 

Kastet i nærheten av et utløp, hvor jeg viste det var fisk, to andre fiskere hadde akkurat tatt plenty. :) Kastet og kastet, byttet og byttet, fikk null.

 

Så tok jeg som nevnt 6 på 10 kast når jeg fant akkurat riktig.

 

Jeg vet ikke hvorfor det var akkurat den som passet, men de må være noe med akkurat den spinneren som gjorde at flere fisk på kort tid var intressert akkurat da. Mens de glatt ignorererte alt annet jeg kastet i samme området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaahan skrev (På 15.8.2024 den 19.24):

Noen som har peiling på hva det er for noe og om den fremdeles er i salg?

Minner mest om en Panter-kropp med Vibrax-skje, ja. 

Da har den kanskje blitt satt sammen på på måfå med deler de tilfeldigvis hadde liggende på en kinesisk fabrikk, og ved et «uhell» lagd en spinner som fisker utrolig godt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaahan skrev (På 15.8.2024 den 19.24):

hvis jeg mister den så aner jeg ikke hva den heter og vil dermed slite med å skaffe en ny en.

Jeg har tenkt samme tanken. Har prøvd å se etter den i butikker med godt utvalg uten hell. Jeg mener å huske at den fulgte med i en boks med 5-6 sluker/spinnere jeg kjøpte for sikkert 20 år siden. Egentlig godt gjort at jeg ikke har mistet min etter alle disse årene når jeg tenker meg om 😬😄 

Avbildet sammen med en lignende jeg kjøpte i Sverige i fjor (Myrans?)

20240820_112412.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å reklamere alt for mye for Temu, men de har ganske greit utvalg i spinnerbyggeutstyr, så ved å bestille litt utvalg derfra og så kombinere dette med deler fra ymse innkjøpte spinnere så tipper jeg du får til å bygge deg noen som ligner forholdsvis mye.

Fiskepinnere har ikke alt for komplisert oppbygning og kanskje får du både en ny hobby og noen nye custom favorittspillene også.

 

Før du evt starter storproduksjon så anbefaler jeg å teste de forskjellige typen blader og velter du kommer iver og se hvordan de spinner ved forskjellige hastigheter osv. Da lærer du fort noe nyttig også...

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2024 at 12:55 PM, Espen Ørud said:

Ikke for å reklamere alt for mye for Temu, men de har ganske greit utvalg i spinnerbyggeutstyr, så ved å bestille litt utvalg derfra og så kombinere dette med deler fra ymse innkjøpte spinnere så tipper jeg du får til å bygge deg noen som ligner forholdsvis mye.

Fiskepinnere har ikke alt for komplisert oppbygning og kanskje får du både en ny hobby og noen nye custom favorittspillene også.

 

Før du evt starter storproduksjon så anbefaler jeg å teste de forskjellige typen blader og velter du kommer iver og se hvordan de spinner ved forskjellige hastigheter osv. Da lærer du fort noe nyttig også...

 

 

 

Har tenkt litt på å lage mine egne jeg også.. Har veldig god erfaring med tunge spinnere med små skjeer feks 25g rund kropp med samme skje som brukes på 6g vibrax spinnere..

 

Men det finnes utrolig lite av slikt på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (19 timer siden):

Har tenkt litt på å lage mine egne jeg også.. Har veldig god erfaring med tunge spinnere med små skjeer feks 25g rund kropp med samme skje som brukes på 6g vibrax spinnere..

 

Men det finnes utrolig lite av slikt på markedet.

Det er et par butikker i Danmark som selger løse deler til spinnerbygging. 
https://karlk.dk/shop/8-karlk-spinnerbyg/

https://korsholm.dk/fiskegrej/goer-det-selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.