Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft og fiske - erfaringer å komme med?


Anbefalte innlegg

Siden jeg brakk foten har alternativet Packraft blitt mye brukt. Vi var en gjeng som kjøpte packraft her på forumet - i 2014 (se her)

og vi fikk med Rodrig på kjøpet - jeg har ikke brukt denne løsningen før nå (skam), men den fungerer utrolig godt.

Beklageligvis er stillingen mellom fisker - fisk 0-2. Jeg mistet en feit halvkilos i går, og satte i stedet  kroken i fingeren! Burde vel sluppet fisken inn under trekket

Måtte padle meg til nærmeste knipetang og røske ut kroken. I dag hadde jeg med en pose og jeg hadde en skikkelig rugg på kroken uten å få den opp.IMG_1003.JPEG

Det irriterer meg selvsagt noe grenseløst. Nå har jeg ikke fiskekadaveret som bevis men fisken var stor, og det er en helt særegen følelse å fiske når man kjenner at fisken drar packraften motstrøms.

 IMG_1004.JPEG

I dag hadde jeg med en pose å evt fisk i, men hvordan gjør dere det ved fisking fra packraften? 

Noen som har gode tips å komme med når det gjelder fiskeutstyr fra packraft? Wobler som ikke synker helt til bunns er kanskje bra? Hvordan sikrer man stenger best? Erfaringer med Rodrig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker som regel ikke dekkstrekket når jeg fisker. Har en pose mellom beina som jeg legger fisken i. Bruker alltid håv i packraften, for det er så lett at de slår seg av når de skal opp i båten. 
Jeg har prøvd et par varianter av stangholdere, men har funnet ut at det beste for meg er å legge stanga i båten med snella mellom beina og tuppen pekende rett bakover. Stanga ligger da mellom overkroppen og armen, og er ikke i veien ved padling. Løsner bremsen en del mens jeg padler. 
Det hender jeg bruker flytewobbler, men som oftest trekker jeg en spinner. Man føler den lille vibrasjonen og har derfor kontroll på at den går bra i vannet. Jeg bruker lettere og mindre spinnere i båten enn når jeg kaster, for mitt inntrykk er at det blir mer napp uten fast fisk når krokene er for store. 
IMG_0359.thumb.jpeg.782a9cdf44e537ebaec0a49eb3b6e263.jpeg
Bildet er fra en padletur i juli. Det ble en del til før dagen var over. Vibrax 4g i kobber. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så og si alltid en sekk med i fronten på båten og har derfor droppet noen form for stangholder. Fester stanga i bagasjestroppen sekken er festet med som vist her;

spacer.png

spacer.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte omtrent samme metode som beskrevet ovenfor tidligere. Grunnene til at jeg begynte å legge stanga bakover er at det aldri blir problemer med snøret og åra, og at det bare blir en drøy halvmeter fra stangtuppen til vannet. 
Jeg padler forresten av og til med fluestanga. Med flytesnøre kan jeg padle nær land, og snøret følger båten i svingene ut og inn av bukter og rundt odder uten å ta «snarveien». Da må så mye som mulig av snøret ligge i vannet. Særlig om kvelden kan det være effektivt.

 
Men om man padler med spruttrekket på er selvsagt min metode litt mer trøblete.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips begge to- det kan hende at det er for optimistisk å ha med to stenger å fiske/dorge med. Lett for at det blir sammensurium om det kommer på en fisk og padlingen blir så som så. Så kanskje dette med å padle uten spruttrekk er veien å gå når sekken ikke er med. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med fiske fra packraft er heller dårlig, jeg hadde store forhåpninger når jeg først kjøpte packraft, men det er i praksis ikke så ofte jeg gidder å ta frem packraften min.

Men det jeg har kommet frem til er at noe av det beste man kan gjøre er å ha med et lite anker hvis man ikke skal gå så langt, en 0.7kg dregg festet i packraft med ca 3-4 meter tau er godt nok til at man kan holde seg i nærheten av et godt fiskested. Det er få fiskemetoder som er så effektive som når man legger seg i utenfor av en elv som strømmer inn i et vann og kaster inn i strømmen for så å hale inn sluken medstrøms.

Når det kommer til sluker/wobblere så har man utrolig mange alternativer, aktivt markfiske med et 2 grams søkke og en markkrok er utrolig effektivt fra båt. Du kaster ikke langt men fisken ser makken dale ned og slår til med en gang, for der skjønner han at det er mat. Små 6-7 grams spinnere og sluker er også svært effektivt.

Men det beste i min erfaring har vert Duo Spearhear Ryuki, 51s, 60s, 70s, 71s og 80s kastet fra båt er enormt effektivt. Og de fungerer utmerket også fra Packraft. Fisket med dem her om dagen og tok 16 ørret på 4 timer fra kano, han jeg var med tok omtrent like mange. Var borti noen andre som fisket en del med dem tidligere og de hadde hatt 53 stk på en kveld.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.