Gå til innhold
  • Bli medlem

Regnponcho


Arne Nyborg

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om det er noen som kan anbefale en stor regnponcho med hette og armer. Denne må brukes når man går med sekk, og gjerne kan dekke både mesteparten av overkroppen (gjerne ned til knærne) og sekken. 

Er 189 cm høy så det bør være en stor regnponcho. 

Endret av Arne Nyborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt det du etterspør tror jeg, men jeg har selv en Exped Bivy Bag Duo som både er en bivvy bag og en regnponcho. Jeg er selv av samme høyde, og selv om jeg kun har brukt den som tilskuer av barnefotball (egne barn, ikke andres) mener jeg den er mer enn lang nok til formålet.
Men jeg mener også å huske at ermene er noenlunde korte, men her kan jeg ta feil.

Memento Mori har skrevet en liten bloggpost om produktet her: https://www.tur1.net/2023/04/15/exped-bivybag-duo-ul-vindsekk/ 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner som bruker dette mye bruker en fjellduk til dette. Da fortrinnsvis den som ikke er isolert pga vekt. Selv bruker jeg gjerne i nødsfall en isolert jervenduk til slikt på høsten, med løse armer da denne likevel er med som sikkerhet under jakt på fjellet om høsten. 

Kompis gjør det samme. 

En tredje kompis som gjør dette oftere enn oss benytter en fjellduk fra Helsport. Jeg er ganske sikker på at den både har påmontert hette og ermer noe våre Jervenduker ikke har. 

Alle 3 skryter imidlertid fælt av bruken ;-)

image.png.c6dbd5ab553cfa18d0830216d06a8dc3.png



Her til mer pauserbasert bruk som er den egentlige grunnen til at vi bærer de med i tillegg til sikkerhetsaspektet. Jerven foran - Helsport bakerst


image.png.823c6eb43e8f9c63a7ed67fd37d20761.png

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport sin fungerer greit. Den pakkes relativt liten og veier ikke så mye. Den har god hette, men ikke "skikkelige" erme, men dekker greit ned på armene likevel. Jeg er 194, og det har fungert greit å ha den over sekk og kropp., I skikkelig bløtt vær har jeg i tillegg brukt den sammen med Jerven Lårings for å være vanntett helt ned :) 

https://helsport.com/no/poncho-l--855-108-V

https://jerven.no/products/5221818-mountain-man-larings

 

edit; Finnes i størrelse M og L, hugs å kjøpe i størrelse L :) Oppdatert lenken.

Endret av yalla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwer993 skrev (2 timer siden):

Brukt som poncho er ikke Helsport sin fjellduk tett i nakken. Må fjerne glidelås for å bli tett

Ponchoen lenket til over har helt tett hette og ingen glidelåser. Fjellduken til Helsport har vel hette med glidelås ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har 2 ganske gamle NATO ponchoer, hvor den ene bare er impregnert nylonduk, som etterhver ble utett og en annen med PU-belegg (stadig fin tett. Har brukt også brukt de helt gamle av ulik type "gummiduk": alle var eller ble utette og kassert. Den impregnete forsøkte jeg å renovere med noe "gummibåtsmaling" som jeg tilfeldivis hadde. Det var ingen suksess, så nå både likner og lukter den noe fra Vestfronten. Men renovert ble den med den kjennte baderomssilikone i white-spirit oppløsning, så den nå er brukbar. NATO ponchoen  går nedenfor knerne og helt ut til håndleddet og har en romslig hette og "dobbelt" trykkknapper på siden, så 2 - flere kan knappes sammen til knappetelt eller brukes som presenning. Htten skal blott snøres til.  

Innen silikone impregneringe forsøkte jeg å finne en ny, men alle både fjellreven, Magasinet med mange flere var så smale at, de bare gikk til omtrent albuen!! Magasinets kan man visst kjøpe løs ermer til ,men det er da en upraktisk løsning! Uforståelig og lite praktisk å være våt fra albuen på armen. Hvorfor?? Det er så lite vekt å spare på dette! NATO- ponchoen kan visst ikke skaffes lenger. De siste som hadde var Spejdersport. Jeg trålet ulike butikker, men bare en jaktbutikk hadde en "håndledd-lang", men den var av noe gummiduk til posteringsjakt og blytung. Jeg fant så endelig en der da var noenlunde lang på armen og brukbar i et obskurt overskuddslager - billig var den også. Den er så ganske brukbar - og så har den de samme trykkknapper med samme avstand og dermed kombatibel med de andre.

Men hvorfor denne albuelengde, så man må ha løse ermer???

Elgen

som knappetelt:

DSC00038.thumb.JPG.d93baf41914dd38ab9d68c7856572a27.JPG

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.