Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagbok fra Børgefjell 2024


rk

Anbefalte innlegg

Flotte bilder og bra fiske også ! Slutt på den tiden at det bare er stor fisk i Børgefjell. Mye smått også stedvis.

For et par år siden så jeg noen gubber dra 50 rugger på isen der på en helg - og de som var på dem røde hytta hadde fått 200. Pulkene var tunge for å si det sånn.

Usedvanlig mye folk i fjellet  der for tiden. Man må mer inn i mot store Børgefjell for å være alene, eller sette kursen mot Vaja vatnet eller Jengelskardvatnet som ofte blir en blindvei og derfor mindre folksomme.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rk skrev (21 timer siden):

Jeg tok litt notater for egen del underveis på turen min i Børgefjell. Men ser nå at det sikkert kan deles her også, så her kommer noen ord om fine dager i Børgefjell🙂

Dette var trivelig lesning! 😊 Flotte bilder og beskrivelser som vekker gode minner fra tidligere turer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger😊

Tenkte også jeg skulle skrive noen ord om noe av utstyret som var med på turen. Jeg er langt i fra noen lettpakker, men har de siste årene satt stor pris på en mer overkommelig vekt på sekken.

Her er pakklisten min fra turen: https://lighterpack.com/r/xd3cyw

Jeg har ikke veid alt under "klær og sko", så noe av dette er estimert. Skal veie det for orden skyld når jeg vinner meg til. Ble en endring i antrekk i siste liten😝

IMG_4494.thumb.jpeg.c281fc2f543b9ec84906c671ce731938.jpeg

Telt: Durston X-Mid Solid 1

Ja, jeg har kastet meg på bølgen jeg også. Men jeg forstår hva alt styret dreier seg om. En positiv opplevelse teltet. Men ulempene først. For min del er det 2 åpenbare. Det ene er at det krever en fin og flat teltplass for å få en god "pitch". Andre telt er stort sett mer tilgivelige Det andre er at jeg fortsatt er usikker på hvor mye vind det egentlig tåler. Fallvindene fra Kvigtind ga litt bekymring. Jeg hadde med ekstra barduner, men disse ble ikke brukt. Heller ikke natten med fallvind. Jeg må teste teltet i mer vind utover høsten, det er godt mulig mine bekymringer er ubegrunnede. Ellers er teltet meget hurtig å sette opp og det er lett. Og til å være et så lett telt er det utrolig stor plass, spesielt i de to "vestibylene". Jeg får alt utstyret under tak og det er fortsatt veldig god plass til mye rot. Teltet er også veldig lunt. Jeg har et MSR Freelite 1. Dette teltet veier cirka det samme, men har mye mindre plass og det blir rett og slett mye trekk i det.

Sovepose: Cumulus X-lite 300

465 gram og komfort temperatur på 2 grader. Nå kan vel komfort temperaturen diskuteres. På 2 grader trenger man hjelp av ullklær. Men det er en veldig god sovepose og kan lett brukes i temperaturer ned mot 5 grader. Den natten under Kvigtindaksla var det mye vind og værmeldingen sa 8 grader. Da måtte jeg på med en tykkere ulltrøye for å være varm. Natten etterpå var temperaturen rundt 10-12 grader og det var blikkstille. Da ble soveposen så varm at jeg bare la den som en dyne/quilt over meg.

Sekk: Padje Light 60

Bærekomforten fikk kjørt seg de første par dagene, før vekten kom under 20 kg. Mulig jeg også blir mer vant til å bære sekk, men komforten var ikke veldig god i starten. Etter hvert blir sekken meget behagelig og passer ryggen min godt. Kjekt med store sidelommer og det er også greit størrelse på frontlommen. Pakker teltet i den ene sidelommen, slik at jeg kan pakke ned det til slutt når camp pakkes ned og forlates. Og det kan settes om raskt og effektivt når man finner ny camp.

Pakkposer: HMG Pods

Svindyre, men dette var bra greier. Passer perfekt i Padje Light sekken. Hadde den ene med kokeustyr og en del av maten øverst i sekken. Fryktelig enkelt å ha kontroll på alt utstyret og enkle og elegante i bruk. Om det er verdt prisen? Neppe... Tar man seg råd, løp og kjøp.

IMG_4575.thumb.jpeg.dc58b68c6ed89d4fc10fe4fdbc7d4e4f.jpeg

Andre erfaringer:

Med så mye fisk burde jeg hatt en bedre kniv og helst en filetkniv. Skulle også funnet en lett fjøl til formålet.

Værmeldingen før turen startet tilsa at jeg kunne droppe tarpen. Dette var riktig vurdering. På en tur med mer regn hadde jeg nok savnet den. Størrelsen på X-Mid teltet kompenserer noe før manglende tarp. Og det er også mulig å bruke teltet som en slags tarp om man tar ned innerdelen.

Vadere ble ikke brukt.

Ekstra batteribank var bare tull. Kun lading av iPhone som stort sett står på flymodus og bare brukes til bildetakning.

Gopro var feil vurdering, kamera hadde vært bedre. Men usikker på om kamera også hadde blitt brukt nok for min del til å forsvare vekten.

Jeg hadde med en forholdsvis tung hodelykt. Ble brukt i et par timer som leselys i teltet. Kunne klart meg fint med en liten og lett en.

Jeg hadde med en StS oppblåsbar pute. Denne ble heller ikke brukt. Patagonia jakken i egen pakkpose er gull som pute.

2 fluestenger og 2 fluesneller er unødvendig. Jeg liker å fiske med synkesnøre og streamere om det blåser. En snelle med 2 spoler kunne løst mye her. En spole med flytesnøre og en med synkesnøre. Hadde også med Scott stangen min som jeg ikke tørr å ha med uten stangrøret.

Crocs er gull på tur.

Sea To Summit Ultra-Sil DayPack var kjekk når jeg var ute og fisket. Plass til skalljakke, drikkeflaske og fluebokser eller slukboks.

En 230g gassboks varte i 14 måltid pluss noe kaffevann i mellom måltidene. Av de 14 måltidene var 5 måltid med steking av fisk. Antar jeg bruker litt mer gass på steking av fisk enn å koke 5-6 dl vann. Ut i fra dette konkluderer jeg med at jeg sommerstid trenger 50 g gass pr dag, noe som er tilsvarende jeg ser andre har operert med også. Jeg brukte en vanlig MSR Pocket Rocket brenner.

Endret av rk
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fyldig turrapport, og tilhørende utstyrsgjennomgang. Du blir nok en knagg å henge mine egne argumenter på hva gjelder oppsett, da mitt er ganske likt ditt. Samme sekk og telt, og tilsynelatende noe samme oppsett ellers. Jeg lurer av og til på om jeg har et fryktelig kjedelig turliv, da jeg verken fisker, jakter, har noe særlig fotointeresse eller jakter på blomster eller insekter, men jeg koser meg glugg ihjel med å bare være der ute.

Nok om meg.

Amundsen nikkers? Nå ble jeg nysgjerrig. Med fare for å være ertende - min eneste erfaring med nikkers er at det er noe min far brukte på 80-tallet, og det har dukket opp den siste tiden på rikmannssønnenes bein som en del av den obligatoriske "pappa driter penger-uniformen" i Holmenkollen under 5-mila. 

Hvordan er det i bruk? Har det noen umiddelbare fordeler? I mitt hode vil det å måtte gå med knestrømper medføre kløe og irritasjon fordi strømpene garantert kommer til å sige nedover så snart svetten kommer, eller regnet gjør seg gjeldende. Hva er dine erfaringer på dette? Spent på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (9 timer siden):

 

Amundsen nikkers? Nå ble jeg nysgjerrig. Med fare for å være ertende - min eneste erfaring med nikkers er at det er noe min far brukte på 80-tallet, og det har dukket opp den siste tiden på rikmannssønnenes bein som en del av den obligatoriske "pappa driter penger-uniformen" i Holmenkollen under 5-mila. 

Hvordan er det i bruk? Har det noen umiddelbare fordeler? I mitt hode vil det å måtte gå med knestrømper medføre kløe og irritasjon fordi strømpene garantert kommer til å sige nedover så snart svetten kommer, eller regnet gjør seg gjeldende. Hva er dine erfaringer på dette? Spent på svar.

Nestoren innen norsk friluftsliv og særlig alpint friluftsliv, Nils Faarlund som har brukt knikkers daglig siden 1967,  sier i denne artikkelen hos DN (krever innlogging): "Han forteller om samer, sherpaer og inuitter, naturnære folk, som alle bar en form for knebukser. I Alpene har også nikkers vært vanlig. Birkebeinerne brukte for eksempel et nikkersaktig konsept, surret bjørkenever rundt leggene."

"Uansett hvem som bruker nikkersen, så vil den skape en isolerende luftlomme over kneet, forteller Faarlund. I tillegg gjør nikkers det lekende lett å løfte bena høyt, som man må i klatring, eller når man skal gå i bratt terreng."

Og mange andre gode poenger om knikkers står også å lese i nevnte artikkel. Jeg bør vel egentlig kjøpe meg en selv...

Endret av Krankman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (På 15.8.2024 den 8.20):

Amundsen nikkers? Nå ble jeg nysgjerrig. Med fare for å være ertende - min eneste erfaring med nikkers er at det er noe min far brukte på 80-tallet, og det har dukket opp den siste tiden på rikmannssønnenes bein som en del av den obligatoriske "pappa driter penger-uniformen" i Holmenkollen under 5-mila. 

Hvordan er det i bruk? Har det noen umiddelbare fordeler? I mitt hode vil det å måtte gå med knestrømper medføre kløe og irritasjon fordi strømpene garantert kommer til å sige nedover så snart svetten kommer, eller regnet gjør seg gjeldende. Hva er dine erfaringer på dette? Spent på svar.

Som min far kaller nikkersen; "Ta seg ut klær". 

Jeg liker nikkers, spesielt på vinteren og på høyfjellet. Den har sine klare ulemper i høyt gress/kratt om man ikke bruker gamasjer. Da blir man ofte fuktig på sokkene og fukten kan lett sige ned i skoen. Fordelen er at den har god lufting og er svært god å ha på. Har aldri opplevd sokkesig. Når det er varmt åpnes sidene opp for lufting og sokkene dras ned på leggen. 

På vinteren kombinerer jeg Amundsen Peak Nikkersen med Alfa Outback skisko. Da går gamasjen over nedre kant på skisko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (På 15.8.2024 den 8.20):

Amundsen nikkers? Nå ble jeg nysgjerrig. Med fare for å være ertende - min eneste erfaring med nikkers er at det er noe min far brukte på 80-tallet, og det har dukket opp den siste tiden på rikmannssønnenes bein som en del av den obligatoriske "pappa driter penger-uniformen" i Holmenkollen under 5-mila. 

Eller på 17 mai på ymse fjelltopper med sitt nye randoutstyr 😅

Det sagt så ser eg det praktiske med nikkers, spesielt under fjellskiløping på våren. Gamasjar, nikkers og strømper utgjer til saman eit fleksibelt system for å kunne variere og lufte...tørt og ikkje laus snø, gamasj av. Varmt? Strømper til ankel og bar legg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.