Gå til innhold
  • Bli medlem

Stang til nybegynner - tenåring


Strilaliv

Anbefalte innlegg

Eg oppdaga, til min store fortvilelse, at trettenåringen i huset faktisk liker å fiska. Han sat i zenliknande tilstand i lang tid i fjellet med enkel stang med dupp og mark og hadde det ganske fint. Fekk null fisk sidan sola bestemte seg for eit uplanlagt besøk på ein regnversdag.

Og det er her problemet oppstår. Eg hatar å fiska og kan derfor ingenting om det. Er god på logistikken rundt fiskaren - passa bål, koka kaffi, vera sjåfør, bera sekk. Men fisking? Absolutt ikkje mi greie.

Uansett. No ynskjer trettenåringen seg stang og eg lurer på kva som skal kjøpast. Det vil nok bli mest fisking i Vansjø (hovudsakleg), Østmarka og Fjella. Og han har ein kompis som liker å fiska i Oslofjorden. Kan han ha ei stang til både innsjø og saltvatn? Og så bare bytta slukar etter kor han fiskar? Eg har forstått såpass at saltvasslukar er tyngre enn slukar til bruk i ferskvatn. Eller er det spinner i ferskvatn? Viss han ikkje kan/bør ha kombistang, så er det prioritert ferskvatnstang.

Og i tillegg, er slike sluk/spinnersett greit å starta med?

Med venleg helsing mor som prøver å følgja opp og leggja til rette for all friluftsaktivitet han testar ut. Håper han etterkvart kan fiska meg middag når me er på tur.

IMG_6454.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 delt 5-25gram stang med 2000 snelle fungerer bra i sjø og vann, men kan være lurt å velge en snelle som tåler saltvann. Alt må uansett skylles i ferskvann når man kommer hjem men tåler nok bedre å bli glemt. Til snøre bruker jeg mono, Sufix Duraflex eller Advance er veldig bra. Husk det finnes sneller med spoler egnet for mono som er dype og det finnes spoler egnet for multi som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.skittfiske.no/shakespeare/195570/ugly-stik-gx2-7-3-21g-haspelstang-2-delt

 

Denne er en veldig fin nybegynner stang, spesielt til unggutten som ikke nødvendigvis tar godt vare på ting. For stangen tåler nok til at du kunne ha brukt den å slåss med en bjørn. 

 

I litt høyere prisklasser eller hvis gutten tar godt vare på ting vurder en 5-25g 2-3-4 delt stang. 

 

Til snelle vil jeg anbefale shimano, daiwa, penn eller okuma snelle i str 2500 og prisklasse 500-1250 kroner. Du får stort sett det det betaler for, og bruker du mer så mister du mindre fisk og snøre. Shimano Miravel er en klar anbefaling fra meg, i motsetning til stang som fort kan knekke eller man vil bytte varer sneller mye lengre.

 

Kjøp en stor spole med 0.20mm monofilament snøre så har du en stund. Du får 600m for 200 kr.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du motta med glede, ikke forferdelse :) 

Det går helt fint å starte med et sånt ferdig sett, men jeg vil anbefale å gå innom en forretning som har bra med fiskeutstyr og forklare godt bruken som du beskrev lenger opp. Utfra beskrivelse av fiskestedene går jeg ut fra du er bosatt i Mossetraktene..? Manskow på Jeløya har lagt ned, og jeg har ikke kunnskap om andre gode butikker i det området. Det er i alle fall en XXL i Moss/Rygge som bør ha en del (selv om betjeningen på XXL ikke alltid er så flinke på fiske..).

Jeg er enig med de over om valg av stenger. Den bør kunne kaste ganske lette sluker, ned til 5 gram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Lompa said:

Dette må du motta med glede, ikke forferdelse :) 

Det går helt fint å starte med et sånt ferdig sett, men jeg vil anbefale å gå innom en forretning som har bra med fiskeutstyr og forklare godt bruken som du beskrev lenger opp. Utfra beskrivelse av fiskestedene går jeg ut fra du er bosatt i Mossetraktene..? Manskow på Jeløya har lagt ned, og jeg har ikke kunnskap om andre gode butikker i det området. Det er i alle fall en XXL i Moss/Rygge som bør ha en del (selv om betjeningen på XXL ikke alltid er så flinke på fiske..).

Jeg er enig med de over om valg av stenger. Den bør kunne kaste ganske lette sluker, ned til 5 gram. 

Hvorfor?

Jeg kan forstå rådet om du vet at personen bor i et område med en spesifikk god fiskebutikk, Men den gjennomsnittlige selgeren du møter på XXL har ikke noe mer peiling på fiske enn en gjennomsnittlig kassedame på Rema 1000. De kan på det beste fortelle deg hva andre kjøper, men stort sett kommer de bare til å peke på det produktet som er ukens "win" produkt eller som de vet at de tjener godt på.

Det finnes hederlige unntak, for eksempel vil ofte eiere av sportsbutikker være ivrige friluftsmennesker og gjerne fiskere. Men de unntakene er få og det er langt i mellom dem.

Spør på nett og handle på nett er stort sett de sikreste kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (3 timer siden):

Hvorfor?

Jeg kan forstå rådet om du vet at personen bor i et område med en spesifikk god fiskebutikk, Men den gjennomsnittlige selgeren du møter på XXL har ikke noe mer peiling på fiske enn en gjennomsnittlig kassedame på Rema 1000. De kan på det beste fortelle deg hva andre kjøper, men stort sett kommer de bare til å peke på det produktet som er ukens "win" produkt eller som de vet at de tjener godt på.

Det finnes hederlige unntak, for eksempel vil ofte eiere av sportsbutikker være ivrige friluftsmennesker og gjerne fiskere. Men de unntakene er få og det er langt i mellom dem.

Spør på nett og handle på nett er stort sett de sikreste kortet.

Du kan jo se på svarene i tråden, blant annet det du selv har gitt. Det er råd jeg kan være enig i, men tenker du at en som knapt vet opp og ned på en fiskestang blir så mye klokere av 2500-snelle, 0,20 monofilament og egne spoler for multi? 

Å finne frem i nettbutikk på et område man ikke vet stort om og heller ikke er så interessert i, kan være vanskelig. Derfor er mitt råd å gå i butikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren gjetning, men ettersom du tenker han kommer til å fiske mest i Vansjø så gjetter jeg på at dere er bosatt nedover østsiden av Oslofjorden ett sted. Kan da anbefale en tur innom M&M om dere likevel skal en tur til f.eks Sarpsborg. Der vil dere få meget kyndig hjelp om du ønsker å gå i en fysisk butikk: 

https://mmfiske.no/

Skulle dere forville dere til Lillestrøm, finnes det en tilsvarende oppegående butikk på Åråsen Stadion som heter Gero Sportsfiske.

De vil kunne hjelpe deg best mulig innenfor den typen fiske han liker best eller tenker han kommer til å holde mest på med. 


Dersom han synes det er artig å lære om forskjellige fiskeslag og fiske etter mer enn "de vanlige artene" så kan han registrere seg på artsfiske.com og registrere fangster der og se hvor mange han klarer å få tak i på stang i Norge. Det skal vel være minst 15 arter som er registrert bare i Vansjø og det er enfin måte å lære om fiskearter og forskjellige metoder. 

Mange bruker også appen Fishbuddy for å finne fiskeplasser for forskjellige arter: https://fishbuddy.app/

Sportsfiske er en fin måte å tilnærme seg friluftslivet på så får du stå for det praktiske enn så lenge ;-). Skitt fiske!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, ingen87 said:

Direktebilder fra Saltdal. Kjøp den der bjørnestanga som @Gabs88 tipset om..

20240814_145857.thumb.jpg.5a8e90378d0e0956baed85fa4d6a49a3.jpg

Det er sååååå verdt det 🥰

IMG_20240814_142723_413.thumb.jpg.224814dcec2e8f6b74e9ae0ac641202b.jpg

 

Vakkert :)

 

Og ja, den barnestanga altså GX2 er verdensberømt for som nybegynnerstang. Men den er også veldig myk noe som gjør at man kaster godt med den, selv om man har dårlig kasteteknikk.

Så når skittfiske har den til bare 349 kroner så er det en løp-og-kjøp anbefaling for nybegynnere.

Men et annet intressant aspekt med nettopp denne stangen er at det faktisk er mange svært erfarne fiskere som bruker den hvis de skal på langtur, ettersom en uknekkelig stang passer perfekt til en tur som går over mange dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.