Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips turbukser


Fjell-finnere

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er glad for lundhags makke, fjellraven keb og Abisko evt med zip off. Alle tre er brugt både vår sommer og høst, både i Danmark og Norge. Så alt fra varmt vejr til vådt og blæsende

om der er brugt nikkel i fremstilling ved jeg dog ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt glad i Revolution Race buksene og spesielt GP Pro som jeg synes er helt fantastisk. Men jeg liker en litt "slim fit" passform og med gode stretch-paneler oppleves den som både behagelig og fleksibel. Jeg bruker den både til tur og generell fritidsbukse. 

Et alternativ for meg ville vært Lundhags Traverse bukse, som gjorde noe av samme nytten. Men den er dyrere og etter min erfaring, ikke fullt så slitesterk. Spesielt i stretch-partiene,

Vet ingenting om nikkel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til Ringperm så kan jeg ikke fordra slimfit. Det henger trolig igjen fra mange år med skøytetrening som gjorde at det meste som ikke var loose fit ikke gikk over låra. Til tross for dette har jeg et par rimelige bukser fra RR som jeg har syntes har fungert bra, men så er de også handlet en størrelse større en jeg normalt ville gjort

Jeg foretrekker pga ovennevnte egentlig litt romsligere turbukser. Disse har også en tendens til å ha plass til både 1 og 2 stillongser under når det trengs og får dermed bredere bruksområde. Nyttig i Finnmark der jeg flere ganger sommerstid har opplevet svingninger i temperatur fra +30 på dagen til -1 på natta. .Jeg har også en forkjærlighet for bukser med "snøskjørt" innvendig i beina som gjør at man slipper å benytte gamasjer for å unngå rusk i skoa. Jeg liker normalt bukser som kan åpnes i det meste av beinas lengde, men jeg sliter med å finne erstatning for min forrige favoritt fra Helly Hansen som egentlig var en randonee-bukse. Den buksen jeg i dag har funnet som er nærmest det jeg ønsker meg er: https://sportoutlet.no/klaer/ytterbekledning/product/69832?c=57 (til tross for at den har åpning i bare halve beinets lengde)

Jeg fant den riktignok til enda mer fordelaktig pris enn den ligger til der i min lokale butikk. 

Jeg har de siste par årene funnet flere gode produkter fra Outdoor Research til overraskende fornuftige priser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Espen Ørud said:

I motsetning til Ringperm så kan jeg ikke fordra slimfit. 

:) Jeg mistenker at de fleste er som deg, og at slim fit ofte er for spesielt interesserte. Faktisk så så jeg en film fra youtube kanalen "The Outdoor Gear Review" hvor han også trakk frem ulempen med disse Slim Fit buksene fra RR og hvor Vidda Pro var så mye bedre. Jeg kan ikke fordra Vidda Pro buksene mine, da de sitter som en sekk. Men salgstallene taler for seg selv :)

Men til forsvar for RR buksene, så er de ikke skin tight og jeg får fint plass til iallefall en stillongs under. Jeg er et styrketrenende menneske, så jeg har nok litt større lår og legger enn hvermansen. Men det blir aldri trangt, de sitter bare godt og former seg fint etter beinas størrelse og bevegelse. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at RR kan bli hakket for trang for noen, men jeg vil også gi en stemme til RR. Med ben som en Kenyansk maratonløper og god høyde over havet er det en utfordring å finne bukser som er lange nok uten å bli for romslig. RR i small er spot on for meg. Prisen er ok og så langt ikke sett tegn til manglende kvalitet. Har ett par ulike modeller, men GP rescue pro er de jeg liker best av de jeg har prøvd.

RR er gode til variert friluftsliv, men til mer intense turer og uforutsigbart vær så foretrekker jeg 100% syntetisk. Favoritten er en modell fra Trango world som jeg impulskjøpte på salg for leeenge siden. Aner ikke hva modellen heter eller om den er å få kjøpt, så det blir litt nedtur når disse gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (15 timer siden):

[...] Aner ikke hva modellen heter eller om den er å få kjøpt, så det blir litt nedtur når disse gir seg.

Det er hovedgrunnen til at jeg har masse nytt tøy/sko/utstyr liggende i boden. Frykten for å ikke kunne få tak i noe tilsvarende når noe man er veldig godt fornøyd med til slutt blir slitt ut.

Hva bukse angår så kjøpte jeg det som var mulig å få tak i da jeg skjønte hvor fornøyd jeg var med den første av de HH-buksene, men fikk dessverre bare tak i 1 til etter å ha trålet alle nettbutikker som var mulig å søke i. Har siden vært på utkikk etter god erstatning. Har funnet noe som er brukande, men ikke like ideell nuh og det var på høy tid da den siste HH-buksa synger på siste verset...

Hva RR angår så har jeg vært fornøyd med kvaliteten på det jeg har derfra. Jeg kjøpte blant annet en ekstra Fusion Fleece-genser av ovennevnte grunn for å ha i backup etter et par år med en grønn og en blå. Til tross for hard bruk siden 2017 eller før er begge genser/jakkene like gode. Fra 2017: 


image.png.e85a4fbd5d0744b3779a4145220ad2ad.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.