Gå til innhold
  • Bli medlem

Bålforbud


Mountainking

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt på en ting, såkalt "bålforbud" er vel egentlig generelt bålforbud, som tilsier at jeg kan fyre bål så lenge det er helt trygt ?

Jeg er kjempe glad for at det er bålforbud fra 15. April til 15. September. Men jeg må si en ting, jeg fyrer aldri bål, eller vil aldri fyre bål, med mindre det er idiotsikkert. Og ja, det går ann å fyre bål under bålforbudet, så lenge man gjør det idiotsikkert. Er det da ulovlig å fyre bål ? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
48 minutes ago, GrendelRaptor8 said:

Selvfølgelig. Bare lurte, ettersom det står og blir sagt så mye forskjellig. Mange fyrer årer rundt. Noen fyrer ikke en gang engangsgrill i hagen. Jeg fyrer året rundt, har aldri vært i nærheten å starte skogbrann. Så lenge man bruker vettet tenker jeg😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også si at Norges Lover er din venn.  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-17-1710

Under klippet fra Lovdata:

Fra 15. april til 15. september er det forbud mot bålbrenning i skog og mark etter forskrift 17. desember 2015 nr. 1710 om brannforebygging. Etter § 3 er det likevel tillatt å gjøre opp ild der "det er åpenbart at brann ikke kan oppstå". Unntaket gjelder for eksempel etablerte bålplasser og andre steder som er helt trygge. Kommunen kan også gi tillatelse til bålbrenning. Er du i tvil er det bedre å stå over bålbrenningen.


Det er altså ikke ett bastant bålforbud. Jeg liker best den siste setningen her hos Lovdata: Er du i tvil, ikke fyr bål...

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det allerede er sagt av andre, så er det åpninger i lovverket for å fyre bål under det generelle bålforbudet der det er åpenbart at brann ikke kan oppstå.

Samtidig: det kan være tilfeller der det faktisk er absolutt forbudt, uavhengig av når på året det er, også utenfor det generelle bålforbudet. Kommuner kan under visse forhold innføre lokale forskrifter som faktisk forbyr bruk av ild, selv om man mener at man kan gjøre det på en «helt trygg måte», og dermed fjerner disse åpningene som forskriften i utgangspunktet har.  Dette er nok mest aktuelt i tørre perioder der skogbrannfaren tilsier at bruk av ild utgjør en større fare enn normalt. Slike lokale forskrifter har derfor begrenset «levetid», og skal oppheves så fort forholdene tilsier at den lokale forskriften ikke lenger er nødvendig.

Det står en del mer om det her, med noen henvisninger til lovverket osv.:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Robinson said:

Jeg vil også si at Norges Lover er din venn.  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-17-1710

Under klippet fra Lovdata:

Fra 15. april til 15. september er det forbud mot bålbrenning i skog og mark etter forskrift 17. desember 2015 nr. 1710 om brannforebygging. Etter § 3 er det likevel tillatt å gjøre opp ild der "det er åpenbart at brann ikke kan oppstå". Unntaket gjelder for eksempel etablerte bålplasser og andre steder som er helt trygge. Kommunen kan også gi tillatelse til bålbrenning. Er du i tvil er det bedre å stå over bålbrenningen.


Det er altså ikke ett bastant bålforbud. Jeg liker best den siste setningen her hos Lovdata: Er du i tvil, ikke fyr bål...

Enig. Da fikk jeg klarhet på det. For er sinnsykt mange delte meninger på det temaet her😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Måssåbjønn said:

Som det allerede er sagt av andre, så er det åpninger i lovverket for å fyre bål under det generelle bålforbudet der det er åpenbart at brann ikke kan oppstå.

Samtidig: det kan være tilfeller der det faktisk er absolutt forbudt, uavhengig av når på året det er, også utenfor det generelle bålforbudet. Kommuner kan under visse forhold innføre lokale forskrifter som faktisk forbyr bruk av ild, selv om man mener at man kan gjøre det på en «helt trygg måte», og dermed fjerner disse åpningene som forskriften i utgangspunktet har.  Dette er nok mest aktuelt i tørre perioder der skogbrannfaren tilsier at bruk av ild utgjør en større fare enn normalt. Slike lokale forskrifter har derfor begrenset «levetid», og skal oppheves så fort forholdene tilsier at den lokale forskriften ikke lenger er nødvendig.

Det står en del mer om det her, med noen henvisninger til lovverket osv.:

Ja, er jo perioder det er total forbud forstår jeg. Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at man er ansvarlig for bålet sitt uansett årstid.  Hvis bålet ditt lager storbrann midtvinters så hele bygda brenner ned, kommer de etter deg likevel. Samme når du fyrer opp må du ta en risikovurdering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (12 timer siden):

Samtidig: det kan være tilfeller der det faktisk er absolutt forbudt, uavhengig av når på året det er, også utenfor det generelle bålforbudet. Kommuner kan under visse forhold innføre lokale forskrifter som faktisk forbyr bruk av ild, selv om man mener at man kan gjøre det på en «helt trygg måte», og dermed fjerner disse åpningene som forskriften i utgangspunktet har.  Dette er nok mest aktuelt i tørre perioder der skogbrannfaren tilsier at bruk av ild utgjør en større fare enn normalt. Slike lokale forskrifter har derfor begrenset «levetid», og skal oppheves så fort forholdene tilsier at den lokale forskriften ikke lenger er nødvendig.

Jepp, det var sånn mange steder i Sør-Norge i tørkesommeren 2018. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.