Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny telter


Nybegynner111

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har vert på utskikk etter telt. Jeg har lyst å skaffe meg mitt eget telt som en yngre gutt. Jeg har teltet med venner, både i tunelltelt og kuppeltelt, har ikke noen preferanser for en av delene, har teltet alle årstider. Jeg har ikke teltet så mye, men jeg har lyst å begynne med det. Noen tips til gode nybegynnertelt som man kan bruke hele året. 85% vil bli brukt om våren, sommern, og høsten. Liker å gå oppforbi tregrensen, i Vest-Norge, vil helst ha plass til en kompiss men utenom det, vet jeg ingen ting om telting. Har dere noen tips til hvordan å telte også. Hva slags telt bør jeg gå for? Spør meg gjerne om ting for å bedre finne det ut hva jeg burde kjøpe. 5000kr er i øvre sikte, men vist det er veldig verdt det eller tilbud, kan det vere dyrere, eller så kan jeg se på brukte alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barents Dovrefjell eller Trollheimen 3 classic på outlet hos Barents til litt over 4000kr, solid og ganske idiotsikkert valg. Noe tungt så klart men hvis du i hovedsak skal bruke det sammen med noen andre kan vekten deles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (2 timer siden):

Barents Dovrefjell eller Trollheimen 3 classic på outlet hos Barents til litt over 4000kr, solid og ganske idiotsikkert valg. Noe tungt så klart men hvis du i hovedsak skal bruke det sammen med noen andre kan vekten deles. 

tror nok det blir flere turer med kun meg, men av og til en til. Så de så litt tunge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår ett slag for helsport breheimen, det er ikke noe det er spesielt godt på, men det er veldig mye telt for pengene og har vært på supertilbud i fjor så antar at det er noe spillerom for de som blir solgt på Finn.no (https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=322159885 f.eks) mener at de lå på 1200-1500,- nye på xxl. Har seøv både 3Person og 4 person av dette teltet og liker det veldig godt i forhold til prisen. Har bare en vinternatt i det, men under godvær i skogen så kanskje litt andre forhold enn du skal telte i, på fjellet så ville jeg nok savnet en bardunering på hver kortside fra ventilasjonen som den nye versjonen har. Men da er det bedre alternativer nevnt over her til fullpris :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Nybegynner111 said:

tror nok det blir flere turer med kun meg, men av og til en til. Så de så litt tunge ut.

Helsport Ringstind 2 kan være et alternativ, bør kunne finne et på salg eller Finn til en hyggelig pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynner111 skrev (11 timer siden):

tror nok det blir flere turer med kun meg, men av og til en til. Så de så litt tunge ut.

Hva med å heller bare tenke på deg selv i utgangspunktet? Høres jo ut som du mest skal gå alene og endel over tregrensa? Er det slik at du kommer til å gå 90% alene er det vel noe tullete å bære «overvekt» i 90% av tiden? Når en ser på litt over 2kg som noe tungt, burde en kanskje tenke 2 telt i stedet? Burde la seg gjøre det med 5-6000kr.

Bare jeg som tenkte noe høyt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (5 minutter siden):

Slår et slag for Ringstind som nybegynner-telt. Lett, enkelt å slå opp og tåler mye. Holder seg ganske godt i pris om du kjøper brukt. 

Er har du en av de nyere versjonene med 2 innganger https://www.finn.no/363662885

Siden det selges til ca 5200 hos fjellsport så pruter en det selvfølgelig noe ned 😀 Pluss på frakt så er en jo nesten oppi samme pris som nytt.

»selges som det er»? Klart, alt gjør nå forsåvidt det men, hadde helt klart da heller kjøpt et helt nytt for et par hundrelapper ekstra.

Må rette litt på meg selv, 5299 anser jeg som 5300kr. 
https://www.fjellsport.no/merker/helsport/helsport-ringstind-pro-2-green

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (12 timer siden):

Helsport Ringstind 2 kan være et alternativ, bør kunne finne et på salg eller Finn til en hyggelig pris. 

Virket litt lite, tenkte at når jeg går alene så har jeg god plass, mens når jeg har med en venn, er det heller litt trangt. Jeg kan bare gå på telttur i ferie og helger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye bra om Sydvang. Outnorth har Sydvang Utoset 2p Ultralight til 2000 kr.

2,9 kg, 155 cm bredde (!), 110 cm høyde, pluss 90 cm bredde i hvert fortelt. Det er meget romslige mål for et tomannstelt. «Standard» tomannstelt er 120-140 cm bredt.

Ripstop nylon, meget kraftig duk (40D, Helsport og Barents kjører 15D på sine UL-telt). Eneste ulempe (muligens bare personlig preferanse) er tapede sømmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Nybegynner111 said:

Virket litt lite, tenkte at når jeg går alene så har jeg god plass, mens når jeg har med en venn, er det heller litt trangt. Jeg kan bare gå på telttur i ferie og helger.

Ligger Fjellreven Abisko Shape 2 og 3 ute på Finn. De vil gi deg bedre plass og tåler mer men fortsatt ganske kompakte. 2 ligger ute til 4k.Ville gått for det og lagt den siste tusenlappen inn som bidrag til sovepose eller liggeunderlag (viktig å sove godt!). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (3 timer siden):

Ligger Fjellreven Abisko Shape 2 og 3 ute på Finn. De vil gi deg bedre plass og tåler mer men fortsatt ganske kompakte. 2 ligger ute til 4k.Ville gått for det og lagt den siste tusenlappen inn som bidrag til sovepose eller liggeunderlag (viktig å sove godt!). 

Har hørt om det ja, har kikket litt så jeg får se, har også lagt prisvarsel om noe skulle komme på tilbud! Har dun sovepose og isolert liggeunderlag, brukt i venner sitt telt osv, så får sette dette tilbake i banken😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Nordvang skrev (3 timer siden):

Har hørt mye bra om Sydvang. Outnorth har Sydvang Utoset 2p Ultralight til 2000 kr.

2,9 kg, 155 cm bredde (!), 110 cm høyde, pluss 90 cm bredde i hvert fortelt. Det er meget romslige mål for et tomannstelt. «Standard» tomannstelt er 120-140 cm bredt.

Ripstop nylon, meget kraftig duk (40D, Helsport og Barents kjører 15D på sine UL-telt). Eneste ulempe (muligens bare personlig preferanse) er tapede sømmer. 

Oi! Det var billig for et bra telt tilsynelatende. Skal lese litt om det videre, har hørt om sydvang, men ikke den modellen. Det virket som et godt alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynner111 skrev (11 timer siden):

Vet dere om noen av de nevnte modellen er godt rustet for eventuelt sterk vind, og lett snø?

Veldig få jeg kjenner (de er mye på tur) bruker samme telt hele året. Inntrykket av de ivrigste turfolka her på FF følger samme mønsteret, og tilhører selv den gruppen som har dedikerte telt for ulike sesonger/turprofiler.

Så spørsmålet ditt over peker mot et telt som skal tåle endel vær med sterk vind og snø. Da beveger du deg ganske langt fra et levelig og praktisk telt for sommerbruk, og ikke minst så øker vekta når du ønsker de egenskapene. Merk at slike telt må man helst virkelig kunne stole på under slike forhold du beskriver.

Mitt råd er å vente og heller prøve å spare penger for så å handle to telt. Eller legge pengene du har nå i et telt for bruk sen høst/vinter/tidlig vår. Altså et telt som dekker det du faktisk spør om slik at du kan begynne turlivet denne høsten. Regn da med at vekta blir relativt høy.

Et billig, lett og bra sommertelt finnes det mange av i dagens marked. Da kan du returnere hit og starte en ny post, så kan vi love å "spamme" deg med en haug av alternativer 😅.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.