GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har sett etter tips her pÄ forumet, men dei eg har funnet har vÊrt litt utdaterte.

Eg ser etter et heilÄrstelt som varer lenge, har plass til 2 personer, god vind og vann beskyttelse, og ikkje alt for tung >3kg helst. 

Eg har funnet mange flott telt av merker som, hilleberg, helsport, bergans, msr, osv. Mange ser bra ut pÄ papiret men vil gjerne hÞre hvordan dei gjÞr det i virkelig natur.

Er veldig takknemlig for litt tips og erfaringer om hva dere har og er fornÞyd med, fra alle slags merker. Setter pris pÄ tips fra forskjellige prisklasser. :D

Takk! 

Endret av Tur entusiast
Annonse
Skrevet

Vent litt, skal bare hente popcorn😂.

HelÄrstelt fra Hilleberg, Helsport, Fjellreven og Exped er sikre kort. Tenk litt pÄ hva du legger i helÄrstelt bruk , for det er veldig ulikt for mange.

- Du skal fÞrst og fremst sikte deg inn pÄ et 3 manns, som er det nye 2 manns.

- Kuppel eller tunnel?

- Om du liker/ser for deg to innganger og to like store fortelt, ofte kuppeltelt, eller en inngang og et stort fortelt, ofte tunneltelt (noen fÄ modeller har ogsÄ et lite fortelt bak). Fordeler og ulemper med begge telt systemene.

- Liggelengde er viktig.

Skrevet (endret)
Nikke skrev (34 minutter siden):

Vent litt, skal bare hente popcorn😂.

HelÄrstelt fra Hilleberg, Helsport, Fjellreven og Exped er sikre kort. Tenk litt pÄ hva du legger i helÄrstelt bruk , for det er veldig ulikt for mange.

- Du skal fÞrst og fremst sikte deg inn pÄ et 3 manns, som er det nye 2 manns.

- Kuppel eller tunnel?

- Om du liker/ser for deg to innganger og to like store fortelt, ofte kuppeltelt, eller en inngang og et stort fortelt, ofte tunneltelt (noen fÄ modeller har ogsÄ et lite fortelt bak). Fordeler og ulemper med begge telt systemene.

- Liggelengde er viktig.

NĂ„ mĂ„tte eg tenke ein del her😅

HeilÄrsbruk:

Eg har telta ein del pĂ„ vĂ„r sommer hĂžst, men eg har ogsĂ„ lyst Ă„ komme inn i vintercamping i nĂŠre fjellomrĂ„der. Eg har lyst Ă„ komme tettere pĂ„ den idylliske naturen pĂ„ vinterstid ogsĂ„. HeilĂ„rstelt tenkte eg fordi eg trenger et «skikkelig» telt etter som eg ikkje vett noko om det eg har no, det holder vanne ute, men det har sine problemer. SĂ„ eg tenkte Ă„ skaffe eit nytt eg kan bruke heile Ă„ret. Er det litt meir spesifikk😄

Antall personer:
Kommer oftest til Ă„ bruke det som 1-mannstelt men vil ha muligheten til Ă„ ha plass til ein til.

Kuppel eller tunell:

Eg har lest litt om det, men eg kan ha bruk for begge deler, sÄ har ikkje heilt bestemt meg. Antall dÞrer, er ikkje sÄ viktig for meg, god sittehÞyde til mann pÄ mint 180 hadde vert kjekt, plass nok i fortelt til oppbevaring av ting og eller matlaging under dÄrlig ver. Vil ogsÄ ha et som er ganske vindstabilt om det skulle bli storm eller noe sÄnt. 

Kva meiner du med «liggende er viktig»?

Takk for svar!

Endret av Tur entusiast
Skrevet (endret)
Tur entusiast skrev (25 minutter siden):

Kva meiner du med «liggende er viktig»?

Du vil ikke at (dun)soveposen din skal ta borti innerduken nÄr det er kondens pÄ duken (det blir det fÞr eller siden). Du vil heler ikke at duken skal daske deg i ansiktet nÄr det stormer (telt med skrÄ vegger/tunelltelt) NÄr du bruker teltet alene kan du ha i bakhodet at du kan ligge diagonalt dersom liggelengden kanskje er litt kort - men du ellers like alt annet ved det utvalgte teltet.  (Har kun Hilleberg telt selv nÄ. Men kvalitet koster. )

Endret av zimwalker
Skrevet (endret)

Hvis du skal telte mye om vinteren er det et alternativ med eget telt for dette? 

Hvor lange bÊringer har du typisk pÄ turer som ikke er vinter.

Hvordan er transportsystemet for vinterturene dine? Sekk? Pulk?

Hovedgrunnen for spÞrsmÄlene er at de teltene jeg ville foretrukket til 2 pers pÄ vinter fort ligger pÄ 4-5 kg og selv om du spÞr om telt som veier over 3 kg sÄ antar jeg du mener under ut fra ordlyden pÄ spÞrsmÄlet ellers..

Endret av Espen Ørud
Skrevet (endret)
zimwalker skrev (37 minutter siden):

Du vil ikke at (dun)soveposen din skal ta borti innerduken nÄr det er kondens pÄ duken (det blir det fÞr eller siden). Du vil heler ikke at duken skal daske deg i ansiktet nÄr det stormer (telt med skrÄ vegger/tunelltelt) NÄr du bruker teltet alene kan du ha i bakhodet at du kan ligge diagonalt dersom liggelengden kanskje er litt kort - men du ellers like alt annet ved det utvalgte teltet.  (Har kun Hilleberg telt selv nÄ. Men kvalitet koster. )

Dette var nytt for meg

Har sÄnn dun sovepose, men den kommer vel bare borti innerteltet. Kan eg unngÄ kondens ved Ä ha god ventilasjon eller kommer det fremdeles? Vist duken er stram vil eg vel ikkje merke noko i ansiktet. Eg skal nok finne et langt nok telt. 

Kan hende eg har misforstĂ„tt litt, eller at eg tar feil, men takk for ny og nyttig info😃

Espen Ørud skrev (25 minutter siden):
Endret av Tur entusiast
Skrevet (endret)
Espen Ørud skrev (25 minutter siden):

Hvis du skal telte mye om vinteren er det et alternativ med eget telt for dette? 

Hvor lange vÊringer har du typisk pÄ tirer som ikke er vinter.

Hvordan er transportsystemet for vinterturene dine? Sekk? Pulk?

Hovedgrunnen for spÞrsmÄlene er at de teltene jeg ville foretrukket til 2 pers pÄ vinter fort ligger pÄ 4-5 kg og selv om du spÞr om telt som veier over 3 kg sÄ antar jeg du mener under ut fra ordlyden pÄ spÞrsmÄlet ellers..

Har ikkje tenkt Ä gÄ sÄ langt om vinteren, sÄ det blir nok sekk tenker eg. Skulle gjerne hatt et telt eg kan bruke heile Äret. Vist eg skulle finne pÄ Ä gÄ lengre turer pÄ vinterstid, ville eg ha tenkt Ä gÄ for pulk, og litt mer reint «vintertelt».

Kva meinte du med «vÊringer»?

Tusen takk for all hjelp om dette :)

Endret av Tur entusiast
Skrevet
Tur entusiast skrev (23 minutter siden):

Har ikkje tenkt Ä gÄ sÄ langt om vinteren, sÄ det blir nok sekk tenker eg. Skulle gjerne hatt et telt eg kan bruke heile Äret. Vist eg skulle finne pÄ Ä gÄ lengre turer pÄ vinterstid, ville eg ha tenkt Ä gÄ for pulk, og litt mer reint «vintertelt».

Kva meinte du med «vÊringer»?

Tusen takk for all hjelp om dette :)

Det skulle vĂŠre "bĂŠringer". Rettet opp nuh...

• Takk 1
Skrevet

Hvor holder du til i landet?

Det er stor forskjell pÄ vinteren alt etter hvor du bor. Og hvilke typer turer du har. Jeg har f.eks ikke behov for Hilleberg-kvalitet for vintersesongen i Rogaland, byttet derfor ut Hilleberg Unna med BO Stetind Ultralight. 

Skrevet (endret)

Siden vinter er med i bildet her, kombinert med Ä holde vekten noenlunde nede ville jeg gÄtt for tunnelteltet FjÀllrÀven Abisko Endurance 3. Det er allsidig, har en relativt lav vekt pÄ rett over 3kg uten kompromi pÄ styrke (du kan finne flere som har brukt dette i temmelig rÞfft vintervÊr pÄ fjellet her pÄ forumet).

For kun vinterbruk er Keb Endurance 3 et bedre valg (jeg har dette), med enda sterkere duk, barduner, stenger og litt diverse andre detaljer - I en tyngre og mer volumiÞs pakke selvfÞlgelig. For begge teltene vil jeg si at en kroppslengde pÄ ~185 cm er maks. Jeg er 183 og det fungerer helt fint.

Hadde ikke vinterbruk vÊrt et kriterie ville jeg heller anbefalt et allsidig kuppeltelt. De har generelt stÞrre og bedre indre romfÞlelse i tillegg til Ä kunne luftes ut bedre nÄr det er varmt.

Det er enklest Ä anbefale telt man selv har, sÄ du kan jo like sÄ godt lese igjennom denne trÄden ogsÄ ;)

Endret av sneakyowl
Skrevet
sneakyowl skrev (24 minutter siden):

Siden vinter er med i bildet her, kombinert med Ä holde vekten noenlunde nede ville jeg gÄtt for tunnelteltet FjÀllrÀven Abisko Endurance 3. Det er allsidig, har en relativt lav vekt pÄ rett over 3kg uten kompromi pÄ styrke (du kan finne flere som har brukt dette i temmelig rÞfft vintervÊr pÄ fjellet her pÄ forumet).

Enig egentlig. Ett kjempetelt. MEN, pÄ sommerstid er det for varmt. Man kan ikke rulle opp fotenden pÄ teltet, eller rulle vekk forteltet. SÄ man fÄr dÄrlig luftgjennomstrÞmning, og blir kokt ut av teltet.

Telt med Äpninger i begge ender, eller tunnelltelt hvor man har skjÞrteventilasjon i fotenden og kan rulle vekk hele (eller deler av) forteltet er mye bedre pÄ varme sommerdager.

Og bunnduken er sykt dÄrlig. Den tynne duken suger til seg vann og sveller etterhvert, og det blir fuktig/vÄtt under liggeunderlagene. Det kan fikses med whitespirit+silikon blanding om man allerede har slikt telt.

Skrevet (endret)

Jeg kjÞpte nylig et 2-manns tunelltelt fra Barents, fordi det er teltet av typen med best takhÞyde. Med mindre du skal ut i skikkelig mÞkkavÊr langt til fjells tror jeg du kommer langt med et av «ultralett» teltene til Barents eller Helsport. Duken til Fjellreven er et lite hakk tykkere, men ikke noe jeg ville tenkt sÄ mye pÄ nÄr det kommer til rivestyrke. Et lett helÄrstelt som tÄler enda mer vil vÊre et Hilleberg Nallo 2.  Men ikke forvent Ä bo 2 pers vinterstid i et 2 pers telt. Fungerer med godvilje pÄ sommerstid.

Endret av Fiskepadde
Skrevet
12 hours ago, Tur entusiast said:

HeilÄrsbruk:

Eg har telta ein del pĂ„ vĂ„r sommer hĂžst, men eg har ogsĂ„ lyst Ă„ komme inn i vintercamping i nĂŠre fjellomrĂ„der. Eg har lyst Ă„ komme tettere pĂ„ den idylliske naturen pĂ„ vinterstid ogsĂ„. HeilĂ„rstelt tenkte eg fordi eg trenger et «skikkelig» telt etter som eg ikkje vett noko om det eg har no, det holder vanne ute, men det har sine problemer. SĂ„ eg tenkte Ă„ skaffe eit nytt eg kan bruke heile Ă„ret. Er det litt meir spesifikk😄

Et vintertelt vil vÊre mindre komfortabelt sommerstid samtidig som det er mye tyngre og tar MYE med plass. Et telt pÄ 3kg tar omtrent dobbelt sÄ mye plass i sekken som et telt som veier 1.5 kg.

NÄ har ikke jeg erfaring med vintercamping, men slik jeg forstÄr det vil vintercampere ofte ogsÄ ha kuldegrop og mer behov for plass enn sommerteltere. Som igjen utgjÞr en enda stÞrre forskjell mtp vekten pÄ teltet.

Jeg hadde ikke giddet Ă„ benytte samme teltet Ă„ret rundt.

Skrevet
KjartanE skrev (3 timer siden):

Hvor holder du til i landet?

Det er stor forskjell pÄ vinteren alt etter hvor du bor. Og hvilke typer turer du har. Jeg har f.eks ikke behov for Hilleberg-kvalitet for vintersesongen i Rogaland, byttet derfor ut Hilleberg Unna med BO Stetind Ultralight. 

Dette er min andre bruker siden eg var tom for antall poster eg kan skrive kvar dag :)

Vestlandet, masse flotte fjell men har ikkje tenkt Ä gÄ sÄ veldig langt pÄ vinteren,  iallefall nÄ pÄ starten. Eg har og lyst Ä prÞve andre plasser i landet, men mest pÄ Vestlandet dÄ. Eg bÞr vel heller Þke antall telt for flere forskjellige bruksomrÄder etter kvart. Har sett pÄ hilleberg Nallo, tammtj og Jannu, og et par telt fra andre merker, dei var ikkje alt for tunge, men tÄler fortsatt mykje trur eg. Eg vet ikkje egentlig kor god kvalitet eg har behov for sjÞlv, kommer nok til Ä bruke det mer pÄ vÄr sommer hÞst enn pÄ vinteren. Men eg vil ogsÄ kunne telte litt pÄ vinteren ogsÄ. 

sneakyowl skrev (2 timer siden):

For kun vinterbruk er Keb Endurance 3 et bedre valg (jeg har dette), med enda sterkere duk, barduner, stenger og litt diverse andre detaljer - I en tyngre og mer volumiÞs pakke selvfÞlgelig. For begge teltene vil jeg si at en kroppslengde pÄ ~185 cm er maks. Jeg er 183 og det fungerer helt fint.

Hadde ikke vinterbruk vÊrt et kriterie ville jeg heller anbefalt et allsidig kuppeltelt. De har generelt stÞrre og bedre indre romfÞlelse i tillegg til Ä kunne luftes ut bedre nÄr det er varmt.

Det er enklest Ä anbefale telt man selv har, sÄ du kan jo like sÄ godt lese igjennom denne trÄden ogsÄ ;)

Eg hÄpet pÄ Ä finne et telt som kan brukes litt pÄ vinteren, men mest pÄ vÄr sommer hÞst. Hva er det egentlig som gjÞr et heilÄrstelt og vintertelt «kvalifisert» for vinterbruk? Har ingen Êrfaring med vintertelting, sÄ eg vett ikkje kva som er viktig der. Er det mulig Ä fÄ telt som er mulig og bruke pÄ vinter men ogsÄ varme sommerdager, pluss vist det et sterk vind og mye regn om hÞsten? Eg Þnsker dette mest for Þkonomi delen, sÄ slipper jeg 2 eller mer telt:) Er dette for mye Ä be om fra et eneste telt?

Skal sjekke ut den trÄden!

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Enig egentlig. Ett kjempetelt. MEN, pÄ sommerstid er det for varmt. Man kan ikke rulle opp fotenden pÄ teltet, eller rulle vekk forteltet. SÄ man fÄr dÄrlig luftgjennomstrÞmning, og blir kokt ut av teltet.

Telt med Äpninger i begge ender, eller tunnelltelt hvor man har skjÞrteventilasjon i fotenden og kan rulle vekk hele (eller deler av) forteltet er mye bedre pÄ varme sommerdager.

Og bunnduken er sykt dÄrlig. Den tynne duken suger til seg vann og sveller etterhvert, og det blir fuktig/vÄtt under liggeunderlagene. Det kan fikses med whitespirit+silikon blanding om man allerede har slikt telt.

Kva skal eg sjÄ etter pÄ teltene for Ä unngÄ dette med fukt under liggeunderlag uten Ä mÄtte behandla sjÞlv?

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Jeg kjÞpte nylig et 2-manns tunelltelt fra Barents, fordi det er teltet av typen med best takhÞyde. Med mindre du skal ut i skikkelig mÞkkavÊr langt til fjells tror jeg du kommer langt med et av «ultralett» teltene til Barents eller Helsport. Duken til Fjellreven er et lite hakk tykkere, men ikke noe jeg ville tenkt sÄ mye pÄ nÄr det kommer til rivestyrke. Et lett helÄrstelt som tÄler enda mer vil vÊre et Hilleberg Nallo 2.  Men ikke forvent Ä bo 2 pers vinterstid i et 2 pers telt. Fungerer med godvilje pÄ sommerstid.

Har du noen anbefalinger til et barents telt ultralette, som eventuelt kan brukes litt om vinteren ogsÄ?

har sett litt pÄ Nallo, Nallo 3, vil det funke med to stykker om vinteren?

Hvorfor ikkje 2 pers pÄ vinterstid egentlig?

Tusen takk for all hjelpđŸ€©

Skrevet
Turentusiast 2 skrev (1 minutt siden):

Kva skal eg sjÄ etter pÄ teltene for Ä unngÄ dette med fukt under liggeunderlag uten Ä mÄtte behandla sjÞlv?

Aner ikke, faktisk. Fjellreven skal jo vÊre ypperste kvalitet, men bunnduken synes jeg var dÄrlig. 

Om det er under 5 Ă„r gammelt ville jeg dokumentert og reklamert.

Skrevet
Gabs88 skrev (7 minutter siden):

Et vintertelt vil vÊre mindre komfortabelt sommerstid samtidig som det er mye tyngre og tar MYE med plass. Et telt pÄ 3kg tar omtrent dobbelt sÄ mye plass i sekken som et telt som veier 1.5 kg.

NÄ har ikke jeg erfaring med vintercamping, men slik jeg forstÄr det vil vintercampere ofte ogsÄ ha kuldegrop og mer behov for plass enn sommerteltere. Som igjen utgjÞr en enda stÞrre forskjell mtp vekten pÄ teltet.

Jeg hadde ikke giddet Ă„ benytte samme teltet Ă„ret rundt.

Ok, eg kan heller kanskje fÄ tak i telt eg kan bruke tidleg viner og vÄr, sommer og hÞst, og ha et som eg kan bruke kun vinterstid. Er det nokon som vett kva som vintertelt til vintertelt utenom at du har meir plass?

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Aner ikke, faktisk. Fjellreven skal jo vÊre ypperste kvalitet, men bunnduken synes jeg var dÄrlig. 

Om det er under 5 Ă„r gammelt ville jeg dokumentert og reklamert.

Ok har sett litt pÄ fjellreven, virker bra greier det. 

Takk igjen alle samen😁

Skrevet
Turentusiast 2 skrev (18 minutter siden):

Jeg har 3 stk. telt fra Abisko-serien med disse bunndukene, og til sammen godt over 100 netter i de. De blir noe fuktige under liggerunderlagene der de presses mot bakken, men jeg har egentlig aldri opplevd det som et problem pÄ noen mÄte. Noen minutter eksponert til fri luft (ikke liggerunderlag pÄ) sÄ er det sÄ godt som tÞrt. Ikke noe behov for Ä kline pÄ noe heller.

Liten fun/rar fact: KjĂžper man mesh-innertelt til disse teltene kommer de med bunnduk lik Keb-serien som er mye tykkere. Til min overraskelse som tenkte at mesh-innerteltet gjorde teltet totalt lettere. Det ble tyngre pga. bunnduken :D

• Takk 1
Skrevet
34 minutes ago, Turentusiast 2 said:

Ok, eg kan heller kanskje fÄ tak i telt eg kan bruke tidleg viner og vÄr, sommer og hÞst, og ha et som eg kan bruke kun vinterstid. Er det nokon som vett kva som vintertelt til vintertelt utenom at du har meir plass?

Den store greia med vintertelt er jo at de er tunge men kan dras pÄ pulk, og at vekten derfor ikke gjÞr sÄ mye. Samtidig som de gÄr helt ned, dvs beskytter mot snÞfyk.

Egentlig gÄr skillegrensen pÄ snÞ/ikke snÞ i stedet for vinter/sommer. :)

• Liker 1
Skrevet
Gabs88 skrev (14 minutter siden):

Den store greia med vintertelt er jo at de er tunge men kan dras pÄ pulk, og at vekten derfor ikke gjÞr sÄ mye. Samtidig som de gÄr helt ned, dvs beskytter mot snÞfyk.

Egentlig gÄr skillegrensen pÄ snÞ/ikke snÞ i stedet for vinter/sommer. :)

Ok, er grunnen til at man har meir plass for komforten, siden en kan ha mer vekt uansett pÄ pulk, og kva koster ein god pulk? Fungerer liksom «Paris Expedition Sled Orange» fra fjellsport?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 3 Fjellreven-telt (Dome, Keb Endurance og Shape) og aldri opplevd fukt fra bakken. PÄ vinteren eller nÄr jeg vil ha litt luksus tar jeg med Keb. Kan bli litt tungt sÄ ville evt anbefalt Abisko Endurance hvis vekt er veldig viktig. Er du villig til Ä ofre takhÞyde er Shape et strÄlende telt spesielt vÄr/sommer/hÞst. Elsker forteltet med mulighet til Ä Äpne fronten helt men samtidig vÊre godt beskyttet fra vÊret. Dersom du forventer mange turer i alle sesonger tror jeg fort du kan fÞle behovet for et dedikert vintertelt med litt stÞrre plass. Ikke unaturlig at man kjÞrer et tykkere underlag pÄ vinteren og da kan det vÊre deilig med mer hÞyde under taket.

NÄr det er sagt, som allrounder og hvis du velger fjellreven ville jeg gÄtt for Shape.

• Liker 1
Skrevet

Mest Äleine men avogtil 2, mest barmark men ein og annan vintertur, hÞyres for meg ut som Hilleberg Nallo 2GT. 

Vi har bÄde 3GT og 2 utan GT i hus, og eg har ogsÄ brukt 2GT og 4GT. Mine absolutte favoritt allroundtelt. 

Har budd to (mjuke) damer i Nallo 2  pÄ skitur over Josten, finfint.

Ei mjuk dame og ein noksĂ„ mjuk fyr i Nallo 2GT i drittvĂŠr over Josten. Dama (eg) synes det var greit, turfĂžlget @graham meinte det var i overkant trangbudd 😅

Nallo 2 pÄ sommartur saman med kjÊrasten funkar fint for meg, men @Sig Man meinar det er trangt, og vi endar ofte opp med Nallo 3GT. Med Nallo 3GT har vi hÞve til Ä huse ein middagsgjest eller bikkjer i fortelt, eller ha godt med plass til dÞmes ved lengre periodar pÄ jakt, nÄr det er bÄde bÞrser og opptikk som skal handsamast og lagrast sÄ godt som rÄd i mÞkkavÊr. 

Det beste tipset er eigentleg Ä prÞve Ä fÄ sett telta oppslÄtt og krabba inni, sÄ finn du raskt ut om du trivast. SÄ lenge du kjÞper eit anerkjent merke, sÄ er det stort sett godt nok kvalitetsmessig. 

Skrevet (endret)
Tessatroll skrev (22 minutter siden):

Mest Äleine men avogtil 2, mest barmark men ein og annan vintertur, hÞyres for meg ut som Hilleberg Nallo 2GT. 

Vi har bÄde 3GT og 2 utan GT i hus, og eg har ogsÄ brukt 2GT og 4GT. Mine absolutte favoritt allroundtelt. 

Har budd to (mjuke) damer i Nallo 2  pÄ skitur over Josten, finfint.

Ei mjuk dame og ein noksĂ„ mjuk fyr i Nallo 2GT i drittvĂŠr over Josten. Dama (eg) synes det var greit, turfĂžlget @graham meinte det var i overkant trangbudd 😅

Nallo 2 pÄ sommartur saman med kjÊrasten funkar fint for meg, men @Sig Man meinar det er trangt, og vi endar ofte opp med Nallo 3GT. Med Nallo 3GT har vi hÞve til Ä huse ein middagsgjest eller bikkjer i fortelt, eller ha godt med plass til dÞmes ved lengre periodar pÄ jakt, nÄr det er bÄde bÞrser og opptikk som skal handsamast og lagrast sÄ godt som rÄd i mÞkkavÊr. 

Det beste tipset er eigentleg Ä prÞve Ä fÄ sett telta oppslÄtt og krabba inni, sÄ finn du raskt ut om du trivast. SÄ lenge du kjÞper eit anerkjent merke, sÄ er det stort sett godt nok kvalitetsmessig. 

HĂžres lurt ut.

Eg har tenkt pÄ et av Nallo teltene, men eg  ser at nammatj 2 er ikkje alt for tungt og godt i all slags vÊr, mye snÞ ogsÄ. Men det kan hende at det er for varmt og klamt pÄ sommerstid. Har som sagt ikkje tenkt Ä gÄ veldig langt pÄ vinterstid sÄ Nallo 2 funker sikkert fint og er enda lettere :)

Nokon som vett kor grensa til Nallo gÄr om vinteren?

Endret av Turentusiast 2
Skrevet
22 minutes ago, Turentusiast 2 said:

Ok, er grunnen til at man har meir plass for komforten, siden en kan ha mer vekt uansett pÄ pulk, og kva koster ein god pulk? Fungerer liksom «Paris Expedition Sled Orange» fra fjellsport?

Hvis det er pulk du tenker pÄ bÞr du jo sjekke tidligere trÄder, eventuelt lage en egen trÄd.

Men plassen er fordi man vinterstid er avhengig av Ă„ gjĂžre mer innendĂžrs, feks at man vil beholde varmen inne i teltet, lage mat inne i teltet, grave kuldegrop osv. Kjedelig Ă„ lage mat i snĂžfyk.

• Takk 1
Skrevet
Turentusiast 2 skrev (28 minutter siden):

Fungerer liksom «Paris Expedition Sled Orange» fra fjellsport?

Er eit godt alternativ til Ä starte med, til du finn ut om du likar den type tur. 

Etter Ä ha slitt ut fleire slike sÄ kjÞpte eg meg ein glassfiberpulk, men har framleis Paris pulk til sitt bruk. 

Det er mange fine trÄdar om pulk her pÄ forumet som er lure Ä lese, og @Gabs88sitt forslag om ein eigen trÄd er heller ikkje dumt :)

• Takk 1
Skrevet
Turentusiast 2 skrev (43 minutter siden):

Fungerer liksom «Paris Expedition Sled Orange» fra fjellsport?

Ja, har bÄde paris og glassfiber, bruker parispulken 4 av 5 ganger. Er billeg, lett og toler masse, i tillegg til at terrenget eg gÄr i passer denne typen pulk bra. SÞk pÄ forumet her slik at du er inneforstÄtt med fordeler og ulemper pÄ parispulk kontra glassfiberpulk.

• Liker 1
  • Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.