Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av rute


krisario

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har forsøkt å titte meg fram på ut.no sine kart, men synes det er vanskelig å finn en rute som oppfyller alle ønskene nedenfor, så jeg håper det er noen bevandrede mennesker på dette forumet som kan gi meg noen forslag de kjenner til. 

Tanken var å ta med seg familien på fjelltur en langhelg i starten av september fra fredag morgen til søndag kveld et flott sted i Norge innenfor ca 4t unna Oslo (bil eller tog). Vi har med oss folk som ikke er altfor vant med fjellheimen og som heller ikke kan gå altfor langt, så derfor har jeg satt noen ønsker for turen:

- Overnatte på betjente DNT hytter for å gjøre turen trivelig for de som ikke er så vant til dette livet. En del betjente hytter stenger i slutten av august. 
- Ønsker å gå mer enn 10-15km fredag, lørdag og søndag
- ca 4t unna Oslo med bil eller tog

Spørsmålet mitt er da om det er noen som kjenner til noen ruter som oppfyller disse kravene? Vil isåfall settes utrolig stor pris på. 

Hilsen Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er jo denne turen.. https://ut.no/tur/1112154660/3-dagers-rundtur-i-jotunheimen-fra-fondsbu/kart#10.8/61.429/8.3859
Fondsbu ligger vel ca 4-4,5 timer fra Oslo med bil, evt går det også buss fra Oslo :)

Ikke så alt for krevende hvis man ikke går med alt for tung sekk.. Og er i ett veldig fint fjellområde som jeg selv liker veldig godt :) Dog Olavsbu er selvbetjent, og avhengig av når man drar så er Gjendebu også selvbetjent fra 12.09..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å finne rundturer på betjente hytter, men det er mulig å gjøre det i Rondane, men det blir noe lengre etapper enn nevner. Dvs Spranget-Rondvassbu fredag. Båt over Rondvatnet og rundt til Bjørnhollia på lørdag. Tilbake til Spranget på søndag.

Jeg ville heller vurdert to netter på Rondvassbu og en utflukt derfra på lørdag til feks Veslesmeden eller Storronden. Kan fort være litt snø på toppene i september, så kjekt å pakke med brodder (typ Snowline Pro eller lignende)

Evt to netter på Breisjøseter Turisthytte og utflukt til Storsølnkletten. Flott område det også, men mindre folk. Man må gå eller sykle grusvegen inn til begge hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.