Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyrehendt og venstredominant øye, løsninger for hagleskyting?


123ABC

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva er beste løsning dersom man er høyrehendt og har venstre dominant øye når det kommer til hagleskyting?

* Lære seg å skyte links?

* Lukke venstre øye når man skyter?

* Bruke Easyhit eller annet "hjelpemiddel"?

* Andre forslag/ løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har slitt med dette i årevis. Brukte en sommer og startet helt på basic. Dvs med hagla montert til skuldra og kornet på utkasterkassen. Det første jeg oppdaget var at jeg kastet opp ulikt fra gang til gang. Kan ha med øyet eller lite trening å gjøre. Ved å ha kornet på kassa følger du dua hele veien fra første sekund. Skyter med begge øyne åpen selv om det fortsatt blir kokos men treffer mer enn før. Etter en hel sommer med hagla montert begynte jeg å kaste opp. Gikk fra 12-13 treff til over 20 på denne måten. Var på banen nå for første gang på over 10 år og traff 18 på første runden med ny hagle. Skyter links og hagla var rett dvs for høyre. Kornet fortsatt på kassa slik at jeg kan følge dua. Man kan ha kornet på kassa selv om man kaster opp. Da står løpet i ro mens kolben kommer opp mot skuldra. Blir som en liten pendel. Oppkast er en kunst. Det skal være likt hver gang. Om hagla/kolben treffer kinnbeinet i oppkastet kommer ikke kolben lengre og da kan man få det likt fra gang til gang. På jakt skyter man med sekk og da blir det meste rart.

poenget er at det tar tid, masse tid og man må starte på scratch med hagla montert. Hos meg var det ganske mye mer enn øynene som var i kryss. Men det tar ganske mange 1000 skudd å finne det ut.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (41 minutter siden):

Hei, har slitt med dette i årevis. Brukte en sommer og startet helt på basic. Dvs med hagla montert til skuldra og kornet på utkasterkassen. Det første jeg oppdaget var at jeg kastet opp ulikt fra gang til gang. Kan ha med øyet eller lite trening å gjøre. Ved å ha kornet på kassa følger du dua hele veien fra første sekund. Skyter med begge øyne åpen selv om det fortsatt blir kokos men treffer mer enn før. Etter en hel sommer med hagla montert begynte jeg å kaste opp. Gikk fra 12-13 treff til over 20 på denne måten. Var på banen nå for første gang på over 10 år og traff 18 på første runden med ny hagle. Skyter links og hagla var rett dvs for høyre. Kornet fortsatt på kassa slik at jeg kan følge dua. Man kan ha kornet på kassa selv om man kaster opp. Da står løpet i ro mens kolben kommer opp mot skuldra. Blir som en liten pendel. Oppkast er en kunst. Det skal være likt hver gang. Om hagla/kolben treffer kinnbeinet i oppkastet kommer ikke kolben lengre og da kan man få det likt fra gang til gang. På jakt skyter man med sekk og da blir det meste rart.

poenget er at det tar tid, masse tid og man må starte på scratch med hagla montert. Hos meg var det ganske mye mer enn øynene som var i kryss. Men det tar ganske mange 1000 skudd å finne det ut.

 

Tore

Hei Tore. Jeg vet ikke om jeg forstod alt i forklaringen din utenom at du har vært i ganske dårlig form og kastet opp mye 😂
Neida, bare kødda. Den korrekte benevnelsen er å "montere hagle", men jeg skjønner hva du mener med "oppkast" og "kaste opp". 

Litt usikker derimot på hva du mener med "utkasterkassen". Det er en våpendel jeg aldri har hørt om før. Mener du låsekassen eller utkasteråpningen?

Uansett, jeg velger å tolke det slik at du mener at du har montert kornet på låsekassen over utkasteråpningen? Er det korrekt forstått?
Det må i så tilfelle bety at du har en halvauto eller pumpehagle for en over/under eller side/side har ingen utkasteråpning.

Hvordan har du i så tilfelle fått flyttet kornet bak til utkasteråpningen? Disse er som regel loddet på sikteskinnen eller direkte på løpet. Gjort det selv eller våpensmed?

Jeg sier ikke at det du har gjort ikke fungerer for deg, men det høres veldig rart ut. Jeg forstår ikke konklusjonen din at du ved å flytte kornet til bakkanten av våpenet kan følge dua bedre enn hvis den står den har har stått i hundrevis av år. Du følger den jo like godt med kornet foran ved løpsmunningen. Tvert i mot så ønsker man med skyting med korn og skur (eller bare korn) å ha avstanden mellom disse så stor som mulig da det gir mer nøyaktig sikte. Se f.eks i pistolskyting hvor man i mange klasser har klare begrensinger på løpslenger fordi de gir urettferdige fordeler for de som har lengre løp og dermed lenger avstand mellom skur og korn enn konkurrentene.

Nå er det klart at å skyte kun med korn på hagle ikke er det samme som å skyte med korn og skur som på rifle/pistol, men det med avstand fra øyet til kornet er forsatt det samme.

Husk at ved hagleskyting så skal øyet fokusere på målet, ikke kornet.

Og ved hagleskyting sikter man ikke, man mer peker mot målet med begge øyne åpne.

Derfor er mitt beste forslag til trådstarter @123ABC å forsøke med et av de rødpunktsiktene som er kommet til hagle de siste årene. Jeg testet på en demoskyting hos Jakt & Friluft et Aimpoint ACRO og det fungerte utrolig bra.

Jeg har drevet våpenopplæring i 34 år nå både gjennom jobb i Forsvaret og som instruktør/trener i skytterlag. Tilbake i "gamle dager" når vi skjøt AG3 med åpne sikter så var det for mange kryssdominante veldig vanskelig. Ikke umulig, men mye vanskeligere enn for de som hadde naturlig sterk øye og hånd på samme side av kroppen. Når Forsvaret gikk over til dagens rifle HK416 med aimpoint var dette lenger ikke noe problem.

Med rødpunktsikter så skyter man med begge øyne åpne. Det samme gjør man ved hagleskyting. Jeg tror derfor at beste løsning for trådstarter er å hvertfall prøve med et type rødpunktsikte ala Aimpoint ACRO. Hør med en forhandler. De fleste lar deg helt sikkert test og eventuelt kan ta det i retur hvis ikke det fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Lerduekasteren. Det hvor dua kommer ut mente jeg. Man skal ha kornet på kassen hvor dua kommer ut. I høyde slik at man ser utgangen av dua. Da følger man dua automatisk med våpenet. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂

Aha, så det var det du mente. Beklager, men det skjønte jeg ikke fra teksten din.

Altså å følge duen fra utkasteren med haglen godt plantet i skuldra kan være en ok fremgangsmåte for helt ferske skyttere til å bli litt "varme i trøya på", men både med tanke på eventuell konkurranseskyting på leirdue eller jakt så har det lite for seg å øve slik. 

Ved konkurranse så får du ikke stå med haglen montert og peke på utkasteren. Du skal stå med kolben ved hofta slik at du må utføre selve monteringen når duen går.

Ved jakt har det heller ikke mye for seg for man går ikke på jakt med hagla i skuldra og peker der man tror rypa (eller annet dyr) dukker opp. Man går og holder hagla lavt, og når plutselig rypa støkker så hiver man opp og monterer haglen fort og forsøker å finne rypen igjen og skyter. Alt som regel innenfor 1 sekund.

Å stå å sikte på leirduekasteren med hagla i skuldra har ikke noe annet for seg mener jeg enn å bare forsøke å treffe mange duer for seg selv. Det kan jo være gøy nok det, men det gir ingen reell trening til verken jakt eller konkurranse.

Endret av GrendelRaptor8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden møtte jeg en kar på Løvenskioldbanen som hadde blitt blind på høyre øye, som var hans dominante øye før. Han hadde fått til en veldig kostbar løsning som fungerte enormt bra for ham. Han hadde fått bygget nytt skjefte på hagla med en sånn vinkel at han kunne legge den an i høyre skulder som før, med sikte på venstre øye. Etter en del øving skjøt han utrolig bra, også på skeetbanen hvor duene kommer i alle retninger. 

Nå skal det legges til at han hadde en hagle i hundretusenkronersklassen, og det nylagde skjeftet sikkert kostet det samme. (Rangeroveren på parkeringen antydet at penger spilte mindre rolle for ham enn for oss dødelige..) Hagla så utrolig spesiell ut, med bortimot 30 graders vinkel på kolben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (1 time siden):

Altså å følge duen fra utkasteren med rifla godt plantet i skuldra kan være en ok fremgangsmåte for helt ferske skyttere til å bli litt "varme i trøya på", men både med tanke på eventuell konkurranseskyting på leirdue eller jakt så har det lite for seg å øve slik. 

Da er det nok et hett tips å bruke hagle i stedet for rifle, tenker jeg 😉 Er en god del lettere å treffe både leirduer og flyvende fugler på den måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en sommer og jeg doblet utbyttet på jakt. Man må krype før man kan gå. Lærte god sving og det hjalp meg stort på jakt. Man må også huske at trådstarter sliter.med kryssdominans. Da går øynene i kryss og.man må.gjøre det enda enklere. Pek på lerdueutkasteren og følg dua med et øye, to øyer og feil øye. Det er ekstremt lærerikt. En dag på lerduebanen og man ser masse rart. Man må gjøre det enkelt for de nye. Jeg hadde jaktet i mange år før jeg ble tvunget til å ta et skritt tilbake. Men gode instruktører med tid er nok beste rådet man kan gi. Men nå trener jeg med salong før storviltjakt og mener det fungerer utmerket.

På løvenskjoldbanen ser man proffene og når enkelte skyter 23 duer fra hofta så er det ikke alltid lett forstå hva som er riktig og galt.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge amerikanske bøker om hagleskyting jeg har, så skal mesterøyet være avgjørende for hvilken hånd man skyter med.

Man sikter ikke med hagle, man peker. Men jeg vil likevel hevde at pekingen i  tilfellet hagleskyting er avhengig av at våpenet er i synsfeltet.

Du kan trene opp evnen til å plukke opp våpenet med øynene. Det finnes flere forskjellige metoder. Tørrtrene masse fungerer. Men det finnes forskjellige lurium metoder som luftgevær trening osv.

Jeg har ikke hagle, men har prøvd å skyte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (På 7.8.2024 den 10.27):

Hei Tore. Jeg vet ikke om jeg forstod alt i forklaringen din utenom at du har vært i ganske dårlig form og kastet opp mye 😂
Neida, bare kødda. Den korrekte benevnelsen er å "montere hagle", men jeg skjønner hva du mener med "oppkast" og "kaste opp". 

Litt usikker derimot på hva du mener med "utkasterkassen". Det er en våpendel jeg aldri har hørt om før. Mener du låsekassen eller utkasteråpningen?

Uansett, jeg velger å tolke det slik at du mener at du har montert kornet på låsekassen over utkasteråpningen? Er det korrekt forstått?
Det må i så tilfelle bety at du har en halvauto eller pumpehagle for en over/under eller side/side har ingen utkasteråpning.

Hvordan har du i så tilfelle fått flyttet kornet bak til utkasteråpningen? Disse er som regel loddet på sikteskinnen eller direkte på løpet. Gjort det selv eller våpensmed?

Jeg sier ikke at det du har gjort ikke fungerer for deg, men det høres veldig rart ut. Jeg forstår ikke konklusjonen din at du ved å flytte kornet til bakkanten av våpenet kan følge dua bedre enn hvis den står den har har stått i hundrevis av år. Du følger den jo like godt med kornet foran ved løpsmunningen. Tvert i mot så ønsker man med skyting med korn og skur (eller bare korn) å ha avstanden mellom disse så stor som mulig da det gir mer nøyaktig sikte. Se f.eks i pistolskyting hvor man i mange klasser har klare begrensinger på løpslenger fordi de gir urettferdige fordeler for de som har lengre løp og dermed lenger avstand mellom skur og korn enn konkurrentene.

Nå er det klart at å skyte kun med korn på hagle ikke er det samme som å skyte med korn og skur som på rifle/pistol, men det med avstand fra øyet til kornet er forsatt det samme.

Husk at ved hagleskyting så skal øyet fokusere på målet, ikke kornet.

Og ved hagleskyting sikter man ikke, man mer peker mot målet med begge øyne åpne.

Derfor er mitt beste forslag til trådstarter @123ABC å forsøke med et av de rødpunktsiktene som er kommet til hagle de siste årene. Jeg testet på en demoskyting hos Jakt & Friluft et Aimpoint ACRO og det fungerte utrolig bra.

Jeg har drevet våpenopplæring i 34 år nå både gjennom jobb i Forsvaret og som instruktør/trener i skytterlag. Tilbake i "gamle dager" når vi skjøt AG3 med åpne sikter så var det for mange kryssdominante veldig vanskelig. Ikke umulig, men mye vanskeligere enn for de som hadde naturlig sterk øye og hånd på samme side av kroppen. Når Forsvaret gikk over til dagens rifle HK416 med aimpoint var dette lenger ikke noe problem.

Med rødpunktsikter så skyter man med begge øyne åpne. Det samme gjør man ved hagleskyting. Jeg tror derfor at beste løsning for trådstarter er å hvertfall prøve med et type rødpunktsikte ala Aimpoint ACRO. Hør med en forhandler. De fleste lar deg helt sikkert test og eventuelt kan ta det i retur hvis ikke det fungerer for deg.

Tenker du at jeg skal kunne skyte høyrehendt (selv om venstre øye er dominant) med et slikt sikte (Aimpoint ACRO eller tilsvarende)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
GrendelRaptor8 skrev (På 12.8.2024 den 9.16):

Ja. For med rødpunktsiktet så skyter du med begge øyne åpne uansett.

Hvis du ser prikken så er det der du treffer uansett (etter innskyting selvfølgelig).

@123ABC - jeg fikk det nye Jakt & Fiske i posten i går og der har de en artikkel om siktemidler for hagler. Der blir det også nevnt at sikter type rødpunkt/reflekssikter kan være løsningen for personer med kryssdominans eller andre "øyeproblemer". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.