GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette en god brenner? FÄtt med meg at den kan vÊre litt vanskelig Ä justere effekten pÄ, f.eks hvis en skal ha ting til Ä smÄkoke. Men en fÄr vel dette til pÄ ett vis regner jeg med? Alternativet som jeg kikket noe pÄ slet litt med lekkasje pÄ kobling/ventil (Optimus Polaris Optifuel). Heller litt problemer med smÄkoking fremfor lekkasje var da min tanke der.

Men er Whisperlite en brenner dere ville anbefalt?

Annonse
Skrevet

Skal bruke kun renset bensin. Bruken vil vÊre snÞsmelting samtidig som at jeg vil ha litt grei justering, slik at det er mulig for smÄkoking.

Trenger egentlig noe hjelp 😅 

Noen som har noe forslag til brenner? Er Omnifuel 2 er grei brenner til dette formÄlet? 

Skrevet (endret)

Har hatt whisperlite selv, men har nÄ msr xgk og dragonfly. Brenneren er god og mange har den i mange Är uten sÊrlig problemer. Den er utrolig stille, men produserer en del mer kullos enn sÄkalte brÄkebrennere som de jeg har. PÄ bensin er den ikke sÊrlig god Ä justere. Man kan i teorien justere trykket som en Þrn og fÞlge med, men Ä bare skru opp og ned pÄ skruen gir lite glede nÄr det kommer til justering. 

Jeg bytta den ut enkelt og greit for Ä minimere kullos nÄr jeg er i teltet og fyrer om vinteren. Fordelen med den er at den er universal, sÄ nÄr vi reiste rundt om kring sÄ var det genialt da man enkelt kunne bytte fra bensin til gass osv. Jeg vurderer selv Ä skaffe en ny en, men er litt usikker pÄ om jeg egentlig trenger det. MSR xgk er den jeg bruker til snÞsmelting og dragonfly kan justeres som en drÞm. Lekkasje har jeg ikke hatt mye av pÄ noen av mine MSR brennere og de er stort sett ekstremt driftsikre, men man mÄ fÞlge med litt(som med alle bensinbrennere). Er det veldig kaldt(<-20c) sÄ kan det bli lekkasjer rundt justeringsskruen har jeg hÞrt, men ikke opplevd personlig. Uansett skal man se over brenneren fÞr man fyrer opp da det er bensin man bruker. 

MSR XGK er blant annet den mest brukte brenneren av ekspedisjonsturer og den har nÄ tatt over som multifuel i forsvaret. Dragonfly er vel mer eller mindre samme brenneren som XGK, men flere bevegelige deler som gjÞr at den lettere kan gÄ i stykker.(Dog igjen, har hatt min i 5 Är og ingen problemer). De bevegelige delene er det som gjÞr at den kan justeres som en drÞm og man kan bÄde steke pannekaker og smelte snÞ. Hadde jeg kun skulle hatt en bensinbrenner som kan fikse alt, hadde jeg valgt kun dragonfly. Lett! Om planen er Ä drive med snÞsmelting ville jeg ikke brukt whisperlite til dette da den danner unÞdig mye kullos og kan skape farlige situasjoner inne i teltet. Dragonfly er ikke feilfri den heller, og lufting er veldig viktig. Men ifÞlge mÄlinger gjort av Randulf Valle presentert i boka "hvorfor er det sÄ kaldt Ä vÊre vÄt" sÄ vinner dragonfly og msr xgk over whisperlite nÄr det kommer til kullos. I tillegg bÞr man vÊre obs pÄ hvilke kjeler man benytter. De med "varmeveksler" har en tendens til Ä danne enda mer kullos. 

Endret av NavigatĂžren
Ăž
  • Liker 2
Skrevet

Takker sĂ„ mye for utfyllende svar 👍

Da bestilte jeg meg en slik dragonfly. Ny dings pÄ vei snart. Gleder meg litt til Ä fÄ testet den ut. Da gjenstÄr det en biltema tur for Ä kjÞpe noe renset bensin. 

• Liker 1
Skrevet

Godt du landet pĂ„ noe👌 Bare en liten kommentar om whisperlite:

Har ikke hatt den selv, men sett den i bruk. Skikkelig stillegÄende i forhold til hvor mye effekt den trÞkker ut.
Jeg la merke til at den over litt tid sotet litt, og iblant lÞsnet det synlige sotflak som svevde opp under kosefyring. Ja, sÄ mye over tid at innerteltet (ikke mitt) hadde smÄ sorte flekker i taket.

Dette var helt nytt for meg som har vÊrt mest borti Primus-brennere hvor jeg egentlig aldri har sett noe synlig sot annet enn inno brenneren nÄr den renses manuelt.

Er det normalen for MSR-brennere, bare Whisperlite, eller bare den jeg sÄ i aksjon?

• Liker 1
Skrevet
otl skrev (8 timer siden):

Takker sĂ„ mye for utfyllende svar 👍

Da bestilte jeg meg en slik dragonfly. Ny dings pÄ vei snart. Gleder meg litt til Ä fÄ testet den ut. Da gjenstÄr det en biltema tur for Ä kjÞpe noe renset bensin. 

Gratulerer! Jeg tror du kommer til Ä bli veldig fornÞyd med den brenneren. 

Skrevet
NavigatĂžren skrev (13 timer siden):

Har hatt whisperlite selv, men har nÄ msr xgk og dragonfly. Brenneren er god og mange har den i mange Är uten sÊrlig problemer. Den er utrolig stille, men produserer en del mer kullos enn sÄkalte brÄkebrennere som de jeg har. PÄ bensin er den ikke sÊrlig god Ä justere. Man kan i teorien justere trykket som en Þrn og fÞlge med, men Ä bare skru opp og ned pÄ skruen gir lite glede nÄr det kommer til justering. 

Jeg bytta den ut enkelt og greit for Ä minimere kullos nÄr jeg er i teltet og fyrer om vinteren. Fordelen med den er at den er universal, sÄ nÄr vi reiste rundt om kring sÄ var det genialt da man enkelt kunne bytte fra bensin til gass osv. Jeg vurderer selv Ä skaffe en ny en, men er litt usikker pÄ om jeg egentlig trenger det. MSR xgk er den jeg bruker til snÞsmelting og dragonfly kan justeres som en drÞm. Lekkasje har jeg ikke hatt mye av pÄ noen av mine MSR brennere og de er stort sett ekstremt driftsikre, men man mÄ fÞlge med litt(som med alle bensinbrennere). Er det veldig kaldt(<-20c) sÄ kan det bli lekkasjer rundt justeringsskruen har jeg hÞrt, men ikke opplevd personlig. Uansett skal man se over brenneren fÞr man fyrer opp da det er bensin man bruker. 

MSR XGK er blant annet den mest brukte brenneren av ekspedisjonsturer og den har nÄ tatt over som multifuel i forsvaret. Dragonfly er vel mer eller mindre samme brenneren som XGK, men flere bevegelige deler som gjÞr at den lettere kan gÄ i stykker.(Dog igjen, har hatt min i 5 Är og ingen problemer). De bevegelige delene er det som gjÞr at den kan justeres som en drÞm og man kan bÄde steke pannekaker og smelte snÞ. Hadde jeg kun skulle hatt en bensinbrenner som kan fikse alt, hadde jeg valgt kun dragonfly. Lett! Om planen er Ä drive med snÞsmelting ville jeg ikke brukt whisperlite til dette da den danner unÞdig mye kullos og kan skape farlige situasjoner inne i teltet. Dragonfly er ikke feilfri den heller, og lufting er veldig viktig. Men ifÞlge mÄlinger gjort av Randulf Valle presentert i boka "hvorfor er det sÄ kaldt Ä vÊre vÄt" sÄ vinner dragonfly og msr xgk over whisperlite nÄr det kommer til kullos. I tillegg bÞr man vÊre obs pÄ hvilke kjeler man benytter. De med "varmeveksler" har en tendens til Ä danne enda mer kullos. 

Takker ogsÄ for tipset angÄende boken. Tror dette er fin lesing for meg.

IMG_2360.thumb.jpeg.46c1ad59ccf5ac79c88d7b9b12f06e68.jpeg

Det er nĂ„ solgt ser jeg. KjĂžperen sitter her 😁 Der tror jeg det stĂ„r ganske mye nyttig og vil vĂŠre en bok jeg faktisk kommer til Ă„ lese av stor interesse, mĂ„ nevnes at jeg faktisk ikke er en ivrig bokleser men befinner meg helt i den andre enden av skalaen.

Skrevet
sneakyowl skrev (7 timer siden):

Har ikke hatt den selv, men sett den i bruk. Skikkelig stillegÄende i forhold til hvor mye effekt den trÞkker ut.
Jeg la merke til at den over litt tid sotet litt, og iblant lÞsnet det synlige sotflak som svevde opp under kosefyring. Ja, sÄ mye over tid at innerteltet (ikke mitt) hadde smÄ sorte flekker i taket.

Dette var helt nytt for meg som har vÊrt mest borti Primus-brennere hvor jeg egentlig aldri har sett noe synlig sot annet enn inno brenneren nÄr den renses manuelt.

Er det normalen for MSR-brennere, bare Whisperlite, eller bare den jeg sÄ i aksjon?

Jeg har ikke opplevd sÊrlig mye soting med min da jeg hadde den, men forvarmet alltid veldig godt slik at flammen ble blÄ relativt kjapt. Kanskje bensinen var gammel eller var det parafin de brukte? Jeg har lest at noen synes forvarmingskoppen er noksÄ liten pÄ whisperlite slik at man mÄ nesten kjÞre to runder med forvarming fÞr man er oppe Ä nikker med parafin, men igjen ikke noe jeg har personlig erfart, kun lest for lenge siden. Jeg vet hvertfall Bengt Are Barstad(2000 dager ute) benytter Whisperlite veldig mye inne i teltet og jeg antar at han ville bemerket det om det hadde flydd sotflak rundt i teltet. SÄ jeg kan hvertfall ikke gi noe godt svar pÄ det :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (14 timer siden):

Jeg er aktiv kosefyrer alle vintermÄnedene og har ganske mange timer med Whisperlite. Aldri opplevd det du beskriver her. Ei heller med de andre MSR som er brÄkebrennerne. Eller Omnifuel II for den saks skyld. Bruker kun alkylat. 

Endret av Krankman
  • Liker 2
Skrevet

Har en eldgammel whisper lite funker bra, med ny pumpe og selvmekka slange da de ikke skaffer deler til fÞrsteutgaven lenger.  Lagde overgang og testet pÄ butanboks, funker helt fint.  Glatte kjelestÞtter. 
Skulle jeg kjÞpt noe fra MSR i dag, sÄ hadde det blitt en dragonfly pga reguleringa pÄ selve brenneren.   Den har ogsÄ glatte kjelestÞtter.  Var lenge skeptisk til plast-pumpe, men det funker overraskende bra, og er holdbart.

Optimus Nova er noe mange forbanner, men for meg er det yndlings-lettvekter brenneren. 

Skrevet
dsk skrev (1 time siden):

Har en eldgammel whisper lite funker bra, med ny pumpe og selvmekka slange da de ikke skaffer deler til fĂžrsteutgaven lenger

Jeg har ogsÄ en Whisperlite fra 90-tallet (dog International, ikke Universal). Jeg har aldri opplevd noe aldringstegn fra slangen, men fikk veldig unnvikende svar fra MSR da jeg spurte om levetid. Det er jo ikke noe trykk Ä snakke om i det hele tatt, sÄ jeg sliter litt med Ä se hva slags feil som kan oppstÄ (med mindre slangen "morkner" pÄ noe vis). Er du kjent med dette?

Skrevet
GJM skrev (2 timer siden):

Bestilte ikke slikt sett da jeg kjÞpte dragonfly, mest pga pris osv, men bestilte et i gÄr da jeg la inn en bestilling hos hekta pÄ tur. Overgikk da grensen som utlÞser gratis frakt. 

• Liker 1
Skrevet
On 8/9/2024 at 1:02 PM, ArveS said:

Jeg har ogsÄ en Whisperlite fra 90-tallet (dog International, ikke Universal). Jeg har aldri opplevd noe aldringstegn fra slangen, men fikk veldig unnvikende svar fra MSR da jeg spurte om levetid. Det er jo ikke noe trykk Ä snakke om i det hele tatt, sÄ jeg sliter litt med Ä se hva slags feil som kan oppstÄ (med mindre slangen "morkner" pÄ noe vis). Er du kjent med dette?

Jeg var litt redd for at slangen hadde begynt Ä morkne, ingen lekkasje, men den oppfÞrte seg som om det som var litt sprÞtt.  Det stemte nÄr jeg taok den av og ut av nettingen.  Ny slange ble laget av bensinslange for bil, stÄlomspunnet.  Jeg byttet tilkobling slik at den passer pÄ gassboks, og primus-pumpe.  De nyerer versjonene har jo innebygget rensenÄl, men jeg har aldri hatt behov for Ä stikke opp dysa.

• Liker 1
  • 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

Sotflak pÄ whisperlite: ser at det blir lett sotbelegg under sjÞlve brennartoppen om du forvarmar med bensin. Om du brukar sprit til forvarming unngÄr du det. Skal ikkje bli sÄ mykje sot under bruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.