Gå til innhold
  • Bli medlem

Msr Whisperlite Universal


otl

Anbefalte innlegg

Er dette en god brenner? Fått med meg at den kan være litt vanskelig å justere effekten på, f.eks hvis en skal ha ting til å småkoke. Men en får vel dette til på ett vis regner jeg med? Alternativet som jeg kikket noe på slet litt med lekkasje på kobling/ventil (Optimus Polaris Optifuel). Heller litt problemer med småkoking fremfor lekkasje var da min tanke der.

Men er Whisperlite en brenner dere ville anbefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal bruke kun renset bensin. Bruken vil være snøsmelting samtidig som at jeg vil ha litt grei justering, slik at det er mulig for småkoking.

Trenger egentlig noe hjelp 😅 
 

Noen som har noe forslag til brenner? Er Omnifuel 2 er grei brenner til dette formålet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt whisperlite selv, men har nå msr xgk og dragonfly. Brenneren er god og mange har den i mange år uten særlig problemer. Den er utrolig stille, men produserer en del mer kullos enn såkalte bråkebrennere som de jeg har. På bensin er den ikke særlig god å justere. Man kan i teorien justere trykket som en ørn og følge med, men å bare skru opp og ned på skruen gir lite glede når det kommer til justering. 

Jeg bytta den ut enkelt og greit for å minimere kullos når jeg er i teltet og fyrer om vinteren. Fordelen med den er at den er universal, så når vi reiste rundt om kring så var det genialt da man enkelt kunne bytte fra bensin til gass osv. Jeg vurderer selv å skaffe en ny en, men er litt usikker på om jeg egentlig trenger det. MSR xgk er den jeg bruker til snøsmelting og dragonfly kan justeres som en drøm. Lekkasje har jeg ikke hatt mye av på noen av mine MSR brennere og de er stort sett ekstremt driftsikre, men man må følge med litt(som med alle bensinbrennere). Er det veldig kaldt(<-20c) så kan det bli lekkasjer rundt justeringsskruen har jeg hørt, men ikke opplevd personlig. Uansett skal man se over brenneren før man fyrer opp da det er bensin man bruker. 

MSR XGK er blant annet den mest brukte brenneren av ekspedisjonsturer og den har nå tatt over som multifuel i forsvaret. Dragonfly er vel mer eller mindre samme brenneren som XGK, men flere bevegelige deler som gjør at den lettere kan gå i stykker.(Dog igjen, har hatt min i 5 år og ingen problemer). De bevegelige delene er det som gjør at den kan justeres som en drøm og man kan både steke pannekaker og smelte snø. Hadde jeg kun skulle hatt en bensinbrenner som kan fikse alt, hadde jeg valgt kun dragonfly. Lett! Om planen er å drive med snøsmelting ville jeg ikke brukt whisperlite til dette da den danner unødig mye kullos og kan skape farlige situasjoner inne i teltet. Dragonfly er ikke feilfri den heller, og lufting er veldig viktig. Men ifølge målinger gjort av Randulf Valle presentert i boka "hvorfor er det så kaldt å være våt" så vinner dragonfly og msr xgk over whisperlite når det kommer til kullos. I tillegg bør man være obs på hvilke kjeler man benytter. De med "varmeveksler" har en tendens til å danne enda mer kullos. 

Endret av Navigatøren
ø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for utfyllende svar 👍

Da bestilte jeg meg en slik dragonfly. Ny dings på vei snart. Gleder meg litt til å få testet den ut. Da gjenstår det en biltema tur for å kjøpe noe renset bensin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du landet på noe👌 Bare en liten kommentar om whisperlite:

Har ikke hatt den selv, men sett den i bruk. Skikkelig stillegående i forhold til hvor mye effekt den trøkker ut.
Jeg la merke til at den over litt tid sotet litt, og iblant løsnet det synlige sotflak som svevde opp under kosefyring. Ja, så mye over tid at innerteltet (ikke mitt) hadde små sorte flekker i taket.

Dette var helt nytt for meg som har vært mest borti Primus-brennere hvor jeg egentlig aldri har sett noe synlig sot annet enn inno brenneren når den renses manuelt.

Er det normalen for MSR-brennere, bare Whisperlite, eller bare den jeg så i aksjon?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

otl skrev (8 timer siden):

Takker så mye for utfyllende svar 👍

Da bestilte jeg meg en slik dragonfly. Ny dings på vei snart. Gleder meg litt til å få testet den ut. Da gjenstår det en biltema tur for å kjøpe noe renset bensin. 

Gratulerer! Jeg tror du kommer til å bli veldig fornøyd med den brenneren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (13 timer siden):

Har hatt whisperlite selv, men har nå msr xgk og dragonfly. Brenneren er god og mange har den i mange år uten særlig problemer. Den er utrolig stille, men produserer en del mer kullos enn såkalte bråkebrennere som de jeg har. På bensin er den ikke særlig god å justere. Man kan i teorien justere trykket som en ørn og følge med, men å bare skru opp og ned på skruen gir lite glede når det kommer til justering. 

Jeg bytta den ut enkelt og greit for å minimere kullos når jeg er i teltet og fyrer om vinteren. Fordelen med den er at den er universal, så når vi reiste rundt om kring så var det genialt da man enkelt kunne bytte fra bensin til gass osv. Jeg vurderer selv å skaffe en ny en, men er litt usikker på om jeg egentlig trenger det. MSR xgk er den jeg bruker til snøsmelting og dragonfly kan justeres som en drøm. Lekkasje har jeg ikke hatt mye av på noen av mine MSR brennere og de er stort sett ekstremt driftsikre, men man må følge med litt(som med alle bensinbrennere). Er det veldig kaldt(<-20c) så kan det bli lekkasjer rundt justeringsskruen har jeg hørt, men ikke opplevd personlig. Uansett skal man se over brenneren før man fyrer opp da det er bensin man bruker. 

MSR XGK er blant annet den mest brukte brenneren av ekspedisjonsturer og den har nå tatt over som multifuel i forsvaret. Dragonfly er vel mer eller mindre samme brenneren som XGK, men flere bevegelige deler som gjør at den lettere kan gå i stykker.(Dog igjen, har hatt min i 5 år og ingen problemer). De bevegelige delene er det som gjør at den kan justeres som en drøm og man kan både steke pannekaker og smelte snø. Hadde jeg kun skulle hatt en bensinbrenner som kan fikse alt, hadde jeg valgt kun dragonfly. Lett! Om planen er å drive med snøsmelting ville jeg ikke brukt whisperlite til dette da den danner unødig mye kullos og kan skape farlige situasjoner inne i teltet. Dragonfly er ikke feilfri den heller, og lufting er veldig viktig. Men ifølge målinger gjort av Randulf Valle presentert i boka "hvorfor er det så kaldt å være våt" så vinner dragonfly og msr xgk over whisperlite når det kommer til kullos. I tillegg bør man være obs på hvilke kjeler man benytter. De med "varmeveksler" har en tendens til å danne enda mer kullos. 

Takker også for tipset angående boken. Tror dette er fin lesing for meg.

IMG_2360.thumb.jpeg.46c1ad59ccf5ac79c88d7b9b12f06e68.jpeg

 

Det er nå solgt ser jeg. Kjøperen sitter her 😁 Der tror jeg det står ganske mye nyttig og vil være en bok jeg faktisk kommer til å lese av stor interesse, må nevnes at jeg faktisk ikke er en ivrig bokleser men befinner meg helt i den andre enden av skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (7 timer siden):

Godt du landet på noe👌 Bare en liten kommentar om whisperlite:

Har ikke hatt den selv, men sett den i bruk. Skikkelig stillegående i forhold til hvor mye effekt den trøkker ut.
Jeg la merke til at den over litt tid sotet litt, og iblant løsnet det synlige sotflak som svevde opp under kosefyring. Ja, så mye over tid at innerteltet (ikke mitt) hadde små sorte flekker i taket.

Dette var helt nytt for meg som har vært mest borti Primus-brennere hvor jeg egentlig aldri har sett noe synlig sot annet enn inno brenneren når den renses manuelt.

Er det normalen for MSR-brennere, bare Whisperlite, eller bare den jeg så i aksjon?

 

Jeg har ikke opplevd særlig mye soting med min da jeg hadde den, men forvarmet alltid veldig godt slik at flammen ble blå relativt kjapt. Kanskje bensinen var gammel eller var det parafin de brukte? Jeg har lest at noen synes forvarmingskoppen er nokså liten på whisperlite slik at man må nesten kjøre to runder med forvarming før man er oppe å nikker med parafin, men igjen ikke noe jeg har personlig erfart, kun lest for lenge siden. Jeg vet hvertfall Bengt Are Barstad(2000 dager ute) benytter Whisperlite veldig mye inne i teltet og jeg antar at han ville bemerket det om det hadde flydd sotflak rundt i teltet. Så jeg kan hvertfall ikke gi noe godt svar på det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (14 timer siden):

Godt du landet på noe👌 Bare en liten kommentar om whisperlite:

Har ikke hatt den selv, men sett den i bruk. Skikkelig stillegående i forhold til hvor mye effekt den trøkker ut.
Jeg la merke til at den over litt tid sotet litt, og iblant løsnet det synlige sotflak som svevde opp under kosefyring. Ja, så mye over tid at innerteltet (ikke mitt) hadde små sorte flekker i taket.

Dette var helt nytt for meg som har vært mest borti Primus-brennere hvor jeg egentlig aldri har sett noe synlig sot annet enn inno brenneren når den renses manuelt.

Er det normalen for MSR-brennere, bare Whisperlite, eller bare den jeg så i aksjon?

 

Jeg er aktiv kosefyrer alle vintermånedene og har ganske mange timer med Whisperlite. Aldri opplevd det du beskriver her. Ei heller med de andre MSR som er bråkebrennerne. Eller Omnifuel II for den saks skyld. Bruker kun alkylat. 

Endret av Krankman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en eldgammel whisper lite funker bra, med ny pumpe og selvmekka slange da de ikke skaffer deler til førsteutgaven lenger.  Lagde overgang og testet på butanboks, funker helt fint.  Glatte kjelestøtter. 
Skulle jeg kjøpt noe fra MSR i dag, så hadde det blitt en dragonfly pga reguleringa på selve brenneren.   Den har også glatte kjelestøtter.  Var lenge skeptisk til plast-pumpe, men det funker overraskende bra, og er holdbart.

Optimus Nova er noe mange forbanner, men for meg er det yndlings-lettvekter brenneren. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (1 time siden):

Har en eldgammel whisper lite funker bra, med ny pumpe og selvmekka slange da de ikke skaffer deler til førsteutgaven lenger

Jeg har også en Whisperlite fra 90-tallet (dog International, ikke Universal). Jeg har aldri opplevd noe aldringstegn fra slangen, men fikk veldig unnvikende svar fra MSR da jeg spurte om levetid. Det er jo ikke noe trykk å snakke om i det hele tatt, så jeg sliter litt med å se hva slags feil som kan oppstå (med mindre slangen "morkner" på noe vis). Er du kjent med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GJM skrev (2 timer siden):

Bestilte ikke slikt sett da jeg kjøpte dragonfly, mest pga pris osv, men bestilte et i går da jeg la inn en bestilling hos hekta på tur. Overgikk da grensen som utløser gratis frakt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2024 at 1:02 PM, ArveS said:

Jeg har også en Whisperlite fra 90-tallet (dog International, ikke Universal). Jeg har aldri opplevd noe aldringstegn fra slangen, men fikk veldig unnvikende svar fra MSR da jeg spurte om levetid. Det er jo ikke noe trykk å snakke om i det hele tatt, så jeg sliter litt med å se hva slags feil som kan oppstå (med mindre slangen "morkner" på noe vis). Er du kjent med dette?

Jeg var litt redd for at slangen hadde begynt å morkne, ingen lekkasje, men den oppførte seg som om det som var litt sprøtt.  Det stemte når jeg taok den av og ut av nettingen.  Ny slange ble laget av bensinslange for bil, stålomspunnet.  Jeg byttet tilkobling slik at den passer på gassboks, og primus-pumpe.  De nyerer versjonene har jo innebygget rensenål, men jeg har aldri hatt behov for å stikke opp dysa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.