Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda Dyranut-Rjukan


Mountainking

Anbefalte innlegg

Da var så og si Hardangervidda Dyranut-Rjukan fullført. Men fra Kalhovd og videre til Helberghytta var det utrolig misvisende.. Viste skilt utenfor hytta til "Helberghytta". Naturligvis følger vi dette skiltet, også ender vi opp på en grusvei. Etter 2 mil på den, ser vi jo det at vi har blitt feil informert. Vi gikk cirka 30km over fjellet med 25kg på ryggen, hver dag. Også skulle vi ta det rolig de siste dagene og fiske. Men neida, "Helberghytta" ledet oss ut på en grus/bilvei. Kjipern.. Har jo lært å ikke stole blindt på dnt sitt rutenettverk da. I etterkant skulle jeg sørget for å gå riktig selv. Men er utrolig misvisende det skiltet som var der. Uansett, var en nydelig tur i fjellet. 12 timer vandring pr. dag. Mye fin natur. Om ikke annet, var det en ekstrem bra fysisk og psykisk trening å gå 30km daglig med 25kg på ryggen, på 1300-1600 kalorier daglig !

  • Liker 2
  • Takk 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg aldri vært på Kalhovd, så nå skal jeg synse veldig, men etter å ha sett på kartet og google maps, så tipper jeg det skiltet viste retningen mot stien til Helberghytta, ikke at grusveien var stien. Men siden de er i samme retning, så kan man jo kanskje misforstå. Ville egentlig ikke lagt noe skyld på DNT her...
Regner med du har sjekket kartet i ettertid og sett dette?
På Google Street View kan man se et skilt der man skal ta av fra grusveien og opp til stien, rett etter etter demningen.
Sto kanskje "Helberghytta" eller noe annet stedsnavn i samme retning der?
helbergcopy.thumb.jpg.ab02e6f3477d59dd527311c0963a147a.jpg

Men kikket dere aldri på ruta og sjekket ting før dere dro, evt underveis eller når dere sto ved Kalhovd / på grusveien?
Dere hadde vel med kart, enten på papir og/eller mobil/GPS? 
Men håper dere traff riktig når stien krysser grusveien, og kom til Helberghytta der. Eller gikk dere enda videre på grusveien, helt ned til taubanen?
Ellers så håper jeg jo turen var fin, dette er jo bare noe man kan legge inn på læringskontoen som erfaring til neste tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kristian V. said:

Nå har jeg aldri vært på Kalhovd, så nå skal jeg synse veldig, men etter å ha sett på kartet og google maps, så tipper jeg det skiltet viste retningen mot stien til Helberghytta, ikke at grusveien var stien. Men siden de er i samme retning, så kan man jo kanskje misforstå. Ville egentlig ikke lagt noe skyld på DNT her...
Regner med du har sjekket kartet i ettertid og sett dette?
På Google Street View kan man se et skilt der man skal ta av fra grusveien og opp til stien, rett etter etter demningen.
Sto kanskje "Helberghytta" eller noe annet stedsnavn i samme retning der?
helbergcopy.thumb.jpg.ab02e6f3477d59dd527311c0963a147a.jpg

Men kikket dere aldri på ruta og sjekket ting før dere dro, evt underveis eller når dere sto ved Kalhovd / på grusveien?
Dere hadde vel med kart, enten på papir og/eller mobil/GPS? 
Men håper dere traff riktig når stien krysser grusveien, og kom til Helberghytta der. Eller gikk dere enda videre på grusveien, helt ned til taubanen?
Ellers så håper jeg jo turen var fin, dette er jo bare noe man kan legge inn på læringskontoen som erfaring til neste tur :) 

Jeg var riktignok generelt sur når jeg skrev dette. Vi fikk beskjed om å følge skilt til Helberghytta. Skiltet rett utenfor viste vei mot grusveien til Helberghytta. Er en del bygd i etterkant av det bilde du sendte. Fikk vite i etterkant at vi skulle over demningen. Men absolutt, jeg tar det som lærdom og alltid sjekke selv, uansett hva. Men hadde noen fantastiske dager uansett. Er til å grine av å komme tilbake til vanlig livet etter dette... Skulle gjort det på fulltid om jeg finner en måte og gjøre det på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountainking skrev (10 minutter siden):

Er til å grine av å komme tilbake til vanlig livet etter dette... 

kan være enig der ja.. Men det er kanskje og et godt tegn på at turen har vært vellykket, for jeg har hatt turer der man lengter etter bilen, og bare vil komme seg hjem..
Håper du fikk tatt en del bilder eller film, da kan man jo sitte å drømme seg bort litt igjen. Eller begynne å planlegge neste tur, så har man noe å se fram til :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kristian V. said:

kan være enig der ja.. Men det er kanskje og et godt tegn på at turen har vært vellykket, for jeg har hatt turer der man lengter etter bilen, og bare vil komme seg hjem..
Håper du fikk tatt en del bilder eller film, da kan man jo sitte å drømme seg bort litt igjen. Eller begynne å planlegge neste tur, så har man noe å se fram til :D 

Absolutt ! Fikk filmet mye, tenker på SignaTUR Norge på Tvers neste tur. Virker som en fin tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...strekka fra Kalhovd til Gvepseborg er det ikke bare du som bommer på, tror jeg. Møter stadig på vandrere, og gjerne fra utlandet, når jeg tar den veien over vidda med bil. Og nå som Krossobanen ned til Rjukan er stengt ut året( og sikkert godt inn i det nye og), blir sikksakk-stien i bratta ned en merkbar slutt på sekketur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Myriameter said:

Hehe...strekka fra Kalhovd til Gvepseborg er det ikke bare du som bommer på, tror jeg. Møter stadig på vandrere, og gjerne fra utlandet, når jeg tar den veien over vidda med bil. Og nå som Krossobanen ned til Rjukan er stengt ut året( og sikkert godt inn i det nye og), blir sikksakk-stien i bratta ned en merkbar slutt på sekketur. 

Ja, jeg skulle ha sett over på kartet for å dobbeltsjekke. jaja.. Gledet meg no forferdelig til den sikksakk-stien :( Får dra tilbake til Kalvhold å ta resten snart ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.