Gå til innhold
  • Bli medlem

Nautgardstinden

Mr Dalz

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå toppene fra Nautgardsoksle til austre Stornubben i påsken.

Planen er å ta de fra Glitterheim. Noen som har erfaring fra denne turen vinterstid?

Det jeg lurer på er hvor lang tid jeg må regne med å bruke på turen, og evt hvilken vei som er raskest tilbake..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at det er en drøy uke siden du la inn dette, men at det er dårlig med svar. Kan gjøre et forsøk, selv om jeg heller ikke har gått denne runden på ski. Har kun strekningen Stornubben SV (2098) – Stornubben (2174) - Veslnubben (2055) – Austnubben (2049) på ski, og den brukte jeg nesten 1t 30min på medregnet alle pauser. Jeg tok meg god tid i vårsola! :roll:

Mayhassen her på forumet gikk denne turen til fots i 2006. Han hadde basecamp ved Glitterheim, og brukte nesten 9 timer på turen, noe som er nokså fort til fots. På ski bør det nok kunne gå på den tiden, avhengig av hvor mye fotopauser og lignende du unner deg selvsagt. :)

Turrapport fra Mayhassen: http://www.mineturer.net/jotunheimen/jotunheimen06/dagbok_jotun06_5.html

Kart med rute: http://www.mineturer.net/maps/etappe6_0.html

Torgeir gikk også denne runden fra Glitterheim. Hans turrapport ligger her:

http://www.nfo2000m.no/Turer/20060916/Tur20060916.html

Som du ser, er ruta de gikk temmelig lik. Raskeste retur tilbake til Glitterheim fra østre Stornubben er nok slik Mayhassen og Torgeir gikk, også på ski. Selv om rasfaren normalt ikke er stor i dette området, er det selvsagt noe man må ha i bakhodet på vinterføre. Denne runden er ikke spesielt utfordrende mht rasende snømasser, bortsett fra et sted som jeg ville ha passet litt på. Og det er på returen, hvor både Mayhassen og Torgeir har gått over ryggen mellom Nautgardsoksle og Veslkjølen (1798). Et typisk sted hvor snømassene vil legge seg er i bratthengene på østsiden her. Pass på der! Jeg har selv gått ned i Stornautgarden sent i august der de har tegnet inn sin rute, og da lå det igjen en steinhard snøfonn som vitnet om at det legger seg mye snø der.

Ellers kan du høre på Glitterheim angående denne runden, hvordan rasfaren er og om de har et tidsestimat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk denne runden fra Glitterheim for noen år siden. Tidsforbruket husker jeg ikke, men vi var iallfall tilbake på Glitterheim lenge før middagen ble servert.

Fra Glitterheim tok vi rett opp i skaret på Veslkjølen, mellom høyde1798 og 1773. Her var det hengeskavl ut mot nordøstsiden, men ved å følge fjellsiden på skrå under høyde 1773 kom vi greit ned i Stornautgarden. Oppstigning mellom de to Båsene og like over nord-østre Båsen skrådde vi bort på Auststornubben. Videre sørvestover mot Nautgardstind er ryggen helt grei. Nedstigning via Nautgardsoksle til Glitterheim hvor det er fin nedkjøring under gode snøforhold.

Jeg har også gått denne runden et par ganger fra Sjodalssiden uten at jeg husker tidsforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.