Populært innlegg DenGladeVandrer Skrevet 4. august 2024 Populært innlegg Skrevet 4. august 2024 (endret) En hyllest til konseptet packraft, en mitt livs store kjærligheter. Etter å ha hatt tre herlige dager med en av mine oppblåsbare vidundere på Krokskogen er det på tide med en hyllest og oppsummering og ettertanke på hva jeg har opplevd på vannet siden høsten 2020. Jeg er ikke den mest sosiale typen, og liker meg best på egenhånd på fritiden, men jeg fikk et innfall sommeren 2020 om å ta en tur på Facebook og se om jeg kunne finne likesinnede som matcher min entusiasme, iver og glede, en som ikke bryr seg om hvor langt, bratt, kaldt, vått og ulendt det er, (jo lengre og krøkkete, jo bedre ) og hadde to guidede turer i «bakgården» (Lillomarka) og på en av disse fikk jeg napp,(heretter turdama) (FB ble sletta da) og hørte da for første gang om packraft. Det å dra ut med kano og sånn hadde egentlig ikke falt meg inn. Har padla og rodd litt rundt ved hytta på Finnskogen, ikke noe mer. Har også en annen turkompis jeg traff på nett som padler litt kajakk. 14.okt. 2020 var første tur med båt med det nye bekjentskapet, en liten tur på Nøklevann i en MRS XL. Det falt så til de grader i smak, at jeg dagen etterpå, på toget på vei til Harestua for en dagstur på Romeriksåsene, starta prosessen med å skaffe egen båt. Meget imponert over at Packraft Norge svarte så kjapt, og var til god hjelp den første tiden. En mnd. etterpå, på dagen, 14. november, hadde jeg første solo-tur med egen båt på Mønevann-Fløyta-Geitsjøen, siden har det gått slag i slag: Videre turer i 2020: 21.10, Liten tur ved Mosjen-Raudsjøen, (med turdama) 22.11, Fra badeplassen Vik i våg og halve Langen (med kajak-kompis) 26.11, Børtervanna (med padledama) 19.12, Fra Bru og hele Langen ned golfbanen ved Våg. Det har vært en utrolig reise, som heldigvis ikke er over. Jeg har lært mye, og etter hvert funnet ut av hva som funker for meg. Jeg er er helt NØRD etter kart og geografi, så jeg er stadig på let etter nye vannkilder som kan logges i BaseCamp. Blir av og til litt overraska over hvor få folk jeg møter med båt, med tanke på at det snakkes en del om det, er en del på de klassiske stedene som noen av vanna i Notd og Østmarka, men det er jo faktisk latterlig enkelt og til gjengelig for for Oslo-omegn-folket i hvert fall, og ta en dagstur på Glomma. Og jeg er som nevnt ikke så sosial, men forholdsvis omgjengelig, og blir jeg stoppa av noen som er nysgjerrig på båten, er det vanskelig og ikke snakke. Må også gi en stor takk til VY, Brakar, Ruter, Innlandstrafikk, og div taxisentraler rundtom. Uten dem er det svært mye av dette som ikke hadde latt gjennomføre. Når dette skrives skal jeg straks pakke sekken for å ta e tur på Bogstadvannet og Sørkedalselva etter jobb i morgen. Eneste "drawbacket" med at jeg har blitt hekta på padling er at det blir mindre sykkel og fotturer, men det går veldig bra. Men kan jo si at på veldig mange av de litt større/lenge ekspedisjonene (føkk ordbok-definisjon), er det mye ut og inn a båten for å komme opp på topper, gå rundt på øyer, jakte KM-poster som er i nærheten etc. Samt og loffe mye rundt på vannene jeg camper ved. Endret 5. august 2024 av DenGladeVandrer 14 1 Siter
Lompa Skrevet 4. august 2024 Skrevet 4. august 2024 Imponerende! Siden du savner syklingen litt går det an å kombinere disse. Jeg har så vidt begynt med noen turer bikerafting i Nordmarka, og det er veldig moro. Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 5. august 2024 Skrevet 5. august 2024 Artig å se og lese! Imponerende mange turer du har fått til! Siter
DenGladeVandrer Skrevet 5. august 2024 Forfatter Skrevet 5. august 2024 (endret) Lompa skrev (22 timer siden): Imponerende! Siden du savner syklingen litt går det an å kombinere disse. Jeg har så vidt begynt med noen turer bikerafting i Nordmarka, og det er veldig moro. Er jo det at sykkel, på lik linje med fotturer og for den saks skyld truger og langrenn også er mitt livs store kjærlighet, så jeg får av og til "dårlig samvittighet" når jeg dropper en aktivitet for en annen.. For min del er sykkelturer noe som har litt tempo, uten pikkpakk annet en styreveske på de lengste turene på 10-20 mil... men hvem vet hva framtiden bringer hva bikerafting angår. I morgen blir det i hvert fall noen gode mil på landeveier i Follo/Oslo-sør etter jobb.. Nyyydelig etterjobbstur ned Sørkadelselva og middag ved Bogstadvannet. 🤩 Endret 5. august 2024 av DenGladeVandrer Siter
DenGladeVandrer Skrevet 5. august 2024 Forfatter Skrevet 5. august 2024 Bjarne H.S. skrev (15 timer siden): Artig å se og lese! Imponerende mange turer du har fått til! Gjør bare det som faller meg inn og føles riktig😊 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 6. august 2024 Skrevet 6. august 2024 15 hours ago, DenGladeVandrer said: Gjør bare det som faller meg inn og føles riktig😊 Vanvittig bra! Jeg fant ut at jeg har kun 12 turer til nå i år. Et par til blir det nok. Dette året blir nok det med flest turer siden anskaffelsen i 2020. Siter
DenGladeVandrer Skrevet 8. august 2024 Forfatter Skrevet 8. august 2024 Bjarne H.S. skrev (På 5.8.2024 den 6.47): Artig å se og lese! Imponerende mange turer du har fått til! Nå vet jeg ikke hvor du bor og hvilke muligheter du har rundt deg, men jeg er utrolig heldig som har så mange muligheter i nærheten. Bortsett fra turer på elv, så er ingen av turene like, geografisk sett. De første åra var jeg ivrig å holdt på til isen kom, men trur jeg mønstrer av litt tidligere denne sesongen, men jeg bikker nok 30 turer til vanns i år antar jeg, 20 så langt. Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 9. august 2024 Skrevet 9. august 2024 21 hours ago, DenGladeVandrer said: Nå vet jeg ikke hvor du bor og hvilke muligheter du har rundt deg, men jeg er utrolig heldig som har så mange muligheter i nærheten. Bortsett fra turer på elv, så er ingen av turene like, geografisk sett. De første åra var jeg ivrig å holdt på til isen kom, men trur jeg mønstrer av litt tidligere denne sesongen, men jeg bikker nok 30 turer til vanns i år antar jeg, 20 så langt. Jeg ser nå at du har ikke veldig laaaange turer i båten din. Det anbefaler jeg gjerne å forsøke. Ta en titt på mine turer de siste årene. De er ikke vanskelige å gjennomføre i det hele tatt! Lykke til! Siter
Kjell Iver Skrevet 10. august 2024 Skrevet 10. august 2024 Imponerende liste med turer der og Packraften er helt gull ja. Har hatt min i 10 år men ikke fått brukt den så mye som ønsket, men nå i det siste har den blitt mer brukt. Har du en "offentlig" oversikt over hvor du har padlet? Vil tro et slikt kart vil kunne være nyttig for flere...? Siter
DenGladeVandrer Skrevet 11. august 2024 Forfatter Skrevet 11. august 2024 Kjell Iver skrev (På 10.8.2024 den 10.02): Imponerende liste med turer der og Packraften er helt gull ja. Har hatt min i 10 år men ikke fått brukt den så mye som ønsket, men nå i det siste har den blitt mer brukt. Har du en "offentlig" oversikt over hvor du har padlet? Vil tro et slikt kart vil kunne være nyttig for flere...? Ikke noe offentlig. Men alle turer er lagra i BaseCamp og har GPX-filer om noen ønsker. Siter
DenGladeVandrer Skrevet 11. august 2024 Forfatter Skrevet 11. august 2024 Bjarne H.S. skrev (På 9.8.2024 den 18.12): Jeg ser nå at du har ikke veldig laaaange turer i båten din. Det anbefaler jeg gjerne å forsøke. Ta en titt på mine turer de siste årene. De er ikke vanskelige å gjennomføre i det hele tatt! Lykke til! Lengste dagsturer er ca 3 mil. Om du tenker lengre tid, sliter jeg med å pakke mat til mer en tre overnattinger. Og her jeg ferdes mest er mye gjort på to tre dager i strekk Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.