GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
naturogfoto skrev (1 time siden):

Er det noen her som har prÞvd Ä sÞke om dispensasjon for Ä fly drone i nasjonalparker og generelle verneomrÄder?

Jeg har ikke prĂžvd dette selv, men kjenner en som har hjulpet 71 grader nord med litt filming og han sa det var mulig, men litt styr. Verdt Ă„ forsĂžke om du henvender deg til de riktige folkene

Skrevet

https://www.nasjonalparkstyre.no/Femundsmarka/soknader/drone

Det gis ikke tillatelse til privatpersoner og enkeltbedrifter.

Skriftlig sĂžknad om dispensasjon for bruk av drone sendes nasjonalparkstyret med fĂžlgende informasjon:
‱ Navn pĂ„ sĂžker, adresse og e-post
‱ Evt. oppdragsgiver
‱ FormĂ„let med flygingen/produksjonen
‱ OmrĂ„de det sĂžkes dispensasjon for, kart skal vedlegges.
‱ Varighet og periode for flygingen.
‱ Antall perioder (hvis det skal gjĂžres flere opptak/flyginger gjennom sesongen mĂ„ dette angis)

Du mÄ kort fortalt vÊre en del av en organisasjon som trenger bildene til et prosjekt, du mÄ ha planlagt hva du skal filme og nÄr og eventuelt om du har en oppdragsgiver.

Jeg tenker at pÄ et minimum sÄ mÄ dette skje pÄ oppdrag for feks en lokal forening med en spesifikk interesse for omrÄdene.

Skrevet (endret)
naturogfoto skrev (9 timer siden):

Er det noen her som har prÞvd Ä sÞke om dispensasjon for Ä fly drone i nasjonalparker og generelle verneomrÄder?

Jeg har behandlet et tyvetalls pÄ vegne av Midtre Nordland nasjonalparkstyre. 

For det fÞrste. Det er langt fra alle nasjonalparker og verneomrÄder der droneflyging er forbudt. FÞrste bud vil vÊre Ä sjekke ut dette. Det kan vÊre vanskelig Ä manÞvrere seg i lovverket, men ta kontakt med forvaltninga for de omrÄdene som er aktuelle.

For det andre. Der droneflyging er forbudt/regulert av vernebestemmelsene er det mulig Ä sÞke tilatelse. Her vil det nok vÊre en del forskjeller rundt om i landet, hvor vidt det gis tillatelse til ulike formÄl. FÄ verneomrÄder er like, og verneform/verneformÄl/verneverdier vil vÊre fÞrende, og vurderes opp mot formÄlet med dronebruken. I vÄre omrÄder, vil feks ikke filming til private blogger/Youtube-kanaler e.l. fÄ tillatelse. FormÄlet med filmingen vil i slike tilfeller ha liten nytte/verdi, og kan fÞre til stor presedensvirkning (mange som vil ha slike tillatelser). Vi har laget retningslinjer for hva som

1. NytteformÄl som fÄr tillatelse (behandles av nasjonalparkforvalter pÄ delegert myndighet)

2. Vurderes Ă„ gi tillatelse (behandles av nasjonalparkstyret)

3. Ikke vil fÄ tillatelse  

Retningslinjer for bruk av drone

Det kan vÊre styrete, men i vÄre omrÄder kan vi gi en relativt rask avklaring pÄ om det kreves tillatelse til Ä bruke drone (eks. Rago NP har verneforskrift fra 1971. Her er det tillatt Ä bruke drone), og om formÄlet er noe vi kan gi tillatelse til. Hvis du havner i formÄlene som skal opp til styrebehandling, blir det fort en styrete (no pun intended) prosess. 

Endret av ingen87
  • Liker 6
  • Forvirret 1
Skrevet
ingen87 skrev (8 timer siden):

I vÄre omrÄder, vil feks ikke filming til private blogger/Youtube-kanaler e.l. fÄ tillatelse. FormÄlet med filmingen vil i slike tilfeller ha liten nytte/verdi, og kan fÞre til stor presedensvirkning (mange som vil ha slike tillatelser). Vi har laget retningslinjer for hva som

1. NytteformÄl som fÄr tillatelse (behandles av nasjonalparkforvalter pÄ delegert myndighet)

2. Vurderes Ă„ gi tillatelse (behandles av nasjonalparkstyret)

3. Ikke vil fÄ tillatelse  

Retningslinjer for bruk av drone

Det kan vÊre styrete, men i vÄre omrÄder kan vi gi en relativt rask avklaring pÄ om det kreves tillatelse til Ä bruke drone (eks. Rago NP har verneforskrift fra 1971. Her er det tillatt Ä bruke drone), og om formÄlet er noe vi kan gi tillatelse til. Hvis du havner i formÄlene som skal opp til styrebehandling, blir det fort en styrete (no pun intended) prosess. 

Men NRK, TV2 og diverse produksjonsselskap som leverer til de store tv kanalene har stor nytte/verdi? 

NÄ sier jeg ikke at noen TV programmer eller Filmer er blitt spilt inn i ditt omrÄde, men jeg har inntrykk av at Youtube (visse kanaler) har langt stÞrre nytte/verdi enn diverse tv program. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Sitter vel litt Ä kaster sten i glasshus nÄr du selv tydeligvis satser pÄ YouTube?

Etter mitt syn (kun mitt) er «influensere» det minst nyttige menneskeheten har hatt gjennom tidene.

At noen lar seg influere(?)/pÄvirke av slikt er kanskje enda rarere?

Endret av GrendelRaptor8
  • Liker 2
Skrevet (endret)
GrendelRaptor8 skrev (9 minutter siden):

Sitter vel litt Ä kaster sten i glasshus nÄr du selv tydeligvis satser pÄ YouTube?

Etter mitt syn (kun mitt) er «influensere» det minst nyttige menneskeheten har hatt gjennom tidene.

Nei overhodet ikke..... Jeg kan vel knapt kalles en influencer. Saken er at med dagens generasjoner, sÄ konsumerer det sinnsyke mengder YouTube og streaming kontra Vanlig TV. NRK og TV2 sliter seg i hÄret vÊrt Är, aksepterer dÄrligere og dÄrlige programmer i hÄp om Ä vinne over ungdommen eller den yngre generasjonen. 
SÄ, om du legger bort fortdommene og ser pÄ "influencere" som mer enn bare rosabloggere og dumme naut. SÄ er det faktisk utrolig mye bra der ute som bidrar positivt til bÄde lÊring, informasjon og opplysning. 
Du har vel kanskje aldri sett en YouTube video for noe du har lyst Ä finne ut av eller se lÞsningen pÄ du? 

NÄr det er sagt, sÄ har jeg personlig ingen problemer med at dronebruk er regulert. Dette gjÞr at vi fÄr vekk mye useriÞse flygere og kaos rundt "instagram" stedene. Men, jeg syntes det tider der er noe rart hvordan det blir regulert. At Youtube har liten eller ingen nytteverdi, mens TV har stor nytteverdi. (ikke at det er tilfelle her) men noen plasser. 

Endret av tshansen
  • Liker 5
  • Hehe 1
Skrevet
tshansen skrev (2 timer siden):

Men NRK, TV2 og diverse produksjonsselskap som leverer til de store tv kanalene har stor nytte/verdi? 

Kunnskapsformidling kan ha nytteverdi, derfor vil dette vera ei vurderingskriterie nÄr store og seriÞse aktÞrer sÞker om tillatelse. Ved Ä formidle verdien av eit verneomrÄde sÄ auker det forstÄelsen for kvifor omrÄder vert verna og har strenge restriksjoner for ein del bruk.

• Liker 2
Skrevet (endret)
tshansen skrev (2 timer siden):

Du har vel kanskje aldri sett en YouTube video for noe du har lyst Ä finne ut av eller se lÞsningen pÄ du?

Alle som lager innhold (content creators eller hva det nÄ kalles) pÄ Youtube er ikke "influensere".

Jo, jeg ser pÄ Youtube noen ganger. Men da er det hos personer som produserer innhold jeg trenger uten noe "influensing". Hvis jeg f.eks skal demontere/montere en pistol til minste del sÄ setter jeg pris pÄ at en person som har jobbet 40 Är som vÄpensmed i Amerikanske forsvaret kan vise dette til detalj uten Ä forsÞke Ä selge meg noe produkt. Han bidrar med kun ren kunnskap.

Eller nÄr jeg forsÞker Ä leke mekanikker sÄ har jeg kommet over en polakk som er utrolig flink til Ä vise f.eks hvordan jeg bytter bremser pÄ min bil.

Det er denne type innehold jeg noen ganger sÞker opp. Og da sitter jeg ikke meningslÞst Ä surfer pÄ innhold, men finner det jeg trenger og sÄ ferdig med det. Jeg har faktisk en hÄndfull eller to kanaler jeg abonnerer pÄ med person som lager utrolig bra innhold uten noen produktplassering eller forsÞk pÄ Ä selge meg noe som helst annet en Ärelang kunnskap og erfaring, og gode tanker og refleksjoner.

Den andre typen innholdsskapere pÄ Youtube, Tiktok, Instagram etc som ikke bidrar med noe som helst annet enn Ä brife med hvor mange Ferrarier de har, hvilket vellykket liv de lever, hvordan 12 Ärige jenter skal sminke seg eller lager "reviews" av produkter de mottar fra leverandÞrerne har (i min oppfatning) null verdi overhode for samfunnet. 99,9% av de som gir "reviews" av sponsede produkter er jo ogsÄ utelukkende positive til produktene de mottar gratis (eller fÄr betalt for). Det er jo naturlig siden de er betalt for Ä si dette (det Ä motta gratis eller rabatterte produkter er faktisk betaling (husker man Ä oppgi til skatteetaten at man har mottatt en kniv eller et verktÞy mon tro? - En del influensere som vel har blitt tatt med buksa ned for slikt?)) Dette er ren reklame uten praktisk verdi. Det er en mikroskopisk andel som sikker er under en promille av personer som kanskje har sÄ sterke markedsposisjon at de faktisk tÞr i gi Êrlige reviews av produkter de fÄr. Kan ikke komme pÄ noen i farta, men de finnes nok. Dette er i mitt hode likestilt med en vanlig reklamesnutt som sendes i en programpause pÄ tv.

Endret av GrendelRaptor8
Skrevet
tshansen skrev (12 timer siden):

NÄ sier jeg ikke at noen TV programmer eller Filmer er blitt spilt inn i ditt omrÄde, men jeg har inntrykk av at Youtube (visse kanaler) har langt stÞrre nytte/verdi enn diverse tv program. 

Den stÞrste utfordringa med blogger, Instagram, YouTube, er mengden og et krav til likebehandling. FÄr én lov mÄ alle fÄ lov.  Jeg er enig i at det finnes svÊrt gode Youtube-kanaler, men det blir min subjektive mening. Det blir vanskelig Ä vurdere disse tusenvis av sosiale medier-kontoene opp mot hverandre. 

Da er det "lettere" Ä si at de fÄr filme fra bakken mens de er inne i verneomrÄdet, og filme med drone utenfor.

• Liker 6
Skrevet
14 hours ago, GrendelRaptor8 said:

Samme som feks Lars Monsen, som bruker sin pÄvirkningskraft til Ä selge dehydrert hestemÞkk...

14 hours ago, tshansen said:

Helt enig, kriteriene i sÞknadsprosessen bÞr vÊre uavhengige av hvilket medium som det publiseres pÄ. Det bÞr heller vÊre avhengig av feks forventet antall seere slik at feks stÞrre YouTube kanaler har muligheten til Ä sÞke.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, ingen87 said:

Den stÞrste utfordringa med blogger, Instagram, YouTube, er mengden og et krav til likebehandling. FÄr én lov mÄ alle fÄ lov.  Jeg er enig i at det finnes svÊrt gode Youtube-kanaler, men det blir min subjektive mening. Det blir vanskelig Ä vurdere disse tusenvis av sosiale medier-kontoene opp mot hverandre. 

Da er det "lettere" Ä si at de fÄr filme fra bakken mens de er inne i verneomrÄdet, og filme med drone utenfor.

Menden kan kuttes betraktelig ved Ä sette krav til stÞrrelse, formÄl og format. Jeg skjÞnner godt at det ikke bÞr vÊre mulig for en bitte liten YouTube kanal og sÞke, men YouTube kanaler med 50 000 fÞlgere bÞr ha muligheten til Ä fÄ sÞknaden behandlet pÄ lik linje med TV programmer.

Uten at det bĂžr settes konkrete krav til antall fĂžlgere, ettersom realistisk antall fĂžlgere vil variere fra platform til platform.

Skrevet
Gabs88 skrev (8 timer siden):

men YouTube kanaler med 50 000 fÞlgere bÞr ha muligheten til Ä fÄ sÞknaden behandlet pÄ lik linje med TV programmer.

Alle som sÞker blir behandla likt, men det Ä sÞke betyr ikkje at du alltid skal fÄ tillatelse. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
34 minutes ago, josteink said:

Alle som sÞker blir behandla likt, men det Ä sÞke betyr ikkje at du alltid skal fÄ tillatelse. 

Det som blir beskrevet ovenfor er jo at alt av YouTube blir avslÄtt, sÄ en YouTube kanal som har flere seere enn en TV-kanal vil fÄ automatisk avslag fordi videoen skal publiseres pÄ YouTube i stedet for Ä sendes pÄ TV.

Endret av Gabs88
Skrevet (endret)

👍Er det forskjell pĂ„ en youtube kanal og en TV-kanal? 

Jeg mener at det er det. I alle fall her i Norge. Kron-eksempelet er nettopp NRK, som har et viktig samfunnsoppdrag som skal bidra til Ä fremme den offentlige samtalen og medvirke til at hele befolkningen fÄr tilstrekkelig informasjon til Ä kunne vÊre aktivt med i demokratiske prosesser. 

En youtube kanal er ikke fundert pÄ tilsvarende verdigrunnlag, der det stort sett er privatpersoner som meler egne kaker som stÄr bak.

I tillegg synes jeg antall seere ikke er noe godt argument heller: McDonalds har nok mange flere gjester pr dag sammenlignet med "Anitas sunne kjĂžkken". Men betyr det at de lager bedre mat, eller bidrar mer positivt?idget span

Endret av Bjellesau
  • Liker 5
Skrevet

I ren uvitenhet sÞkte jeg om dispensasjon for Ä fly drone i en nasjonalpark der det faktisk ikke var forbud fordi jeg tok det som en selvfÞlge at forbudet gjaldt alle nasjonalparker. Fikk hyggelig svar tilbake om at jeg bare kunne fly, og fikk nyttige rÄd om hvilke omrÄder det var mye fugl man helst ikke bÞr forstyrre. Ingen rÄd om Ä ikke forstyrre folk...

Det er gÞy Ä fly drone, og at det blir mye "lyst kjÞring" er det lite tvil om. En annen ting er at videoopptak med drone skjeldent blir noe annet enn b-roll, altsÄ en stÞtte/variasjon i en tenkt historie. Unntaket er hvis historien lyder "....... nasjonalpark" fra lufta. En type video mange ser pÄ for Ä fÄ sove.

SÄ er det dette med kvaliteten pÄ drone video. De store produsentene har det beste utstyret, ergo droner og tilbehÞr (objektiver, filtre osv) i toppklassen. De som kjÞrer dronen(e) er proff drone operatÞrer. Videomaterialet, ofte flere opptak, bearbeides i post av folk med utdanning i nettopp post videoproduksjon.

Motsatt, en amatÞr med en dji mini 3. Ofte hakkete og brÄ bevegelser, feil fokus, feil innstillinger pÄ drona, manglende bruk av filtre, lite gjennomtenkte shots og dÄrlig etterarbeid. Passer nok i en hobbyfilm pÄ YT, men det er ikke sikkert at hverken filmen eller nasjonalparken fremstÄr sÄ bra, eller sÄ kan det tenkes at amatÞren har skremt dyreliv og irritert andre pÄ tur. Det har helt sikkert jeg gjort, dessverre. For hva? Jo, amatÞrshots med drone, og "fyll" i en i utgangspunktet amatÞr'ish eller unÞdvendig historie da det florerer med tilsvarende pÄ YT.

Skrevet
21 minutes ago, Nikke said:

I ren uvitenhet sÞkte jeg om dispensasjon for Ä fly drone i en nasjonalpark der det faktisk ikke var forbud fordi jeg tok det som en selvfÞlge at forbudet gjaldt alle nasjonalparker. Fikk hyggelig svar tilbake om at jeg bare kunne fly, og fikk nyttige rÄd om hvilke omrÄder det var mye fugl man helst ikke bÞr forstyrre. Ingen rÄd om Ä ikke forstyrre folk...

Det er gÞy Ä fly drone, og at det blir mye "lyst kjÞring" er det lite tvil om. En annen ting er at videoopptak med drone skjeldent blir noe annet enn b-roll, altsÄ en stÞtte/variasjon i en tenkt historie. Unntaket er hvis historien lyder "....... nasjonalpark" fra lufta. En type video mange ser pÄ for Ä fÄ sove.

SÄ er det dette med kvaliteten pÄ drone video. De store produsentene har det beste utstyret, ergo droner og tilbehÞr (objektiver, filtre osv) i toppklassen. De som kjÞrer dronen(e) er proff drone operatÞrer. Videomaterialet, ofte flere opptak, bearbeides i post av folk med utdanning i nettopp post videoproduksjon.

Motsatt, en amatÞr med en dji mini 3. Ofte hakkete og brÄ bevegelser, feil fokus, feil innstillinger pÄ drona, manglende bruk av filtre, lite gjennomtenkte shots og dÄrlig etterarbeid. Passer nok i en hobbyfilm pÄ YT, men det er ikke sikkert at hverken filmen eller nasjonalparken fremstÄr sÄ bra, eller sÄ kan det tenkes at amatÞren har skremt dyreliv og irritert andre pÄ tur. Det har helt sikkert jeg gjort, dessverre. For hva? Jo, amatÞrshots med drone, og "fyll" i en i utgangspunktet amatÞr'ish eller unÞdvendig historie da det florerer med tilsvarende pÄ YT.

Tja, da er det vel farvel da...

Skrevet
On 8/5/2024 at 11:50 AM, GrendelRaptor8 said:

Alle som lager innhold (content creators eller hva det nÄ kalles) pÄ Youtube er ikke "influensere".

Jo, jeg ser pÄ Youtube noen ganger. Men da er det hos personer som produserer innhold jeg trenger uten noe "influensing". Hvis jeg f.eks skal demontere/montere en pistol til minste del sÄ setter jeg pris pÄ at en person som har jobbet 40 Är som vÄpensmed i Amerikanske forsvaret kan vise dette til detalj uten Ä forsÞke Ä selge meg noe produkt. Han bidrar med kun ren kunnskap.

Eller nÄr jeg forsÞker Ä leke mekanikker sÄ har jeg kommet over en polakk som er utrolig flink til Ä vise f.eks hvordan jeg bytter bremser pÄ min bil.

Det er denne type innehold jeg noen ganger sÞker opp. Og da sitter jeg ikke meningslÞst Ä surfer pÄ innhold, men finner det jeg trenger og sÄ ferdig med det. Jeg har faktisk en hÄndfull eller to kanaler jeg abonnerer pÄ med person som lager utrolig bra innhold uten noen produktplassering eller forsÞk pÄ Ä selge meg noe som helst annet en Ärelang kunnskap og erfaring, og gode tanker og refleksjoner.

Den andre typen innholdsskapere pÄ Youtube, Tiktok, Instagram etc som ikke bidrar med noe som helst annet enn Ä brife med hvor mange Ferrarier de har, hvilket vellykket liv de lever, hvordan 12 Ärige jenter skal sminke seg eller lager "reviews" av produkter de mottar fra leverandÞrerne har (i min oppfatning) null verdi overhode for samfunnet. 99,9% av de som gir "reviews" av sponsede produkter er jo ogsÄ utelukkende positive til produktene de mottar gratis (eller fÄr betalt for). Det er jo naturlig siden de er betalt for Ä si dette (det Ä motta gratis eller rabatterte produkter er faktisk betaling (husker man Ä oppgi til skatteetaten at man har mottatt en kniv eller et verktÞy mon tro? - En del influensere som vel har blitt tatt med buksa ned for slikt?)) Dette er ren reklame uten praktisk verdi. Det er en mikroskopisk andel som sikker er under en promille av personer som kanskje har sÄ sterke markedsposisjon at de faktisk tÞr i gi Êrlige reviews av produkter de fÄr. Kan ikke komme pÄ noen i farta, men de finnes nok. Dette er i mitt hode likestilt med en vanlig reklamesnutt som sendes i en programpause pÄ tv.

Syns du kunne mye om vellykkede Ferrari eiere og influensere som skal sminke 12 Äringer (?) pÄ tiktok, instagram etc til Ä vÊre en som kun kikker pÄ youtube noen ganger og ikke meningslÞst surfer pÄ innhold. 

Skrevet (endret)
Martin HJ skrev (14 minutter siden):

Syns du kunne mye om vellykkede Ferrari eiere og influensere som skal sminke 12 Äringer (?) pÄ tiktok, instagram etc til Ä vÊre en som kun kikker pÄ youtube noen ganger og ikke meningslÞst surfer pÄ innhold. 

Ikke kan jeg mye om det - og har heller ikke sagt det.

Leser da nyheter og dagspresse vel. Og holder seg ellers informert om hva som skjer i verden og samfunnet.
Og har barn som (dessverre) ser pÄ slikt. Heldigvis ikke mye, men allikevel.

Prater faktisk ogsÄ med andre mennesker.

NÄr man ser pÄ YT videoer sÄ er jo ogsÄ YT ivrige med Ä skal forslÄ andre videoer i margen  Man kan ikke akkurat unngÄ Ä se hva mye av det handler om.

At man ikke bruker sosiale medier betyr jo ikke at man lever i steinalderen.

Endret av GrendelRaptor8
Skrevet
Bjellesau skrev (15 timer siden):

Jeg mener at det er det. I alle fall her i Norge. Kron-eksempelet er nettopp NRK, som har et viktig samfunnsoppdrag som skal bidra til Ä fremme den offentlige samtalen og medvirke til at hele befolkningen fÄr tilstrekkelig informasjon til Ä kunne vÊre aktivt med i demokratiske prosesser. 

En youtube kanal er ikke fundert pÄ tilsvarende verdigrunnlag, der det stort sett er privatpersoner som meler egne kaker som stÄr bak.

I tillegg synes jeg antall seere ikke er noe godt argument heller: McDonalds har nok mange flere gjester pr dag sammenlignet med "Anitas sunne kjĂžkken". Men betyr det at de lager bedre mat, eller bidrar mer positivt?idget span

NRK, TV Norge, TV2 osv er offentlige kringkastere som formidler til hundretusenvis. De forstyrrer dyr og mennesker like mye, -og sannsynligvis ogsÄ mer mens opptakene pÄgÄr, men det store antallet seere gjÞr at det kan forsvares innenfor de rammene som blir gitt i det konkrete prosjektet. Det at disse er gitt status som offentlige kringkastere ansvarliggjÞr dem og legitimerer at de gis noen fordeler.

I fÞlge norsk dronebarometer er det rundt 565 000 droner i Norge i 2024. Jeg forstÄr veldig godt at det vil vÊre umulig Ä behandle og administrere sÞknader og fÞlge opp kontroll med alle privatpersoner som Þnsker Ä fly i nasjonalparker og verneomrÄder, og at man derfor har satt grensen ved de offentlige kringkasterne (i tillegg til foskning, naturforvaltning, redningstjeneste osv). Jeg gÄr ut fra at for eksempel stÞrre offentlig stÞttede filmproduksjoner ogsÄ vil kunne fÄ dispensasjon. 

Det vil sikkert vÊre grensetilfeller hvor en seriÞs og stor youtube-formidler kunne argumentere pÄ samme mÄte. Det vil man i tilfelle kunne prÞve ved Ä anke det automatiske avslaget (ref @ingen87 sitt innlegg lenger opp) til neste forvaltningsinstans, som vel er Statens Naturoppsyn eller Direktoratet for Naturforvaltning. Jeg synes praksis som er valgt av nasjonalparkstyrene i Nordland med Ä automatisk avslÄ private som sÞker om droneflyging er fornuftig. 

• Liker 3
Skrevet
16 hours ago, Bjellesau said:

NRK er reklamefritt, utenom det er det jaggu ikke stor forskjell fra TV2.

Og mens NRK er i en sÊrstilling slik sett og kan leve pÄ pÄstanden om at de har et samfunnsoppdrag, sÄ vil jeg stille meg tvilende til om det samfunnsoppdraget burde dekke alt NRK gjÞr. For eksempel har jeg full forstÄelse for behovet dersom de lager et naturprogram, men hva hvis TV2 hadde laget et tilsvarende program? Burde det da vÊre slik at NRK fikk stÞtte og TV2 ikke?

Hva om NRK lager en underholdningsserie/realityserie mens en YouTube kanal med 100 000 seere lager en dokumentar villmarkslivet i Norge? BĂžr underholdningsserie likestilles med dokumentarserier?

BÞr det da vÊre slik at NRK fÄr ja og YouTube kanalen nei?  Eller bÞr dukumentarserier prioriteres over underholdning?

Skrevet

For de som har tid, sÄ er det bare Ä scrolle seg gjennom og se nÄr fÞrste formidler av friluftsliv dukker opp. Apetor (RIP), hvis man tenker han formidlet friluftsliv, ligger pÄ 13 plass. Det er smÄ forhold her pÄ berget, og pÄfÞlgende smÄ sjanser for Ä utgjÞre en forskjell. For Ä ha hatt en sjans til Ä bygge opp en kanal med en solid fÞlgerskare, burde man ha startet kanalen for mange herrrens Är siden. ergo, litt b-roll fra en drone, tror jeg, skaper svÊrt lite blest rundt en kanal. Historie, tematikk og aktualitet trumfer det meste.

https://starngage.com/plus/no/influencer/ranking/youtube/norway

Skrevet
10 minutes ago, Nikke said:

For de som har tid, sÄ er det bare Ä scrolle seg gjennom og se nÄr fÞrste formidler av friluftsliv dukker opp. Apetor (RIP), hvis man tenker han formidlet friluftsliv, ligger pÄ 13 plass. Det er smÄ forhold her pÄ berget, og pÄfÞlgende smÄ sjanser for Ä utgjÞre en forskjell. For Ä ha hatt en sjans til Ä bygge opp en kanal med en solid fÞlgerskare, burde man ha startet kanalen for mange herrrens Är siden. ergo, litt b-roll fra en drone, tror jeg, skaper svÊrt lite blest rundt en kanal. Historie, tematikk og aktualitet trumfer det meste.

https://starngage.com/plus/no/influencer/ranking/youtube/norway

Jeg sliter stort sett med Ä kjenne igjen de fleste navnene, den fÞrste kanalen som tydeligvis gÄr pÄ friluftsliv som jeg fant er AsbjÞrn Olsen Berg - Bushcraft med 550 000 fÞlgere, en kanal jeg forÞvrig aldri hadde hÞrt om.

Men nÄr jeg ser pÄ det sÄ tenker jeg umiddelbart at det er et klart eksempel pÄ en av fÄ YouTubere i Norge som helt klart ikke burde fÄ automatisk avslag pÄ grunn av at han er pÄ YouTube. Han har en stor fÞlgerskare og et friluftstema, og hvis han da har et prosjekt hvor det gir mening Ä bruke drone i nasjonalpark sÄ burde han ha mulighet til Ä fÄ sÞknaden behandlet pÄ rettferdig vis.

Skrevet
Gabs88 skrev (1 time siden):

Men nÄr jeg ser pÄ det sÄ tenker jeg umiddelbart at det er et klart eksempel pÄ en av fÄ YouTubere i Norge som helt klart ikke burde fÄ automatisk avslag pÄ grunn av at han er pÄ YouTube. Han har en stor fÞlgerskare og et friluftstema, og hvis han da har et prosjekt hvor det gir mening Ä bruke drone i nasjonalpark sÄ burde han ha mulighet til Ä fÄ sÞknaden behandlet pÄ rettferdig vis.

Da er det bare Ä sende inn en begrunnet klage pÄ vedtaket. Da har man krav pÄ Ä fÄ sÞknaden behandlet i neste forvaltningsinstans. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.