Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig (forholdsvis) melkepulver


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Mulig noen tilsvarene tråder her, men kjører på en ny. 

Er veldig glad i melk, men har ikke tenkt så mye over melkepulver før, men har nylig testa ut de posene fra DnT, og det er jo genialt, på to-tre dagers turer er det godt å kunne drikke noe annet en vann og te, kanksje en kakao. Har også blanda det ut i havregrøt, og det funker også. 

Men det blir dyrt i lengden med de posene. 

Søket litt rundt og ser bl.a. 

https://www.med24.no/soek?query=Skummetmelkspulver+Ø+-+250+g

https://www.norwayamericana.no/products/nido-melkepulver-nestle-400g

Noen erfaring med de over, eller annet som kan anbefales? Helst noe som har lang holdbarhet, om man kjøper et stort kvanta, og det går jo ikke kjempe mye av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker veldig mye Nido. 400 gramsboksen du lenker til gir 3 liter H-melk. Du får også bokser på 900 g og 1800 g.

Jeg kjøper dem i det som ofte kalles innvandrerbutikker. Sist jeg handlet Nido kostet en 400 g boks 100 kr. Det er riktignok en stund siden (i fjor sommer) da jeg pleier å kjøpe noen bokser om gangen og oppbevarer dem hjemme i fryseren til de åpnes.

Jeg bruker Nido på tur, på hytta og hjemme (hvis jeg ikke har tilgang på vanlig melk). Brukt i matlaging merker jeg overhodet ingen forskjell fra vanlig melk. Som drikke kjenner jeg noe forskjell, men jeg synes den er god. Best blir den om den får stå i noen timer før den drikkes (minst 2 timer). På tur blander jeg den ut om kvelden og lar den ligge over natten på et kjølig sted for så å drikke den til frokost.

Jeg har til nå ikke kjent noen usmak fra lagring, selv ikke på hytta der den har stått i boksen uten kjølemuligheter i minst ett halvt år uten problem.

Uten at jeg skal si at jeg vet det, så tipper jeg at pulver av skummet melk er mer bestandig ved oppbevaring over tid enn helmelk på grunn av mindre fettinnhold. Det kan jo harskne over tid. Ikke det at jeg har merket noe til det da. Lufttett oppbevaring pleier å motvirke harskning. Kulde også.

Jeg vil tippe at den som @sofasliter lenker til fra Mayah (H-melk) er like bra som Nido. Prisen er jo heller ikke noe å si på.

My two cents

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 4.8.2024 den 10.49):

Jeg bruker veldig mye Nido. 400 gramsboksen du lenker til gir 3 liter H-melk. Du får også bokser på 900 g og 1800 g.

Jeg kjøper dem i det som ofte kalles innvandrerbutikker. Sist jeg handlet Nido kostet en 400 g boks 100 kr. Det er riktignok en stund siden (i fjor sommer) da jeg pleier å kjøpe noen bokser om gangen og oppbevarer dem hjemme i fryseren til de åpnes.

Jeg bruker Nido på tur, på hytta og hjemme (hvis jeg ikke har tilgang på vanlig melk). Brukt i matlaging merker jeg overhodet ingen forskjell fra vanlig melk. Som drikke kjenner jeg noe forskjell, men jeg synes den er god. Best blir den om den får stå i noen timer før den drikkes (minst 2 timer). På tur blander jeg den ut om kvelden og lar den ligge over natten på et kjølig sted for så å drikke den til frokost.

Jeg har til nå ikke kjent noen usmak fra lagring, selv ikke på hytta der den har stått i boksen uten kjølemuligheter i minst ett halvt år uten problem.

Uten at jeg skal si at jeg vet det, så tipper jeg at pulver av skummet melk er mer bestandig ved oppbevaring over tid enn helmelk på grunn av mindre fettinnhold. Det kan jo harskne over tid. Ikke det at jeg har merket noe til det da. Lufttett oppbevaring pleier å motvirke harskning. Kulde også.

Jeg vil tippe at den som @sofasliter lenker til fra Mayah (H-melk) er like bra som Nido. Prisen er jo heller ikke noe å si på.

My two cents

Skummamelk pulver holder nok lengre ja.  Testa ut posene fra DnT da se solgte utgått dato for noen grunker. De var helt ok over ett år etter utløp.

Blir jo mest for å ta et kopp med melk til kvelds og litt i grøten. 

Om Nido er billig hos " Ahmed på hjørnet" kan jeg jo teste det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker masse Nido. Helt kurant. Den største lokale innvandrerbutikken har minst 3 forskjellige størrelser og jeg handler størrelse ut fra når på sesongen det er og hva forbruket blir fremover. Oppbevarer boksene i fryseren og har aldri brydd meg om dato på de. Synes de har holdt veldig bra lenge. Brukte nylig opp en boks jeg fant nederst i fryseren under totalopprydding i alle fryserne. Merket ikke noe muffens med den.

 

Brukes ofte til denne retten som jeg gjerne pakker 20 av i porsjonsposer om gangen og oppbevarer videre i fryser på forsommeren så det bare er å ta med seg en bunke når man skal på turer:

 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 5.8.2024 den 23.05):

Nido er helt topp.

Men som kakao, bruker man rett i koppen og varmt vann. Det er melkepulver i den blandingen fra før ;)

Vel, kan jo være at "man" lager sin egen blanding;  :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 timer siden):

Vel, kan jo være at "man" lager sin egen blanding;  :-)

 

Kakaopulver, sukker og tørrmelk, er jo det samme som rett-i-koppen-kakao man får kjøpt ;)

Men for all del, om man får en bedre smak av å lage sin egen blanding er det jo en opptur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nido kostar ca 80 skr i år (finns dock ej i alla butiker)blandade jag med kvarvarande skummjölkspulver ca 25-50% för att förbruka i tid står sig längre än Nido,Dock tveksam till att förvara frystorkat i kylen och även frys då iaf kylen har hög luftfuktighet möjligtvis i 2 fryspåsar.

Smakar nästan som högpastöriserad mjölk men man dricker ju ej mjölken på tur som hemma utan sväljer med gröt och frukt och då lurar man smaklökarna och acceperar smaken..

Tar man enbart skummjölkspulver från tex semper så kan man ju ta mer pulver än info på påsen.

Förr blandade man pulver med vatten på kvällen och lät det stå till morgonen och det smakade något bättre då.(risken i dagens små tält är ju att man spiller ut bunken).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (27 minutter siden):

men man dricker ju ej mjölken på tur som hemma

Joda, det gjør i hvert fall jeg. Men jeg lar den alltid stå minst to timer før jeg drikker den (og rister litt av og til den første halvtimen). Da smaker den mye bedre. Jo lenger den står (innen visse grenser selvsagt), jo mer likt vanlig melk smaker den synes jeg. Når jeg er på tur og det ikke er for varmt om natten, pleier jeg gjerne å blande den ut om kvelden og lar den stå så kjølig som mulig over natta. Jeg har for eksempel gravd flaska ned i ei myr for å holde den kjølig, eller lagt den i kjølig vann/elv, eller bare på en kjølig plass hvis det ikke er for varmt i lufta om natta. Så drikker jeg den om morgenen til frokost. Hvis jeg skal gå lenge drikker jeg gjerne en hel liter til frokost, enten jeg har brødmat (som jeg helst vil ha) eller grøt til frokost (til frokostblanding bruker jeg noe i blandingen og drikker resten). På den måten får jeg fylt opp godt med væske før jeg starter å gå. Og frokostspising er helst noe av det siste jeg gjør før jeg starter å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander gjerne Nido, havregryn og rosiner i porsjonsposer på forhånd. Nido og kornblanding eller granola ferdigblandet er greit til kalde frokoster. Min favorittkornblanding er AXA energimiks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.