Gå til innhold
  • Bli medlem

Søplete folk i naturen


Fiskepadde

Anbefalte innlegg

Har nettopp returnert fra 4 solskinnsdager i Jotunheimen, hvor vi bodde i en enkel leid hytte. Fin utsikt, fiskevann og T sti rett utenfor døren, til og med kort vei å gå. Men, med lett tilkomst kommer ofte annet skrot lett fram også. Vannet nedenfor, krystallklart, dekorert med ølbokser og sigarettfilter. I tillegg til forsøpling i vannet, kunne jeg telle minst 20 bålplasser i en 50 meters omkrets av hytten, hvor det var brent alt mellom himmel og jord. Mest ølbokser og aluminiumsfolie, men siden det ligger opptenningsved utenfor hytten vil jeg tro folk har benyttet muligheten til å prøve å brenne det de måtte ha for hånd. Noen hadde til og med prøvd å brenne noen ruller med Glava… Hvorfor?IMG_5856.thumb.jpeg.f6459021c227e36a81006846483a8492.jpegIMG_5855.thumb.jpeg.080b5a32e15c60a30bd546e574861e74.jpeg

Endret av Fiskepadde
  • Trist 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 hours ago, rune1974 said:

Nogen mennesker, skulle ikke have lov at komme uden for byskiltet. 
 

Jeg kunne kanskje forstått det hvis det var en gjeng fulle ungdommer som sjanglet rundt og tøffet seg, men 1-2 timers gange langt oppe i fjellet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Her i Danmark oplever jeg ofte, at ungdom på tur er bedre til at tage affaldet med sig hjem, end såkaldte voksne mennesker.

symtes problemet er blevet mærkbart værre efter corona, hvor alle pludselig skulle ud i naturen. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren gjetting - kvitte seg med søppel? Kanskje noen før deg faktisk har prøvd å rydde opp en del søppel? Så har det ikke brent så godt som de så for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med beklagelse må jeg vedgå at mine fordommer mot brukere av gassbrennere bare øker. De vil bare ikke ta med seg de tomme gassboksene hjem. Det samme så jeg i den andre steinbua jeg var innom. De skal ha for at de merker dem med "tom", slik at vi andre som vil bruke steinbua ikke skal ta dem med i vanvare. Sikkert de samme som satte igjen den tomme champagneflasken. Hippe er de. Det skal de ha. Jeg ser dessverre ikke lyst på framtiden...

 

8B3D5148-9294-4A89-963F-4C97CC0BC510.thumb.jpeg.ce7d6cfc715b041c6aa8848fba57699b.jpeg

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essa.... nå må vi slutte å sutre så jævlig! Det samme sa faren min, det samme gjorde bestefaren min! Å det har aldri vært bedre selv om unntakene er noe merkelig fra tid til annen. 
 

Vi er dessverre i en tidsalder hvor normal folkeskikk ikke eksisterer lengre. Det er mangel på kunnskap, opplæring og respekt for andre. Her har vi alle en jobb å gjøre, på lik linje med de som kom før oss. Problemet i dag er også at vi blir så forferdelig fort krenka, snurt, fornærmet eller forferdet over annen manns oppførsel. Med internett så lett tilgjengelig blir da historiene blåst enda mer opp. 
Aksepter at det er noen som bare ikke får til dette og at "noen" andre må rydde etter de få som virkelig vet å kløne til normal oppførsel (sett i mine øyner) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Miamaria said:

Ren gjetting - kvitte seg med søppel? Kanskje noen før deg faktisk har prøvd å rydde opp en del søppel? Så har det ikke brent så godt som de så for seg?

Glava brenner svært dårlig, og jeg antar disse rullene er fra oppussingen av hytten. Eier av hytten(e) opplyser også tydelig om at det ikke skal brennes søppel, så hadde vært rart om det er de selv som brenner dette. De opplyser til og med om at det ikke skal brennes bål ved hytten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haugoy skrev (27 minutter siden):

”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.”

Litt Sokrates pluss litt ekstra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (15 timer siden):

Essa.... nå må vi slutte å sutre så jævlig! Det samme sa faren min, det samme gjorde bestefaren min! Å det har aldri vært bedre selv om unntakene er noe merkelig fra tid til annen. 
 

Vi er dessverre i en tidsalder hvor normal folkeskikk ikke eksisterer lengre. Det er mangel på kunnskap, opplæring og respekt for andre. Her har vi alle en jobb å gjøre, på lik linje med de som kom før oss. Problemet i dag er også at vi blir så forferdelig fort krenka, snurt, fornærmet eller forferdet over annen manns oppførsel. Med internett så lett tilgjengelig blir da historiene blåst enda mer opp. 
Aksepter at det er noen som bare ikke får til dette og at "noen" andre må rydde etter de få som virkelig vet å kløne til normal oppførsel (sett i mine øyner) 

 

Det har vært bedre. For noen tiår siden fant man ikke tomme gassbokser noe sted. Jeg lurte en stund her om også jeg kunne si jeg var krenket nå. Det hadde i alle fall vært moderne. Men så bladde jeg i synonymordboken og søkte på krenket, og fant såret, fornærmet...Det passet ikke, men når jeg søkte på forarget dukket sint og opprørt opp. Passet mye bedre. Når alle slutter å opprøre oss over manglende folkeskikk vil det dessverre  bli utrivelig å være folk, blant folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min slekt kommer fra gård, og vi er oppvokst med et nært forhold til skogen og naturen generelt. Både min far og bestefar kunne være forarget over folk som teltet ved et skogsvann på eiendommen og laget seg bålplasser. Men om man går rundt på gården og ser nøye etter så står det vrak etter biler og annet skrot etter dem som nå er ganske skjult og gjennomgrodd av trær, og det er flere søppelfyllinger hvor alskens greier har vært kastet og brent. -Og havet var sett på som den aller største søppelplassen.. Går man over Hardangervidda på de store slepene, ser man at det har vært kjørt traktor over hele vidda, noe som gjorde det mulig å frakte med seg mye. Hermetikkbokser og søppel ble brent så godt det lot seg gjøre, og restene ble liggende. Alle de tidlige DNT-hyttene hadde lokale søppeldynger. Let i skårer og mellom steiner i nærheten, så finner man restene etter søppelet, om det da ikke ble gravet ned.. 

I dag begynner det å nå inn til oss at naturen slett ikke kan håndtere alt vi gjør, og vi blir kanskje ekstra oppmerksomme på forsøpling. Jeg tror rett og slett vi ser det bedre i dag enn man gjorde før. -Men når det er sagt, det er også mange flere enn tidligere som lokkes ut i naturen og som trenger å bli påmint om hvordan man ferdes ute. Vi får bare fortsette å la oss forarge, og formidle denne forargelsen i alle fora vi kan. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (3 timer siden):

etter biler og annet skrot etter dem som nå er ganske skjult og gjennomgrodd av trær, og det er flere søppelfyllinger hvor alskens greier har vært kastet og brent

Jepp. Finnast ikkje eit bruk der eg kjem frå som ikkje har mykje rart nedgreve....med påfølgjande moro for dei som sel det ut av slekta, for så at den nye kjøparen kjører ein runde med forureiningslova 🤣 

Og min tidligere svigerfar sa også; "nei vi heiv det nu på have, det va nu slik det blei gjort. I dag så skjæmmes eg" .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Lompa skrev (På 5.8.2024 den 14.21):

Min slekt kommer fra gård, og vi er oppvokst med et nært forhold til skogen og naturen generelt. Både min far og bestefar kunne være forarget over folk som teltet ved et skogsvann på eiendommen og laget seg bålplasser. Men om man går rundt på gården og ser nøye etter så står det vrak etter biler og annet skrot etter dem som nå er ganske skjult og gjennomgrodd av trær, og det er flere søppelfyllinger hvor alskens greier har vært kastet og brent. -Og havet var sett på som den aller største søppelplassen.. Går man over Hardangervidda på de store slepene, ser man at det har vært kjørt traktor over hele vidda, noe som gjorde det mulig å frakte med seg mye. Hermetikkbokser og søppel ble brent så godt det lot seg gjøre, og restene ble liggende. Alle de tidlige DNT-hyttene hadde lokale søppeldynger. Let i skårer og mellom steiner i nærheten, så finner man restene etter søppelet, om det da ikke ble gravet ned.. 

I dag begynner det å nå inn til oss at naturen slett ikke kan håndtere alt vi gjør, og vi blir kanskje ekstra oppmerksomme på forsøpling. Jeg tror rett og slett vi ser det bedre i dag enn man gjorde før. -Men når det er sagt, det er også mange flere enn tidligere som lokkes ut i naturen og som trenger å bli påmint om hvordan man ferdes ute. Vi får bare fortsette å la oss forarge, og formidle denne forargelsen i alle fora vi kan. 

Godt skrevet og veldig artige poenger 🙌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (11 timer siden):

Så fremt jeg har plass i sekken, i hvert fall på dagsturer med 11-22 elller 35 l, sekk, alt etter som, tar jeg med noe søppel som ligger slengt. Jeg blir skuffa, men ikke overraska. Samme ser man jo i sivilisasjonen. Folk gir F. 

Personlig hiver jeg bare all søppel i naturen for jeg oppdaget at det var en annen vandrer som gikk bak meg som gikk å plukket opp alt etter meg.

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 5.8.2024 den 17.34):

Jepp. Finnast ikkje eit bruk der eg kjem frå som ikkje har mykje rart nedgreve....med påfølgjande moro for dei som sel det ut av slekta, for så at den nye kjøparen kjører ein runde med forureiningslova 🤣 

Og min tidligere svigerfar sa også; "nei vi heiv det nu på have, det va nu slik det blei gjort. I dag så skjæmmes eg" .

Min far er vokst på på ei øy der alt ble kasta på sjøen. Da jeg var mindre var jeg med å brente en hel fryser på sjøen og røyken var helt svart og ble observert av folk iallfall 15km unna på land. Heldigvis er det søppelsortering der nå hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.