Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke svaret, men se i avd for damer. Var selv på jakt etter sovetøy, primært for å beskytte ny sovepose mot møkkete kropp. Siden dette skulle brukes på bikepacking, var vekt og pakket volum pri 1. Det var først når kona dro meg over til dameavd at det ble handel og riktignok måtte jeg opp fra M til str L, men det var greit.

Nå har jeg longsen på hytta, men trøya veier jeg til 167g på kjøkkenvekta nå. Merket er Neomondo og inni trøya står det wool long sleeve og str er L. Pleier ikke bukse veie litt mindre enn trøye?

Nå er riktignok denne litt for varm enkelte sommernetter i posen, men da åpnes jo glidelås inntil det blir passelig. 

Og siden fortsatt er på leit etter ennå lettere sovesett følger jeg tråden.

• Liker 2
Annonse
Skrevet
rayun skrev (5 minutter siden):

Det var først når kona dro meg over til dameavd at det ble handel og riktignok måtte jeg opp fra M til str L, men det var greit.

En annen fordel med dametøy er at man sparer gylf :)

Det var faktisk en større reportasje for mange år siden der Børge Ousland anbefalte å kutte ut bukse på sommerfjellet, og heller kun gå med shorts med lommer. På kalde dager brukte han longs underst med shortsen over og ved regn helt lett regntett bukse. Det trenger ikke være så dumt, og jeg gikk ofte turer selv slik før i tiden.

Jeg blir ellers inspirert av vektfokuset dere har før turen og spent på gjennomføringen. Regner med dere følger med - det lysner utrolig fort fremover nå.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kanskje ikke så dumt det med å vurdere dame-longs, men det kan kanskje bli noe passform-problemer i skrittet, eller?

Shorts har jeg egentlig avskrevet helt. Buksen jeg går med er så tynn og luftig uansett, og om jeg vil kan jeg brette den opp som en semi-shorts. For bushing og kratt vet jeg ikke om en longs ville overlevd veldig lenge med bare en shorts over.

Hadde Norrøna hatt en longs i samme ull-mix som "Falketind equaliser" t-skjorte og langerma trøyene sine hadde det vært et åpenbart valg, men desverre finnes ikke det så vidt jeg vet. På det langermede sovetøyet sparte jeg inn 75g på å bytte ut opprinnelig tenkte Lofoten CorrespunUll-trøya med en Falketind Equaliser-trøye, som sikkert er mer behagelig å bruke på de varme sommernettene uansett.

Ellers for turplanleggingen sin del er vi positive til en så langt snøfattig vinter ala den vi hadde i 2022 (men kjipt for vintertursesongen :D). Det gjør at vi sannsynligvis slipper å legge ruten frem mot og over Hardangervidda så konservativt med tanke på snømengder - Men tiden vil vise når vi nærmer oss mai måned.

Det ble tidligere i tråden forespurt noe sted å følge turen: Jeg kommer til å dele litt sporadisk før og underveis turen via instragram-kontoen tomapaatur :)

Endret av sneakyowl
Skrevet

Jeg hadde selv netting og skulle hatt det igjen. Har ellers en veldig lett Aclima Lightwool som skulle fungere som sovetöy, men siden den har blitt slitt fort skulle jeg ikke vilja ha den når jeg går. 

Sommern 2019 var til tider veldig varm. Jeg begynnte turen med löpeshorts for å spare vekt men det ble for dumt å gå runt i sånne bland folk. Köpte ett par standard Norröna turshorts i Otta. Hadde virkelig ikke overlevd uten dem når det var 32 grader i dype trönderske skoger. 

• Liker 1
Skrevet
Kjell Iver skrev (15 timer siden):

En annen fordel med dametøy er at man sparer gylf :)

Litt OT, men i likestillingens navn syns gylf ikke lenger å være på mote på herre-longs!! Det er jo ganske praktisk med gylf tross alt - for herrer altså! Jeg har et par fleece longs og et par selebukser, hvor jeg har "installert" gylf. Særlig på selebukser er det praktisk ikke å måtte ta jakke, genser mv av.

Er gylf vektbesparende eller vekt økende??

Elgen

Skrevet
elgen skrev (19 timer siden):

Er gylf vektbesparende eller vekt økende??

Gylfen bruker ekstra stoff og ekstra tråd, så det blir noen gram tyngre. Men jeg tror det har mer med å spare tid og materialer å gjøre, det går raskere å sy uten gylf, og når man lager noen tusen longs i uka så er det også en merkbar besparelse i mengden stoff som skal til.

Likestilling handler det i alle fall ikke om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.