Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på Langs - Lett(ere)-pakker edition


Anbefalte innlegg

nicho skrev (13 minutter siden):

hare en baseweight på 3.5 kilo, mulig at det er noen relevante grep her for deg også? det er jo dog en mere kort tur oppsett men med untakk av sekken er vel alt relevant for lengre turer. https://lighterpack.com/r/jx6qib for bedre oversikt

Untitled_Panorama-1.jpg

Det var ikke tunge greiene nei! Det som skiller seg i hovedsak ser jeg er sekk og telt. Telt går jeg faktisk opp i vekt på om jeg skal endre på noe (for mer plass eventuelt) :D Med planen min om inntil 14 dagers etapper (ikke mange etappene av dette slaget ser jeg nå i ettertid, men 1-2 stk.) er det vesentlig at sekken takler vekten godt uten å tære på seg selv eller meg. Der tror jeg de 1050 grammene på Padje Light 60 er tynet til det maksimale. Andre lette sekker har jeg ikke hatt inntrykk av at egner seg til den samme børen.

Fra forrige helgs testtur med 17.8kg i sekken gikk det veldig fint, men vesentlig mindre komfortabelt enn samme vekt i Kajka 65-sekken min (3200g) som ville tatt det som barnemat. Kajka-sekken kommer nok til å ligge i beredskap som backupsekk om jeg skulle savne den på NPL. Med mye høyere egenvekt, men bedre bærekomfort kan det godt være at kiloene føles lettere uansett.

Klær er også en relativt stor forskjell i listene våres. Det er ikke mye jeg har med på de 1,7kg (skalljakke ikke inklkudert), men det dekker også alle behov og temperaturer (ikke vinter selvfølgelig) for hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, sneakyowl said:

Det var ikke tunge greiene nei! Det som skiller seg i hovedsak ser jeg er sekk og telt. Telt går jeg faktisk opp i vekt på om jeg skal endre på noe (for mer plass eventuelt) :D Med planen min om inntil 14 dagers etapper (ikke mange etappene av dette slaget ser jeg nå i ettertid, men 1-2 stk.) er det vesentlig at sekken takler vekten godt uten å tære på seg selv eller meg. Der tror jeg de 1050 grammene på Padje Light 60 er tynet til det maksimale. Andre lette sekker har jeg ikke hatt inntrykk av at egner seg til den samme børen.

Fra forrige helgs testtur med 17.8kg i sekken gikk det veldig fint, men vesentlig mindre komfortabelt enn samme vekt i Kajka 65-sekken min (3200g) som ville tatt det som barnemat. Kajka-sekken kommer nok til å ligge i beredskap som backupsekk om jeg skulle savne den på NPL. Med mye høyere egenvekt, men bedre bærekomfort kan det godt være at kiloene føles lettere uansett.

Klær er også en relativt stor forskjell i listene våres. Det er ikke mye jeg har med på de 1,7kg (skalljakke ikke inklkudert), men det dekker også alle behov og temperaturer (ikke vinter selvfølgelig) for hele turen.

sekk er nok det siste du bør endre ja! men fks elektronikk og div på 2kg er jo veldig mye? men ja 14 dager etapper krever jo noe helt annet en 3-4, men tror det er mulig å hente inn litt der. mormors strikkegenser er jo helt sinnsykt tung, der kan du fint finne noe annet fks lett dunjakke eller noe med polartek(koster flesk) da vil du fint spare en halv kilo på bare det. 

du kunne fått et dyneema telt og spart en 1.5kilo også men koster flesk (https://zpacks.com/products/triplex-zip-tent)
å bytte til en quilt istede for pose kunne spart deg en 500g til

alt i alt kunne du fint redusert vekten med 3-4kg tror jeg, 2kg ganske enkelt, lommeboken ville også blitt en del lettere dog hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nicho skrev (34 minutter siden):

sekk er nok det siste du bør endre ja! men fks elektronikk og div på 2kg er jo veldig mye? men ja 14 dager etapper krever jo noe helt annet en 3-4, men tror det er mulig å hente inn litt der. mormors strikkegenser er jo helt sinnsykt tung, der kan du fint finne noe annet fks lett dunjakke eller noe med polartek(koster flesk) da vil du fint spare en halv kilo på bare det. 

du kunne fått et dyneema telt og spart en 1.5kilo også men koster flesk (https://zpacks.com/products/triplex-zip-tent)
å bytte til en quilt istede for pose kunne spart deg en 500g til

alt i alt kunne du fint redusert vekten med 3-4kg tror jeg, 2kg ganske enkelt, lommeboken ville også blitt en del lettere dog hehe

Akkurat strikkagenseren har jeg gått flere runder på. Jeg har mye lettere isolasjonsjakker liggende som i gode forhold varmer like godt. Likevel faller jeg tilbake på at strikkagenseren er bombesikker uavhengig av forholdene og hvor vått det måtte være, og den kommer ikke til å stinke før jeg er halvveis på turen. Til å ha så lite varmetøy ellers ser jeg på den som essensiell på skikkelig våte og kalde dager. Det kan hende jeg kommer tilbake på dette nok en runde senere, for det er frostende... :D

Dyneema-telt og quilt er jeg klar over at finnes, og uansett hvor glad jeg er i å slanke lommeboken på turutstyr er ikke det ting jeg har helt falt for enda. Kanskje quilt på kortere turer med større marginer, men det er nok ikke noe jeg kommer til å eksperimentere med på denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, sneakyowl said:

Akkurat strikkagenseren har jeg gått flere runder på. Jeg har mye lettere isolasjonsjakker liggende som i gode forhold varmer like godt. Likevel faller jeg tilbake på at strikkagenseren er bombesikker uavhengig av forholdene og hvor vått det måtte være, ........

hva med noe med syntetisk isolering primloft/polatek? det varmer selvom det er vått, men ja kan muligens stinker mere i lengden

quilt ville jeg sterk ambefale, jeg syntes det er bedre enn pose da jeg kan bruke den mere som dyne om det er varmt. min 600g quilt varmere mere enn min 1.1kg pose værtfall

https://www.aliexpress.com/item/1005004916318544.html
600g til 1800kr comforten ned til -2c er ganske precis 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte mange på Appalachian Trail som brukte quilt og var fornøyde med det. Det var temperaturer under null i april. Mange av de lette amerikanske teltene er mer eksponert for vind. På NPL blir det mye telting over tregrensen så jeg hadde nok brukt et telt med mindre gjennomtrekk. Ellers brukte jeg lite frysetørret mat. Det blir dyrt i lengden. En middagsrett har gjerne 500-700 kalorier som blir alt for lite til middag når man går langt hver dag. Trenger minst det dobbelte til middag

Endret av peik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.