Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på Langs - Lett(ere)-pakker edition


Anbefalte innlegg

Annonse
sneakyowl skrev (På 2.8.2024 den 15.14):

Det er jeg derimot er bittelitt på vurderingsstadiet fremdeles er en veldig lett og litt pustende vindjakke, mest for myggbeskyttelse. Det er noe herk å gå med Gore-tex skall når solen steker og det er klamt i lufta. Hvis jeg går den veien vil jeg nok vurdere en Gore-tex packlite jakke som regnjakke istedenfor og regne den inn i grunnvekten

En lett vindjakke anbefales virkelig. Jeg går stort sett med netting og tar på den lette vindjakke hvis det blir kaldt, vind eller mygg. Jeg bruker ofte Arcteryx Squamish som veier ca 140g og har svært lite pakkvolum. Tørker lett gjør de også. Så svette og litt regn gjør ikke noe. Det er kanskje 5-10 % av tiden det er behov for membranjakke/regnjakke (men den er alltid med)

Gikk fra Finse til Haukeliseter nå i sommer. Hadde på membranjakke i 4 timer på turen.

ivillmark.no-FinsetilHaukeliseter-LittregnoverHgah.thumb.JPG.1f5cc03a53e913d7f7f4472b9528d365.JPG

Dere kan for øvrig lese mer om turen vår fra Finse til Haukeliseter på Bloggen vår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne S skrev (8 timer siden):

En lett vindjakke anbefales virkelig. Jeg går stort sett med netting og tar på den lette vindjakke hvis det blir kaldt, vind eller mygg. Jeg bruker ofte Arcteryx Squamish som veier ca 140g og har svært lite pakkvolum. Tørker lett gjør de også. Så svette og litt regn gjør ikke noe. Det er kanskje 5-10 % av tiden det er behov for membranjakke/regnjakke (men den er alltid med)

Gikk fra Finse til Haukeliseter nå i sommer. Hadde på membranjakke i 4 timer på turen.

ivillmark.no-FinsetilHaukeliseter-LittregnoverHgah.thumb.JPG.1f5cc03a53e913d7f7f4472b9528d365.JPG

Dere kan for øvrig lese mer om turen vår fra Finse til Haukeliseter på Bloggen vår.

Tipper jeg bikker over mot å gå for tynn vindjakke, ja (+lettere skalljakke)! Blitt mye handling i det siste, så det får vente litt før jeg går til innkjøp bare 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/2/2024 at 10:36 AM, sneakyowl said:

............men mest med formål om å kunne gå lange etapper og bære mat for inntil 14 dager for å styre mindre med koordinering av etterforsyninger.

Jeg synes det er vanskelig å forstå hvorfor du har valgt denne planen, da den mest logiske måten å redusere vekten på en lang tur er å legge depoter av proviant (mat) og “forbruksvarer” (tannkrem, såpe, solkrem osv – ev. også batterier). Jeg har gjort dette i flere land ved å sende pakker til postkontorer (poste restante) eller til fjellhytter eller til og med hoteller (etter forhåndsavtale). Jeg må innrømme at dette ikke har fungert ganske så bra i Norge – en gang tok en pakke to uker fra Sveits til Fondsbu og ved to andre anledninger (i Norge) måtte pakken hentes fra en annen adresse enn den til som den ble sendt.

På en veldig lang tur som Norge på Langs kommer du garantert gjennom landsbyer med postkontor eller passerer nær fjellhytter eller avsidesliggende hoteller som er tilgjengelige med bil, og derfor kan få post levert.

Jeg pleier å ta proviant for tre til fem komplette turdager pluss ytterligere to dager i tilfelle jeg blir sittende fast på grunn av dårlig vær. Mat i 14 dager i fryktelig mye å ha med seg.

Når alt er sagt, innser jeg at depoter for en 3000 km/3 – 4 måneders tur vil koste en liten formue i portokostnader!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, GrendelRaptor8 said:

På en Norge på langs tur er du ofte ikke veldig langt fra en bygd eller by med butikk. Eller en DNT hytte. 

Da er det vel bare å svinge innom å handle. 

Et problem jeg har funnet med shopping i avsidesliggende områder er at du vanligvis ikke kan få produktene/størrelsen som passer til å ha med i sekken. For eksempel kan bensinstasjoner bare ha gass i størrelsen 450g, og ikke i 230g eller 110g (det er derfor jeg bruker rødsprit på lange turer, bortsett fra om vinteren). Du kan kjøpe REAL mat i betjente DNT-hytter, men ikke i selvbetjente – og hvem vil ha 3 bokser Lapskaus i sekken? I landsbybutikker er det lite sannsynlig at du finner REAL (eller lignende) mat, så du har ikke noe annet valg enn å kjøpe og frakte tyngre mat. Merk deg, jeg vil ikke spise hovedsakelig REAL eller Lapskaus på 3 eller 4 måneder!

Det er en lignende historie med tannkrem, såpe, solkrem, batterier, etc (se bilde). Jeg har funnet en veldig konsentrert såpe (Dettol). En dråpe på størrelse med en ert gir et veldig fyldig skum og en liten 40ml flaske en tredjedel full (til svart linje, netto 15g, brutto 26g) er nok til 8 dusjer. Selvfølgelig, hvis du aldri tar en dusj…….…!!! 40ml flasken full (brutto 58g; netto 47g) vil lett vare i mer enn 3 uker. Litiumbatterier er mye lettere enn alkaline eller Eneloop (som trenger en separat lader) og de varer mye lenger. Tannkrem og solkrem er vanskelig å finne i små størrelser – alle grunner til å kjøpe ting på forhånd og sende det til et depot.

Consumables.png

Endret av Swiss John
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swiss John skrev (13 minutter siden):

Et problem jeg har funnet med shopping i avsidesliggende områder er at du vanligvis ikke kan få produktene/størrelsen som passer til å ha med i sekken. For eksempel kan bensinstasjoner bare ha gass i størrelsen 450g, og ikke i 230g eller 110g (det er derfor jeg bruker rødsprit på lange turer, bortsett fra om vinteren). Du kan kjøpe REAL mat i betjente DNT-hytter, men ikke i selvbetjente – og hvem vil ha 3 bokser Lapskaus i sekken? I landsbybutikker er det lite sannsynlig at du finner REAL (eller lignende) mat, så du har ikke noe annet valg enn å kjøpe og frakte tyngre mat. Merk deg, jeg vil ikke spise hovedsakelig REAL eller Lapskaus på 3 eller 4 måneder!

Det er en lignende historie med tannkrem, såpe, solkrem, batterier, etc (se bilde). Jeg har funnet en veldig konsentrert såpe (Dettol). En dråpe på størrelse med en ert gir et veldig fyldig skum og en liten 40ml flaske en tredjedel full (til svart linje, netto 15g, brutto 26g) er nok til 8 dusjer. Selvfølgelig, hvis du aldri tar en dusj…….…!!! 40ml flasken full (brutto 58g; netto 47g) vil lett vare i mer enn 3 uker. Litiumbatterier er mye lettere enn alkaliske eller Eneloop (som trenger en separat lader) og de varer mye lenger. Tannkrem og solkrem er vanskelig å finne i små størrelser – alle grunner til å kjøpe ting på forhånd og sende det til et depot.

Consumables.png

Nå tar du kun høyde for at alle steder du stopper er småbygder med veldig lite utvalg. Flere steder vil jo ha mye bedre utvalg.
Og det går som du selv sier ikke bare i Real. Man får kjøpt nudler, paste, potetmos, gryteretter, havregryn etc.
Om man noen ganger får 450g i stedet for 230g og for noen dager må bære 220g ekstra må jo være bedre å skal sende ut 100 depotet.

Det er jo ikke svart/hvit. Det er jo ikke enten depot eller grisgrente bygder med minimalt utvalg. Storparten av tiden er mann sannsynligvis i mellom disse to ytterpunktene.

Endret av GrendelRaptor8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 8.8.2024 den 7.17):

Den bidrar jo litt på et ellers litt for lavt inntak over tid.

Et par ting: For det først lykke til med å få til å prøve på NPL! Bare det er en prestasjon, tid, penger og mulighet. 🤩 Vi er nok mange her inne med en drøm om NPL. 

Har fulgt med i en del år de som prøver seg og en del fullfører også NPL. 
 

Men fysisk og psykisk har du det bedre med en lett sekk totalt sett, og ikke minst nok mat. Under en kilo med mat(og forbruksartikkeler) pr døgn høres veldig lite ut. Har du regnet på hvor mye kalorier du har pr døgn? og med mye mat i sekken bruker du jo mer krefter og større sjangs for å få skader på kroppen. Finnes jo mye info om opplegg for NPL. På Depo er det jo også bytte av utstyr - for det er mye opp og ned - så du møter våren og rotten snø, samt snøsmelting mange ganger. 
 

Jeg har tre grunnregler:

1 - Ikke gå ned i vekt i forhold til dag 1

2 - Ikke gå lenger/hardere enn at du kan gå uten hviledager. Ellers er sjangsen for belastningsskader stor

3 - Unngå gnagsår! Utrolig mange starter dag 2 på NPL med gnagsår. De skal «gå inn» litt for å ha noe å gå på. Det blir mange km på asfalt til å begynne med. Og er det uvær eller snøsmelting blir det lange etapper på asfalt. 
 

Edit: Det hadde vært utrolig gøy med en Dag for dag - tråd med Norge på langs! Ville blitt historisk her på Fjellforum 🥳

Endret av Memento mori
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halva turen er ju ganska långt från butiker, men det er fullt mulig å klare seg på depoter som ikke er större enn 8-9 dager. De flesta må bare bli sendt til hotell/turistboenden. Det går også veldig an på hvor langt man kan gå per dag. Mange som går med lettvektspakkning og god plan går 25-30 km per dag uten problemer. 

Jeg syns 1 kg mat per dag er mye. Er det bare havregryn som har relativt lav energitetthet så är det väl det, men mye går jo i fett og annet som er tettere. Min mix ble ca 800 gram og nesten 4500kcal per dag. 

Men mitt enda tips, egentligen, er at (Aust-)Agderfjellene er absolut värst på hele turen. Man er i dårligst form samtidigt som man må gå flest höydemeter. Opp och ned små bakker precis hele tiden. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knaper skrev (42 minutter siden):

Men mitt enda tips, egentligen, er at (Aust-)Agderfjellene er absolut värst på hele turen. Man er i dårligst form samtidigt som man må gå flest höydemeter. Opp och ned små bakker precis hele tiden. 

Et argument for å starte i nord?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knaper skrev (1 time siden):

(Aust-)Agderfjellene er absolut värst på hele turen.

Det er vel det vi kaller Gaupeterreng!

ost skrev (50 minutter siden):

Et argument for å starte i nord?

Litt artig er jo at det er vel 4 mulige startpunkt i nord; 

  • Grense Jakobselv
  • Kinnarodden - nordligste fastlandspunkt
  • Knivskjellodden - Norges nordligste punkt
  • Nordkapp - da bør du jo innom Knivskjellodden også?

I syd har du;

  • Holtet - sydligste punktet i Østfold
  • Svinesund
  • Lindesnes

Så har du valget;

  • Gå bare i Norge 
  • Gå innom Sverige (Finnland)
     

Så dette i kombo om du velger å starte i nord eller sør, gir jo utrolig med muligheter til å lage din egen tur, unngå det værste av våren eller terreng! 

@sneakyowl hvilke rute og startpunkt har du valgt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Her har det skjedd litt over helgen mens jeg var på tur! Skal prøve å svare opp etter beste evne. Noen av svarene dekker flere poster, uten at jeg nødvendigvis siterer inn alle.

Swiss John skrev (På 1.9.2024 den 0.08):

Jeg synes det er vanskelig å forstå hvorfor du har valgt denne planen, da den mest logiske måten å redusere vekten på en lang tur er å legge depoter av proviant (mat) og “forbruksvarer” (tannkrem, såpe, solkrem osv – ev. også batterier).

Litt som forklart tidligere i tråden, hovedgrunnen er for å ha mer tid på tur og mindre styring, ordning og koordinering. En sekk på 20 kg, med mat for 14 dager som vil være MAKS synes jeg i dag er en "lett" sekk jeg kan gå langt med. Alle dager etter dette makspunktet vil bare bli lettere og lettere ned på de sub 10 kg som er grunnvekten av sekken. Hovedpoenget mitt med å pakke lettere er ikke å gå lettest mulig, men å kunne gå langt uten å etterforsyne hele tiden.

Etter å ha grovtegnet ruten forrige uke har jeg likevel trekt meg littegrann på strategien og jeg regner med å ta et litt hyppig førstedepot etter 7 dager for å få en veldig lett start. Også andre steder langs ruten vil depoter som regel skje mellom 8 og 14 dager siden forrige depot. Mest på grunn av praktiske årsaker med tanke på fjellområder en skal inn i som vare en periode før man får neste mulighet. Antall depoter ligger nå på 8. Det er jeg ganske fornøyd med.

 

GrendelRaptor8 skrev (22 timer siden):

På en Norge på langs tur er du ofte ikke veldig langt fra en bygd eller by med butikk. Eller en DNT hytte. 

Da er det vel bare å svinge innom å handle. 

jeg skjønner man i noen partier må ha med litt mer mat, men store deler av distanser klarer man seg vel med mye mindre enn 14 dagers beholdning.

Dette er også noe vi tar med i betrakninger for mat. Maten jeg har med er nok på tur, men jeg kommer til å gå ned i vekt (og det er ikke noe farlig med det). Men der vi får muligheten og er innom butikker, så kommer vi til å hive i oss det som er mulig, og ta med oss litt ekstra snacks som ikke innebærer for mye søppel som må bæres frem til neste mulighet for å kvitte seg med det.

 

GrendelRaptor8 skrev (15 timer siden):

Nå tar du kun høyde for at alle steder du stopper er småbygder med veldig lite utvalg. Flere steder vil jo ha mye bedre utvalg.
Og det går som du selv sier ikke bare i Real. Man får kjøpt nudler, paste, potetmos, gryteretter, havregryn etc.
Om man noen ganger får 450g i stedet for 230g og for noen dager må bære 220g ekstra må jo være bedre å skal sende ut 100 depotet.

Det er jo ikke svart/hvit. Det er jo ikke enten depot eller grisgrente bygder med minimalt utvalg. Storparten av tiden er mann sannsynligvis i mellom disse to ytterpunktene.

All "grunnmat" jeg _må_ ha blir det kjedelige Real Turmat, havregrøt og knekkebrød med div pålegg med god holdbarhet. Dette kommer med depotene. Alt annet vi finner på butikkene er kun bonus. Går man lei? Helt sikkert. Går det fint? Jepp :)

 

Memento mori skrev (14 timer siden):

Et par ting: For det først lykke til med å få til å prøve på NPL! Bare det er en prestasjon, tid, penger og mulighet. 🤩 Vi er nok mange her inne med en drøm om NPL. 

Har fulgt med i en del år de som prøver seg og en del fullfører også NPL. 
 

Men fysisk og psykisk har du det bedre med en lett sekk totalt sett, og ikke minst nok mat. Under en kilo med mat(og forbruksartikkeler) pr døgn høres veldig lite ut. Har du regnet på hvor mye kalorier du har pr døgn? og med mye mat i sekken bruker du jo mer krefter og større sjangs for å få skader på kroppen. Finnes jo mye info om opplegg for NPL. På Depo er det jo også bytte av utstyr - for det er mye opp og ned - så du møter våren og rotten snø, samt snøsmelting mange ganger. 
 

Jeg har tre grunnregler:

1 - Ikke gå ned i vekt i forhold til dag 1

2 - Ikke gå lenger/hardere enn at du kan gå uten hviledager. Ellers er sjangsen for belastningsskader stor

3 - Unngå gnagsår! Utrolig mange starter dag 2 på NPL med gnagsår. De skal «gå inn» litt for å ha noe å gå på. Det blir mange km på asfalt til å begynne med. Og er det uvær eller snøsmelting blir det lange etapper på asfalt. 
 

Edit: Det hadde vært utrolig gøy med en Dag for dag - tråd med Norge på langs! Ville blitt historisk her på Fjellforum 🥳

Maten har jeg regnet på - Det gir meg (selvfølgelig) litt mindre enn jeg burde hatt, men erfaringsmessig fra en måned på Island med en del _mindre_ mat hver dag vil nok dette gå helt fint. Å gå litt ned i vekt er heller ikke skadelig.

Hviledager er tatt høyde for. Ikke veldig mange (maks 10-14 stk). Erfaringsmessig på lang tur ender hviledager opp med å ikke bli brukt, eller bare kjede seg i stykker de dagene man tar den. Er formen god blir det nok heller brukt som "korte" dager med noe forflytning, for så en lengre hvile til neste dag.

Gnagsår er selvfølgelig høyt oppe på prioriteringslisten. Selv er jeg ganske så "immun" mot gnagsår annet enn i skisko, men turpartner er ikke nødvendigvis det samme. Alt skotøy som skal brukes testes nøye og trenes med i forkant.

Jeg klarte aldri å poste en rapport fra Island 2022, så jeg tviler på at jeg kommer til å gjøre det for den over 3 ganger lengre NPL-turen :D

 

Memento mori skrev (9 timer siden):

Det er vel det vi kaller Gaupeterreng!

Litt artig er jo at det er vel 4 mulige startpunkt i nord; 

  • Grense Jakobselv
  • Kinnarodden - nordligste fastlandspunkt
  • Knivskjellodden - Norges nordligste punkt
  • Nordkapp - da bør du jo innom Knivskjellodden også?

I syd har du;

  • Holtet - sydligste punktet i Østfold
  • Svinesund
  • Lindesnes

Så har du valget;

  • Gå bare i Norge 
  • Gå innom Sverige (Finnland)
     

Så dette i kombo om du velger å starte i nord eller sør, gir jo utrolig med muligheter til å lage din egen tur, unngå det værste av våren eller terreng! 

@sneakyowl hvilke rute og startpunkt har du valgt?

Kort om ruten som vi har skissert:

Lindesnes til Nordkapp, kun innenfor Norge (det er jo Norge på Langs... :)). Kun Norge innebærer litt tyngre partier i nord, men det er såpapass sent ut i turen, så jeg tviler på at det skal ha noe å si med den formen vi kommer til å være i på det tidspunktet.

Se grovskisse for ruten under (bringebær = depot). Denne er svært løst basert på flere GPX-spor fra NPL på ut.no, men har også haug med egne veivalg jeg har valgt istedenfor.

IMG_6753.thumb.PNG.b887e9f4b48b7b8dd49fb55ba0f1177e.PNG

Highlights:

Turen starter i midten av eller slutten av mai. Vi ønsker ikke å holde på med utstyrsbytte mellom ski/fottøy. I starten blir det en del vei, men vi vil i størst mulig grad prøve å unngå det på vei til Rjukan. Fra Rjukan går vi over østvidda til Geilo. Hardangervidda øst skal historisk sett være relativt snøfritt på det tidspunktet. Videre mot Filefjell og Jotunheimen må vi se an føret for hva som blir beste plan videre med tanke på snø. Har vi samme situasjon neste år som i år så bør den tegnede ruten gå greit i de lavere strøkene.

  • Liker 5
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (38 minutter siden):

Jeg klarte aldri å poste en rapport fra Island 2022, så jeg tviler på at jeg kommer til å gjøre det for den over 3 ganger lengre NPL-turen :D

Du får rope ut om du har en Instagram eller FB-side hvor du legger ut et bilde eller to fra turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sneakyowl

Fra kartet ditt ser det ut til at du kommer til å spise fryktelig mye bringebær under turen!

Jeg hadde bare en idé med tanke på depoter. For ikke lenge siden var det en tråd, som vi begge bidro til, hvor et nytt medlem spurte om kjøp av gassbokser i påskeferien når de fleste butikker er stengt. Til slutt tilbød et forummedlem sjenerøst å kjøpe boksen til ham på forhånd og beholde den hjemme til den besøkende kom. Hvis du publiserer en detaljert beskrivelse av noen etapper av ruten din, kan du spørre om noen forummedlem bor langs eller i nærheten av ruten og vil være villig til å motta en depotpakke som du kan hente hjemme hos ham (eller hos en nabo, hvis han ikke vil være hjemme når du ankommer).

Det kan spare deg fra å ta en avstikker til et landsbypostkontor – og du vil være uavhengig av postkontorets åpningstider.

Endret av Swiss John
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (9 timer siden):

All "grunnmat" jeg _må_ ha blir det kjedelige Real Turmat, havregrøt og knekkebrød med div pålegg med god holdbarhet.

Ja, frysetørket Real eller tilsvarende er det åpenbare - men etter få dager meget kjedelige svaret. Med litt matolje og krydderier blir det noe bedre!! Og mer fett. Fett er vel det mest energitette du får, men det kan sjeldent frysetørkes. Så utover Real ville jeg ta en del potetstappe, som bare skal ha vann (kulhydrater), bra fete pølser/ølpølse og liknende som smak og næring. Toro har en del tørkete produkter, som bare skal ha vann + tørket kjøtt/pølse + nudler/spagetti/ris for å bli noenlunde bra variasjon. Knekkebrød er fint lett, men fyller aldeles mye - og knekker lett til smull. Jeg har med suksess noen ganger bakt noe energitett "Logan/villmarksbrød" med både mye frukt/nøtter og fett!. Peanøtsmør inneholder både mye fett og faktisk like mye protein som en bra ost (20-25%), men må selvfølgelig lastes fra glassbeholderen.  Det meste av dette får du også i små butikker. Hvis du er innenom hytter er det mulig å bake på stekepanne på ovn - ellers bruker du en del ekstra fuel.

Bare litt for variasjonen! 😉

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger tråden.

Jeg skal også ut på samme tur i 2025, sør til nord, med start omtrent samtidig. Hvor lang tid har du/dere til rådighet?

Hittil har jeg kun sovepose og sekk som bør vurderes nytt og reduseres i vekt. Spesielt teltet som skal være med er jeg godt fornøyd med, Barents Snota (ca 1,3 kg). 

Foreløpig mange fine betraktninger som er verdt å ta med seg :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsaholt skrev (28 minutter siden):

Følger tråden.

Jeg skal også ut på samme tur i 2025, sør til nord, med start omtrent samtidig. Hvor lang tid har du/dere til rådighet?

Hittil har jeg kun sovepose og sekk som bør vurderes nytt og reduseres i vekt. Spesielt teltet som skal være med er jeg godt fornøyd med, Barents Snota (ca 1,3 kg). 

Foreløpig mange fine betraktninger som er verdt å ta med seg :)

 

Kult! Kanskje vi treffer på hverandre :D Vi har regnet med å få til turen på 101 dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsaholt skrev (1 minutt siden):

Spenstig! 

Hvor ofte har dere planlagt hviledager og hvor lange dagsetapper (ca)?

Veldig ca. estimering, og vi kommer nok til å variere, men vi går ut i fra 30 km hver vandredag og hviledager der vi føler for det (inntil 10-15 stk) - Det tror vi skal gå innenfor de 101 dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eit innspel på rute i Finnmark. Norge går som kjent ikkje rett nord-sør men svingar ganske langt austover. Kva med å starte på Kibergneset, det austlegaste punktet på Fastlands-Noreg? Eg gjorde dette for 20 år sidan. 1 km grusveg og så rett ut i naturen. Fyrste etappe går over Varangerhalvøya, så kan du handle og hente post i Varangerbotn eller Tana Bru og fortsette over Ifjordfjellet/Laksefjordvidda. Mykje mindre trasking på vei enn om ein skal til Nordkapp. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, sneakyowl said:

Veldig ca. estimering, og vi kommer nok til å variere, men vi går ut i fra 30 km hver vandredag og hviledager der vi føler for det (inntil 10-15 stk) - Det tror vi skal gå innenfor de 101 dagene.

Spennende, det høres absolutt overkommelig ut. 

Er vel ca det antallet hviledager jeg har planlagt selv, også er det det klassiske "turen blir til mens man går". Hele ruta kan sies å være tentativ, alt avhenger av vær og føre, spesielt snø og smelting helt i sør.

 

Endret av Larsaholt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykjen skrev (9 minutter siden):

Her er eit innspel på rute i Finnmark. Norge går som kjent ikkje rett nord-sør men svingar ganske langt austover. Kva med å starte på Kibergneset, det austlegaste punktet på Fastlands-Noreg? Eg gjorde dette for 20 år sidan. 1 km grusveg og så rett ut i naturen. Fyrste etappe går over Varangerhalvøya, så kan du handle og hente post i Varangerbotn eller Tana Bru og fortsette over Ifjordfjellet/Laksefjordvidda. Mykje mindre trasking på vei enn om ein skal til Nordkapp. 

Absolutt ikke dumt forslag og sikkert en finere tur mot slutten (vi starter i sør), men det blir nok med Nordkapp, eller kanskje knivskjellodden for å virkelig kunne si at man var på nordligste punkt :D

 

Larsaholt skrev (3 minutter siden):

Spennende, det høres absolutt overkommelig ut. 

Er vel ca det antallet hviledager jeg har planlagt selv, også er det det klassiske "turen blir til mens man går". Hele ruta kan sies å være tentativ, alt avhenger av vær og føre, spesielt snø og smelting helt i sør.

 

Absolutt. Ruten som er grovtegnet er bare veiledende. Mange faktorer kan nok få oss til å ta andre veivalg når vi står der i felten. For min del er det viktig å ha grovplanen uansett for å ha estimat på turens varighet noenlunde stemplet med tanke på fri fra jobb osv.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt off-topic, men en inspirasjon likevel:

Jeg møtte denne karen i Sota Sæter i mars 2018. Han sa ikke noe om hva han hadde gjort, men da han hadde gått fra bordet var det noen som forklarte meg hvem han var og hva han hadde gjort. Da jeg kom hjem etterpå lette jeg på nettet og fant ham. Fra 1. januar 2009 dro han fra Lindesnes til Kinnarodden (ca. 2700km), nesten alt på ski. De fleste ville vært fornøyd med det – men ikke han. Deretter satte han seg på en sykkel og syklet 400 km til den russiske grensen. Ferdig?.........Nei! Ved Jakobselv satte han seg i kajakk og padlet mer enn 3000 km hele veien ned langs kysten og helt opp til Oslo, som han nådde den 7. september.

En tøff gutt!

Man finner ham oppført her (nummer 157): https://norgepaalangs.info/

…….og her er den detaljerte beskrivelsen på hans egen nettside: https://www.skipaddlenorway.com/

Endret av Swiss John
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swiss John skrev (7 minutter siden):

Definitivt off-topic, men en inspirasjon likevel:

Jeg møtte denne karen i Sota Sæter i mars 2018. Han sa ikke noe om hva han hadde gjort, men da han hadde gått fra bordet var det noen som forklarte meg hvem han var og hva han hadde gjort. Da jeg kom hjem etterpå lette jeg på nettet og fant ham. Fra 1. januar 2009 dro han fra Lindesnes til Kinnarodden (ca. 2700km), nesten alt på ski. De fleste ville vært fornøyd med det – men ikke han. Deretter satte han seg på en sykkel og syklet 400 km til den russiske grensen. Ferdig?.........Nei! Ved Jakobselv satte han seg i kajakk og padlet mer enn 3000 km hele veien ned langs kysten og helt opp til Oslo, som han nådde den 7. september.

En tøff gutt!

Man finner ham oppført her (nummer 157): https://norgepaalangs.info/

…….og her er den detaljerte beskrivelsen på hans egen nettside: https://www.skipaddlenorway.com/

Temmelig rått! Jeg vurderte faktisk en liiten periode å gå for kajakk, men for det første så har jeg relativt lite erfaring med det fra før, og det ville tatt veldig mye tid med trening og styring med kajakk i seg selv - Og så kom jeg på hvor fort skuldrene mine har en tendens til å bli vonde. Kjipt å stå der på dag 3 og ikke komme seg videre pga dårlig skulder :D Jeg tror de som tar NPL langs kysten får en veldig unik opplevelse. Det var vel en episode av Randulf Valle sin Uteliv-podcast jeg hørte om det først og ble inspirert av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.