Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke svaret, men se i avd for damer. Var selv på jakt etter sovetøy, primært for å beskytte ny sovepose mot møkkete kropp. Siden dette skulle brukes på bikepacking, var vekt og pakket volum pri 1. Det var først når kona dro meg over til dameavd at det ble handel og riktignok måtte jeg opp fra M til str L, men det var greit.

Nå har jeg longsen på hytta, men trøya veier jeg til 167g på kjøkkenvekta nå. Merket er Neomondo og inni trøya står det wool long sleeve og str er L. Pleier ikke bukse veie litt mindre enn trøye?

Nå er riktignok denne litt for varm enkelte sommernetter i posen, men da åpnes jo glidelås inntil det blir passelig. 

Og siden fortsatt er på leit etter ennå lettere sovesett følger jeg tråden.

• Liker 2
Annonse
Skrevet
rayun skrev (5 minutter siden):

Det var først når kona dro meg over til dameavd at det ble handel og riktignok måtte jeg opp fra M til str L, men det var greit.

En annen fordel med dametøy er at man sparer gylf :)

Det var faktisk en større reportasje for mange år siden der Børge Ousland anbefalte å kutte ut bukse på sommerfjellet, og heller kun gå med shorts med lommer. På kalde dager brukte han longs underst med shortsen over og ved regn helt lett regntett bukse. Det trenger ikke være så dumt, og jeg gikk ofte turer selv slik før i tiden.

Jeg blir ellers inspirert av vektfokuset dere har før turen og spent på gjennomføringen. Regner med dere følger med - det lysner utrolig fort fremover nå.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kanskje ikke så dumt det med å vurdere dame-longs, men det kan kanskje bli noe passform-problemer i skrittet, eller?

Shorts har jeg egentlig avskrevet helt. Buksen jeg går med er så tynn og luftig uansett, og om jeg vil kan jeg brette den opp som en semi-shorts. For bushing og kratt vet jeg ikke om en longs ville overlevd veldig lenge med bare en shorts over.

Hadde Norrøna hatt en longs i samme ull-mix som "Falketind equaliser" t-skjorte og langerma trøyene sine hadde det vært et åpenbart valg, men desverre finnes ikke det så vidt jeg vet. På det langermede sovetøyet sparte jeg inn 75g på å bytte ut opprinnelig tenkte Lofoten CorrespunUll-trøya med en Falketind Equaliser-trøye, som sikkert er mer behagelig å bruke på de varme sommernettene uansett.

Ellers for turplanleggingen sin del er vi positive til en så langt snøfattig vinter ala den vi hadde i 2022 (men kjipt for vintertursesongen :D). Det gjør at vi sannsynligvis slipper å legge ruten frem mot og over Hardangervidda så konservativt med tanke på snømengder - Men tiden vil vise når vi nærmer oss mai måned.

Det ble tidligere i tråden forespurt noe sted å følge turen: Jeg kommer til å dele litt sporadisk før og underveis turen via instragram-kontoen tomapaatur :)

Endret av sneakyowl
Skrevet

Jeg hadde selv netting og skulle hatt det igjen. Har ellers en veldig lett Aclima Lightwool som skulle fungere som sovetöy, men siden den har blitt slitt fort skulle jeg ikke vilja ha den når jeg går. 

Sommern 2019 var til tider veldig varm. Jeg begynnte turen med löpeshorts for å spare vekt men det ble for dumt å gå runt i sånne bland folk. Köpte ett par standard Norröna turshorts i Otta. Hadde virkelig ikke overlevd uten dem når det var 32 grader i dype trönderske skoger. 

• Liker 1
Skrevet
Kjell Iver skrev (15 timer siden):

En annen fordel med dametøy er at man sparer gylf :)

Litt OT, men i likestillingens navn syns gylf ikke lenger å være på mote på herre-longs!! Det er jo ganske praktisk med gylf tross alt - for herrer altså! Jeg har et par fleece longs og et par selebukser, hvor jeg har "installert" gylf. Særlig på selebukser er det praktisk ikke å måtte ta jakke, genser mv av.

Er gylf vektbesparende eller vekt økende??

Elgen

Skrevet
elgen skrev (19 timer siden):

Er gylf vektbesparende eller vekt økende??

Gylfen bruker ekstra stoff og ekstra tråd, så det blir noen gram tyngre. Men jeg tror det har mer med å spare tid og materialer å gjøre, det går raskere å sy uten gylf, og når man lager noen tusen longs i uka så er det også en merkbar besparelse i mengden stoff som skal til.

Likestilling handler det i alle fall ikke om.

• 1 måned senere...
Skrevet
Magne S skrev (1 time siden):

Noen nye oppdateringer på pakkelisten?

Ikke mye siden sist, men jeg har vel skrelt av ~200-300g siden forrige gang jeg postet med små grep som litt færre teltplugger, klipt kjøkkelhåndklet i to (😅) og diverse. Med 9174g nå uten mat og drikke er jeg rimelig fornøyd. I dette er også skall- og vindjakka medregnet.

Sjansen vil være der for å bytte sekk eller telt om det angres på de valgene, og da skyter vekten opp litt. Da er det greit å ha skrelt litt av på småtingene fra før. 

• Liker 1
Skrevet
On 9/3/2024 at 9:37 AM, Tykjen said:

Her er eit innspel på rute i Finnmark. Norge går som kjent ikkje rett nord-sør men svingar ganske langt austover. Kva med å starte på Kibergneset, det austlegaste punktet på Fastlands-Noreg? Eg gjorde dette for 20 år sidan. 1 km grusveg og så rett ut i naturen. Fyrste etappe går over Varangerhalvøya, så kan du handle og hente post i Varangerbotn eller Tana Bru og fortsette over Ifjordfjellet/Laksefjordvidda. Mykje mindre trasking på vei enn om ein skal til Nordkapp. 

Det där är en fin sträckning.

On 1/18/2025 at 12:26 PM, sneakyowl said:

Her er gjeldende pakkeliste. ~9422g uten mat og drikke.

Bra packlista. Då jag går rejäla långturer som till exempel npl har jag även med några ytterligare saker (med fokus på hygien):

* Tvättsvamp -- en liten för bekväm och enkel köksdisk.
* Liten trasa (kjøkkenhåndkle) -- mycket praktiskt för att torka till exempel kök eller fötterna när man tvingats gå ut på natten ;-). Själv badar jag varje dag och för det har jag även med en lite större handduk.
* Tvättlina (med några små klädnypor) -- för att enkelt kunna torka strumpor och annat som behöver sköljas ur efter en lång dag.
* Ulltvättmedel -- en liten flaska räcker för att få bort dålig lukt i kläder och handduk.
* Oparfymerad deoderant -- se förra punkten.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

I depot som sendes til Sulistjelma har jeg nå pakket en helt vanntett Silva TPU Dry bag på 24L som kan brukes for å få utstyr tørt over i flere omganger HVIS det blir behov for noe svømming. Rykter går om at det nemlig kan bli tilfellet enkelte steder om man går kun Norge. Jeg har ikke helt klart å se hvor det skal bli i den provisoriske ruten jeg har tegnet, men det er en grei sikkerhet å ha. Den lille ekstra vekten betyr ingenting så sent i turen.

Skrevet

Svømming! Spennende  

Jeg og kona starter fra Vardø i begynnelsen av juni. Etter 45 dager er vi etter planen i Narvik. Da må hun hjem til jobb. Men hvis jeg «får lov» så fortsetter jeg sørover mot Sulitjelma.

Vi går også kun i Norge, men jeg planlegger ikke frivillig svømmetur i fjellene i Norland. Går du på østsiden av Blåmannsisen? Mener å ha hørt på en podkast om ei som måtte svømme, men husker ikke helt hvor i fjellene der det var.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Magne S skrev (25 minutter siden):

Svømming! Spennende  

Jeg og kona starter fra Vardø i begynnelsen av juni. Etter 45 dager er vi etter planen i Narvik. Da må hun hjem til jobb. Men hvis jeg «får lov» så fortsetter jeg sørover mot Sulitjelma.

Vi går også kun i Norge, men jeg planlegger ikke frivillig svømmetur i fjellene i Norland. Går du på østsiden av Blåmannsisen? Mener å ha hørt på en podkast om ei som måtte svømme, men husker ikke helt hvor i fjellene der det var.

Vi har planlagt å gå på østsiden av Blåmannsisen, ja. I utgangspunktet over brearmen ned mot Leirvatnet, men om den ikke ser farbar ut der kan svømming være bli et alternativ. I så fall så nærme svenskegrensa som mulig for kortest distanse over, men 500m er i lengste laget i iskaldt brevann...

Jeg har uansett troen på brearmen. Siden terrenget rundt presser isen sammen der den siger ned mot vannet (ikke for langt ned) vil det nok ikke være store sprekkene, og vi er der på høysommeren med forhåpentligvis tydelig blåis og ikke snø på toppen.

Ekstra hold i troen min: Noen andre har gjort det. https://ut.no/turforslag/1115774/norge-pa-langs-med-barn-etappe-141-sulitjelma-hellmobotn (se bildene og kartrute).

Sitat

Fra Leirvatnet langs kanten av breen cirka 1 km, så over brearmen mot skaret mellom høyde 1185 og 1273. Sommer og høst er isen bar, og du ser sprekker og hull. Isen er ruglete og gir stort sett godt nok feste uten brodder. Opp skaret og ned til Messingmalmvatnan.

Endret av sneakyowl
Skrevet

Regnjacka som enda ytterjacka är möjligt om man har en med extremt goda ventilationsmöjligheter tex långa blixtlåsunder armar fickor med mesch.

3 mans tält till 2p? tex ett Helsport sl 2p är rymligt för 2 inkl stora absider för utrustning ca 2-300 gr mindre än Abisko.

Om ni har både tarp och tält kan ni ju ha ett innertält som går att resa utan yttertält och lämna yttertältet hemma eller bara ha ett löst mesch inner tält  om tarp är stor nog att gå ner till marken nästan helt runt om.Eller ha ett väldigt litet tält och ha tarpen som abside.

Stavar för stabilitet och för att kunna hålla högre fart under lång tid.

Regnskydd över säck Alla utom dyneema med få sömmar läcker förr eller senare.

Vattentäta påsar till allt med olika färger finns väldigt lätta och billiga som Tatonka.

Ligger turen med möjlighet att hämta ut egna paket sända till postombud så är det en bra lösning för mat och ger då mycket större viktbesparing än att jaga gram på dyr utrustning, så lång vandring kräver att man har mycket varierande näringsrik mat.

Kastrull som tål att öppen eld när bränsle finns ev lättare gengaskök dvs ett kök med högre verkningsgrad eller Titankök.

Att ej ha liggunderlag som går att blåsa upp kräver god vana på hårt underlag eller välja tältplats som tex ljung som få lätta tält klarar utan skador.

Skrevet
10 hours ago, sneakyowl said:

kan svømming være bli et alternativ. I så fall så nærme svenskegrensa som mulig for kortest distanse over, men 500m er i lengste laget i iskaldt brevann

🥶

Två gamla filmer från youtube. Skagmadalen och brearmen.

https://www.youtube.com/watch?v=mIniYVlDP5I

https://norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1003&zoom=14&lat=7461394.32&lon=554719.75&markerLat=7461325.885441418&markerLon=554750.1578140961

https://www.youtube.com/watch?v=gH5cBw9e1LM

https://norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=12&lat=7461905.76&lon=550771.83&markerLat=7461905.762107952&markerLon=550771.8272547731

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kjell Iver skrev (5 timer siden):

Det står en god del info om dette partiet på emnet 

Også linket til https://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=34785&set= som viser gode bilder av området. Det var etablert et system med to båter der, men turistene skjønte ikke systemet - dro ikke båtene opp osv, så det måtte oppgis.

Veldig nyttig, takk!

Håkan S skrev (2 timer siden):

Regnjacka som enda ytterjacka är möjligt om man har en med extremt goda ventilationsmöjligheter tex långa blixtlåsunder armar fickor med mesch.

3 mans tält till 2p? tex ett Helsport sl 2p är rymligt för 2 inkl stora absider för utrustning ca 2-300 gr mindre än Abisko.

Om ni har både tarp och tält kan ni ju ha ett innertält som går att resa utan yttertält och lämna yttertältet hemma eller bara ha ett löst mesch inner tält  om tarp är stor nog att gå ner till marken nästan helt runt om.Eller ha ett väldigt litet tält och ha tarpen som abside.

Stavar för stabilitet och för att kunna hålla högre fart under lång tid.

Regnskydd över säck Alla utom dyneema med få sömmar läcker förr eller senare.

Vattentäta påsar till allt med olika färger finns väldigt lätta och billiga som Tatonka.

Ligger turen med möjlighet att hämta ut egna paket sända till postombud så är det en bra lösning för mat och ger då mycket större viktbesparing än att jaga gram på dyr utrustning, så lång vandring kräver att man har mycket varierande näringsrik mat.

Kastrull som tål att öppen eld när bränsle finns ev lättare gengaskök dvs ett kök med högre verkningsgrad eller Titankök.

Att ej ha liggunderlag som går att blåsa upp kräver god vana på hårt underlag eller välja tältplats som tex ljung som få lätta tält klarar utan skador.

Mye er allerede implisitt og eksplisitt besvart i denne tråden, men jeg prøver:

- Regnjakka og vindjakka jeg tar med er i kombinasjon lettere enn den Gore-Tex jakken jeg vanligvis ville tatt med uansett.

- 3-manns for 2 personer? Helt klart, spesielt for tunneltelt, og det er uten å nevne hund på 20kg. Det finnes mange telt der ute som er mye lettere hvis vi skulle maksimert, men som tråd-tittelen tilsier er dette lett(ere)-pakker edition, ikke nødvendigvis ultralight. Telttet er ikke noe jeg legger kompromisser på, og Fjallraven Abisko Lite 3 vet jeg er et bombesikkert telt. Men vi kommer kanskje til å bytte det ut med et litt tyngre Abisko View 2 om vi føler det blir for lite plass. View 2 har en mye romsligere utformelse og to innganger, selv om det "bare" er 2-mannstelt vs 3. Vekten er ikke veldig bekymringsmessig her.

- Å droppe yttertelt for kun å kjøre tarp over innertelt høres ut som utopi i den norske fjellheimen. Kanskje i helt vindstille varme sommerdager, men ikke når det regner sidelengs.

- Depoter er allerede dekket

- Kjelene tåler åpen ild om vi må, men vi har rikelig med gass uansett så det er ikke noe som ligger høyt opp på agendaen å utsette de for egentlig.

- Det er ikke første gang jeg ligger i telt med tanke på liggeunderlag-valget. Det er ikke noe problem ;) Jeg bruker kun skumunderlag så lenge det ikke er midtvinters. Selv på vinter hender det jeg kun bruker det ene skumunderlaget på kortere turer. Ingen telt jeg har eid har tatt skade av litt lemfeldig leirplass-valg. Selv på Island hvor landskapet er veldig røft.

ruiCosta skrev (55 minutter siden):

Dette er også veldig nyttig å få sett! Om det ligger snø på breen så sent som i slutten av juli/august (altså ikke eksponert is) som i videoen kommer jeg definitivt til å skru opp årvåkenheten. Å svinge innom Sverige for en kortere vading/svømmetur blir kun ved absolutt nødstilfelle. 1) fordi det bryter med "Kun i Norge" og 2) at det ikke er lov med hund i nasjonalparken på den siden 🥲

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet
Kjell Iver skrev (På 11.2.2025 den 10.25):

Det var faktisk en større reportasje for mange år siden der Børge Ousland anbefalte å kutte ut bukse på sommerfjellet, og heller kun gå med shorts med lommer. På kalde dager brukte han longs underst med shortsen over og ved regn helt lett regntett bukse. Det trenger ikke være så dumt, og jeg gikk ofte turer selv slik før i tiden.

Hvor er sommerfjellet :-) ? Det er nok et fjell uten mygg. Sikkert behagelig, men ikke aktuellt i myggsesongen nord i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.