Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på Langs - Lett(ere)-pakker edition


Anbefalte innlegg

Jeg har rablet litt om Norge på Langs (2025) allerede på forumet, og det meste av utstyrsforberedelser begynner å falle på plass.

Tanken er å utføre turen i en litt mer lettpakker stil enn jeg vanligvis har gjort tidligere, men mest med formål om å kunne gå lange etapper og bære mat for inntil 14 dager for å styre mindre med koordinering av etterforsyninger.

Så langt ligger jeg an til en grunnvekt på under 10 kg, og med mat for 14 dager rett over 20 kg. Til sammenligning gikk jeg relativt "tungt" over Island i 2022 med grunnvekt på 17 kg.

Grunnvekt = Alt utstyr i og på sekken utenom mat og drikke.

Jeg føler jeg har optimalisert veldig mye i pakkelisten nå, men tenker det er interessant å høre om andre har gode innspill også :)

Noen kommentarer rundt spesifikke ting i pakkelisten:

  • Telstenger er ikke i listen da de havner i samboers sekk.
  • Tarp fremfor fjellduk - Lettere og større bruksområde (også bokstavelig talt), bla. baldakin på teltet, men kan også brukes ved nød.
  • Kun én lighter og ikke noe annet for opptenning. Samboer har sitt opptenningsutstyr som backup, eventuelt så er det ikke krise å ikke kunne tenne brenneren noen dager frem til neste butikk.
  • 2x Powerade-flasker istedenfor unødvendig tunge "turflasker" som ikke gir noen ekstra funksjon nødvendig på sommertur.
  • Relativt tung ullgenser fremfor lettere isolasjonsjakke. Ullgenseren er bombesikker og holder seg godt selv om det er klissvått. Brukes også som pute (noe lette synt/dunplagg funker dårlig til).

image.thumb.png.4505a5304aff970857cb859921abe300.png

image.png.182f9d9604108b68fa14b43693d476ef.png

Det kommer nok flere rablerier i denne tråden etter hvert!

Endret av sneakyowl
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende!

I grunnutstyr antar jeg at det du har på kroppen (går i til daglig) er holdt utenfor? Ser ut som en vel gjennomtenkt liste allerede. Jeg savner regntøy, å gå en NPL uten å oppleve våte dager tror jeg er en utopi. 

Tanken om en lettere basisvekt tror jeg er klok. Skal man gå 250 mil tenker jeg kroppen er langt mer takknemlig om man ikke bærer seg ihjel de første ukene. 

Jeg hadde nok ikke klart en slik tur uten oppblåsbart liggeunderlag. Drt holder med et lite til skuldre, rygg og rumpe. For meg er en god natt viktig for å ha det godt på tur.

Tror jeg også hadde inkludert lakenpose i sekken. Det siste av flere hensyn:

- lettere å rense lakenposen. Jeg tror svette som setter seg i soveposen reduserer isolasjonsevnen over tid, da er det bedre å ha en lakenpose som kan ta den støyten, og så er den mye lettere å vaske

- det er krav om lakenpose eller sengetøy hos DNT, sovepose er ikke godt nok. Har du lyst/behov for en natt på hytte er du da dekket

- litt ekstra isolasjon, samt at om det er skikkelig varmt så kan soveposen fungere som dyne

Skal dere være to på tur? I så fall er jo reell teltvekt 1,1 kg pr person. Det er ikke så dårlig. Alternativt kunne f.eks et lettere telt spart deg noe. 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (1 time siden):

Spennende!

I grunnutstyr antar jeg at det du har på kroppen (går i til daglig) er holdt utenfor? Ser ut som en vel gjennomtenkt liste allerede. Jeg savner regntøy, å gå en NPL uten å oppleve våte dager tror jeg er en utopi. 

Tanken om en lettere basisvekt tror jeg er klok. Skal man gå 250 mil tenker jeg kroppen er langt mer takknemlig om man ikke bærer seg ihjel de første ukene. 

Jeg hadde nok ikke klart en slik tur uten oppblåsbart liggeunderlag. Drt holder med et lite til skuldre, rygg og rumpe. For meg er en god natt viktig for å ha det godt på tur.

Tror jeg også hadde inkludert lakenpose i sekken. Det siste av flere hensyn:

- lettere å rense lakenposen. Jeg tror svette som setter seg i soveposen reduserer isolasjonsevnen over tid, da er det bedre å ha en lakenpose som kan ta den støyten, og så er den mye lettere å vaske

- det er krav om lakenpose eller sengetøy hos DNT, sovepose er ikke godt nok. Har du lyst/behov for en natt på hytte er du da dekket

- litt ekstra isolasjon, samt at om det er skikkelig varmt så kan soveposen fungere som dyne

Skal dere være to på tur? I så fall er jo reell teltvekt 1,1 kg pr person. Det er ikke så dårlig. Alternativt kunne f.eks et lettere telt spart deg noe. 

 

Takk!

Stemmer, grunnvekten jeg oppgir inkluderer ikke klær jeg har på meg.Nå vil jeg sannsynligvis ikke gå med Gore-tex jakka på til enhver tid, så den kunne kanskje vært på listen, men har valgt å utelate den.

Regntøy, da spesielt regnbukse har jeg drøftet med meg selv i flere runder. Det er ikke noe jeg noengang bruker egentlig, og jeg er inneforstått med at på skikkelig våte dager så blir man klissvåt på benene, og det får bare være greit. Det tørker opp igjen relativt fort med den lette buksen jeg kjører. Om det blir litt kjølig i tillegg er det bare å hive på seg longsen under eller bare gå fortere.

Det er jeg derimot er bittelitt på vurderingsstadiet fremdeles er en veldig lett og litt pustende vindjakke, mest for myggbeskyttelse. Det er noe herk å gå med Gore-tex skall når solen steker og det er klamt i lufta. Hvis jeg går den veien vil jeg nok vurdere en Gore-tex packlite jakke som regnjakke istedenfor og regne den inn i grunnvekten.

Jeg sover heldigvis veldig godt på det tynne Z-lite underlaget, så ingen luftlag nødvendig for min del. Samboer har en litt annen case, så der har vi sett litt på å supplere med et veldig lett oppblåsbart i tillegg. En lett lakenpose bruker jeg på de fleste turer, det vurderes også sterkt her, men er også noe jeg klarer meg greit uten, sett i et vektsparings-øyemed. Jeg tenker at etter denne turen er det på høy tid med en vask av soveposen hos spesialist uansett.

Vi blir mest sannsynligvis 2 på tur, så teltvekten er jeg fornøyd med. Jeg vil holde meg til det "tradisjonelle" som jeg vet er bombesikkert, og hadde ikke hatt noe problem med å tatt det alene eventuelt heller, selv om jeg da sikkert hadde tatt det tyngre Vern 1 teltet mitt... Mest fordi det er et passende enmannstelt som behøver enda mindre plass for å settes opp godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange år siden jeg brukte "turflasker" og har vært innom litt forskjellig, men har landet på Imsdal m/drikketut. Rommer 0,7 og veier på min nyinnkjøpte kjøkkenvekt 32g. 

Brukes til "alle" turer, der det er hensiktsmessig å ha med drikke. Flaska brukes "opp" før jeg setter på pantelappen og kjøper nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (3 timer siden):

Mange år siden jeg brukte "turflasker" og har vært innom litt forskjellig, men har landet på Imsdal m/drikketut. Rommer 0,7 og veier på min nyinnkjøpte kjøkkenvekt 32g. 

Brukes til "alle" turer, der det er hensiktsmessig å ha med drikke. Flaska brukes "opp" før jeg setter på pantelappen og kjøper nye.

Godt tips! Har ikke veid Powerade-flaskene selv, tok tallet fra en kommentar et sted på nettet. Imsdal-flasken skal sjekkes 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette.

Juiceflasker på 1 liter veier det samme som imsdal 0,7 liter (tror jeg). De er laget av nesten samme PET-rør, og bare blåst til forskjellig størrelse, med forskjellig kork. Den store åpningen er lettere å fylle, og flasken er mer hygienisk over tid pga. korken.

Ett LightMyFire Mini tennstål kan du påspandere deg. De veier «nada», og er kjempegode (mulig kun tilgjengelig på nett/e-bay). Da får du alltid fyr, også når ting er vått og miserabelt. Det er helst da man virkelig vil ha fyr. 

Enig med tarp, det er en fin vindsekk.

Vet ikke hvordan det er med den soveposen, men min Warmpeace Viking 600 har gått i vaskemaskinen og tørketrommelen hjemme mange ganger. Det går utmerket, og den blir helt «ny» hver gang :) Da kan man strengt tatt droppe lakenpose, bare vask den før og etter tur ;) 

Jeg har ofte med en tettstrikket tynn fleecegenser, som blokkerer vind greit. Det blir vindjakken, og samtidig mellomlag. Om det blåser mer tar jeg fram goretex jakken, for den er ikke klam når det blåser nok, bare når det blåser lite.

Samme strategi har jeg med bukse. En tynn lett zip-off turbukse, og om det blåser veldig mye, eller regner, går goretex buksen på.

På lange turer får jeg alltid bruk for tang. Leatherman skeletool cx er en god nok kniv og kraftig nok tang til å ordne det meste. Samtidig presis nok tupp til å trekke ut selv de minste flåttene. Den har jeg med overalt, alltid, hele tiden. Victorinox Bantam, eller Rambler, er lettvektsalternativene, men de mangler den O så viktige tangen som kan brukes til så mye…

På så lang tur er det faktisk ok å kunne skjerpe kniven. Riv av en bit med våtslipepapir med 1000 korning, så kan man få skarp kniv igjen noen ganger :) Veier 5 gram.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (14 minutter siden):

Ser bra ut dette.

Juiceflasker på 1 liter veier det samme som imsdal 0,7 liter (tror jeg). De er laget av nesten samme PET-rør, og bare blåst til forskjellig størrelse, med forskjellig kork. Den store åpningen er lettere å fylle, og flasken er mer hygienisk over tid pga. korken.

Ett LightMyFire Mini tennstål kan du påspandere deg. De veier «nada», og er kjempegode (mulig kun tilgjengelig på nett/e-bay). Da får du alltid fyr, også når ting er vått og miserabelt. Det er helst da man virkelig vil ha fyr. 

Enig med tarp, det er en fin vindsekk.

Vet ikke hvordan det er med den soveposen, men min Warmpeace Viking 600 har gått i vaskemaskinen og tørketrommelen hjemme mange ganger. Det går utmerket, og den blir helt «ny» hver gang :) Da kan man strengt tatt droppe lakenpose, bare vask den før og etter tur ;) 

Jeg har ofte med en tettstrikket tynn fleecegenser, som blokkerer vind greit. Det blir vindjakken, og samtidig mellomlag. Om det blåser mer tar jeg fram goretex jakken, for den er ikke klam når det blåser nok, bare når det blåser lite.

Samme strategi har jeg med bukse. En tynn lett zip-off turbukse, og om det blåser veldig mye, eller regner, går goretex buksen på.

På lange turer får jeg alltid bruk for tang. Leatherman skeletool cx er en god nok kniv og kraftig nok tang til å ordne det meste. Samtidig presis nok tupp til å trekke ut selv de minste flåttene. Den har jeg med overalt, alltid, hele tiden. Victorinox Bantam, eller Rambler, er lettvektsalternativene, men de mangler den O så viktige tangen som kan brukes til så mye…

På så lang tur er det faktisk ok å kunne skjerpe kniven. Riv av en bit med våtslipepapir med 1000 korning, så kan man få skarp kniv igjen noen ganger :) Veier 5 gram.

Takk! Gode betraktninger. Litt teit tanke, men ved å "begrense" meg til 0,5 liters flaske(r) er det mindre sjanse for at jeg bærer på unødvendig mye vann. Tanken er å gå med en full og en tom flaske fra dagsstart, slik jeg har gjort på tidligere langtur. Man kan fint etterfylle underveis etter behov. Der jeg vet jeg går inn i områder hvor det blir vankelig å finne vann, men likevel ønsker å slå leir i kan jeg fylle begge flasker og eventuelt vannposen (4l). Den tomme flasken fylles også når det nærmer seg lunsj, hvis det skal kokes opp noe vann.

Tanken med tynn fleece som vindjakke og eventuelt mellomlag høres ikke dumt ut, men jeg tror det blir for kaldt til å ta over for ullgenseren (eneste isolasjonsplagg utenom basislag), så da hadde det nok bare blitt enda en ting i sekken bare. Da tror jeg en dedikert tynn vindjakke er bedre for meg som blir notorisk varm under aktivitet.

Angående tennstål så bruker jeg lighter med flintjul. Blir ikke bedre tenning av brenner enn det ;) Lighteren kan godt være tom for butan også, gassen vil tennes. Jeg har ikke noe ambisjoner om bål på denne turen, men om det blir noe behov for det har jeg alltids lighteren også. Backupen på denne er eventuelt tennmiddel som samboeren bærer på. Alt minimeres, og jeg må ha en grisegod grunn til å ha dobbelt opp av noe. Det blir både vektsparende, men også deilig å ha veldig lite greier med seg for et enklere liv på tur.

Det er egentlig ikke noe jeg kommer på i denne utstyrslisten som krever tang, i hvert fall ikke akutt som ikke kan berges frem til neste tettsted. I førstehjelpskitet har jeg en liten pinsett som kan brukes på flått i hvert fall. Jeg bærte rundt på en Leatherman Signal over Island med mange praktiske funksjoner, men endte kun opp med å bruke kniven til å skjære spekepølse med. Med Petzl Spatha jeg har valgt inn for NPL har jeg en ganske grei kniv til 200g mindre å bære på enn Signal-en. Pirmærfunksjon der blir nok kun å åpne emballasje og skjære spekepølse 😁 Slipepapir var for øvrig ikke dumt. Jeg har en bunke små Micro-Mesh slipeputer liggende som veier slikk og ingenting. En av de tar jeg nok med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her så veldig gjennomtenkt ut. Enig i at juiceflasker er ideelle for vann. Jeg hadde to a 1 L på Appalachian Trail. Samt 3 L blære og vannfilter. 

Ellers er det en del vekt å spare på lettere sekk, lettere telt og å kutte ut tarp, men da kutter man også i comfort selvfølgelig.

Ullgensere er ofte veldig tunge. Jeg hadde med dunjakke og tynn fleece i starten. Etter hvert ble det så varmt at jeg sendte av gårde dunjakke og ullundertøy. Jeg brukte Haglöfs LIM Series skall-/regntøy i goretex, 544 g for både bukse og jakke i str XXL.

Legger ved min liste for langtur til informasjon. Kolonnen til venstre er nærmest det jeg hadde. Har variert noe i utrustning underveis. Kjøpte bl a MSR Pocket Rocket Stove og nytt celleplast underlag underveis. Det oppblåsbare Exped underlaget ble for varmt og mye jobb å blåse opp og tømme for luft dag etter dag

Pakkliste AT 2024.jpg

Endret av peik
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (58 minutter siden):

Det her så veldig gjennomtenkt ut. Enig i at juiceflasker er ideelle for vann. Jeg hadde to a 1 L på Appalachian Trail. Samt 3 L blære og vannfilter. 

Ellers er det en del vekt å spare på lettere sekk, lettere telt og å kutte ut tarp, men da kutter man også i comfort selvfølgelig.

Ullgensere er ofte veldig tunge. Jeg hadde med dunjakke og tynn fleece i starten. Etter hvert ble det så varmt at jeg sendte av gårde dunjakke og ullundertøy. Jeg brukte Haglöfs LIM Series skall-/regntøy i goretex, 544 g for både bukse og jakke i str XXL.

Legger ved min liste for langtur til informasjon. Kolonnen til venstre er nærmest det jeg hadde. Har variert noe i utrustning underveis. Kjøpte bl a MSR Rocket Stove og nytt celleplast underlag underveis. Det oppblåsbare Exped underlaget ble for varmt og mye jobb å blåse opp og tømme for luft dag etter dag

Pakkliste AT 2024.jpg

Hva skjer @peik? Er du ferdig på tur? Har ventet på ny video en måned nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (3 timer siden):

Hva skjer @peik? Er du ferdig på tur? Har ventet på ny video en måned nå 

Jeg har gått nesten halvveis av Appalachian Trail, dvs til Harpers Ferry 28.06.24 i nærheten av Washington DC. Jeg var veldig sliten etter 1700 km og hadde gått ned 14 kg. Det var vanskelig å spise nok og finne bra nok mat i mange av småbyene. Jeg fortsetter i september, men starter da i Maine og går sørover

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (2 timer siden):

Jeg har gått nesten halvveis av Appalachian Trail, dvs til Harpers Ferry 28.06.24 i nærheten av Washington DC. Jeg var veldig sliten etter 1700 km og hadde gått ned 14 kg. Det var vanskelig å spise nok og finne bra nok mat i mange av småbyene. Jeg fortsetter i september, men starter da i Maine og går sørover

Skjønner godt du tar en pause med slik vektreduksjon. Jeg har også lurt på om det hadde skjedd noe alvorlig. Har vært gøy å følge deg på YouTube så langt! God tur videre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for nørdingens skyld så kan jeg oppgi her at Powerade-flaske veide jeg inn på 21,8g nå. Altså en del mindre enn jeg antok i førstepost. Nå har de nye flaskene ikke lenger sprutetut, det er for så vidt helt greit. Jeg klipte også av plasten som holder korken fast til flasken 🤓

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn ser en turklar Padje Light 60 ut med alt i pakkelisten (~20kg), med andre ord reiseklar for 14 dager på tur uten etterforsyninger.

Sekken føles helt fin ut på ryggen, så vekta virket den å takle lett.

IMG_6359.thumb.jpeg.685a9905e7cfc464a2703093af0f9424.jpeg

Det eneste som mangler er bare noen spekepølser og drikkeflaskene, men de er det god plass til 😁

Alle REAL energidrikkposene (28 stk) ble helt over på 2stk. Powerade flasker. Ca 150g spart bare på det.

Legger ut den justerte pakkelisten (ikke store forskjellen fra den i førstepost) når jeg er helt sikker på innholdet etter en prøvetur.

Endret av sneakyowl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (11 minutter siden):

Alle REAL energidrikkposene (28 stk) ble helt over på 2stk. Powerade flasker. Ca 150g spart bare på det.

Du har ikke forsøkt energi drikk i form av tabletter?

Vi bruker alltid det på rypejakta og villreinjakta.

Dette er ikke den vi bruker (fant den ikke nå I farta), men bare et eksempel. Så akkurat denne veier 4,5 gram pr tablett. Vi pleier å knekke tablettene i to og bruker en halv tablett på en vannflaske. Sånn sett kun 2,25 gram pr porsjon.

Tar utrolig lite plass. 

https://www.xxl.no/sponser-electrolytes-lemon-sportsdrikk/p/1210637_1_Style

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (8 timer siden):

Du har ikke forsøkt energi drikk i form av tabletter?

Vi bruker alltid det på rypejakta og villreinjakta.

Dette er ikke den vi bruker (fant den ikke nå I farta), men bare et eksempel. Så akkurat denne veier 4,5 gram pr tablett. Vi pleier å knekke tablettene i to og bruker en halv tablett på en vannflaske. Sånn sett kun 2,25 gram pr porsjon.

Tar utrolig lite plass. 

https://www.xxl.no/sponser-electrolytes-lemon-sportsdrikk/p/1210637_1_Style

Jeg har prøvd litt forskjellige typer tidligere, men faller alltid tilbake på Drytech sine On The Go pulverposer. Mest på grunn av smak. 2 stk. i flaska holder meg gående en hel dag om det ikke er altfor varmt.

Sammenlignet med de Sponser-tablettene med 37 kcal/100g har Drytech sine 120 kcal/100g også - Den bidrar jo litt på et ellers litt for lavt inntak over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (1 time siden):

Nysgjerrig på sekken jeg, er det plass til teltet inni sekken?

Ikke med start-opppakningen som har mat for 14 dager i sekken, men etter noen dager (kanskje 3-5) så er det plass til teltet inne i sekken også. På våte dager vil jeg nok uansett foretrekke å ha teltet på utsiden. Vanligvis liker jeg å ha telt i separat bunnrom i sekken, men det finnes ikke på Padje Light, så på toppen utenpå ble enklest. Det er viktig for meg at jeg kan pakke sekken ferdig inne i teltet, og slenge teltet i eller på sekken uten å ta ut noe annet av sekken når det er pakket ned.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg synes det er veldig praktisk med teltet utenpå sekken. Vedlagt bilde fra Børgefjell med X-mid teltet pakket i sidelomme. Da er det kjapt og enkelt å pakke ned teltet til slutt eller å sette det opp raskt når man finner camp. 

IMG_4493.thumb.jpeg.f66bfde8b4141e7178c4abfa2d2a9969.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å bytte propan med rødsprit? Dei fleste etappane er 7-10 dagar mellom proviantering og då blir det ein del vekt å spare på å velge rødsprit som brensel. Og det er lett å få tak i. Sjekk ut Speedster Backpacking Products for lettare alternativ til Trangia.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykjen skrev (2 timer siden):

Har du vurdert å bytte propan med rødsprit? Dei fleste etappane er 7-10 dagar mellom proviantering og då blir det ein del vekt å spare på å velge rødsprit som brensel. Og det er lett å få tak i. Sjekk ut Speedster Backpacking Products for lettare alternativ til Trangia.

 

Jeg har ikke overveid rødsprit nei. Jeg tror ikke det er stort å spare. Finnes det noen gode oversikter over forbruk/vekt på det opp mot gass?

Jeg har ikke et veldig stort forbruk på gass på sånne turer. To-tre oppkok om dagen med lav effekt bruker nesten ingenting. Gassen jeg har estimert med burde fint holde de ~14-dagers etappene mellom proviantering jeg tenker å kjøre. 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tykjen said:

Har du vurdert å bytte propan med rødsprit? Dei fleste etappane er 7-10 dagar mellom proviantering og då blir det ein del vekt å spare på å velge rødsprit som brensel. Og det er lett å få tak i. Sjekk ut Speedster Backpacking Products for lettare alternativ til Trangia.

 

Jeg må si meg uenig, I det minste fra min bruk av pocket rocket og Evernew spritkjøkken. For min del må turen være 3 dager eller mindre for at spritkjøkken skal ha noe vektmessig for seg i den norske fjellheimen. I skikkelig møkkavær kan jeg i tillegg koke med gass i innerteltet, spritkjøkken vil jeg aller helst ikke ha i ytterteltet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å bruke sprit i yttertelt men det er jo litt smak og behag dette. Personlig brukar eg aldri gass fordi det blir for mykje unødvendig boss med desse gassboksane. Men Randulf Valle har sett på fenomenet:

17239856825207699116311854025529.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Tykjen said:

Går fint å bruke sprit i yttertelt men det er jo litt smak og behag dette. Personlig brukar eg aldri gass fordi det blir for mykje unødvendig boss med desse gassboksane. Men Randulf Valle har sett på fenomenet:

17239856825207699116311854025529.jpg

Det tar med Trangia kjøkken rundt 800 gram (+vekt for flasken, 160g for Trangia sin) rødsprit for å koke 16 liter vann, det samme som en 230 grams (+130 gram for boksen) tar med Pocket rocket. Så veier også gassbrenneren mindre enn spritbrenneren. Med titanbrenner øker forbruket enda mer, og siden sprit er mer utsatt for vind blir den reelle forskjellen betydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.