Gå til innhold
  • Bli medlem

Tenkte å forsøke å telte vinterstid…


Anbefalte innlegg

Ja, som det nevnes så tenkte jeg å forsøke å telte vinterstid. Ikke noe veldig ekstremt og ikke når gradestokken viser noe mer enn -10. Tja, så er det utstyr da. Tenkte jo å gjøre dette uten å bli helt rakafant, hvis det kan gjøres på en behagelig måte, helst med noe av det utstyret jeg har fra før.

Har jo haugevis med oppblåsbare liggeunderlag, og hadde i tankene å kjøpe enda ett, men da jeg så prisen forandret jeg noe på tankegangen. Nærmere 5000kr for et liggeunderlag? Synes jeg var vel over hva jeg er villig til å betale. Tenkte jo på therm-a-rest her. Ser de har det «gamle» i reg-wide til 2000kr men skulle jo gjerne ha hatt Long da jeg foretrekker litt plass.

Over til spørsmålet. Det jeg har av utstyr er et bamse underlag og et oppblåsbart et Mammut light pumpmat ul (r verdi på 4.1. Sovepose har jeg en jeg Mammut tyin vinter pose. Når det er sagt så er jeg en frysepinn av meg så ser for meg at det blir varmeflaske osv.

Men når det kommer til liggeunderlag og sovepose (mest spent på det oppblåsbare underlaget), tror dere at det vil være greit? Skal ha lue, hansker/votter og ull på meg. En ting jeg tenkte å få tak i er duntøfler, for er det noe jeg blir kald på så er det på føttene. Men som sagt så er det fra liggeunderlaget til kroppen jeg undrer på om vil bli kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintertelting er fint :)

Du kan legge underlagene oppå hverandre. R-verdi for underlagene kan du så legge sammen, for å komme fram til aktuell verdi.

Men dersom du uansett skal kjøpe noe nytt, så er det bare å følge med på tilbud (legg inn prisvarsel på prisjakt.no, feks).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vurderer jo alltid noe nytt 😅
 

Har hørt at dunsovepose skal være ganske varm. Så vurderer nå egentlig dette. Hvis underlaget er greit mener jeg 😀 Ser egentlig litt på Helsport rago xtherm. Kanskje det hadde vært noe for mer komfortabel temp og noe mindre vekt? Om det er andre alternativer der ute så er ikke forslag å forakte 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring vet jeg at det kan være vanskelig å holde igjen, men starter du forsiktig og blir kjent med utstyret ditt under kontrollerte forhold så vil det gi deg mye bedre informasjon enn vi på forumet kan gi deg.

Liggeunderlag er viktig, men kombinasjonen av ett bamseunderlag og ett oppblåsbart med R4.1 bør holde ett stykke ned på de blå. Om det holder ned til -10 for deg må bare prøves. Og husk at temperaturer kan endre seg drastisk på vinteren, så du bør ha marginer når du begynner å bevege deg bort fra huset/hytta/bilen. Jeg har flere ganger opplevd at det klarner opp selv om værmeldingen har lovet overskyet vær, og da kan temperaturen fort droppe 10 grader under det som er meldt. Når det er sagt, så synes jeg ikke den opplevde forskjellen er så stor. Kaldt vær er ofte forbundet med mindre vind, tørrere luft og tørrere snø - som gjerne gjør teltlivet enklere og mer behagelig.

Soveposen din er vel en vinterpose, uten at jeg kjenner isolasjonsverdiene på den. Disse er uansett bare veiledende, så du må prøve deg frem. Hvis du er en frysepinn, slik jeg også er, så må du ta de tallene med en god klype salt. Er posen gammel og har vært komprimert mye eller over lengre tid så vil dette ytterligere redusere hvor kaldt vær posen er egnet for.
Hvis du har flere poser kan du kombinere to poser for å øke isolasjonsevnen. I mine litt yngre dager kombinerte jeg en 3-sesong dunpose og en syntetisk sommerpose på vintertur, og hadde det greit ned til -30 med gode liggeunderlag. Hvis du kombinerer poser er det viktig at den ytterste posen er såpass lett og romslig at den ikke komprimerer den innerste. 
Det er også lurt å bruke varmt undertøy i posen. Skift til rent undertøy før du kryper ned i posen så får du ett ekstra lag med isolasjon og du beskytter posen mot skitt og svette fra kroppen. Ikke overdriv med for mye klær slik at posen komprimeres og for all del unngå fuktige klær. En god lue er obligatorisk og en buff e.l. kan redusere trekk fra åpningen. En flaske varmt vann i fotenden er prikken over i-en.

Jeg var ung og dum når jeg begynte med vinterturer, og dro rett til fjells uten å teste. Det gikk bra, men det var definitivt den harde måten å lære på, med mange søvnløse og kalde netter :D 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rago X-trem er en super pose som ofte er å få til skikkelig gode priser. En fin balanse mellom vekt og ytelse i tillegg til at passformen og funksjoner som krage og hette er godt designet for å holde på varmen. Bruker en selv på vinterstid. Hvis det er kaldere enn komfort-tempen til posen beefer jeg den opp med en Halite Overbag lite i tillegg som er en soveposeforsterker i syntetfiber.

Kondensmessig på lange turer over flere dager lønner det seg veldig å ha noe form for syntetfiberpose e.l. utenpå dunposen for å flytte kondenspunktet vekk fra dunposen. Syntetfiberet takler mye bedre å bli vått og er det er lettere å tørke den enn dunposen. Jeg brukte lenge bare en tilfeldig Bergans sommersovepose over dunposen (ikke lukket igjen, det var den for liten til).

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at jeg fulgte tipset om å kjøpe en tynn pose jeg bruker til trekk på de andre, istedenfor å kjøpe en ekstrempose. Har heller noen dunposer i forskjellige tykkelser som jeg kombinerer med en tynn fiberpose, etter behov. Kan variere mye mer, og ikke minst så ble det langt billigere!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (7 minutter siden):

Av erfaring vet jeg at det kan være vanskelig å holde igjen, men starter du forsiktig og blir kjent med utstyret ditt under kontrollerte forhold så vil det gi deg mye bedre informasjon enn vi på forumet kan gi deg.

Liggeunderlag er viktig, men kombinasjonen av ett bamseunderlag og ett oppblåsbart med R4.1 bør holde ett stykke ned på de blå. Om det holder ned til -10 for deg må bare prøves. Og husk at temperaturer kan endre seg drastisk på vinteren, så du bør ha marginer når du begynner å bevege deg bort fra huset/hytta/bilen. Jeg har flere ganger opplevd at det klarner opp selv om værmeldingen har lovet overskyet vær, og da kan temperaturen fort droppe 10 grader under det som er meldt. Når det er sagt, så synes jeg ikke den opplevde forskjellen er så stor. Kaldt vær er ofte forbundet med mindre vind, tørrere luft og tørrere snø - som gjerne gjør teltlivet enklere og mer behagelig.

Soveposen din er vel en vinterpose, uten at jeg kjenner isolasjonsverdiene på den. Disse er uansett bare veiledende, så du må prøve deg frem. Hvis du er en frysepinn, slik jeg også er, så må du ta de tallene med en god klype salt. Er posen gammel og har vært komprimert mye eller over lengre tid så vil dette ytterligere redusere hvor kaldt vær posen er egnet for.
Hvis du har flere poser kan du kombinere to poser for å øke isolasjonsevnen. I mine litt yngre dager kombinerte jeg en 3-sesong dunpose og en syntetisk sommerpose på vintertur, og hadde det greit ned til -30 med gode liggeunderlag. Hvis du kombinerer poser er det viktig at den ytterste posen er såpass lett og romslig at den ikke komprimerer den innerste. 
Det er også lurt å bruke varmt undertøy i posen. Skift til rent undertøy før du kryper ned i posen så får du ett ekstra lag med isolasjon og du beskytter posen mot skitt og svette fra kroppen. Ikke overdriv med for mye klær slik at posen komprimeres og for all del unngå fuktige klær. En god lue er obligatorisk og en buff e.l. kan redusere trekk fra åpningen. En flaske varmt vann i fotenden er prikken over i-en.

Jeg var ung og dum når jeg begynte med vinterturer, og dro rett til fjells uten å teste. Det gikk bra, men det var definitivt den harde måten å lære på, med mange søvnløse og kalde netter :D 

Gode tips 👍 Neida, jeg tenkte å begynne i hagen eller lignende jeg 😂 Opp til fjells med en gang har ikke jeg erfaring, eller utstyr nok til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (23 minutter siden):

Rago X-trem er en super pose som ofte er å få til skikkelig gode priser. En fin balanse mellom vekt og ytelse i tillegg til at passformen og funksjoner som krage og hette er godt designet for å holde på varmen. Bruker en selv på vinterstid. Hvis det er kaldere enn komfort-tempen til posen beefer jeg den opp med en Halite Overbag lite i tillegg som er en soveposeforsterker i syntetfiber.

Kondensmessig på lange turer over flere dager lønner det seg veldig å ha noe form for syntetfiberpose e.l. utenpå dunposen for å flytte kondenspunktet vekk fra dunposen. Syntetfiberet takler mye bedre å bli vått og er det er lettere å tørke den enn dunposen. Jeg brukte lenge bare en tilfeldig Bergans sommersovepose over dunposen (ikke lukket igjen, det var den for liten til).

 

Miamaria skrev (16 minutter siden):

Jeg er veldig glad for at jeg fulgte tipset om å kjøpe en tynn pose jeg bruker til trekk på de andre, istedenfor å kjøpe en ekstrempose. Har heller noen dunposer i forskjellige tykkelser som jeg kombinerer med en tynn fiberpose, etter behov. Kan variere mye mer, og ikke minst så ble det langt billigere!

Ja, nei. Det er jo litt vanskelig det her. Kjenner jo på kostnaden også selvfølgelig, samtidig så jeg ikke har lyst til å fryse, hehe. Angående en noe tynnere dunpose, noen forslag der? Tenker da eventuelt først på en pose på den tykkeste siden av de tynne 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute 2 vinternetter og da brukte jeg en Rago Down Winter sovepose og underlaget var Exped synmat UL. 7cm tykt. Det gikk fint og det var mellom -10 og -15. Duntøfler har jeg også vurdert da jeg slet med at jeg mista følelsen i lilletåa når jeg var inni teltet pga kulde. Vurderer å dekke teltbunnen med reinsskinn neste gang.

Ellers sov jeg med superundertøy og lue så lukka jeg soveposen mest mulig.

Isbjørn har soveposer, disse er i fiber og relativt tunge men burde gå greit på vinteren om man har pulk iallfall. Ikke koster de skjorta heller og vurderer nesten en selv etterhvert da det som nevnt over her at syntetisk ofte tåler mere kondens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært ute 2 vinternetter og da brukte jeg en Rago Down Winter sovepose og underlaget var Exped synmat UL. 7cm tykt. Det gikk fint og det var mellom -10 og -15. Duntøfler har jeg også vurdert da jeg slet med at jeg mista følelsen i lilletåa når jeg var inni teltet pga kulde. Vurderer å dekke teltbunnen med reinsskinn neste gang.

Ellers sov jeg med superundertøy og lue så lukka jeg soveposen mest mulig.

Isbjørn har soveposer, disse er i fiber og relativt tunge men burde gå greit på vinteren om man har pulk iallfall. Ikke koster de skjorta heller og vurderer nesten en selv etterhvert da det som nevnt over her at syntetisk ofte tåler mere kondens.

Men kan ikke du bare ta et syntetisk lag utenpå dunposen du allerede har? For min egen del så blir det uaktuelt å kjøpe ny syntetisk sovepose vinterpose. Da kjøper jeg heller en lettere dunpose og bruker den i tillegg til  den tyin vinterposen jeg allerede har. Men så er det jo det med volum da. Vil jo helst ha det snudd om, at dunposen skal være den som egentlig står for varmen slik at volumet samt vekt krymper noe.

Det er da ikke tatt hensyn til at jeg eventuelt kan fryse ihjel her pga  at dunposen skulle bli fuktig/våt. For kommer ikke til å være så utrolig langt unna sivilasjonen. Kommer jeg til det punktet så drar jeg mest sannsylig pulk og har da med syntetiske vinterposen i tillegg. Uansett så høres det ut som at det er mangfoldige tusen flere kroner frem i tid, hehe, så det blir uansett en god stund til. Utstyr er kostbart, det er sikkert og visst. Men så må jeg nå innrømme at jeg selv er en faktor til at det blir kostbart til tider også, skal ikke legge skjul på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

otl skrev (1 minutt siden):

Men kan ikke du bare ta et syntetisk lag utenpå dunposen du allerede har? For min egen del så blir det uaktuelt å kjøpe ny syntetisk sovepose vinterpose. Da kjøper jeg heller en lettere dunpose og bruker den i tillegg til  den tyin vinterposen jeg allerede har. Men så er det jo det med volum da. Vil jo helst ha det snudd om, at dunposen skal være den som egentlig står for varmen slik at volumet samt vekt krymper noe.

Det er da ikke tatt hensyn til at jeg eventuelt kan fryse ihjel her pga  at dunposen skulle bli fuktig/våt. For kommer ikke til å være så utrolig langt unna sivilasjonen. Kommer jeg til det punktet så drar jeg mest sannsylig pulk og har da med syntetiske vinterposen i tillegg. Uansett så høres det ut som at det er mangfoldige tusen flere kroner frem i tid, hehe, så det blir uansett en god stund til. Utstyr er kostbart, det er sikkert og visst. Men så må jeg nå innrømme at jeg selv er en faktor til at det blir kostbart til tider også, skal ikke legge skjul på det.

Jo det er også mulig å ta en syntetisk sovepose utenpå den jeg har, eventuelt et dynetrekk mener jeg noen innpå her har nevnt også. Utstyr er kostbart ja, mangler en del selv for skikkelig vintercamping enda. Men lurt å starte i det små så man blir kjent med utstyret. Jeg gikk flere timer på ski og håpte det gikk bra :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, da har jeg tenkt litt. Synes nå den der vinterposen jeg har er ganske så romslig og det vil vel kanskje gå an å tre nedi ei dunpose der? 
 

Hva med ei sånn pose? 
https://www.fjellsport.no/merker/rab/rab-ascent-pro-600-ink?channable=05056b6964003135332d39393335e5&variantId=153-9935&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIjo-93obMhwMVolyRBR0zfxiOEAAYAiAAEgLPqfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Er det en pose det går an å satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke mer enn et Exped Syntnat 7 + et Bamse-underlag så lenge jeg har med god pose. Og det har aldri blitt kaldt tross turer med -25 inne i teltet I løpet av natta. Så lenge du ligger på snø har du god tilleggsisolasjon. Skulle du å finne på ligge på f.eks is blir det noe annet...

De første turene jeg vinterteltet i Finnmark etter mange års "pause" etter tidlogere vinterteltonge på østlandet så hadde jeg ikke noe mer enn god 3-sesongspose. Jeg hadde dog med en ekstra tykk fleece-pose som ekstra inni posen samt en fjellduk med isolasjon i backup som dyne eller ekstra pose utenpå og sørget for at værmeldingen ikke påsto noe kaldere enn -10. Det fikk helt fint. Selv uten å måtte bruke noe varmeflasketriks eller lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke vekt og volum er veldig essensielt, og Tyin-posen ikke er eldgammel, eller med stor sannsynlighet er vesentlig forringet, så ville jeg ha testet ut den, før jeg gjorde noen investeringer på soveposefronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (1 minutt siden):

Hvis ikke vekt og volum er veldig essensielt, og Tyin-posen ikke er eldgammel, eller med stor sannsynlighet er vesentlig forringet, så ville jeg ha testet ut den, før jeg gjorde noen investeringer på soveposefronten.

Den er 10år men kun vært testet et par ganger, men ikke noe særlig under 0c. Men den har ikke ligget komprimert i pakkposen. Uansett, tester ut å se hvordan det går 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.