Gå til innhold
  • Bli medlem

Kart tips til planlegging av ny tur


Wisur

Anbefalte innlegg

Hei!

Vil dele en fantastisk kartløsning for å se hvordan terreng faktisk er i ett område. På mange 1:25000 kart så er jo ofte høydekurvene 20m, som gjør at man ikke ser om det er ett 10m stup f.eks i ett område som ser slakt og fint ut ellers. Og google maps, open street map, outdooractive etc har såpass lav oppløsning på høydedataen (5-10m) sin at de ikke gir en veldig god representasjon av det faktiske terrenget i området.

Men kom over https://3d.kommunekart.com/ her om dagen, og her har man en oppløsning på 1m som gjør at man får en veldig mye bedre representasjon av terrenget i ett område. Det er dessverre ikke noen muligheter til å legge inn ruter, etc. Men for å finne stier, se hvordan terrenget faktisk ser ut og finne potensielle veier å gå i terrenget er denne løsningen veldig fin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått! Bruker mye google earth, men det gir bare 3D med satelittbilder, mens Norkart har flyfoto. Satelittbilder gir en grei oversikt over terrenget, mens flybilder også gir godt bilde av vegetasjonen. Veldig nyttig i forbindelse med at du skal ta deg ned en fjellside som ikke er så bratt, men ikke så gøy når du møter en vegg av skog. Her jeg bor i Vest-Telemark går tregrensa høyt og skogen vokser tett i bratt fjellsider. Men gode flytfoto finnes det kun rundt bebyggelse og ikke langt inne på vidda :-(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er samme flyfoto som du finner hos norgeskart og norgeibilder, eller er det noe jeg går glipp av her?
Legger ved noen skjermdumper, tar ikke med norgeskart.no, da det ser 100% likt ut...

Skjermdump fra 3d.kommunekart

Skjermbilde2024-07-31kl_11.43_11.png.0dc8fbb10445ab3d75ff7a4edf58b354.png

 

Skjermdump fra norgeibilder.no

Skjermbilde2024-07-31kl_11_43_20.png.19a235f36cc5f1f9a66723560650c991.png

 

3D visning fra norgebilder.no (Ikke det beste eksemplet, men forholder meg til samme utsnitt)

Skjermbilde2024-07-31kl_11_45_36.png.79896dae29a114000a8df1ed5bfca019.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
16 minutes ago, sofasliter said:

Dette er samme flyfoto som du finner hos norgeskart og norgeibilder, eller er det noe jeg går glipp av her?
Legger ved noen skjermdumper, tar ikke med norgeskart.no, da det ser 100% likt ut...

Skjermbilde2024-07-31kl_11_45_36.png.79896dae29a114000a8df1ed5bfca019.png

Det er helt riktig, da alle disse bruker kartverket sitt matriell og er samarbeidspartnere/levrandører til kommuner, offentlig, næringsliv og oss privatpersoner av forskjellige kartløsninger :) Den 3D løsningen i norgeibilder er nesten identisk, men har ikke 3D bygninger slik den jeg linker til har, også synes jeg den siden jeg linker til er relativt lettvint å navigere seg rundt i :)

For meg er flyfoto en ting, men når flyfoto blir kombinert med 1m DTM som man finner på hoydedata.no, så får man en "google earth" med god oppløsning på terrengdataen :)

Endret av Wisur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wisur skrev (På 31.7.2024 den 12.05):

men har ikke 3D bygninger slik den jeg linker til har, også synes jeg den siden jeg linker til er relativt lettvint å navigere seg rundt i :)

Det var en kul tjeneste. Jeg ser at det ikke bare er bygninger men også andre konstruksjoner. Jeg hadde en gammel telefonstolpe foran stuen min før og den kommer frem i 3D versjon på min adresse enda.
 

 Kommer ikke på når den ble fjernet men er noen år siden. Ufattelig stor datamengde som er lagret! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.