Gå til innhold
  • Bli medlem

Bessegen


Christine

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Besseggen er en kjempeflott tur, med fantastisk natur. Dere skal være klar over at sesongen starter ganske sent, altså på slutten av Juni og ut til midten av September. Og så er det spørsmål om dere skal fra Gjendesheim og inn til Memurubu og eventuelt videre, eller om en skal ta ferja inn og gå tilbake, husk at det er mulig å sende sekker med ferja inn og gå kun med vannsekk selv. Og det er mulig å fylle på med mer vann flere steder underveis.

Husk å ta på gode sko, jeg møtte familier der ungene brukte sandaler, og det er absolutt ikke rett fottøy. Husk også solkrem, da solen tar veldig godt.

Under har jeg lagt med link til en side med litt informasjon og beskrivelse av forskjellige turmuligheter.

http://www.etojm.com/Norsk/Turer/Jotunheimenogvaldres/TureriJotunheimen/JS01JS03.htm#Besseggen

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besseggen er definitivt en finere tur enn Knutshøe spør du meg. Ja det er mer folk, men er det voldsomt viktig å unngå masse folk, velger dere bare et sært tidspunkt. Hvis ikke - kos dere med Besseggen.

Hvis dere går Besseggen fra Gjendesheim og så tar til høyre langs Bessvatn under foten av Besshøe tilbake får dere halve turen for dere selv, slipper å tenke på båttider og penger til det.

Det blir sikkert en kjempefin tur uansett! Lykke til med planlegginga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk både Knutshøe og Besseggen i august 05. Da var det flust av andre folk og som valgte Besseggen og det var mye køgåing. Vi tok en av de første båtene inn til Memurubu lørdagen og da var det allerede kø på brygga. Så vær tidlig ute om dere gjør samme valget. Det var en fin tur opp til toppen forbi Bessvatnet, selv med all køen. Flott utsikt innover Gjende. På tur ned til Gjendesheim igjen var stien og naturen ganske ødelagt. Stien var flere meter bred på enkelte steder og sidene var tråkket ut. Veldig trist syn. Knutshøe derimot var en utrolig behagelig tur. Kun meg og turkameraten min på hele turen. Vi hadde lunsj på andre siden der Leirungsåe renner ut i Gjende og nøt utsikten opp til Besseggen og innover Gjende. Anbefaler heller Knutshøe framfor Besseggen, evt andre ruter fra for eks Memurubu. Eller som Morten sier - velg et veldig ugunstig tidspunkt som andre ikke gjør! God tur:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Leser innleggene her (også i mange andre tråder) og lurer på hva folk har i mot å møte andre likesinnede ute i naturen. Jeg gikk Besseggen Juli 2005 og ja det var en del folk som gikk den og hva er det som er så farlig med det, det er jo bare artig å få møte andre? Synes ikke dere skal velge bort Besseggen pga at det er mange som går den, det sier bare sitt.

Vet ikke om dere har planlagt å overnatte inne på memurubu, og siden dere skal ha med dere hunder burde dere eventuelt undersøke om det er mulighet for det, om ikke noen inne på dette forumet her kan svare på det. Fant ikke noe om overnatting med hund på memurubu sin hjemmeside.

Legger ved noen bilder fra turen i 2005 som viser hva som venter...

post-670-133474455427_thumb.jpg

post-670-133474455452_thumb.jpg

post-670-133474455457_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en flott tur, ikke missforstå meg, men det er greit at man vet at det er mye folk som går der. Jeg synes det er hyggelig å møte likesinnede i fjellet, men jeg reiser også til fjells for å unngå mengden med fok i byen..

Det var veldig flotte bilder, Mandresen!

En ting til: jeg ville nok gått fra Gjendesheim og tatt båten tilbake fra Memurubu, evt gått langs vannet tilbake, om jeg skulle tatt turen igjen. Andre veien får man utsikten i ryggen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ud til, at de fleste her tager det for givet, at man tager båden ind til Memurubu om morgenen og går tilbage til Gjendesheim i løbet af dagen. Hvad med at gøre det omvendt: starte om morgenen fra Gjendesheim, gå til Memurubu og tage båden tilbage til Gjendesheim sidst på eftermiddagen eller om aftenen. Check bådenes fartplan først!

Ulemper ved mit forslag:

- I er afhængige af at skulle være ved Memurubu på et bestemt tidspunkt for at nå båden.

- I er afhængige af at dagens sidst båd har plads til jer, - ellers må I overnatte på Memurubu.

Fordele ved mit forslag:

- I får en flottere tur med udsigt ret frem ind over Jotunheimen.

Om man trives med luftighed, er det fint at gå ned ad Besseggen. Om man ikke trives med luftighed, kan det være bedre at gå op ad Besseggen. Så kan man se ret ind i fjeldet foran sig og koncentrere sig om det.

Jeg har kun gået Besseggen en gang, og da gik jeg fra Gjendesheim til Memurubu. Jeg var kørt med bus fra Oslo ved 9-tiden om formiddagen og var nået frem til Gjendesheim midt på eftermiddagen. Så vidt jeg husker, var jeg fremme ved Memurubu ved 9-tiden om aftenen. Jeg skulle overnatte, så jeg var ikke afhængig af nogen båd. Det var en søndag midt i august med perfekt vejr, så der har sikkert været mange mennesker tidligere på dagen, men da jeg gik der, var de fleste væk. Jeg har derfor ingen erfaring med, hvordan det er med at gå ned ad Besseggen samtidig med, at der er mange, der går op, - om der er plads til at mødes. Jeg kan dog ikke tro, det er noget stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært dere ville jeg tatt bilen til Gjendesheim, for så å bli med båten over Gjende til Gjendebu :)

Nå vet jeg ikke i hvor stor grad dere er vandt til å gå i fjellet, men er sikker på at Svartdalspiggen vil vært en topp som er midt i blinken. På fine dager er utsikten helt utrolig. Det er også veldig lett å gå opp til toppen, selv om det kan være vanskelig å se T-ene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez.... kan ikke en stakkar planlegge å gå Besseggen uten det sedvanlige (og noe arrogante) svaret om hvor ille det er. Ja, det er en del trafikk, og dete r en flott tur (de fleste som fraråder det, har gått der selv....). Jeg mener den flotteste veien er fra Gjendesheim til Memurubu, nedstigningen til bandet er jo det som gjør turen virkelig spektakulær. Da blir det mot strømmen og du slipper båtkøen ved Gjendesheim om morgenen. Er du litt tidlig i gang kommer du til bandet før hordene som går fra Memurubu og kan ha en rolig spisepause i vannkanten. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez.... kan ikke en stakkar planlegge å gå Besseggen uten det sedvanlige (og noe arrogante) svaret om hvor ille det er. Ja, det er en del trafikk, og dete r en flott tur (de fleste som fraråder det, har gått der selv....). Jeg mener den flotteste veien er fra Gjendesheim til Memurubu, nedstigningen til bandet er jo det som gjør turen virkelig spektakulær. Da blir det mot strømmen og du slipper båtkøen ved Gjendesheim om morgenen. Er du litt tidlig i gang kommer du til bandet før hordene som går fra Memurubu og kan ha en rolig spisepause i vannkanten. God tur!

- For all del, turen er fin, men regner med du er enig i at det er mye folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- For all del, turen er fin, men regner med du er enig i at det er mye folk :wink:

Ja. Besseggen går man for å gå besseggen, ikke for å oppsøke ensomheten (den finnes faktisk overalt i Bymarka i Trondheim hvis man beveger seg mer enn 100m fra hovedsti eller oppkjørt løype :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi var på Memurubu for noen år siden med hund. Hunden måtte sove ute, selvom den var liten.

Jeg har gått Besseggen flere ganger. Det er en kjempe fin tur. Den er utfordrende med luftigheten over eggen og utsikten er knall bra! Jeg vil anbefale å gå vestover, det vil si fra Gjendesheim til Memurubu.

Dersom dere tar båten til Memurubu på morgenen kan køen unngås ved at dere lader opp med en is på Memurubu før oppstigningen begynner. Dere kan jo bruke hele dagen tilbake til Gjendesheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere folk som går over der på en dag enn en liten norsk by... :wink:

Det kan kanskje virke slik, men det er nok feil :lol: Riktignok er norske byer blant de minste i verden, og stadig mindre tettsteder fabler om bystatus, men så mange tusen går da ikke Besseggen selv på de fineste dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange går Besseggen og Galdhøpiggen fordi det er de turene man hører om. Særlig gjelder det folk som ikke har vært så mye i Jotunheimen.

Det finnes mange turer som er finere. Er man villig til å gå utenfor sti eller bo flere dager på samme sted og gå dagsturer er mulighetene mye større.

Rundt Leirvassbu f.eks er det mange spennende og ikke så vanskelige topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.