Gå til innhold
  • Bli medlem

Thermacell eller myggspiral?


GeirArne

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å knekke opp en myggspiral og tenne på den fire-fem forskjellige steder rundt campen. Det fungerer ok, men ikke alltid. Er det noe magisk med f.eks Thermacell, eller er det bare det samme produktet i en mye dyrere innpakning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
44 minutes ago, GeirArne said:

Jeg pleier å knekke opp en myggspiral og tenne på den fire-fem forskjellige steder rundt campen. Det fungerer ok, men ikke alltid. Er det noe magisk med f.eks Thermacell, eller er det bare det samme produktet i en mye dyrere innpakning?

Thermacell bruker Allithrin som virkestoff, et produkt som er giftig for fisk og innsekter.Det er absolutt effektivt men hvis det er litt vind blir det fort borte.

Myggspiral bruker Saltidin, et mye snillere stoff for miljøet.

Har Thermacell selv, men har jaggu ikke blitt brukt mye. Jeg bruker myggimpregnerte klær med Permethrin samt myggnett/mygghatt osv.

Alt funker sånn noenlunde OK. Litt vind og så funker det dårlig. Uansett om det er Thermacell eller Myggspiral går mye bort med en gang det er litt vind.

Myggspiral har den fordelen at det rett og slett tar mindre plass, så er enklere å ha med til en hver tid. Mens Thermacell er noe man bare gidder å ta med hvis man forventer mye mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thermacell byttet ut D-Alletrin i 2002, da virkestoffet ikke er lovlig lenger. Etter 2002 har Thermacell virkestoffet Pralletrin.
Min Thermacell har vært med på noen turer, men lite brukt. Jeg har backpacker versjonen, dvs den bruker vanlig campingass.

Er det litt vind, så forsvinner myggen uansett, og da brukes den ikke.

 

Thermacell lister opp lit info her.
https://thermacell.no/kundeservice/ofte-stilte-sporsmal/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min andre thermacell. Brukes veldig mye når hele familien er på tur. Definitivt mer effektiv enn myggspiral. Har pleid å bruke den gassboksen som er for tom til å fyre primus. Den har mange timer drift på thermacell igjen. 

Siden den er så gjerrig på gass har jeg heller ikke med ekstra gass. Og da tar den heller ikke mye mer plass enn myggspiralen som gjerne er delt i en milliard biter etter en uke på tur. 

Brukes ikke fullt så mye på egotrip turer. Men er det ille nok så finnes den fram. Er ikke den som plages mest av mygg heller.. for den saks skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel det nye virkestoffet i Thermacell kun lovlig fordi det er "pending" en eventuell beslutning i EU om det skal forbys eller ikke. Jeg har en knapp på at det sikkert like gode grunner til å bannlyse virkestoffet som D-alletrin, bare at det ikke er rukket å utføre gode nok studier enda.

En ting er lovlig/ikke lovlig status, en annen er å faktisk bry seg bittelit om miljøet man sprøyter giftstoffene ut på som man kanskje ikke vet nok om de varige virkningene på enda. 

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.