Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellduk i stedet for regntøy?


GeirArne

Anbefalte innlegg

Regntøy er klamt og ubehagelig, og tungvint siden støvlene må av for å ta buksen av/på.

Hvordan fungerer det å bruke en fjellduk med åpninger for hodet og armene i stedet? Da slipper jeg også å ha med sånn pose man kan sitte i hvis man kommer utfor uvær og blir sittende fast så jeg vil spare vekt totalt sett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke fjellduk men kjøpte nylig en Non-Stop Dogwear Forest Anojakka..

image.thumb.png.a1d56a4bbe6f6262e5a0b829b73300ca.png

Det blir en slags mellomting mellom jakke og fjellduk med blant annet integrert sittepute.

Har stått ute i timesvis og fisket i den i regnvær, 6-7 grader og sterk vind i fjellet. Var dønn komfortabel gjennom hele opplevelsen. Og siden den er helt åpen nederst og luftig holder temperaturen og luftfuktigheten seg komfortabel inne i jakken.

Nedsiden er at den er isolert, i stedet for at du har isolasjonsplagg under. Den kan bli for varm, spesielt hvis du har på deg sekk. Og jeg  skulle gjerne også hatt glidlåsventiler under armenee. Den er også lattelig stor fordi den er laget for å ha over vanlig jakke, men siden jeg bruker den for seg selv uten dette så måtte jeg ned en størrelse.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker regntøy. Synes fjellduk er litt styrete spesielt i mye vind. Men dekker sekken godt, da.

Regnbukse med glidelås i sidene er et must, så man kan ta av og på uten å ta av seg på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kilpi regnsett som veier halv kilo totalt. Ellers har jeg gått over til Ventile bomullstoff og grov ull som holder det meste av regn ute, samtidig som det puster. Har ponsjo, tarp og fjellduk pro samt diverse...ålreit til kombo med andre saker, men her er det opp til den enkelte å velge...etter hvilke tur man tar. 

Endret av Myriameter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løst dette ved at jeg, i regnvær bruker netting under regnbukse. På overkroppen har jeg ull/netting og regnjakke. det eneste som blir vått fra innsiden om pulsen er høy nok er nettingen. endrer det seg til duskregn kan jeg bare brette opp regnbuksa. samme med jakken, bare åpne glidelås eller brette opp ermene. dersom det ikke regner eller bare er litt dusk, kan jeg gå med vanlig turbukse og jakke som jeg bruker. Tett regntøy utenpå bukse og jakke blir jo klamt fra innsiden til slutt. jeg har gått med regnponco (fjellreven sin) men det er litt mere "ball" tynt regntøy ble min løsning. Valgte Hagløfs

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirArne skrev (På 30.7.2024 den 13.38):

Hvordan fungerer det å bruke en fjellduk med åpninger for hodet og armene i stedet? Da slipper jeg også å ha med sånn pose man kan sitte i hvis man kommer utfor uvær og blir sittende fast så jeg vil spare vekt totalt sett også.

Fjellduk det kommer an på været og type fjellduk (størrelse, med eller uten for). Har du uansett med deg en høvelig fjellduk så er det ikke dumt å bruke den der den kan brukes. Flerbruksting sparer jo på vekta du bærer på. Været: Blåser det er det en fordel med belte eller tau rund livet så det ikke blir så mye blafring og at regnet ikke kommer inn sidelengs. Regner det kraftig sidelengs er det nok lurt med ei regnbukse i tillegg. Prøv å finn ei med glidelås i sidene, ev. bare nederst, som da blir letter å ta av/på enn ei uten glidelås.

Bruker selv ofte en poncho, både ved gange og i kano (fin fin der).  Bruker nå en slik en  https://www.widforss.no/savotta-rain-poncho  (utsolgt der nå ser jeg), Liker den godt, knepping (trykk-knapper, som holder i litt vind også) gjør at den kan gjøres så luftig man bare vil (samt kan brukes som overseil. Tau eller belte rundt livet om det blåser litt. Har og har brukt Sea to Summit (STS) sin. Sil-nylon versjon er lettere, men jeg syns den "kleber" til kroppen, foretrekker derfor heller noen gram ekstra og nylon versjonen. Widforrs har begge + flere andre som sikkert også duger fint ser jeg https://www.widforss.no/sok?q=poncho,

Vindsekk: Finnes varianter av disse som også kan brukes som Poncho, men må som regel bare brette/snøre de litt opp så du ikke snubler i de. Har selv for eks en Exped bivybag DUO UL som jeg også har brukt som Poncho når jeg har blitt overasket av styrtregn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.