Gå til innhold
  • Bli medlem

Ørretfiske på fjellet


GlennA94

Anbefalte innlegg

Reiser på fjellet i morgen, og har lært fra tidligere fisketurer med lite fangst, at jeg kanskje bruker feil sluk/oppsett.

Har dere noen tips på hva som fungerer best? Drar på shopping i dag, så det hadde vært fint om jeg visste hva jeg skulle se etter, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt satt på spissen så er min erfaring at det er samma hvilken fancy sluk man bruker. Omtrent det eneste som har noe å si er om fisken er bitevillig eller ikke. Likevel lager man seg jo sine "favoritter" i hodet, basert på hva man fikk fisk på tidligere (og dermed får flest fisk på fordi det er de man bruker mest).

Mine som jeg har hatt flaks på er:

https://www.magasinet.no/aura-classic-sluk-7-gram-c-d

https://www.magasinet.no/aura-flake-sluk-g-fl-s-7-gram

https://www.magasinet.no/spesial-exclusive-hammer-12-gram-gord

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.3af85cf33e8a11952407e3164dcc37e4.png

image.png.79f699645ffe1a672b67bb97dec1151d.png

Bladet Villmarksliv testet sluker i godt over 10 år med 25 000 kast per år, etter over 250 000 kast ble all-time vinneren Sølvkroken Spesial Classic i sølv med røde prikker. Aura Flake er også godt kjent for å ha vunnet, men den vant bare ett år mens Sølv med røde prikker vant samletesten. Da testet de mot spinnere, wobblere og sildesluker.

Men da testet de også i alt slags ferskvann, både lavereliggende og høyereliggende områder. Og min erfaring er at kobberfarge er bedre til fjellfiske.

Når du fisker denne typen skjesluker så er det viktig å ha spinnstopp, hvor du stopper helt i 2-3 sekunder og lar sluken falle, det er ofte da ørreten tar.

Det er også greit å ha med noen spinnere, sølv med røde prikker og kobber med røde prikker, gjerne en svart en også. Mepps (6.5g) eller Blue Fox Vibrax (8g) er de jeg har best erfaring med, sølv med røde prikker eller kopper med røde prikker her også.

Men hvis du ikke får fisk så er det sannsynligvis feil valg at fiskested og ikke feil valg av sluk som er hovedgrunnen, eventuelt at du fisker i overflaten mens fisken er på bunn. Det er viktig å kunne bunnmeite ved behov hvis du er avhengig av å få fisk. Et 18 grams slangesøkke fra biltema bør være med i boksen. https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesokke/slangesokke-18-g-2000060739 i sammen med markkroker str 6 og en boks med makk. Det hjelper nemlig lite å fiske i overflaten hvis fisken er helt på bunn.

Fisk i grunne partier (1-2m dybde), partier hvor høyden raskt forandrer seg (marbakker), innløp eller utløp. Utløpet er spesielt bra om kvelden, da kommer gjerne storfisken til utløpet av elven for å skaffe seg mat.

Det sagt så er "sluken" jeg har tatt mest på i år denne:

image.png.77d2d789c8df51462128bf992f578d48.png

En stor, klin rosa og blank Duo Axcion Slim wobbler på 85mm og 21 gram.. Hvem skulle ha trodd det? Ikke jeg når jeg kjøpte den, men jeg valgte fargen for å prøve noe nytt og den fisker utrolig bra. Og da gjerne når ingen ting annet klarer å ta ørreten så slår de til på denne. Stod å fisket med en kar i 3 timer for et par dager siden, jeg hadde på 10 fisk og landet 3 (de fleste slapp etter 1 sekund) han byttet sluker konstant men fikk ikke et eneste napp til tross for at han kastet samme sted..

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av kva "fjell" det er snakk om. Enkel regel er at til høgare fjellvatnet ligg til meir av og på er fiske. På hardangervidda er det slik at når fisken ikkje bit så bit den ikkje, uansett kva sluk eg bruker. I fjellvatn som ligg lågare opplever eg at ein klarar å truge fram noko fisk med iherdig fiske.

Ellers det @sneakyowl seier. Eg bruker kobber Spesial i 6 gr evt lillauren kobber, og i tillegg har eg møresild i kobber 6 gr 10 gr fordi denne kan kastast i mykje vind. Har i tillegg nokre meppsspinnere fordi eg likar dei. Dersom eg skulle på fjellet på vestlandet hadde eg fylt opp (eller det har eg) med spesial - lillauren-møresild i kobber.

Nokon bruker knalloransje farger, eg synes ikke desse funker noko betre for meg i kaldt vatn.

Og dersom du vil ha noko som er effektiv men kan vera meir styr så er bomber dupp intermediat til flue eit veldig godt tips.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt som er skrevet over her, men vil legge til mark. Jeg bruke veldig små kroker og et splitthagl 30 cm over. Dette kaster ikke langt, men er effektivt. Sveiv sakte inn og vær fintfølende. Kommer det et ørlite napp så slår jeg bøylen over og lar fisken få god tid til å ta. Om man har med en dupp (gjerne bomber) i tillegg, så kan stanga fiske mens du drikker kaffe.. Da får man også mye større rekkevidde.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, josteink said:

Litt avhengig av kva "fjell" det er snakk om. Enkel regel er at til høgare fjellvatnet ligg til meir av og på er fiske. På hardangervidda er det slik at når fisken ikkje bit så bit den ikkje, uansett kva sluk eg bruker. I fjellvatn som ligg lågare opplever eg at ein klarar å truge fram noko fisk med iherdig fiske.

Det er en viss grad av sannhet i dette, men samtidig så vil jeg advare folk mot å tro for mye på det. Jeg tar stadig vekk fisk i forhold hvor andre tror det ikke er noe bett. Og da tar jeg også veldig ofte store ørreter i de dårlige forholdene. 

Jeg møtte nylig på en biolog (med mangfoldige års erfaring med fiskeforvaltning)  i fjellet som fortalte at han og noen kompiser hadde arrangert et litt uhøytidelig eksperiment på akkurat dette området. Hvor de hadde en gruppe som alle sammen fisket med ulike verktøy i samme område over flere fjellturer i løpet av en sesong. Det var en som kun fikk lov til å fiske med mark og dupp, en som kun fisket med bunnmeite, en som kun fisket med sluk, en som kun fisket med spinner, en som kun fisket med tørrflue og en som kun fisket med våtflue. De hadde hatt en rekke turer sammen i løpet av en sesong i området rundt Lom, og de oppdaget at det absolutt alltid var en av dem som klarte å få fisk, men at det feks var skjelden at man tok både på bunnmeite og tørrflue samtidig.  Men det var uhøytidelig, ikke alle fisket like ivrig og var med på like mange turer. 

Skulle gjerne ha likt å lage en liten gjettekonkurranse på hvem som fikk mest fisk, men tror det blir en avsporing fra tråden. Men kan avsløre at den som fikk både mest og størst fisk var han som kun bunmeitet med mark. Og han var også den personen som pleide å få når ingen andre fikk noe. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfiske er av og på. Enkelte dager kan det være enkelt, så er det alt for ofte fryktelig vanskelig. I forhold til til slukfiske tror jeg variasjon er nøkkelen. Da tror jeg størrelse er mye viktigere enn fargenyanser. Min tilnærming er at jeg prøver en standard sluk ala Sølvkroken Spesial eller lignende først. Så kaster, kaster og kaster jeg. Etter en stund så bytter jeg til en eller annen spinner. Så kaste, kaste, kaste. Og så bytter jeg til en større sluk, ala møresild eller lignende. Kaste, kaste, kaste. Og så starter jeg på nytt med en mindre sluk igjen. Og ikke alt for mange kast fra samme sted, beveger meg hele tiden for å dekke størst mulig område. I tillegg er det gull å ha muligheten til å kaste ut mark og søkke i perioder der man ikke fisker aktivt med sluk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (10 timer siden):

Litt satt på spissen så er min erfaring at det er samma hvilken fancy sluk man bruker. Omtrent det eneste som har noe å si er om fisken er bitevillig eller ikke. Likevel lager man seg jo sine "favoritter" i hodet, basert på hva man fikk fisk på tidligere (og dermed får flest fisk på fordi det er de man bruker mest).

Mine som jeg har hatt flaks på er:

https://www.magasinet.no/aura-classic-sluk-7-gram-c-d

https://www.magasinet.no/aura-flake-sluk-g-fl-s-7-gram

https://www.magasinet.no/spesial-exclusive-hammer-12-gram-gord

Takk! Fikk skaffet meg en Aura Classic til sluksamlingen nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (9 timer siden):

image.png.3af85cf33e8a11952407e3164dcc37e4.png

image.png.79f699645ffe1a672b67bb97dec1151d.png

Bladet Villmarksliv testet sluker i godt over 10 år med 25 000 kast per år, etter over 250 000 kast ble all-time vinneren Sølvkroken Spesial Classic i sølv med røde prikker. Aura Flake er også godt kjent for å ha vunnet, men den vant bare ett år mens Sølv med røde prikker vant samletesten. Da testet de mot spinnere, wobblere og sildesluker.

Men da testet de også i alt slags ferskvann, både lavereliggende og høyereliggende områder. Og min erfaring er at kobberfarge er bedre til fjellfiske.

Når du fisker denne typen skjesluker så er det viktig å ha spinnstopp, hvor du stopper helt i 2-3 sekunder og lar sluken falle, det er ofte da ørreten tar.

Det er også greit å ha med noen spinnere, sølv med røde prikker og kobber med røde prikker, gjerne en svart en også. Mepps (6.5g) eller Blue Fox Vibrax (8g) er de jeg har best erfaring med, sølv med røde prikker eller kopper med røde prikker her også.

Men hvis du ikke får fisk så er det sannsynligvis feil valg at fiskested og ikke feil valg av sluk som er hovedgrunnen, eventuelt at du fisker i overflaten mens fisken er på bunn. Det er viktig å kunne bunnmeite ved behov hvis du er avhengig av å få fisk. Et 18 grams slangesøkke fra biltema bør være med i boksen. https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesokke/slangesokke-18-g-2000060739 i sammen med markkroker str 6 og en boks med makk. Det hjelper nemlig lite å fiske i overflaten hvis fisken er helt på bunn.

Fisk i grunne partier (1-2m dybde), partier hvor høyden raskt forandrer seg (marbakker), innløp eller utløp. Utløpet er spesielt bra om kvelden, da kommer gjerne storfisken til utløpet av elven for å skaffe seg mat.

Det sagt så er "sluken" jeg har tatt mest på i år denne:

image.png.77d2d789c8df51462128bf992f578d48.png

En stor, klin rosa og blank Duo Axcion Slim wobbler på 85mm og 21 gram.. Hvem skulle ha trodd det? Ikke jeg når jeg kjøpte den, men jeg valgte fargen for å prøve noe nytt og den fisker utrolig bra. Og da gjerne når ingen ting annet klarer å ta ørreten så slår de til på denne. Stod å fisket med en kar i 3 timer for et par dager siden, jeg hadde på 10 fisk og landet 3 (de fleste slapp etter 1 sekund) han byttet sluker konstant men fikk ikke et eneste napp til tross for at han kastet samme sted..

Det ble en Spesial classic :) Blir gøy å teste ut denne. Takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (9 timer siden):

Det er en viss grad av sannhet i dette, men samtidig så vil jeg advare folk mot å tro for mye på det. Jeg tar stadig vekk fisk i forhold hvor andre tror det ikke er noe bett. Og da tar jeg også veldig ofte store ørreter i de dårlige forholdene. 

Jeg møtte nylig på en biolog (med mangfoldige års erfaring med fiskeforvaltning)  i fjellet som fortalte at han og noen kompiser hadde arrangert et litt uhøytidelig eksperiment på akkurat dette området. Hvor de hadde en gruppe som alle sammen fisket med ulike verktøy i samme område over flere fjellturer i løpet av en sesong. Det var en som kun fikk lov til å fiske med mark og dupp, en som kun fisket med bunnmeite, en som kun fisket med sluk, en som kun fisket med spinner, en som kun fisket med tørrflue og en som kun fisket med våtflue. De hadde hatt en rekke turer sammen i løpet av en sesong i området rundt Lom, og de oppdaget at det absolutt alltid var en av dem som klarte å få fisk, men at det feks var skjelden at man tok både på bunnmeite og tørrflue samtidig.  Men det var uhøytidelig, ikke alle fisket like ivrig og var med på like mange turer. 

Skulle gjerne ha likt å lage en liten gjettekonkurranse på hvem som fikk mest fisk, men tror det blir en avsporing fra tråden. Men kan avsløre at den som fikk både mest og størst fisk var han som kun bunmeitet med mark. Og han var også den personen som pleide å få når ingen andre fikk noe. 

Hadde jeg bare hatt 6 armer og 6 stenger, så kunne jeg testet dette eksperimentet selv, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg ved et ukjent fjellvann tar jeg ofte en titt på www.norgeibilder.no (gitt at det er dekning).

På denne måten kan jeg "lese" vannet, og fiske på de plassene jeg selv tror det er størst sjanse for å få fisk. Ser etter marbakker, grunner, inn- og utløp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (Akkurat nå):

Er jeg ved et ukjent fjellvann tar jeg ofte en titt på www.norgeibilder.no (gitt at det er dekning).

På denne måten kan jeg "lese" vannet, og fiske på de plassene jeg selv tror det er størst sjanse for å få fisk. Ser etter marbakker, grunner, inn- og utløp. 

Tusen takk for tipset! Krysser fingre for dekning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor du skal kan du ta en titt på forhånd 😊 Ta screenshot av de aktuelle vannene? Jeg går ofte uten mål og mening, så det funker sjeldent for meg 😆

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, GlennA94 said:

Tusen takk for tipset! Krysser fingre for dekning

Norgeskart har også ganske gode satelittfoto, samt Google, det greieste er å ta en sjekk på flere kart-tjenester og sjekke hvor gode bildene de har er for et spesifikt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (5 minutter siden):

Norgeskart har også ganske gode satelittfoto, samt Google, det greieste er å ta en sjekk på flere kart-tjenester og sjekke hvor gode bildene de har er for et spesifikt vann.

Har fått screenshotta vannet vi har tilgang til, og syntes det var artig at vannet ligner på ei and

Screenshot_2024-07-29-22-09-48-40_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, GlennA94 said:

Har fått screenshotta vannet vi har tilgang til, og syntes det var artig at vannet ligner på ei and

Screenshot_2024-07-29-22-09-48-40_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Det der er jo et bitte lite vann du sannsynligvis ikke finner ørret over 250g. I et slikt vann så er det spinnere som pleier å fungere best, jeg ville hatt med meg et par 6.5g Mepps spinnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (9 minutter siden):

Det der er jo et bitte lite vann du sannsynligvis ikke finner ørret over 250g. I et slikt vann så er det spinnere som pleier å fungere best, jeg ville hatt med meg et par 6.5g Mepps spinnere.

Vi har også dette vannet å fiske i (hjerteformet på rundt 300m lende) som vi ikke behøver fiskekort.

Vi har også planer om å kjøpe fiskekort til Langevatn, som er ganske så mye større enn de to små vi har ved hytta

Jeg har med meg alt fra dupper til sluker, spinnere, rapala lurer og fluer

 

IMG_20240729_222106.jpg

Screenshot_2024-07-29-22-23-31-26_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Endret av GlennA94
Legge til ekstra informasjon om lengde på vannet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (26 minutter siden):

https://www.fjellsport.no/aktiviteter/fiske?p=10

 

Kan også tipse om at Fjellsport har 30-50% på omtrent alle fiskesluker nå, Mepps spinnere, Vibrax, alt av Sølvkroken, Tasmanian, Berkley osv. Atomsilda, Møresilda, Sølvkroken Classic, Rapala Countdown og alt slags andre godsaker inklusive stenger og snøre. : )

Lommeboka likte ikke at du ga meg denne infoen, hehe. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kommet til dette vannet for første gang, ville jeg satsa på disse områdene til å begynne med.

Screenshot_20240730_003308_Chrome.jpg.bbf0630dbea9a5853c4bb67a27199bde.jpg

Nå ser dette ut som et ganske lite vann, så her hadde jeg nok endt opp med å fisket meg rundt vatnet. Vet ikke helt om jeg vil kalle dette et fjellvann heller. 

Her er et fjellvann på mine hjemtrakter (Kjemåvatnet). Det er 8 km å gå rundt hele vannet, og man bør med fordel ha en viss plan når man kommer dit. Dette er et røyevatn,  og den får man stort sett over hele vatnet på godt bitt. På dårlig bitt ville jeg valgt et av de fire områdene som jeg har ringet ut.

 

Screenshot_20240730_003744_Chrome.thumb.jpg.17f3afc962fe7797f8c0ff158c36340e.jpg

Husk at fisk, især laksefisk, biter på aggresjon og ikke på imitasjon. Det er dette som gjør at man får laks i elv. Laks spiser ingenting når han går opp i elva. Med andre ord er utgangspunktet null bett. Den har bare en ting i fokus - gyting. Her forsøker laksen ved aggresjon å jage bort alle andre. Det er det som gjør at den biter på flua eller sluken.

Når det er dårlig bett vil du øke sjansene med å kaste mye på steder der det er mange individer, og rett og slett satse på at du klarer å pirre de samme aggresjonsinstinktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (18 timer siden):

Det der er jo et bitte lite vann du sannsynligvis ikke finner ørret over 250g.

Det er jo i nettopp slike vann man kan få seg en overaskelse og da MÅ man jo bare fiske der! :D 

_________________________________________________________________________
Den sluken som henger fast på min fiskestang er Remen Møresilda kobber/rød 10gr. (har den og i kobber/sort).
Det har vært suksess de fleste ganger i små og store vann om man har litt tålmodighet.
Er det helt dødt, så har jeg litt andre sluker jeg bytter på.

kobber_r%C3%B8d.640.webp

Andre sluker jeg bruker en del:
- Remen Møreungen Kobber/grønn pr.
- Møreungen Nordlys GL.
- Møreungen Nordlys R.
(Har tilsvarende i Sølvkroken, men har ikke hatt like god fangst med de kontra Remen-slukene..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.