Gå til innhold
  • Bli medlem

Knekt tupp på fiskestang


GlennA94

Anbefalte innlegg

Hei, jeg arvet min fars favorittstang (vet ikke merke), som han alltid hadde med seg på sine vandreturer. 

Da dumme meg var på fisketur, og plasserte stangen på siden av meg mens jeg var i bagasjerommet på bilen, klarte jeg å lukke igjen, slik at tuppen på stanga knakk av ved nest siste ring (todelt stang) og da mistet jeg rundt 20-30cm av tuppen. Vet ikke hvordan dette blir å fikse på, så jeg prøvde å kikke litt etter nytt ledd til stanga, men finner ingen butikker som selger stangledd. Noen her som er flinkere til å google/vet om plasser man kan kjøpe? Takk, mvh Glenn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, GlennA94 said:

Hei, jeg arvet min fars favorittstang (vet ikke merke), som han alltid hadde med seg på sine vandreturer. 

Da dumme meg var på fisketur, og plasserte stangen på siden av meg mens jeg var i bagasjerommet på bilen, klarte jeg å lukke igjen, slik at tuppen på stanga knakk av ved nest siste ring (todelt stang) og da mistet jeg rundt 20-30cm av tuppen. Vet ikke hvordan dette blir å fikse på, så jeg prøvde å kikke litt etter nytt ledd til stanga, men finner ingen butikker som selger stangledd. Noen her som er flinkere til å google/vet om plasser man kan kjøpe? Takk, mvh Glenn 

Nye deler til relativt nye stenger er noe "alle" butikker selger, men du må kontakte dem så sjekker de pris på delen. De ligger ikke ute uten videre. Men er stangen mer enn 5 år gammel vil det nok være vanskelig, de har ikke lager for evig og alltid. 

Men siden dette er en gammel stang vil det være tilnærmet umulig å få tak i deler. Det du kan gjøre er å sette på en ny tupp på den gamle stangen, toppøye er relativt enkelt å få tak i men da vil stangen bli kortere og egne seg til mye høyere kastevekter enn tidligere. 

Hvis du er heldig så kan du kanskje klare å finne noen som selger samme stang på finn til en billig penge. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Denne stangen nærmer seg vel 15-20 år nå. Om jeg kan finne en del som har samme diameter, så er det nok ikke så farlig om farge ikke matcher. Skal kontakte nærbutikkene og se hva de har av deler på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, GlennA94 said:

Takk for svar:) Denne stangen nærmer seg vel 15-20 år nå. Om jeg kan finne en del som har samme diameter, så er det nok ikke så farlig om farge ikke matcher. Skal kontakte nærbutikkene og se hva de har av deler på lager.

Sannsynligvis ingen ting, selv større butikker som feks skittfiske har ingen stangtupper i lagerbeholdning med mindre en kunde feks har vert uheldig og knekt bunndelen eller liknende. Dette vil kun være leverandør som har lagerbeholdning av slikt. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, GlennA94 said:

Hei, jeg arvet min fars favorittstang (vet ikke merke), som han alltid hadde med seg på sine vandreturer. 

Da dumme meg var på fisketur, og plasserte stangen på siden av meg mens jeg var i bagasjerommet på bilen, klarte jeg å lukke igjen, slik at tuppen på stanga knakk av ved nest siste ring (todelt stang) og da mistet jeg rundt 20-30cm av tuppen. Vet ikke hvordan dette blir å fikse på, så jeg prøvde å kikke litt etter nytt ledd til stanga, men finner ingen butikker som selger stangledd. Noen her som er flinkere til å google/vet om plasser man kan kjøpe? Takk, mvh Glenn 

Jeg har skjøtet sammen en knekt stang en gang. Limte inn enliten glassfiberbit som fikk plass inni den opprinnelige stangen og så tvinnet og limt som med en stangring utenpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Jeg har skjøtet sammen en knekt stang en gang. Limte inn enliten glassfiberbit som fikk plass inni den opprinnelige stangen og så tvinnet og limt som med en stangring utenpå. 

Skulle gjerne ha gjort dette, men nå er det et par år siden det skjedde, og den knekte delen er forsvunnet mellom flyttinger. 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (10 timer siden):

Du kan jo også kjøpe et helt nytt stangemne og ta på deg jobben med å bygge en ny stang fra scratch, bruke opp igjen feks snellefeste og handtak.

Kul idè, men siden det var favorittstangen til min avdøde far, så vil jeg helst ikke plukke den fra hverandre på nåværende tidspunkt. Dette får bli den dagen stangen er så gammel at den faller fra hverandre på eget initiativ. Skal ha dette i tankene om dette skulle skje i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, GlennA94 said:

Kul idè, men siden det var favorittstangen til min avdøde far, så vil jeg helst ikke plukke den fra hverandre på nåværende tidspunkt. Dette får bli den dagen stangen er så gammel at den faller fra hverandre på eget initiativ. Skal ha dette i tankene om dette skulle skje i fremtiden :)

Det er kanskje feil stang å eksperimentere med ja, men hvis du hadde gjort det kunne du ha brukt opp det meste av deler. :) Alt fra handtak til stangringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GlennA94 skrev (17 timer siden):

Hei, jeg arvet min fars favorittstang (vet ikke merke), som han alltid hadde med seg på sine vandreturer. 

Da dumme meg var på fisketur, og plasserte stangen på siden av meg mens jeg var i bagasjerommet på bilen, klarte jeg å lukke igjen, slik at tuppen på stanga knakk av ved nest siste ring (todelt stang) og da mistet jeg rundt 20-30cm av tuppen. Vet ikke hvordan dette blir å fikse på, så jeg prøvde å kikke litt etter nytt ledd til stanga, men finner ingen butikker som selger stangledd. Noen her som er flinkere til å google/vet om plasser man kan kjøpe? Takk, mvh Glenn 

Leit! Bildører er vel det stedet flest stenger ender sine liv.. 

Hvis du poster bilde av den delen du har, så kan det være noen kjenner den igjen, og kan dirigere deg videre. Rart om det ikke skulle være noen hint trykket på klingen mellom snellefeste og første stangring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, GlennA94 said:

Skulle gjerne ha gjort dette, men nå er det et par år siden det skjedde, og den knekte delen er forsvunnet mellom flyttinger. 

Takk for svar :)

Du kan i teorien gjøre samme skjøt med hvilken som helst stangbit så lenge de har omtrent samme tykkelse. Så finner du deg en stang på Finn eller noe på salg og kapper tuppen av den kan du skjøte den på din stang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (1 time siden):

Leit! Bildører er vel det stedet flest stenger ender sine liv.. 

Hvis du poster bilde av den delen du har, så kan det være noen kjenner den igjen, og kan dirigere deg videre. Rart om det ikke skulle være noen hint trykket på klingen mellom snellefeste og første stangring. 

Skal gjøre dette når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (5 minutter siden):

Du kan i teorien gjøre samme skjøt med hvilken som helst stangbit så lenge de har omtrent samme tykkelse. Så finner du deg en stang på Finn eller noe på salg og kapper tuppen av den kan du skjøte den på din stang. 

Skal sjekke det ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er om du finner litt mer info om stangen din. Fiskestenger har ulik fleks/spenst. Noen har helaksjon, andre har toppaksjon, og sikkert variasjoner over dette. Dvs hvilke deler av stangen som bøyer seg når du kaster. Den nye tuppen skal helst matche for at du skal få en god opplevelse med stanga. 

Nå ser jeg at det bare er 20-30cm du mangler, så da er det kanskje ikke så nøye...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er å montere en ny toppring der den har knukket.

Du får en litt kortere og litt dtivere stang enn originalen, men den vil være så lite endret som mulig.

Men dersom du finner navnet på stangen og det er en stang som var litt forseggjort for sin tid så KAN det være at en spesialforretning kam ha liggende en del enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Et alternativ er å montere en ny toppring der den har knukket.

Du får en litt kortere og litt dtivere stang enn originalen, men den vil være så lite endret som mulig.

Men dersom du finner navnet på stangen og det er en stang som var litt forseggjort for sin tid så KAN det være at en spesialforretning kam ha liggende en del enda...

Blir nok ny toppring i første omgang. 

Det er ingen synlige navn eller merker på selve stangen. Mulig dette står under korken. Mener på å huske at dette var en relativt dyr stang, så det var litt spesielt at det ikke var noen synlige merknader på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kam ikke komme på et eneste stangmerke siden 80-tallet som ikke har hatt ganske tydelig merking rett ovenfor korken.

Kan være mulig at han har bygget stangen selv? Var ikke uvanlig for en del år siden og fortsatt en del som har dette som hobby. Og mer i samsvar med at den mangler merking. Men de fleste som bygget stenger selv ville lagt noe kjennetegn under lakken. Det hender jeg gjør det selv på stenger til kompiser som bare er innom for bytte av ringer f.eks...

Enklere å si noe om dersom du kommer med detaljbilder.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (9 timer siden):

Kam ikke komme på et eneste stangmerke siden 80-tallet som ikke har hatt ganske tydelig merking rett ovenfor korken.

Kan være mulig at han har bygget stangen selv? Var ikke uvanlig for en del år siden og fortsatt en del som har dette som hobby. Og mer i samsvar med at den mangler merking. Men de fleste som bygget stenger selv ville lagt noe kjennetegn under lakken. Det hender jeg gjør det selv på stenger til kompiser som bare er innom for bytte av ringer f.eks...

Enklere å si noe om dersom du kommer med detaljbilder.

 

Han fikk den i bryllupsgave, så han har ikke bygd selv. Vet ikke om de som ga den fikk den spesiallaget. Har sjekket hele stanga og ser ikke merker

 

 

IMG20240730221158.jpg

IMG20240730221206.jpg

IMG20240730221212.jpg

IMG20240730221226.jpg

IMG20240730221240.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både med tanke på snellefeste og materialvalg så ser den stangen vesentlig eldre ut enn tidlig 2000-tallet. Kan fint være fra 1970 eller tidlig 1980 tallet.

 

Den ser omtrent ut som stengene jeg hadde som guttunge, og det var stenger som allerede var gamle på tidlig 90 tallet.

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. Verdien i denne stanga ligger i de gode minnene, og det er ikke lite. Kanskje du må gjøre som meg og henge stanga etter far på veggen. I dag får man en mye bedre fiskestang selv i de rimelige settene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (14 timer siden):

Både med tanke på snellefeste og materialvalg så ser den stangen vesentlig eldre ut enn tidlig 2000-tallet. Kan fint være fra 1970 eller tidlig 1980 tallet.

 

Den ser omtrent ut som stengene jeg hadde som guttunge, og det var stenger som allerede var gamle på tidlig 90 tallet.

 

 

Eldre enn jeg trodde! Da er det vel på tide å pensjonere den, og montere den på veggen hjemme:) Takk for info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.