Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntett skotrekk til fjellsko


Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har erfaring med å bruke regntrekk til fjellsko? Jeg er meget skeptisk. Jeg skal ut på en lengre ekspedisjon, og skal ha flere elvekrysninger hvor jeg kommer til å få vann opp til hoftene. Finnes det virkelig noe trekk jeg kan bruke over fjellskoene (Crispi Skarven eller Beseggen) som faktisk holder de tørre om jeg går med de helt under vann mens jeg krysser en elv?

Setter stor pris på tilbakemelding og evt forslag om noen vet hva som fungerer eller ikke fungerer. 

På forhånd tusen takk.

Mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler på at noe sånt (som fungerer) finnes med mindre du ser på noe ala vadere som brukes til fisking.

Å ta av skoene kan aldri anbefales for elvekryssinger, men å skifte til sandaler som sitter greit på e.l. kan være en løsning, om ikke en litt tung en.

Da jeg krysset Island i 2022 ble det mange elvekryssinger. Jeg skiftet til Hoka Sky Hopara sandalsko for kryssingen, og tilbake igjen til fjellstøvler  på andre siden (om det ikke var ny elv rett etter). Disse fungerte topp som campsko også.

For neste store langtur tar jeg en litt annen approach. Terrengsko som er alt annet enn vanntette. Blir det vått (noe jeg synes man blir uansett om man ikke kun går i finvær og tørt terreng), så blir det vått. Fordelen er at de skal tørke fort opp igjen, i motsetning til fjellstøvler med Gore-Tex som fint kan stå i 3-5 dager innendørs uten å bli helt tørre.

Våte sokker går seg ganske fort tørt om man er flink på å lufte ut i pauser og ta en tørke-på-kropp sesj fremme i leir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets fotposer: https://olav-teigen.no/produkt/fotposer-ubrukte-forsvarets/

Søkte litt på slike produkter i fjor og fant feks noen som blir brukt en del i Canada men klarer ikke å finne navnet på dem nå. Men de finnes på markedet, men det ikke så mye som er tilgjengelig. Og det meste veier en del. 

Det er rett og slett en kategori hvor det finnes få gode produkter.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vadere blir jo stort og tungt å dra på, men selvsagt det beste. Selv har jeg hoftevadere i nylon uten påmontert støvel. De veier ikke mange grammene, og kan brukes med crocs e.l. til å krysse bekker/småelver. Mange bruker jo en helt tett regnbukse eller lårings  som man taper godt rundt støvlene. Det pipler inn litt vann, men ikke så mye om man ikke blir stående for lenge i vannet. Går du med en god og tett gamasj på støvelen og taper regnbuksa utenpå denne igjen, så kommer man over uten å bli veldig våt. Ekstra bra blir det om man taper ned gamasjen rundt støvelen.

Redigert: Mine hoftevadere ser ut omtrent som disse, men mine går inni skoene. Har ikke sett sånne i salg i Norge. 

Endret av Lompa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger folkens.

Jeg tror jeg har kommet frem til at det blir badesko. De er ok behagelige å bruke, men tar desidert minst plass og veier minst. Og kan også brukes som campsko

Vekt og plass i sekken er veldig viktig på denne turen, så må nok prioritere det på denne måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Lompa said:

Enig! Crocs er vel omtrent det styggeste noe menneske noen gang har skapt, men de har bemerkelsesverdig godt grep på steinbunn pga den veldig myke sålen. Birkenstocks plastsandaler funker også veldig fint, og tar litt mindre plass i sekken. 

min erfaring er at crocs blir veldig glatte i sålen om jeg går barbent i dem, så badesko er både behageligere og tar mye mindre plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian_tarzan skrev (2 timer siden):

min erfaring er at crocs blir veldig glatte i sålen om jeg går barbent i dem, så badesko er både behageligere og tar mye mindre plass

Jeg glir inni alle sånne sko når de er våte, så for sikkert grep følger jeg Espen Øruds eksempel i bildet over og bruker sokker inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Sneaky Owl har påpekt, på en fottur på Island må man krysse mange elver. Den vanlige metoden er å ta av støvler, sokker og bukser, knyte støvelbåndene sammen og henge støvlene rundt halsen, for så å krysse elven i sandaler. Sandaler med stropper som sitter godt på føttene er best, flipflops bør unngås.

Dette er hva jeg ville gjort hvis jeg dro tilbake til Island igjen. På min første (og eneste) tur var jeg imidlertid bekymret for at det veldig kalde vannet, hvorav det meste kommer ned fra breer, kunne forårsake kramper i de nakne føttene eller bena, så jeg brukte en annen metode. Jeg tok to vanntett ryggsekkinneposer (Rucksack Liner Bags) fra Exped, som er veldig store (80L) og kommer helt opp til midjen. Jeg beholdt buksene og sokkene på og dro en pose over hvert ben. Siden posene er veldig brede og ikke vil holde seg oppe av seg selv, trakk jeg over dem joggetights av veldig tynn nylon, gikk så inn i sandalene og gikk over uten å bli våt eller kald. På denne måten kunne jeg krysse vann som kom nesten opp til skrittet mitt. De tynne nylontightsen kan deretter henges på sekken og tørke ut ganske raskt. Sandalene tok ikke plass i ryggsekken, da de passet inn i de åpne nettinglommene på hver side. Lettere og billigere enn ryggsekkinneposer ville være 110L søppelsekker, men det tar ikke lang tid før de får hull, og du vil ikke at posene dine fylles opp med vann når du er halvveis over elven. Av samme grunn vil jeg på det sterkeste fraråde å bruke denne metoden hvis vannet sannsynligvis kommer opp over skrittnivået ditt, siden posene vil fylles med vann og sette deg i stor fare. Det ser ut til at Exped ikke har dette produktet i programmet lenger, men du kan fortsatt finne dem her og der, og noen andre produsenter lager lignende produkter:

https://www.military.direct/products/exped-100-waterproof-daysack-rucksack-liners-black-m-80l

Som jeg sa ovenfor, ville jeg ikke brukt denne metoden igjen, foretrekker å gå med bare ben og sandaler, men bare for å holde vekten og volumet nede – metoden med inneposene fungerer faktisk veldig bra. Det viktigste ved å krysse elver er å krysse trygt. Du bør vende deg oppstrøms, bruke to turstaver og gå sideveis som en krabbe, flytte ett ben eller en stang om gangen slik at du alltid har tre kontaktpunkter.

Jeg håper dette er til litt hjelp.

Endret av Swiss John
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn at man kan regne med temperaturer hvor man faktisk kan gå litt i sandaler, og ikke bare fjellstøvler. Kanskje det da er verdt å ta med noen skikkelige sandaler med gode stropper, god såle og god gå-komfort, framfor crocks/badesko?

For jeg tenker på de dagene hvor temperaturen er grei, så kan man da bare gå hele dagen i sandalene, og vasse over så mange elver man orker uten å skifte sko. Det er jo verdt noe det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.