Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett sekk på minst 60l


Anbefalte innlegg

Fjellsekken til min mor begynner synge på siste verset. Jeg har lyst å kjøpe en ny til henne, da hun aldri kjøper seg noe nytt selv. Det er ikke noe hast, da det skal være en julegave. Men innimellom dukker det jo opp gode tilbud, så jeg tenkte være tidlig ute.

 

Hun begynner bli en voksen dame, så det kommer nok ikke til å bli så mange  turer med veldig tung vekt over lengre perioder. Men hun liker plukke bær, og kan fort få en del volum i sekken, selv om vekten sjelden er over 15 kg. 

Hva som er lett og hva en anser som en god sekk er jo veldig individuelt, men håper noen her har noen tips.  Hun er av typen som aldri kommer til å bytt noe uansett, men så lenge ryggen kan justeres vet jeg hun blir fornøyd.
 

Jeg har blant annet sett på Lundhags Padle Light, jeg vet ikke om noen har noen erfaring med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig fan av lett utstyr på alle fronter, men sekken skal helst være stabil og drit i vekten. Min 64L sekk ligger på 2.5 kg. En stabil sekk vil gjøre deg mindre sliten enn en lett men mindre stabil sekk.

 

Feks vil Osprey Ariel Plus 60 være et tyngre alternativ som gir god stabilitet, lufting i ryggen og mange lommer. En liten smart funksjon med denne er at topplokket kan tas av og brukes som dagstursekk, så da kan hun gå til området hvor hun vil plukke bær, legge igjen storsekken og ta med dagstursekken rundt om kring.

 

Det er nå i alle fall min tanke, men jeg tør påstå det er mange andre som deler samme filisofi hvor man gjerne vil spare hvert gram på annet utstyr men sekken, som skal mot kroppen, den skal helst være så stabil som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å velge sekk for andre! Jeg har to sekker til tur, en på 55 liter som veier 500 gram og en på 120 liter som veker 4000 gram. Mye sekkevekt rotes bort i tredve glidelåser, avtakbare lokk som kan gjøres om til robåt eller fallskjerm samt nok stropper til å rappellere ned fra fjellet du måtte befinne deg på. En enkel, relativt lett og ikke spesielt dyr sekk er Osprey Renn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padje Light har stort volum til 60 liter benevnelse. Er ellers helt grei, men et par ting kan nevnes:

- hoftebeltet er tynt, altså ikke noe særlig tykke behagelige puter å snakke om

- det er ikke er tradisjonelt lokk, men rulletoppåpning. 

For en som vil ha en mer tradisjonell sekk ville jeg vurdert Bergans Helium V55. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ultralight sekk fra Atom Packs. De lager modeller etter mål fra kunden i tillegg til å ha noen standardmodeller. Muligheten til å justere ryggen er ikke der. Dette er ikke sekker som tåler like mye juling som "vanlige tursekker", men produsentene tilbyr reparasjoner dersom uhellet skulle finne sted. 

Endret av Kent Rino
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Padje Light 60 tidligere i år. Rukket å bruke den på en Nordmarka-på-langs helg med ca. 15kg totalvekt. Sekken er veldig god å bære, men at den er så lett og minimalistisk har selvfølgelig noen nedsider:

- Ikke særlig med lommer for smått (kun én på ene siden). mesh-sidene og fronten veier litt opp for dette.

- Kun inngang i toppen, roll-top.

- Litt vel slapp og pløsete om den ikke fylles godt opp. Godt pakkesystem er nok en suksessfaktor.

Dette er en sekk jeg har kjøpt vel vitende om kompromissene det innebærer da den i hovedsak skal brukes på lange turer hvor vekt er en viktig faktor. For alle andre turer foretrekker jeg Fjällräven Kajka 65-sekken min.

IMG_4849.thumb.jpeg.11bde0415df198ee7e7b0362e970efd5.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter egentlig alt sneakyowl skriver. Kjøpte Padje Light tidligere i år og har bare rukket å bruke den på en skikkelig tur. Vekten var 16-17 kg.

Har/finnes definitivt sekker med bedre bærekomfort og mer smarte løsninger. Men kombinasjonen av vekt, akseptabel/god bærekomfort og pris (betalte 1900,-), gjør dette til et bra kjøp og et godt alternativ i denne vektklassen. God størrelse på side- og frontlommer er et pluss. Rusler inn i Børgefjell neste uke og da får jeg se hva sekken er god for.

Padje Light.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gabs88 hun blir ikke yngre, så tror hun vil få mer igjen for å kanskje ha en kg lettere sekk, enn den stabiliteten en tung sekk gir? Rett og slett fordi tiden for de tyngste børene nok er forbifarten hennes del. Men i utgangspunktet enig i at  en litt tyngre sekk ofte gir litt bedre bærekomfort, spesielt når sekken er tung 😀

Hun er  av typen som sliter ut ting og sjelden kjøper seg noe nytt (og i allefall ikke dyrt).   Den gamle sekken er en gammel sekk med en tung  bæremeis, så skal dog ikke så mye til før en ny sekk blir lettere skal det sies, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fiskepadde takk for tips, den skal sjekkes ut 😀Har du selv erfaring med Osprey Renn? 
 

Hehe, sekk som blir fallskjerm hadde sikkert slått ann hos enkelte😂 Men ja, skjønner hva du mener. Hun bruker stort sett en lomme på den sekken hun har nå, men vet hun liker sånne lommer for å ha en vannflaske i godt. Om vinteren bruker hun stort sett truger nå, så muligheten for å feste disse på sekken hadde sikkert ikke vært dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kent Rino takk for tips! Nytt merke for meg, så skal sjekke det ut til meg selv 😀Siden det skal være en overraskelse blir det vanskelig med mål tror jeg. Hun er jo i en alder hvor kroppen forendrer seg litt, så greit med litt justeringsmuligheter tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (1 time siden):

@sneakyowl takk for  erfaringene! Er det noen av lommene du tenker dekker formålet med å ha tobakk, hyttenøkler, mobil og eventuelt et regntrekk lett tilgjengelig?  

Den ene lommen på sekken burde fint klare å huse de tingene :), men du får ikke tak i tingene uten å ta sekken av først.  Jeg har festet to lommer på hoftebeltet (kjøpes separat). De sitter ikke sånn kjempebra. prøver de ut litt til, men om det blir en vedvarende greie at de må strammes for å sitte på så dropper jeg de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bokhylla said:

@Fiskepadde takk for tips, den skal sjekkes ut 😀Har du selv erfaring med Osprey Renn? 
 

Hehe, sekk som blir fallskjerm hadde sikkert slått ann hos enkelte😂 Men ja, skjønner hva du mener. Hun bruker stort sett en lomme på den sekken hun har nå, men vet hun liker sånne lommer for å ha en vannflaske i godt. Om vinteren bruker hun stort sett truger nå, så muligheten for å feste disse på sekken hadde sikkert ikke vært dumt.

Madammen hadde denne før, jeg tjuvlånte den litt. God sekk som virker solid men samtidig lett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bokhylla said:

@Gabs88 hun blir ikke yngre, så tror hun vil få mer igjen for å kanskje ha en kg lettere sekk, enn den stabiliteten en tung sekk gir?

Det er du som skal kjøpe, men min erfaring er at økt stabilitet gir lavere opplevd vekt.

Og det sier jeg som en person som gjerne bruker mangfoldige tusen på å spare en halvkilo, men sekken, der skal det ikke spares.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sekkene som er beregnet for å bære over et vist antall kg veier ofte litt mer enn de letteste. Med en gang du får en bæremeis av et slag, får de ekstra paddingputene rundt hoften og så videre, drar man opp vekten litt. Det er i allefall slik jeg har forstått det, men mulig jeg tar feil @GrendelRaptor8 😀Men når det er sagt er det jo ikke noe konkret grense hverken for hva som er lett/tungt/stabilt etc.

 

@Gabs88 jeg er bare redd det ikke skal være like gjeldende når det rett og slett er kroppen som er blitt skrøpelig🧐  Men veldig usikker på hva som egentlig er rett, og i utgangspunktet veldig enig i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Bokhylla said:

@Gabs88 jeg er bare redd det ikke skal være like gjeldende når det rett og slett er kroppen som er blitt skrøpelig🧐  Men veldig usikker på hva som egentlig er rett, og i utgangspunktet veldig enig i deg.

Må nesten bare teste, mange nettbutikker tilbyr fri retur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TheSleepwalker det jeg mente er at hun ikke er den som «klager» på en gave (ja hun er gammel og sær), så hun blir nok fornøyd uansett hva hun får. Bare jeg som prøve finn det «beste» alternativet om et tilbud skulle dukke opp😅Desverre ikke så fleksibel økonomi for tiden her😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Bokhylla said:

@TheSleepwalker det jeg mente er at hun ikke er den som «klager» på en gave (ja hun er gammel og sær), så hun blir nok fornøyd uansett hva hun får. Bare jeg som prøve finn det «beste» alternativet om et tilbud skulle dukke opp😅Desverre ikke så fleksibel økonomi for tiden her😬 

 

Det jeg ville ha gjort ville ha vert å benytte klarna 30 dager. Hvis jeg kanskje skal returnere noe bruker jeg alltid det. Da slipper jeg at penger blir trukket fra kontoen og jeg kunne fint ha bestilt flere sekker samtidig. :)

Jeg gjorde faktisk akkurat det tidligere i år når jeg skulle bestille meg sekk, prøvde Gregory Baltoro Pro som ikke passet så godt så jeg returnerte den og klarna slettet faktura.

Da kan du feks bestille to sekker og returnere den ene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.