Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans helium v5 55l/ UL sekk til langtur


Anbefalte innlegg

Bra tilbud på helium v5 55 hos bergans nå. Vurderer å slå til. Noen som har erfaring med sekken til tur over 4+ dager med telt? Kanskje det finnes andre sekker i UL kategorien som er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt ganske mange Helium sekker opp gjennom årene, både 55 l og 40 l. Det er stor sett sola som "spiser opp" lokket på sekken som gjør at jeg kjøper ny.

Jeg har aldri brukt sekken med stort mer en 12 13 kilo på det meste, men det klarer den helt greit. Da har sekken vært full og lokket bare så vidt dekket åpningen.. For meg er dette en virkelig grei sekk. (både 40 og 55 literen.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte min 55 på en firedagers tur fra Haugastøl til Mogen med telt - startvekt 15kg med mat for 5 dager. Syns sekken  tålte vekta bra - litt omtanke med hensyn på hvordan du pakker kreves dog - det er ikke allverden polstring inn mot ryggen, syns jeg. Hadde med lite Jetboil Flash kokesett/brenner, oppblåsbart underlag og til og med stol-trekk. Veldig fin tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hvor tungt lastet Helium 55l-sekken min har vært, men kanskje 15 kg, da begynte skulderremmene å bli merkbare gjennom polstringen.  Så jeg synes bæresystemet dens blir for spinkelt og ukomfortabelt  for høyere vekt.

Gikk fra Haukeliseter til Finse for et par uker siden.   Tenkte ikke engang på å ta Helium-sekken, men tok Osprey Kestrel 58, som har bedre bærekomfort ved høyere vekt.   Startvekten på sekken var 21 kg, for telt, utstyr og minst åtte dager med mat, og Osprey-sekken var god hele turen.

 

Endret av Luesveis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en Exped lightning 60 som også var på tilbud. Litt høyere bærevekt, 24kg og egenvekt på 1,2kg. Blir spennende å så om man får trøkka alt nedi sekken til en tur på 5+ dager. Lighterpack sier vekta ender på 17kg så må man satse på at bæresystemet er komfortabelt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (23 minutter siden):

Er ikke sikker på hvor tungt lastet Helium 55l-sekken min har vært, men kanskje 15 kg, da begynte skulderremmene å bli merkbare gjennom polstringen.  Så jeg synes bæresystemet dens blir for spinkelt og ukomfortabelt  for høyere vekt.

Gikk fra Haukeliseter til Finse for et par uker siden.   Tenkte ikke engang på å ta Helium-sekken, men tok Osprey Kestrel 58, som har bedre bærekomfort ved høyere vekt.   Startvekten på sekken var 21 kg, for telt, utstyr og minst åtte dager med mat, og Osprey-sekken var god hele turen.

 

Takk! Da tror jeg vi prøver å styre unna denne, hvis ikke ender det nok med at jeg må ta mer over i min sekk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.