Gå til innhold
  • Bli medlem

Endelig lettvektsalternativer til Hilleberg Unna


Freebird

Anbefalte innlegg

Annonse

Bare synd at begge har valgt 2 vestibyler. Det holder lenge med èn vestibyle når man er en person, og arealet den andre vestibylen tar opp gjør seg bedre brukt i innerteltet.

EDIT: ser at de omtalte teltene er 2manns, men Unna er 1-manns. Så da ble det jo litt annerledes.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 x fortelt og 2 innganger er veien å gå for tidlig vår, sommer og tidlig høst, så liker det jeg ser her fra begge. Synes det er praktisk med ekstra fortelt på soloturer. Der havner det som jeg ikke trenger å ha lett tilgjengelig, vått tøy/sko og noen ganger litt ved for å ha tørr start til bålet. 

2 manns er vel det nye 1 manns😏.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Bare synd at begge har valgt 2 vestibyler. Det holder lenge med èn vestibyle når man er en person, og arealet den andre vestibylen tar opp gjør seg bedre brukt i innerteltet.

EDIT: ser at de omtalte teltene er 2manns, men Unna er 1-manns. Så da ble det jo litt annerledes.

 

Unna er 1 manns og Niak er 2 manns men det er bare 10 cm breddeforskjell på innerteltet, samtidig som unna er 10cm lengre. Så kategoriseringen er ganske poengløs i utgangspunktet når det er så liten forskjell på dem.

To innganger er forøvrig veldig fint med tanke på gjennomlufting på varme dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre ting jeg er spent på:

 - Pris. Et tomanns kuppeltelt fra Hilleberg eller Helsport i lett-variant koster ca 10.000 (utenom salg). Både Tarptent og Dan Durston selger sin populære tomanns-telt (i silpoly/silnylon) til ca 250-300 dollar. Hvor de plasserer seg med disse kuppelteltene blir spennede å se. Durstons popularitet og behagelige priser har fått Tarptent til å sette ned prisen på sine tilsvarende telt de siste årene. Eksempelvis vil 300 dollar inklusive frakt tilsvare ca 4000 pluss gebyr til speditør. Det vil være en relativ grei besparelse i forhold til Hilleberg Niak på 10.800 hos Fjellsport. 

- Design på fortelt og hodeende/fotende. Særlig forteltenes størrelse og utforming med tanke på muligheter for å småkokkerele i dårlig vær vil ha litt å si. Som representant for de over 185 cm (189) er jeg også opptatt av hvor bratte teltveggene blir slik at vi slipper teltduk i ansikt eller på føtter når kondensen gjør seg gjeldende.

- Vekt. Jeg har lest på amerikanske sider at det snakkes om en vekt på ca 1,5 kg. Om dette stemmer vil det jo være veldig lovende for fremtidige turer. Det tilsvarer 750 gram pr person om man er to. 

Både Helsport, Hilleberg og Barents outdoor har vist at denne teltkonstruksjonen er både vindstabil og god for skandinaviske forhold, så jeg er ikke så redd for at konstruksjonen skal være ugunstig for oss. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (6 minutter siden):

Det er tre ting jeg er spent på:

 - Pris. Et tomanns kuppeltelt fra Hilleberg eller Helsport i lett-variant koster ca 10.000 (utenom salg). Både Tarptent og Dan Durston selger sin populære tomanns-telt (i silpoly/silnylon) til ca 250-300 dollar. Hvor de plasserer seg med disse kuppelteltene blir spennede å se. Durstons popularitet og behagelige priser har fått Tarptent til å sette ned prisen på sine tilsvarende telt de siste årene. Eksempelvis vil 300 dollar inklusive frakt tilsvare ca 4000 pluss gebyr til speditør. Det vil være en relativ grei besparelse i forhold til Hilleberg Niak på 10.800 hos Fjellsport. 

- Design på fortelt og hodeende/fotende. Særlig forteltenes størrelse og utforming med tanke på muligheter for å småkokkerele i dårlig vær vil ha litt å si. Som representant for de over 185 cm (189) er jeg også opptatt av hvor bratte teltveggene blir slik at vi slipper teltduk i ansikt eller på føtter når kondensen gjør seg gjeldende.

- Vekt. Jeg har lest på amerikanske sider at det snakkes om en vekt på ca 1,5 kg. Om dette stemmer vil det jo være veldig lovende for fremtidige turer. Det tilsvarer 750 gram pr person om man er to. 

Både Helsport, Hilleberg og Barents outdoor har vist at denne teltkonstruksjonen er både vindstabil og god for skandinaviske forhold, så jeg er ikke så redd for at konstruksjonen skal være ugunstig for oss. 

Jeg kan jo dele det har funnet at Dan har svart i andre fora. Det eneste bildet jeg har funnet av X-Dome er en prototype i test.

xdome-thoughts-v0-c7p8p383w0pb1.thumb.webp.950c56b7070ed2a05a238fbd0c423c4e.webp

Når det gjelder vekt så har Dan svart litt diffust i en tråd hos Backpackinglight: https://backpackinglight.com/forums/topic/durston-x-dome/#post-3803965

Sitat

“Dan, any estimate on a target weight for the X-Dome?”
The goal with the regular version is to be competitive with lightweight freestanding tents like the Big Agnes Copper Spur and Nemo Dragonfly while offering improved space, stormworthiness, and user friendliness.  There are lighter mainstream tents (e.g. MSR FreeLite, Nemo Hornet) but to hit those weights there are major compromises in space (they’re tiny) and stormworthiness (e.g. cutting away large sections of the fly) and they’re only semi-freestanding. There’s a place for that, but I don’t think that severe of a compromise is ideal as it makes more of a ‘fair weather shelter” than a good all around tent. Later on I might potentially do a “Pro” version that takes ultralight to the limit and is competing with those weights, but even then I’d be saving weight with things like efficient design and superlight materials (e.g. DCF) instead of making it tiny and trimming away useful functions.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird skrev (3 timer siden):

Jeg kan jo dele det har funnet at Dan har svart i andre fora. Det eneste bildet jeg har funnet av X-Dome er en prototype i test.

xdome-thoughts-v0-c7p8p383w0pb1.thumb.webp.950c56b7070ed2a05a238fbd0c423c4e.webp

Når det gjelder vekt så har Dan svart litt diffust i en tråd hos Backpackinglight: https://backpackinglight.com/forums/topic/durston-x-dome/#post-3803965

 

Ops, innertelt opp først på Durston, der forsvant den ut av lista😏. Ellers ligner teltet litt på Big Sky - Evolution, en telt produsent som ofte går under radaren. En kompis får snart modellen "Chinook 2" i posten. Gleder meg til inspisere det og se kvaliteten over tid.

https://bigskyinternational.com/en-no/collections/tents-and-shelters

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (18 minutter siden):

Ops, innertelt opp først på Durston,

Hvor har du det fra? Mener han ivrer sterkt for yttertelt først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nikke said:

Ops, innertelt opp først på Durston, der forsvant den ut av lista😏. Ellers ligner teltet litt på Big Sky - Evolution, en telt produsent som ofte går under radaren. En kompis får snart modellen "Chinook 2" i posten. Gleder meg til inspisere det og se kvaliteten over tid.

https://bigskyinternational.com/en-no/collections/tents-and-shelters

 

Hver gang jeg får lyst på Big Sky er de utsolgt for alt jeg vil ha…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (2 timer siden):

Ops, innertelt opp først på Durston, der forsvant den ut av lista😏. Ellers ligner teltet litt på Big Sky - Evolution, en telt produsent som ofte går under radaren. En kompis får snart modellen "Chinook 2" i posten. Gleder meg til inspisere det og se kvaliteten over tid.

https://bigskyinternational.com/en-no/collections/tents-and-shelters

 

ost skrev (1 time siden):

Hvor har du det fra? Mener han ivrer sterkt for yttertelt først. 

Det stemmer som ost skriver. Her blir nok samme løsning som andre telt fra Durston. Siterer igjen Dan fra tråden på Backpackinglight.com: https://backpackinglight.com/forums/topic/durston-x-dome/#post-3804243

Sitat

Paul: I think a fly first pitch is very important, so yes that is something you can expect to see enabled here.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (3 timer siden):

Hvor har du det fra? Mener han ivrer sterkt for yttertelt først. 

Er jeg helt bak mål, ligger ikke stengene under duken på prototype bilde over?

 

Edit: Ser ut som stangkanaler, men la ikke merke til de ved første øyekast, veldig tynne/slanke ut, som sikkert er en bra ting🙂.

Ser ut som klips under duken, fra innerteltet.

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (8 timer siden):

To innganger er forøvrig veldig fint med tanke på gjennomlufting på varme dager. 

Jeg har sovet solo mange ganger i ett telt med to innganger (exped orion extreme 2). Men jeg havner alltid tilbake på at jeg skulle kun hatt en inngang.
 

Gjennomlufting er en bra ting ja, men man kan lufte på andre måter på andre siden, som eks. unna der man løfter ytterduken langt opp. Det burde være obligatorisk med god lufting i begge ender på telt, synes jeg. Ikke bare små ventiler som enkelte tunneltelt har. Det blir jysla varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.