Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundt Hardangerjøkulen


virrma

Anbefalte innlegg

17-åringen ville bli med på telttur! Togbilletter ble kjøpt, og det ble planlagt med en uke på Hardangervidda. Vi skulle fiske og rusle rundt, ha god tid i leir og bare kose oss. I tillegg til 17-åringen hadde vi med oss en 12 år gammel omplassert hund som elsker teltliv. Både planen og stemingen var god på toget oppover, men et eller annet sted mellom Finse og Hallingskeid snek det seg inn en tanke om at det jo kunne vært veldig gøy å gå rundt Hardangerjøkulen...  Dermed ble dagsetappene ganske mye lengre enn planlagt, og det ble temmelig lite tid til fiske. Kartet vi hadde med oss dekket ikke sørsiden av jøkulen, men heldigivs fikk vi tatt blider av et kart på Rembedalsseter som dekket de områdene vi ikke hadde kart over.

Det ble en en skikkelig krevende, men også veldig morsom tur. Guttungen viste seg å være en minst like god kartleser som mora si, og tok den rollen med største selvfølgelighet. Han bærer visst like mye som meg også. Merkelig når rollene forskyves på den måten.

Den 12 år gamle hunden ble sliten, men ikke slitnere enn at han stadig var på lemenjakt. Det var morsomt å se hvordan dette litt mer intense turlivet påvirket ham, og det var som om flere og flere instinkter våkent. Han sto stadig og snuste ut i lufta, vasset uten å nøle gjennom ganske tøffe bekker og kløyv og klatret i grov ur. Dette er altså en hund som knakpt hadde vært utenfor Oslo da vi begynte å passe ham. Vi vet at han elsker telt, men denne type tur hadde han aldri vært på før.

Vi fikk til slutt god tid til toget, og det smakte utrolig godt med burger på Finse mens vi ventet, og deretter mer påfyll av det beste vy hadde å by på. 

Nå gjenstår bare å finne en turplan for den siste ferieuka, og denne gangen bør jeg vel prøve å levere på den rolige ferien vi egentlig hadde planlagt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sletteboo skrev (44 minutter siden):

Tenker å gå samme turen i slutten av august. 

Hvordan var turen? Lange dagsetapper? Vanskelig å finne stien?

Jeg gikk rundt Hardangerjøkulen mot klokka for to år siden, og i forrige uke gikk jeg på østsiden av jøkulen, som del av en annen tur.   Rundturen tok jeg med telt, og tok det litt med ro.    Om man går fra hytte til hytte, så kan dagsetappene bli lange, se på kartet på ut.no.

Da jeg tok rundturen for to år siden, så var det regn da jeg gikk fra Rembesdalsseter, og det var småglatt og litt trøblete å komme seg opp lia på sørøstsiden av breelva, der var det mye glatte sva .    Jeg ville ikke gått ned den lia i regnvær, da heller gått på sørsiden av Rembesdalsvannet, delvis på sti og anleggsvei.   

Traff forøvrig på @Håkan S i den litt trøblete lia.  Hei!

Screenshot 2024-07-25 at 11.22.57.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herleg at de fekk ein fin tur! Eg har berre vore delvis rundt, på sommarskitur. Frå Finse og ned i Simadal, via Luranuten, Demmevasshytta og Skåkje.

Sidan den gong har eg tenkt at eg gjerne kunne tenke meg attende å gå rundt Jøkulen om sommaren. Del gjerne landskapsfoto om du har (og vil) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sletteboo skrev (På 25.7.2024 den 10.45):

Tenker å gå samme turen i slutten av august. 

Hvordan var turen? Lange dagsetapper? Vanskelig å finne stien?

Det kommer an på hvor mange dager du har ;-)

Jeg har brukt tre fulle dager når jeg har hatt det som telttur, men da er det lite tid til annet enn gåing. 

I brukbar sikt er det nesten umulig å miste stien, den er merket og greit synlig med mindre du går over sva. Landskapet går fra slette- og myrlandskap, via antydning til fjellbjørk og en del lyng, til ur og nær vulkanske omgivelser. 

Et par elver kan være tricky å passere tørrskodd, men det er en utrolig fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett lett å finne stien, den er godt merket. I perioder var det mer stein enn sti, og tilsvarende tungt å gå. Bekkekrysningene var ikke problematiske, men jeg antar merkes godt hvis det er mye nedbør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.