Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger kniv ut fra bruksområde


Anbefalte innlegg

zimwalker skrev (8 timer siden):

Har heller ikke hatt særlig sans for Brusletto sine kniver (eller Øyo sine for den del!), men ville nå ha uttalte meg litt mildere enn "møkka kniver" her da det nok er en del gamle fjellforumister som har hatt store glede av sin Brusletto Bamsen opp gjennom årene, og som kanskje sverger til den fortsatt! Og det er vel også noen her som har falt for serien de laget for Monsen.... Nåvel... :-)

Kniver som bærer navn på en person eller hvor det står utviklet i samarbeid med er det vel ingen som kjøper??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bjørnar Ø skrev (5 minutter siden):

Kniver som bærer navn på en person eller hvor det står utviklet i samarbeid med er det vel ingen som kjøper???

Helle Temagami var "den første kniven Helle utvikla saman med den internasjonalt anerkjente overlevelseseksperten Les Stroud". Det er en kniv jeg liker veldig godt og har brukt mye. Burde jeg ikke ha kjøpt den?  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
46 minutes ago, Bjørnar Ø said:

Kniver som bærer navn på en person eller hvor det står utviklet i samarbeid med er det vel ingen som kjøper??? 

Det er nok av dem som kjøper slikt, spesielt de som er uerfarne i friluftslivet vet ofte ikke hva de ser etter og ender derfor opp med noe kjente friluftsfolk går god for. Tanken er ofte at hvis det er bra nok for dem så funker det også til mitt bruk.

Monsen knivene er vel heller ikke i salg lengre men de var ikke helt dumme, en kompis hadde en veldig stor Brusletto Monsen kniv og den kom med et hakk i kniven som man kunne bruke til å plukke opp kaffekjelen og blodrenneskrape til fisk bak på håndtaket. Men samtidig så hang den massive kniven og dingla rundt i beltet noe som hadde gjort meg helt gal. 

Han måtte jo derfor alltid ha med en passende kaffekjele slik at han fikk brukt kniven til å løfte den av.. 😛

Det sagt så er det fremdeles ikke en kniv jeg hadde valgt selv. 

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (10 minutter siden):

Eller Käsström Lars Fält, er den også en kniv man bør styre unna? Nei. Men Lars Monsen knivene bør man nok velge bort. 

Käsström Lars Fält høres ut som en billig kinakopi, Cäsström Lars Fält er det en del som liker. Var ikke meningen å rakke ned på skrivefeil, men kunne ikke dy meg.

Lars Monsen knivene hadde jeg også valgt bort, uavhengig av produsent. Det samme med Bear Grylls knivene fra Gerber osv. 

En kniv blir aldri bedre enn brukeren. Som en turkompis en gang sa, det hjelper ikke hvor dyr kniven er og hvor bra stål det er i den hvis du ikke har klarer bruke den, gikk på knivferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (8 minutter siden):

Det er nok av dem som kjøper slikt, spesielt de som er uerfarne i friluftslivet vet ofte ikke hva de ser etter og ender derfor opp med noe kjente friluftsfolk går god for. Tanken er ofte at hvis det er bra nok for dem så funker det også til mitt bruk.

Monsen knivene er vel heller ikke i salg lengre men de var ikke helt dumme, en kompis hadde en veldig stor Brusletto Monsen kniv og den kom med et hakk i kniven som man kunne bruke til å plukke opp kaffekjelen og blodrenneskrape til fisk bak på håndtaket. Men samtidig så hang den massive kniven og dingla rundt i beltet noe som hadde gjort meg helt gal. 

Han måtte jo derfor alltid ha med en passende kaffekjele slik at han fikk brukt kniven til å løfte den av.. 😛

Det sagt så er det fremdeles ikke en kniv jeg hadde valgt selv. 

Ting er nødvendigvis ikke bra selv om en eller annen kjent person har solgt navnet sitt til et produkt eller bistått med utvikling. Om en kniver er god eller ikke er en personlig smakssak. Er dog helt enig i argumentasjonen din.

Har en Samekniv, fått i konfirmasjonsgave, den er så å si aldri med på tur. I den grad den er med så ligger den i sekken. Ville som deg blitt gal av en stor kniv som dinglet i belte.

Kikket aldri på Monsen knivene når de var i produksjon/salg. Hadde jeg gjort det, så hadde jeg ikke kjøpt en. Er mer ett prinsipp enn noe annet for mitt vedkommende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (16 minutter siden):

Käsström Lars Fält høres ut som en billig kinakopi, Cäsström Lars Fält er det en del som liker. Var ikke meningen å rakke ned på skrivefeil, men kunne ikke dy meg.

 

Fortjente den. :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bjørnar Ø said:

Ting er nødvendigvis ikke bra selv om en eller annen kjent person har solgt navnet sitt til et produkt eller bistått med utvikling.

Jeg har aldri sagt at de er det.  Men i akkurat dette tilfellet så byr LM kniven på hakket mer funksjonalitet enn noe annet fra samme produsent.

 

3 hours ago, Bjørnar Ø said:

Har en Samekniv, fått i konfirmasjonsgave, den er så å si aldri med på tur. I den grad den er med så ligger den i sekken. Ville som deg blitt gal av en stor kniv som dinglet i belte.

 

Og ikke minst dårlig bladstål, tykt blad, dårlig håndtak og glatt håndtak. Nei takk, det er ikke for meg. Som jeg sa i mitt første innlegg så ville jeg heller ha tatt med meg en liten kniv som faktisk er skarp for så å ha med en turøks som feks Gransfors Small Hatchet.. https://www.gransforsbruk.com/en/product/gransfors-small-hatchet/

Men da blir totalvekten høyere enn å ha en kniv til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (23 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at de er det.  Men i akkurat dette tilfellet så byr LM kniven på hakket mer funksjonalitet enn noe annet fra samme produsent.

Ga bare uttrykk for min personlige mening 🙂

Gabs88 skrev (25 minutter siden):

Og ikke minst dårlig bladstål, tykt blad, dårlig håndtak og glatt håndtak. Nei takk, det er ikke for meg. Som jeg sa i mitt første innlegg så ville jeg heller ha tatt med meg en liten kniv som faktisk er skarp for så å ha med en turøks som feks Gransfors Small Hatchet.. https://www.gransforsbruk.com/en/product/gransfors-small-hatchet/

Men da blir totalvekten høyere enn å ha en kniv til alt.

Har en liten sportsøks, den er med på mange turer, dog kun liggende i bilen. Ansett som unødvendig ekstravekt på tur. Utover det støtter jeg tankegangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (21 timer siden):

 

Det sagt så tåler Brusletto sine kniver dårlig behandling over tid, det er solide kniver med seigt stål. Men for meg fremstår de som overprisede i forhold til den faktiske kvaliteten. Som Brusletto egentlig demonstrerer godt med "Brusletto Rondane" der du kan kjøpe fulltange knivbladet til 399 eller samme kniv med skaft og slire til 1299 kroner.

 

Men fin kniv hvis du kjøper bladet og lager selv. Står respekt av at de selger bladet alene.

Nå måtte jeg inn på Bruslettos side og se på knivblader. Mange fine blad til mindre kniver på tilbud. Røyk på 3 stk, da jeg har et par rikuler av bjørk liggende som skaftemne. 

Ellers er det jo ikke bare blad og skaft på en kniv. En god slire koster jo også litt å lage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.