Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger kniv ut fra bruksområde


Anbefalte innlegg

Ser det er fler knivnerder her. For meg er det mer et verktøy, men gpdt og rett verktøy gjør jo minst halve jobben sies det så da tenker jeg jeg kan kaste litt info ut i luft så kanskje "ekspertisen" klarer å komme med noen anbefalinger som styrer meg i noenlunde rett retning. 

Pr i dag står knivbeholdningen av 2 stk Strømeng  "samkniver" i strl 8 og 9. Disse er med når det skal ryddes vei eller deles vedkubber eller hermetikkbokser må åpnes eller deles på midten. Slipes innimellom så de lat seg bruke til å skjære brødskiver med

Har ellers en Helle Fjellkniven som vel er den jeg gjorde grundighet arbeide med å kjenne på en rekke kniver før valget falt. Denne passet tett og slett godt i neven på en med hanskestørrelse 10/11. Og så lette jeg lenge etter en som hadde pent "flammebjørkhåndtak" ifht de mer nøytrale som var mer mer vanlig. Denne mistet imidlertid hempa til slira for en tid tilbake og i påvente av å få gjort noe med dette så har slire og kniv skilt lag. Nå vet jeg ikke hvor noen av dem er. Har vært fornøyd med bladet og st det lar seg holde kanskje skarpt og at det holder seg blankt og fint tiø tross for at både kniv og slire stadig blir våte når jeg glemmer at jeg har der i beltet ved vading og når der øser ned på jakta

 

Eller så har jeg hatt en håndlaget kniv fra Anders Wennevold som laget håndtak til meg ut fra at jeg sende han bilde av neven som hold godt rundt en tømmerstokk. Fiikk da en typisk kort kniv som satt enormt godt i hånda. Perfekt til enkel spikking, avliving av laks og uthenting av rypebryst. Litt kort til f.eks filetering av laks, ørret og røye opp til 1.5 kg

 

 

 

Skulle gjerne hatt en kniv som har de fleste av disse egenskapen:

 

- Kan brukes til å dele en kubbe eller to ved å banke med en annen kubbe

- lang nok tiø å skjære brødskiver uten å lage mos av midten av brødet

- Filetering laks/ørret/røye opp til ca 1.5 kg. (Større fisk blir som regel med hjem for videre foredling)

- uthenting av rypebryst fra rype

- ellers enkel småkutting av tørket reinsdyrhjere, brukes som middagstid på tur så trenger jeg bare ha med skje og gaffel osv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kubbe-kløyve-kniv er som oftest ikke så god til andre ting når den er god til å kløyve kubber. Kan anbefale Helle Hellefisk til alt det andre, den er også veldig lett. MÅ du kløyve kubber der du er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (22 minutter siden):

En kubbe-kløyve-kniv er som oftest ikke så god til andre ting når den er god til å kløyve kubber. Kan anbefale Helle Hellefisk til alt det andre, den er også veldig lett. MÅ du kløyve kubber der du er?

MÅ ikke, men det baller fort på seg når man bruker kvistbrenner vettum..

 

De turene der det åpenbart blir kløyving så er en av de store knivene med så det er litt mer sånn at den tåler det innimellom om det trengs.

 

Jeg har f.eks et par Opinel foldekniver (glemte dem i farten)  De tør jeg verken spikke noe grovt eller dele kubber med, men de funker til mye annet, men er mye spinklere enn jeg tenker en allround light kanskje bør være..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Jeg har f.eks et par Opinel foldekniver (glemte dem i farten)  De tør jeg verken spikke noe grovt eller dele kubber med, men de funker til mye annet, men er mye spinklere enn jeg tenker en allround light kanskje bør være..

Spikket "opptenningsflis" fra den spisse kanten på vedkubber med Opinel No 08, den var overraskende god å spikke med. Men den er nok ikke noe for større oppgaver som du også skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Espen Ørud said:

Skulle gjerne hatt en kniv som har de fleste av disse egenskapen:

 

- Kan brukes til å dele en kubbe eller to ved å banke med en annen kubbe

- lang nok tiø å skjære brødskiver uten å lage mos av midten av brødet

- Filetering laks/ørret/røye opp til ca 1.5 kg. (Større fisk blir som regel med hjem for videre foredling)

- uthenting av rypebryst fra rype

- ellers enkel småkutting av tørket reinsdyrhjere, brukes som middagstid på tur så trenger jeg bare ha med skje og gaffel osv...

 

Min anbefaling vil være å ta med flere kniver, for her er det flere motstående egenskaper som man ønsker fra samme kniv:

Quote

- Kan brukes til å dele en kubbe eller to ved å banke med en annen kubbe

Dette gjøres jo best ved hjelp av øks eller ved hjelp av en stor kniv.

Quote

- lang nok tiø å skjære brødskiver uten å lage mos av midten av brødet

Trenger ikke lang kniv hvis du har en skarp kniv.

Quote

 

- Filetering laks/ørret/røye opp til ca 1.5 kg. (Større fisk blir som regel med hjem for videre foredling)

- uthenting av rypebryst fra rype

 

Dette gjøres best med en skikkelig skarp kniv.

Quote

- ellers enkel småkutting av tørket reinsdyrhjere, brukes som middagstid på tur så trenger jeg bare ha med skje og gaffel osv...

Her funker jo hva som helst. Men det er jo best med noe som ikke er alt for stort.

 

Innlegget ditt bærer preg av at du kanskje aldri har opplevd hvor skarp en kniv faktisk kan være, feks vil mine kniver aldri lage mos i midten av brødet fordi de rett og slett er så skarpe at de glir i gjennom brødet som om det var varmt smør. Dette oppnås ved at kniven først og fremst er laget i et skikkelig bra stål hvor eggen varer lenge, men så slipes knivene også til punktet hvor man fint kan barbere seg med kniven etterpå.

 

Min mest brukte kniv gjennom de siste årene har vert Spyderco sin Delica 4. Jeg har nylig mistet den jeg har hatt i over 10 år, så jeg kjøpte meg ny kniv nå.

image.thumb.png.1d5e0b5f779ac8ae1454135cecb14fc0.png

Den veier kun 63 gram, sitter godt i hånden og fungerer helt utmerket til å filetere fisk på 1.5 kilo eller til å skjære fine brødskiver. Ikke fordi den er stor, men fordi den er svært skarp.

 

Og har du noe slikt kan du fint ta med en "kniv nummer 2" eller øks som kan fungere som en billig vedkløyver.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Innlegget var ment for å finne en kniv som er nærmest mulig for de forskjellige beskrevne formålene for så å gjøre vurderinger. 

 

Jeg har vært bok på tur til å ha vært på tur med både 0, 1, 2, 3 og 4 kniver og har kniver skarpe nok til det aller aller meste.

 

Innlegget ditt bærer preg av at du kanskje aldri har laget et ordentlig brød... 😉

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Espen Ørud said:

Innlegget var ment for å finne en kniv som er nærmest mulig for de forskjellige beskrevne formålene for så å gjøre vurderinger.

Når du begynner å snakke om å kløyve ved med samme kniv som du skal filetere fisk så er du på bærtur. Enkelte egenskaper lar seg ikke kombinere i samme verktøy.

3 minutes ago, Espen Ørud said:

Innlegget ditt bærer preg av at du kanskje aldri har laget et ordentlig brød... 😉

Tar gjerne utfordringen hvis du har et brød som du mener blir for mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (48 minutter siden):

Når du begynner å snakke om å kløyve ved med samme kniv som du skal filetere fisk så er du på bærtur. Enkelte egenskaper lar seg ikke kombinere i samme verktøy.

Tar gjerne utfordringen hvis du har et brød som du mener blir for mye for meg.

Jeg har delt kubber, spikket pinner,  skjært og smurt brød og filetert fisk med Fjellknivem. Jeg har gjort akkurat det samme med Strømeng no 9. Jeg har bildebevis for det meste av det...

 

Jeg ber ikke om en kniv som er ideel til alle formålene, jeg er ute etter forslag til hvilke kniv de som nerder litt på kniv og har greie på det ville valgt om de skulle ha en til alt jeg nevner. Jeg har ikke dårlig rtid heller så jeg venter til de er tilbake jeg altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker godt Martiini sine Lynx kniver, da spesielt bladfasongen. Langt og smalt, Ikke filetkniv akkurat, men god for fisk og diverse. Er ikke den dyreste kniven, så man kan nok prøve seg på batonering, uten å risikere å tape alt for mye. 

https://www.marttiini.fi/epages/MarttiiniShop.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/MarttiiniShop/Products/131010

https://www.marttiini.fi/epages/MarttiiniShop.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/MarttiiniShop/Products/121010

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gi konkrete råd for kniv, selv for oss som faller under def knivnerder.

Brusletto kunne hatt ett alternativ eller to, dog med noen betenkeligheter. Basert på egen erfarong.

Brusletto har ikke fulltange kniver i det vanlige sortimentet sitt. Stikktange egner seg dårlig til battonering.

Tykke knivblader er ikke optmalt til filetering av fisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke det her voldsomme fokuset på full-tang og battonering.

Er det primærkriteriet for valg av kniv?

Joda, jeg har også full-tang kniver i boden, og jeg har også battonert på haugevis av kniver som ikke er full-tang også og 0 - null - av de har knekt. Billigste modell Mora kan du fint battonere på om du ikke har behov for å velge tykkeste treet i skogen. Og mye løses også med teknikk: hvordan du holder kniven, plasserer kniven og hvor/hvordan du slår.

Men man velger da verktøy etter tenkt bruk? Skal jeg på tur hvor bål er aktuelt så har jeg med samekniv/øks/sag - take your pick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
GrendelRaptor8 skrev (2 timer siden):

Forstår ikke det her voldsomme fokuset på full-tang og battonering.

Er det primærkriteriet for valg av kniv?

Joda, jeg har også full-tang kniver i boden, og jeg har også battonert på haugevis av kniver som ikke er full-tang også og 0 - null - av de har knekt. Billigste modell Mora kan du fint battonere på om du ikke har behov for å velge tykkeste treet i skogen. Og mye løses også med teknikk: hvordan du holder kniven, plasserer kniven og hvor/hvordan du slår.

Men man velger da verktøy etter tenkt bruk? Skal jeg på tur hvor bål er aktuelt så har jeg med samekniv/øks/sag - take your pick.

Som nevnt over så har jeg "storkniven" med om det er en tur det det f.eks må splittes en del kubber om vi skal fyre i lavvo i flere dager osv.

Men på andre turer får man plutselig behov for å splitte en kubbe eller stokk og derfor er det nevnt at den bør tåle slikt. Den bør ikke være spesifikt utformet for det formålet. Men jeg ønsker at den ikke går i biter av å bli banket litt på ryggen med en stokk eller kubbe noen få ganger i året. F.eks har jeg gjort slikt brutalt mange ganger med Fjellkniven uten at den har tatt synlig skade av det...

Det hender en kniv som er ment til noe fungerer utmerket til masse annet. F.eks så bruker jeg en del tid på kjøkkenet på vinteren og min klare allroundfavoritt er en "grønnsakskniv" med ca slik utforming 

Screenshot_20240722_223001_Chrome.jpg.e2702a1395be064b9691140aaf5edd84.jpg

 

Den er overraskende god til å dele kylling med selv om den ikke heter chickenchopper... (men jeg deler ikke vedkubber med den altså. Hjemme har jeg øks i boden....)

 

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (1 time siden):

Ok, mitt forslag er Fällkniven S1. Den mener jeg vil funke til alt du nevner. Og nei det er ikke vanskelig å slipe konveks egg. 

Kan støtte den. Har kniven selv. Fungerer til det meste. Eneste negative er at håndtaket kunne vært litt tykkere. Er en smakssak. Passe stor og lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt ut rypebryst med kniv selv, så jeg vet ikke hva jeg personlig hadde foretrukket til akkurat dette gjøremålet. Men behovene du beskriver er vanskelig å dekke med en kniv uten at det går litt på kompromiss. 

De fleste "bushcraft" kniver vil gjøre alt dette du trenger, men noe bedre enn det andre og vise versa. 

Personlig finner jeg meg kniver som passer best til det jeg bruker den mest til, også får jeg det til å funke på det andre. Mora Wit f.eks syntes jeg var overraskende god til å sløye fisk og skjøre ut file for å være en slik type kniv. Jeg syntes den var bedre en Kensbol som har tynt blad i front. også at "tangen" stikker ut i topp og bunn gjør at den er lettere å få til å sitte i hånden når du er full i gørr på hendene. Den er også spiss og skarp til å stikke gjennom skinnet. 

Den kan du enkelt kløyve små kubber med så lenge du tar mindre biter å bruker kniven smart. 

Smøre på skiven er veldig avhengig av hvilket smør du bruker. Er det hardt ødelegger det brødet uansett kniv. 

En god kniv er også en skarp kniv. Jeg finner det som langt mer styr å holde min Fallkniven, Benchmade osv med super stål skarp enn mine mora og helle kniver. Pga ståltype. Men dette er personlig for mange. 

Jeg får vel min nye Nordlys kniv i posten i morgen tenker jeg. Så den blir testet tungt de kommende dagene opp mot tilsvarende kniver. 

Til alt det bruket du beskriver ville jeg lånt deg min Mora Wit å hørt hva du syntes om den. Jeg tror det er den beste kniven jeg har i eie til såpass mye allsidig bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (17 timer siden):

Brusletto har ikke fulltange kniver i det vanlige sortimentet sitt. Stikktange egner seg dårlig til battonering.

Brusletto Femund er fulltange. 

Mitt valg til allround er fallkniven s1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til filetering og utbeining av rypebryst foretrekker jeg et blad som ikke har så skarp bue mot spissen. Å få til alt det andre også med den samme kniven blir jo en kunst.. 

Du kunne se på Brusletto Rondane. Jeg har ikke denne selv, men en jaktkompis går bestandig med den. Har sett at den har smurt brød, gjort opp fisk og småvilt og kløyvd småkubber. 

redigert: Jeg måtte google Mora wit som var nevnt over her. Nå ble jeg fristet til å skaffe meg ny kniv. Den bladformen liker jeg. 

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvor alle disse Brusletto anbefalingene? Av alle kniver jeg eier er det ikke en Brusletto kniv jeg ville anbefalt. Det er møkka kniver sammenlignet med alt annet. Jeg hadde ikke kjøpt en ny Brusletto kniv! 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke hvor alle disse Brusletto anbefalingene? Av alle kniver jeg eier er det ikke en Brusletto kniv jeg ville anbefalt. Det er møkka kniver sammenlignet med alt annet. Jeg hadde ikke kjøpt en ny Brusletto kniv! 
 

For min del handler det om at jeg har hatt to stykker i 20-30 år, og de har vært veldig gode. Godt, seigt stål som holder eggen lenge, samt at de har tålt mye bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (2 timer siden):

Jeg forstår ikke hvor alle disse Brusletto anbefalingene?

Har heller ikke hatt særlig sans for Brusletto sine kniver (eller Øyo sine for den del!), men ville nå ha uttalte meg litt mildere enn "møkka kniver" her da det nok er en del gamle fjellforumister som har hatt store glede av sin Brusletto Bamsen opp gjennom årene, og som kanskje sverger til den fortsatt! Og det er vel også noen her som har falt for serien de laget for Monsen.... Nåvel... :-)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, zimwalker said:

Har heller ikke hatt særlig sans for Brusletto sine kniver (eller Øyo sine for den del!), men ville nå ha uttalte meg litt mildere enn "møkka kniver" her da det nok er en del gamle fjellforumister som har hatt store glede av sin Brusletto Bamsen opp gjennom årene, og som kanskje sverger til den fortsatt! Og det er vel også noen her som har falt for serien de laget for Monsen.... Nåvel... :-)

Det handler mye om perspektiv, @tshansen er kniventusiast og har vel nevnt en knivsamling på over 150 kniver i en annen tråd, og når man har prøvd litt annet enn de mest vanlige merkene og gjerne kvalitetskniver i virkelig gode knivstål så begynner plutselig Brusletto å se ut som "møkka kniver".

Det sagt så tåler Brusletto sine kniver dårlig behandling over tid, det er solide kniver med seigt stål. Men for meg fremstår de som overprisede i forhold til den faktiske kvaliteten. Som Brusletto egentlig demonstrerer godt med "Brusletto Rondane" der du kan kjøpe fulltange knivbladet til 399 eller samme kniv med skaft og slire til 1299 kroner.

 

Men fin kniv hvis du kjøper bladet og lager selv. Står respekt av at de selger bladet alene.

Endret av Gabs88
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 timer siden):

Det handler mye om perspektiv, @tshansen er kniventusiast og har vel nevnt en knivsamling på over 150 kniver i en annen tråd, og når man har prøvd litt annet enn de mest vanlige merkene og gjerne kvalitetskniver i virkelig gode knivstål så begynner plutselig Brusletto å se ut som "møkka kniver".

Det sagt så tåler Brusletto sine kniver dårlig behandling over tid, det er solide kniver med seigt stål. Men for meg fremstår de som overprisede i forhold til den faktiske kvaliteten. Som Brusletto egentlig demonstrerer godt med "Brusletto Rondane" der du kan kjøpe fulltange knivbladet til 399 eller samme kniv med skaft og slire til 1299 kroner.

 

Men fin kniv hvis du kjøper bladet og lager selv. Står respekt av at de selger bladet alene.

De fleste kniver på markedet er overpriset uansett!

Har en noen Brusletto kniver, men har kun kjøpt en av de selv. Det er en Brusletto Bamsen kjøpt ny til rett under 700 spenn. Kjøpt kun for å sammenligne med Hallingen. Helt ok å ha med seg på dagsturer med ungene der kravet til kniv strekker seg til at den er god å spikke med blant annet.

Fällkniven S1 er pr nå den kniven jeg er mest fornøyd med, dog ikke en innertier. Litt tykkere håndtak hadde gjort seg.

Går som en del andre og venter på Helle Nordlys skal  dukke opp i posten, blir min første kniv fra Helle. Skal bli ett spennende bekjentskap.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (7 timer siden):

Men for meg fremstår de som overprisede i forhold til den faktiske kvaliteten. Som Brusletto egentlig demonstrerer godt med "Brusletto Rondane" der du kan kjøpe fulltange knivbladet til 399 eller samme kniv med skaft og slire til 1299 kroner.

Den observerte prisforskjellen gir i seg selv ikke grunnlag for å påstå at Brusletto har overpriset den ferdiglagde kniven. Tilsvarende forskjell mellom blad "i løs vekt" og ferdig produkt finner du også hos andre produsenter som også selger knivblader til kniv-modeller de selv produserer, f.eks. Helle, Brisa, mfl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.