Gå til innhold
  • Bli medlem

Akilles til besvær


StianK78

Anbefalte innlegg

Hadde en tur for ca 2 uker siden på drøyt 25 km med sekk på ca 15 kg i ulendt terreng....og nye sko. Ikke så smart kanskje, men en gang må jo sko begynnes på. 

Slitt etter dette med betennelse i akilles. Vært hos fysio og lege, så gjør øvelser og tar piller. Men etter en testtur idag ser jeg at dette blir langvarig.....

Skal gå etnefjellene i høst, så må bli klar til da;). 

Noen som har kjerringråd eller heksedoktor-råd å gi, så fyr løs!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med kronisk Akillesbetennelse. Når problemene dukker opp er det tre tiltak jeg faller tilbake på år etter år: 

- sjekke slitasje på skotøyet, om hælene er slitt/myke byttes skoene printe

- legge noe under sålen under hælen på den aktuelle foten slik at bakdelen av foten ikke strekkes maksimalt i hvert skritt

- bruke en standard støttebandasje på den aktuelle foten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon som har vore borti plantar fasctitt, og kan seie noko om kva som hjelper? Eg fann denne videoen her sålenge og har byrja med litt strekking. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<Ikke utdannet innen helse/etc>

Årsak til skader og hva som vil hjelpe på vegen til å bli frisk varierer fra person til person, og tilfelle til tilfelle. Likevel er det en del fellestrekk som går igjen.

Opptrening av svak og relevant musklatur, inkludert "kjerne". Hvis jeg husker rett kan tunge, kontrollerte negative repetisjoner være fordelaktig for senebetennelser. For dere over er blandt annet tåhev relevant. Jeg er nesten frisk fra plantar fascitt nå. Ved bruk av innleggsåler, styrketrening og mobilitetstrening (som om jeg ikke drev med det fra før 🙄)

Tøying og mobilitetstrening hvis nødvendig. Ved en skade på plantar fasciaen kan tyøing og irritere tilstanden fordi du strekker i skader vev. 

Det er viktig å selv legge merke til hva som hjelper og hva som forverrer. Jeg logger daglig kroppsvekt, generell tilstand og utvikling over dagen. Min PF ble værre av dype tåhev, men ikke til parallel. Bratte turer med tung, dårlig bæremeis ser nesten ut til å hjelpe på nåværende tidspunkt.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Denne øvelsen sammen med strekkøvelsene nevnt ovenfor er bra. 

 

Jeg kjøpte også "Plantar Fascitt Sokker", https://www.fjellsport.no/turutstyr/forstehjelp-hygiene/forstehjelp/strassburg-medical-strassburg-sock-sort-538735?channable=01384b6964003430362d3934333222&variantId=406-9432&gad_source=1&gbraid=0AAAAAC7K_B55MhK8TSkyKDUPwuZT_5hzR&gclid=CjwKCAjwhvi0BhA4EiwAX25uj4ytKV8wgNzPxK9jztLyHVZ5mfWOIa9Yqar2s9oXzBCyTxlSrE73_hoCc0IQAvD_BwE de hjelper med å strekke over tid. Men det kostet 450 kr per sokk med rabattkode på 30%..  Klarer fint å sove med dem på. 

 

Ellers så går det stort sett over til slutt, men kan fort vare en del måneder. 

 

Et annet veldig viktig poeng er å kontakte lege, de som har dårlige føtter, feks plattfot er mye mer utsatt for plantar fascitt enn andre. Det kan hende at du trenger ortopediske fotsenger. Ortopediske fotsenger er noe helt annet enn bare en tilfeldig innleggssåle. Og forskjellen kan rett og slett være om du blir sykemeldt eller om du klarer å holde deg aktiv. Så kontakt lege å få sjekket føtter osv skikkelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.