Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips for Finnskogen?


Anbefalte innlegg

I fare for å starte en overflødig tråd, men har søkt en del på forumet og ikke funnet svar. 


Er relativt fersk/nybegynner når det gjelder overnattingsturer, selv om jeg er godt vant med dagsturer i skogen. 
Planlegger en liten tur til Finnskogen (2-3 netter) med overnatting i enklere hytter/gapahuk, da jeg helst ikke ønsker å ta med telt.

Har ikke overnattet steder der det er bjørn/ulv før og tenker da på oppbevaring av mat. Ifølge lokal DNT er det også potensielt en del mus i området, som jeg antar er en større "trussel" matmessig. Ser at bruk av såkalte «bear canisters» ikke egentlig er en praksis i Norge og de heller ikke er å få tak i i norske nettbutikker. 
Hva slags løsning(er) bruker folket her? 
 

I tillegg lurer jeg på hvordan dere løser utfordringen med soving i gapahuk og tilstedeværelse av mye mygg. Jeg beveger meg en del når jeg sover, så jeg ser for meg at hodeplagg med myggnetting raskt vil ligge tett inntil hode/ansikt. Er heller ikke veldig gira på å dynke meg i myggmiddel rett før jeg legger meg. 
 

Setter pris på ethvert råd/feedback dere har! :)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om du ikke ønsker å ta med telt så kan du jo sjekke ut forumbrukeren @ole_brum, eller Instakontoen hans Aust.gear. Han syr bug-bivy, altså en liten myggnettingen/teltpose sak du kan legge sovepose og underlag i. Da er du garantert fri for knotten og kan rulle så mye rundt du bare vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok i stor grad ignorere tilstedeværelsen av ulv og bjørn. Jeg tenkte i hvert fall ikke noe på det på en ukes skogsfugljakt-tur i samme område i telt og gapahuker. Intet sett eller hørt. De snur nok fort så snart de får ferten av deg. Typisk bjørnetips er jo å pisse litt rundt leiren, så menneskelukta er tydelig over området.


Møtte flere lokale jegere som ikke lenger tør å slippe hunden i jakta på Finnskogen pga. ulv, forståelig nok. Elghund med los har nok ikke blitt kalt "ulvewobbler" uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor på Finnskogen du har tenkt deg, men hvis du sikter deg inn på Varaldskogen har Kongsvinger jeger- og fiskerforening gapahuker stående ved flere av vannene der inne til fri benyttelse (det er et frivillig bruksbidrag på 50 kr som gjerne må vippses, de gjør en god jobb med tilrettelegging) Kan spesielt anbefale en tur til Kaskukoju ved Fjørsjøen, kjempefin! 
Se på nettsidene deres for en oversikt over gapahuker/hytter. 

Så lenge du ikke har med den hund du skal slippe løs er ikke ulv noe å bekymre seg for, og løs hund er det jo ikke tida for nå uansett. Men det er ulv der som det skrives i innlegget over. Bjørn og matoppbevaring er vel ikke noe man tenker noe særlig på. Man må ha svært uflaks for å komme nær en bjørn i Norge, at de kommer gående inn i campen din er veldig usannsynlig. 

Jeg pleier ikke ha noen utfordring med mygg, men har jo forsåvidt heller ikke noe problem med myggmiddel før leggetid. Kanskje en type større myggnett som man henger opp og legger sovepose og liggeunderlag inni kan funke? Ta med litt ekstra tau så man har lange nok liner til å få hengt det opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar, feedback og tips om bra produkter!
Det er første gang i Finnskogen, så jeg har kun planlagt en liten tur på 2-3 mil totalt, men tusen takk for tips om andre overnattings/turmuligheter!
Når det gjelder dyr tenker jeg nok mest på lukten av mat for både større og mindre dyr. Slik jeg forstår det har ikke dere hatt benevnelsesverdige problemer med dette, så da satser jeg på at god sikring/forsegling ihht mus er nok. 
Hørte at det har blitt færre elg i området pga større ulvebestand, så jeg skjønner at "risikoen" for å støte på dem er noe høyere enn for bjørn. Har ikke planer om å ta med hund, så regner med at de dog vil holde seg unna.
Til min fordel/ulempe går jeg ikke veldig stille i skogen, så det er ikke fryktelig ofte jeg overrasker ville dyr i mindre befolkede områder. 
Gleder meg til tur! Om jeg få tatt noen bra bilder poster jeg kanskje i turrapport-tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.