Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally 16,5 - sete i midten for solo padling?


Anbefalte innlegg

Har Ally 16,5 DR. Ser at man kan kjøpe seteben for montering av sete i midten. https://www.westsystem.no/produkt/ally-seteben/

Padler solo og har bare padlet sittende bak så langt, men innbiller meg at kanoen vil virke mer stabil (sideveis/mot velt i bølger) om jeg har settet plassert i midten . Noen som har erfaring med akkurat det?

(må ha sete, har ikke knær for knestående)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg solgt allyen for noen år siden, men min erfaring dengang var at den er for bred til å padle solo på midten om man skal sitte på sete. Åretaket blir ikke rett nok ned i vannet uten at man må vri seg mer enn i alle fall min rygg har godt av.
Da er det bedre å flytte baksetet litt fremover, og kompensere med tyngde i baugen. Om man lærer seg J-tak funker dette helt fint. 

Endret av Lompa
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solopadler kano fra baksetet.

Legg litt ballast i baugen, padle med sidebyttemetoden (og gjerne en bent shaft åre), så glir du kjapt og effektiv avgårde og sitter aller best på ett smalt sted i kanoen.

Du kan selvsagt også padle med j-tak (og da helst flat åre), om du vil rusle roligere avgårde.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solopadler fra enden, men sitter ofte bittelitt lengre frem enn om vi er flere. Men jeg bruker heller ikke setene. Enten padler jeg knestående eller så sitter jeg på f.eks et sammenrullet bamseunderlag eller et egeenlaget sitteunderlag med rygg laget av "tunnellisolasjon"

Kompenserer normalt med plassering av sekken/bagasjen.

Fant bilde av prototypen. Den er justert litt i fasong etterpå. Gjøres dobbel plate i rumpa om jeg vil sitte høyere. Det er nesten bare til rolig padling over lang tid at jeg sitter på rumpa. Eller står jeg veldig mye på knærne.

 

20230602_143022.thumb.jpg.5b0a236f69ce02ff2521234e78903d32.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Jeg solopadler kano fra baksetet.

Legg litt ballast i baugen, padle med sidebyttemetoden (og gjerne en bent shaft åre), så glir du kjapt og effektiv avgårde og sitter aller best på ett smalt sted i kanoen.

Du kan selvsagt også padle med j-tak (og da helst flat åre), om du vil rusle roligere avgårde.

J-tak padles med flat åre, ja. Jeg har en ganske lang en med stort, litt krummet blad, og synes ikke det går stort saktere enn med å bytte side. Og så slipper man å dryppe så mye vann inn i kanoen..

Litt utenom tema dette, sorry. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle for tilbakemeldinger, forslag og erfaringsdeling!

Marius Engelsen skrev (11 timer siden):

Legg litt ballast i baugen, padle med sidebyttemetoden (og gjerne en bent shaft åre), så glir du kjapt og effektiv avgårde [...]

Når man skal til å krysse et stort vann og ser at det kan blåse opp, så ønsker man seg jo raskt over. Gikk på youtube for å se hva en sånn "bent shaft" åre har å by på. Vurderer å prøve en slik. Leste her at de gjerne kan være 5-6cm kortere enn den lengden man fortrekker for en vanlig rett åre.

Har forøvrig også sett at noen bruker eller foreslår kajakk/packraft årer til nybegynnere som ikke har "kano stilen" helt inne, men ønsker å holde stø kurs likevel. Ikke prøvd selv, bare vanlig rett kano-åre i tre (padler s.k. "j-tak" da). Innbiller meg at det vil blir litt sånn vugging fra side til side med kajakk/packraft årer, omtrent som når man padler packraft uten styrefinne, eller? (Packraft-årer har jeg, så mulig jeg tar med neste gang bare for å prøve, før jeg forlater startpunktet for turen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (8 timer siden):

Fant bilde av prototypen. Den er justert litt i fasong etterpå. Gjøres dobbel plate i rumpa om jeg vil sitte høyere. Det er nesten bare til rolig padling over lang tid at jeg sitter på rumpa. Eller står jeg veldig mye på knærne.

Hmm, har ei sånn tykk (6cm) balansepute (39x48cm) som trolig kan passe som setepute - ala den du har laget, men jeg holder meg nå til standard-setet (bak) foreløpig, men du ga meg nå en ide til senere utprøving her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Takk alle for tilbakemeldinger, forslag og erfaringsdeling!

Når man skal til å krysse et stort vann og ser at det kan blåse opp, så ønsker man seg jo raskt over. Gikk på youtube for å se hva en sånn "bent shaft" åre har å by på. Vurderer å prøve en slik. Leste her at de gjerne kan være 5-6cm kortere enn den lengden man fortrekker for en vanlig rett åre.

Har forøvrig også sett at noen bruker eller foreslår kajakk/packraft årer til nybegynnere som ikke har "kano stilen" helt inne, men ønsker å holde stø kurs likevel. Ikke prøvd selv, bare vanlig rett kano-åre i tre (padler s.k. "j-tak" da). Innbiller meg at det vil blir litt sånn vugging fra side til side med kajakk/packraft årer, omtrent som når man padler packraft uten styrefinne, eller? (Packraft-årer har jeg, så mulig jeg tar med neste gang bare for å prøve, før jeg forlater startpunktet for turen).

Ja.

jeg har en grey owl bent shaft treåre som jeg er godt fornøyd med. Den er litt kortere, og bladet er vinklet framover slik at det er lettere å vippe den over kanoen.

I sidevind padler man mye på en side, selvsagt.

Man kan bruke j-tak med bent shaft åre, men da liker jeg best rett åre.

Uansett, ha alltid med to årer på kanotur, for backup. så hvorfor ikke en av hver? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 timer siden):

Uansett, ha alltid med to årer på kanotur, for backup. så hvorfor ikke en av hver? 

Har alltid med to årer. Reserve åra er ene delen av to-delt packraft åre, påsatt løst T-håndtak. Den bytter jeg lett ut med den sånn "bent shaft" åre, takker for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg faktisk lyst på en  tur med Ally igjen etter et tosifret antall packraftturer i år. Jeg padler en 15fot Ally, sitter bak på originalt sete, som jeg har polstret godt etter en blodfattig rumpeopplevelse på Enaresjø i 2019. https://bjarnesturblogg.blogspot.com/2019/08/gjensyn-med-vakre-vatsari.html Padler med god ballast framme alltid. Nå blir det garantert Allytur i høst! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har en 13,7 Ally til solopadling...elsker den...ikke minst mtp rask montering. 

Og her sitter jeg også ganske langt bak eller kombinere med original sete som er mere midt på. Holder meg uansett ikke i samme stilling over tid 😉

 

Endret av Ellefjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.