Gå til innhold
  • Bli medlem

Casström


Anbefalte innlegg

Casström No14 (14cm blad) har kommet i produksjon og salg igjen ser jeg: https://www.casstrom.com/knives/fixed-blad/

bilde.png.22b3075192b05440382560be97fb2178.pngd 

 Ikke fulgt særlig med der, så godt mulig det er en stund siden de kom i produksjon igjen. Men den var nå ute av sortimentet noen år. 
Kommer nå i "A8 mod" stål, tidligere kom den i "K-720/O2".  Så den først hos Widforss, som har den inne.

zimwalker skrev (På 9.12.2018 den 14.46):

Om Casström knivene jeg har:

Lärs Fält kniven er den jeg liker best å bruke av de fire. Den mest anvendelige.  Bladet (11,5cm) er rimelig spisset (som nr 10 og 14 også er), noe som gjør det egnet også til finere spikking om man tar grep et stykke frem på bladet. Spissen er også ok å penetrere med. Ligger veldig godt i hånden i ulike grep, og har akkurat passe langt skaft (11cm) for meg. Kort sagt den beste "allround kniven" av de fire imho.

Woodsman har flest dager på hofta det siste året (!), fordi den er mindre og lettere og fordi jeg ofte går tur i snaufjellet. Det kortere bladet (9cm) er tilstrekkelig til å sløye en fjellørret, samtidig som det duger til det meste. Skaftet er like langt som på Lärs Fält kniven, men noen slankere. Fyller ikke hånden like godt, men er likevel godt å holde med ulike grep. Bladet er spisset, men ikke like spisset som på de andre tre.

Jeg fortrekker mer avrundede skaft, som på Lärs Fält- og Woodsman kniven, fremfor profilerte skaft - som på nr 10 og nr 14. Avrundet skaft gir flere grepsmuligheter med mindre belastning på hånden.

Nr 10 (10cm blad) og 14 (14cm blad) er like når det gjelder skaftet. Har hatt disse lengst av de fire, men har ikke brukt de like mye som andre kniver jeg har. Skaftene var noe uvant i starten, måtte venne meg til å ha de i hånden. Men når den barrieren er brutt, så passer de meg godt med et tradisjonelt hammergrep. Men ikke fult så godt med andre grep.   Balansen til nr 14, om den er fremtung? Har aldri tenkt på det, men nei. Vekten av 14 cm blad oppveies av 11cm fulltang + sideplatene, så balansepunktet er omtrent helt øverst på skaftet - litt lengre frem (0,3 - 0,4cm) enn på nr 10.

Fordi jeg har andre kniver med samme bladlengde som no 10, ville jeg valgt å beholde nr 14 om jeg måtte kvitte meg med en av de to. Liker litt lengre blader spesielt om vinteren, da får de plass i pulken.  Om jeg måtte velge bare en av de fire hadde jeg valgt å beholde Lärs Fält kniven. Om jeg kunne beholde bare to, ville Woodsman bli andrevalget. (Men det valget slipper jeg å ta.)

 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Skrevet (endret)

Da er det en No.14 i A8 Mod på vei til meg.
bilde.png.af8237c533b80ee6b3c4500d00e58510.png

Meldte meg på Outnorth sitt nyhetsbrev og fikk da en rabattkode på 20% slik at prisen her ble kr 1719 (mot annonsert 2149,-).

A8 Mod stålet er nærmest laget for kniver som dette (egentlig ikke men), som skal tåle hard bruk, Sakser fra: https://www.casstrom.com/material-guide.html

Sitat

 

About A8 Mod:

A non-stainless cold work tool steel, with a medium carbon content and alloyed with chromium, molybdenum and vanadium.

It exceeds most knife steels in toughness. A tougher steel than Sleipner and 14c28N. Toughness is a property often overlooked in knife steels, often on behalf of corrosion and wear resistance. A sharp edge with a decent edge angle (<35° total angle) needs toughness to avoid breakage of the edge/chipping. Because of this, edge retention of this steel will be better than higher alloyed steels and even powder steels for many uses.

While not stainless, A8mod steel provides decent corrosion resistance when properly maintained. Therefore, the blade should be dried after use and protected with oil or wax when stored in a high-humidity environment.

Despite its high hardness, A8mod steel can still be sharpened relatively easily. A8mod steel's combination of wear resistance, toughness, and edge retention makes it an excellent choice for high-performance knives designed for heavy-duty use. Casström adds a cryogenic treatment cycle at subzero temperatures with the use of nitrogen gas after quenching to make the blades harder and improve the steel structure. 

Composition: C 0,50   Si 0,90   Mn 0,50   Cr 8,5   Mo 1,20   V 0,50 
(~HRC 59

 

Og det er nok ingen overdrivelser i dette. En ikke ukjent norsk metallurg og knivmaker. Fredrik Haakonsen - bruker A8 Mod selv til større kniver som skal tåle hard bruk.  Se: https://xxxknives.blogspot.com/2011/01/a8-mod.html   og https://xxxknives.blogspot.com/search/label/Chopper

Endret av zimwalker
la til en link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (18 minutter siden):

Gratulere, denne har jeg ikke fått med meg jeg heller. Hvor tykt er bladet på den? Håper du kan slenge ut noen bilder når du får din. 

4,2mm, litt tykkere enn Helle Nord (3,7mm) altså, og med et (for formålet) "tøffere" stål. Ingen kjøkkenredskap dette - med mindre du skal partere noe. Men som bålkniv,,,,, er tiltenkt slik bruk for min del. Bilder er ikke min force, sorry.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Glemte å legge fra meg telefonen før jeg dro inn i område uten dekning (Øvre Pasvik Nasjonalpark), så da kunne jeg jo alltids knips et par bilder. Men det ble lite testing av kniven der, pga skogbrannfaren. Altså, ingen bålbrenning med tilhørende splitting av ved der denne gangen . Kan dog si at den ikke ligger like godt i hånden som tidligere Nr 14 (og nr 10), da de har gjort skjefteplatene på denne utgaven en smule "slankere" på denne. Ikke vond å holde i altså, men fyller ikke hånden like godt.
CasstrmSwedishForestKnifeNo14(2).jpg.227a8fc871abe0ef4b0133436fd3bbc1.jpgCasstrmSwedishForestKnifeNo14(1).jpg.81bd41380be5544bbe853885b66f15bd.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.