Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på en ukestur


Anbefalte innlegg

Reiser straks på 9 dager i Hardangervidda. Vil et kosthold som dette holde ?

PS: Dette blir kostholdet per dag, ganger da dette med 9.

 

Frokost: x1 pose med "Monsen Havregrøt" (360 kalorier)

Lunsj: x1 pose med "Monsen Jegergryte" (570 kalorier)

Middag: x1 pose med potetmos+fisk (350 kalorier i en pose potetmos)

Snacks/Mellommåltider: 70 gram kjeks | x1 bar med kvikklunsj | x1 mellombar | 50 gram spekemat | x1 pakke nudler | x1 Rett i koppen | (cirka 1000 kalorier?)

Havner vel totalt på et sted rundt 2300 kalorier, utenom evt fisk jeg får. Bør jeg ta bort eller legge til noe ?

Er nesten 5 kg mat for 8 dager. Vet ikke om det er rundt det de fleste bærer i mat på en slik tur ?

 

Det som er skrevet over er hva jeg vil spise hver dag i løpet av de 9 dagene, skal da går 13 km cirka hver dag med 25kg cirka på ryggen.

Er dette for mye eller for lite mat på turen jeg skal på. Er det noe jeg bør kutte ut ? Vil ikke ha med for mye mat heller...

Takk i forkant !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke ditt kjønn, og kaloribehov varierer jo. 

Som mann med høyde og vekt innenfor normalen så ville jeg sagt at jeg hadde klart meg fint med menyen du foreslå.

Merker man at man får for lite så er det jo DNT hytter over hele Hardangervidda så det er null problem å etterforsyne.

Personlig hadde jeg byttet ut frokosten fra Monsen ‘med en pose havregryn til grøt, men hver sin smak.

Hva om du ikke får fisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, GrendelRaptor8 said:

Jeg vet ikke ditt kjønn, og kaloribehov varierer jo. 

Som mann med høyde og vekt innenfor normalen så ville jeg sagt at jeg hadde klart meg fint med menyen du foreslå.

Merker man at man får for lite så er det jo DNT hytter over hele Hardangervidda så det er null problem å etterforsyne.

Personlig hadde jeg byttet ut frokosten fra Monsen ‘med en pose havregryn til grøt, men hver sin smak.

Hva om du ikke får fisk?

Takk for innspill. Ja jeg har lært leksa mi angående Monsen sin Havregrøt. Blir å mixe og pakke egen Havregrøt på neste tur.

Er en mann innenfor normal høyde og vekt, så tror det blir bra dette her.

Jeg går i tro på at jeg får fisk. Jesus gir meg nok noen nydelig ørreter og røyer 👍🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyer må du nok se stort sett langt etter på Hardangervidda, i allefall nok til en middag. Jesus ordnet vel heller St. Petersfisk eller lignende, velsmakende dog, men ei på vidda. Jeg ville fikset min egen frokostblanding uten bruk av drivstoff. Masse å velge mellom i dagligvarebutikkene som kan blandes med tørrmelk. Bare å blande ut i kaldt fjellvann. Duger som bare det. Ris, pasta og potetmos er fint til evt. fisk. Får du ikke fisk, ja det må du faktisk regne med, ja da kan en pølsesnabb fra Grilstad eller lignende berge en velsmakende middag. Tro du meg: Bjarne matblogg!

:)

Endret av Bjarne H.S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Bjarne H.S. said:

Røyer må du nok se stort sett langt etter på Hardangervidda, i allefall nok til en middag. Jesus ordnet vel heller St. Petersfisk eller lignende, velsmakende dog, men ei på vidda. Jeg ville fikset min egen frokostblanding uten bruk av drivstoff. Masse å velge mellom i dagligvarebutikkene som kan blandes med tørrmelk. Bare å blande ut i kaldt fjellvann. Duger som bare det. Ris, pasta og potetmos er fint til evt. fisk. Får du ikke fisk, ja det må du faktisk regne med, ja da kan en pølsesnabb fra Grilstad eller lignende berge en velsmakende middag. Tro du meg: Bjarne matblogg!

:)

Røye finner du vel i Drageidfjorden og Storekrekkja, så det tilgjengelig på Vidda hvis du vil ha det.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bjarne H.S. said:

Røyer må du nok se stort sett langt etter på Hardangervidda, i allefall nok til en middag. Jesus ordnet vel heller St. Petersfisk eller lignende, velsmakende dog, men ei på vidda. Jeg ville fikset min egen frokostblanding uten bruk av drivstoff. Masse å velge mellom i dagligvarebutikkene som kan blandes med tørrmelk. Bare å blande ut i kaldt fjellvann. Duger som bare det. Ris, pasta og potetmos er fint til evt. fisk. Får du ikke fisk, ja det må du faktisk regne med, ja da kan en pølsesnabb fra Grilstad eller lignende berge en velsmakende middag. Tro du meg: Bjarne matblogg!

:)

😂👍

Det med frokostblandingen må jeg si høres ut som en nydelig idé. Skal gjøre det fremover. Mye bra råd.

Har litt backup mat hvis jeg ikke får fisk, eller holder meg litt roligere de dagene isåfall. Men Jesus fiksa/fikser det meste. Så blir nok bra det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i ca 6,5 kg for 8 dager på en langtur tidligere. Er normalstor och normalviktig mann. Ca 4500 kcal per dag och 25 km per dag, i snitt 18 kg på ryggen. Gikk ned 0,5 kg på 104 dager.  

Det låter jo lite med 2300. Jag hadde i hvert fall kompletterat middagen med lite ordentlige karbohydrater og en stor daesj smör. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ikke gå i overskudd eller null. På en såppass kort tur går det helt greit å bare få i seg rundt 2000 kcal om dagen.

På ~26 dagers tur over Island (570 km) lå jeg på 2100 kcal om dagen. Altfor lite i forhold til forbruk, men følte aldri et behov for å spise mer og energinivået/ytelse var bra. Gikk selvsagt litt ned i vekt (~5-6kg). Ligger vanligvis rundt 80 kg med mine 183 cm.

Veldig roughly var det per dag 1x ekspresshavregrøt, 2x Real turmat, 2x knekkebrød med tubeost og spekepølse, 100g med sjokolade (Big100) og 2x Real energidrikkposer

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, sneakyowl said:

Man MÅ ikke gå i overskudd eller null. På en såppass kort tur går det helt greit å bare få i seg rundt 2000 kcal om dagen.

På ~26 dagers tur over Island (570 km) lå jeg på 2100 kcal om dagen. Altfor lite i forhold til forbruk, men følte aldri et behov for å spise mer og energinivået/ytelse var bra. Gikk selvsagt litt ned i vekt (~5-6kg). Ligger vanligvis rundt 80 kg med mine 183 cm.

Veldig roughly var det per dag 1x ekspresshavregrøt, 2x Real turmat, 2x knekkebrød med tubeost og spekepølse, 100g med sjokolade (Big100) og 2x Real energidrikkposer

Helt sant.. Gjør ikke noe å kutte ned litt vekt på en kort tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, knaper said:

Hadde i ca 6,5 kg for 8 dager på en langtur tidligere. Er normalstor och normalviktig mann. Ca 4500 kcal per dag och 25 km per dag, i snitt 18 kg på ryggen. Gikk ned 0,5 kg på 104 dager.  

Det låter jo lite med 2300. Jag hadde i hvert fall kompletterat middagen med lite ordentlige karbohydrater og en stor daesj smör. 

Ettersom det er en ganske kort tur, så tror jeg det skal gå fint. Vi satser på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Fiskepadde said:

Husk å si din pater noster mens du fisker med pater noster takkel, da blir det alltid fangst :) 

Jeg skal nok klare meg med maten jeg har, men satser på litt fisk også ;)

Har tro for noe fisk, men det er jo ikke det viktigste. Det viktigste her i livet er å ha Jesus i hjertet ! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, can said:

Gud hjelpe den som hjelpe seg sjøl er det noko som heite, så ta med deg nok mat. Fisk i innosa og håp på da besta.

Absolutt, han har gitt oss vettet for å bruke det :D Tror jeg har med nok mat, satser på det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har lagt inn frokosten jeg oftest bruker når måltidene for flere dager bæres med på ryggen her før, men jeg kan godt legge den inn her igjen om noen trenger et alternativ.

Skal spises kald så da sparer man drivstoff og tid. Tipper jeg lar den stå og svelle i ca 10 minutter mens jeg gjør klar andre ting til dagens opplegg...

 

Det er bare å justere mengder hårfint i ønsket retning om man har et bestemt kcal-mål man ønsker til frokost...

Turfrokostblanding Deluxe:
50g Store havregryn (194 kcal)
50g Urkorn Granola (Berit Nordstrand)(190kcal)
50g rosiner (158kcal)
10g tørket blåbær (tilsvarer ca 65g blåbær)(34 kcal)
32g Nido Melkepulver (160kcal)
33g tørket banan (tilsvarer 1 banan)(53kcal)

Tilsett ca 250ml vann

(225g = 789 kcal = ca 3,5kcal/g)

 

Kan legge til at mange også bruker nøtter i blandingen. Nøtter har gjerne forholdsvis høyt energiinnhold, men jeg har nøtteallergi så klarer meg uten...

 

FB_IMG_1721642678830.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Espen Ørud said:

Tror jeg har lagt inn frokosten jeg oftest bruker når måltidene for flere dager bæres med på ryggen her før, men jeg kan godt legge den inn her igjen om noen trenger et alternativ.

Skal spises kald så da sparer man drivstoff og tid. Tipper jeg lar den stå og svelle i ca 10 minutter mens jeg gjør klar andre ting til dagens opplegg...

 

Det er bare å justere mengder hårfint i ønsket retning om man har et bestemt kcal-mål man ønsker til frokost...

Turfrokostblanding Deluxe:
50g Store havregryn (194 kcal)
50g Urkorn Granola (Berit Nordstrand)(190kcal)
50g rosiner (158kcal)
10g tørket blåbær (tilsvarer ca 65g blåbær)(34 kcal)
32g Nido Melkepulver (160kcal)
33g tørket banan (tilsvarer 1 banan)(53kcal)

Tilsett ca 250ml vann

(225g = 789 kcal = ca 3,5kcal/g)

 

 

 

FB_IMG_1721642678830.jpg

Nydelig !!! Takk for den. Blir å gå for noe i den retningen neste tur, må bare få brutk opp monsen havregrøt posene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountainking skrev (1 time siden):

Nydelig !!! Takk for den. Blir å gå for noe i den retningen neste tur, må bare få brutk opp monsen havregrøt posene :D

Bruk Monsen havregrøten som basis, pakk om og fyll på med tørket frukt og nøtter. Da har du mye mer smakfull frokost. Bare å bruke fantasien :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.