Gå til innhold
  • Bli medlem

Mangler innvandrere respekt for naturen?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Må bare reflektere litt her, noen av mine kollegaer er nye landsmenn som har kommet fra Afrika. Og siden jeg er en del rundt om kring og fisker så har enkelte spurt om å være med.

Og det er jo bare hyggelig å dele hobbyen så jeg har tatt dem med ut i naturen, hvor jeg har lånt dem både fiskestang og sluker.

Men det jeg har reagert på er at de bare kaster ting i naturen, feks kjøper seg en vannflaske på butikken før de skal på tur, drikker den og så plutselig finner jeg ut at de bare kastet den fra seg i fjellet når de var ferdige med den. Og det samme gjelder for annen plast, feks fikk en av dem låne en sluk som var ny i pakken. Og i stedet for å legge plasten i lommen så hadde han bare kastet den fra seg.

Dette har skjedd på flere turer nå, med tre forskjellige personer. Er det noen andre som har opplevd tilsvarende? Eller har jeg bare vert uheldig. Det virker som om de ikke tenker på det i det hele tatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke spørge dem selv ? 
Min erfaring er at, der findes personer uanset etnicitet, som ikke har forståelse for Naturen.

Har set skandinaviske natur svin, såvel som ikke skandinaviske. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (31 minutter siden):

Har prøvd, men det virker ikke som om de skjønner problemet i det hele tatt.

Wow. Så du har faktisk sagt i fra/spurt, og de mener dette er helt greit?

De skjønner ikke at søppel i naturen ikke er greit, og at plast skader naturen?

Hjelpemeg. Da forsvinner håpet for at intellegent liv skal finnes der inne…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn er dette temaet og eksemplet meget søkt. Gjennom +35år har jeg vært vitne til forsøpling av norsk natur uten sidestykke. Fra sør til nord. Naturperler, såvel som flotte ørret og røye vann, med en skamfull grad av søppel og unødvendig inngrep.

Kom nettopp ned fra et legendarisk røyevann i Nord Troms og skal i gang med både leserinnlegg i avis og mail til SNO. Makan til svinesti langs hele vannet, og da snakker vi nærmere 8km langt. De som har stått for denne oppførselen er fiskere, både de som er der om sommeren og vinteren. Flaut!

Så før vi begynner å peke på andre, bør vi rydde opp i egne rekker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, TheSleepwalker said:

Bare å behandle dem som vennene mine ville gjort med meg

- Men hva f### er det du gjør TheSleepwalker? Se å ta med deg søpla di! 

Koker vel ned til kulturforskjeller. 

Noe av det jeg lurer på er om det faktisk er kulturforskjeller, eller forskjellen mellom erfarne fjellfolk og de som knapt har vert i fjellet før. Når jeg tar med meg nye landsmenn så er det gjerne folk som bare har vert på noen få fjellturer og kanskje vil prøve noe nytt, mens når jeg har med meg nordmenn er det stort sett folk som allerede har interessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med innvandrere på fjellet men har vært litt med kjentfolk som ikke er så fjellvant og de skjønner heller ikke helt dette med å ta med søpla hjem eller hvordan man oppfører seg ut i det fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har så mye med innvandrere å gjøre men heller kulturen. Det er ikke mange årene siden vi vasset i søppel langs med kysten uten å egentlig se det. Det var jo bare slik det var og ikke minst vi selv var. Sjøen var stor og man dumpet bare - når vi var unger brant vi store søppelbål - sprengte spraybokser, malingsspann og jernkuler.
Det var ikke så mye med hvem vi var men en del av kulturen. 
Det var kanskje ikke like gærnt i fjellet - men om man så seg rundt var det mye der og. Det er ikke få helikopterlass med søppel som ble flydd ut fra en nærliggende nasjonalpark. Det er heller ikke helt ukjent at mange som har våre friluftsområder som arbeidsplass - det være seg kraftutbyggere, samer eller bønder/grunneiere har en ganske liberal holdning til dette med forsøpling og manglende sporløs ferdsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig gapestokk er det eneste som fungerer, bare å kjefte på de til de plukker opp. Har hatt med med mennesker av den søplete sorten selv, og ser de støtt og stadig i det fri. Ja, ofte er de urbanmennesker, ikke friluftsmennesker. Bare se i norske byer søndags morgen når dere går til kirken, eller annet egnet morgensted, og se hvordan nordmenn har hygget det kvelden før. Her i Bergen gjelder det med sjøstøvler hele året, søppel og avløpsvann opp til anklene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange nordmenn som er oppvokst med blekkulf og søppelsortering, som ikkje greier å halde sin "sti rein". Då er det etter mitt syn heller ikkje ei sjølvfølgje at mennesker som kjem frå delar av verda der søppelhandtering ikkje er eit tema, skal ha eit veldig bevisst forhold til det. 

Eg har drive opplæring av mellom anna flyktningar i mange år. Forskjellane er store, noko som handlar både om landbakgrunn, sosioøkonomisk status før flukt, utdanning, om ein kjem frå by eller land osv osv. 

Vi har ein tendens til å ta våre verdiar og ikkje minst vår forkunnskap å legge den til grunn for andre. Det vert ofte feil. 

Derimot vil ei forklaring på KVIFOR dette ikkje er bra ofte funke, altså ei tydeleggjering av konsekvensar. Eg har fleire gonger kjørt natur - og miljøveke, med alt frå strandrydding til besøk på bre, besøk på nærliggande fuglefjell der ein finn reir av søppel, fellesøkter med opplæringsvideoar på YouTube, foto av vilt innvikla i gamle gjerdet eller fiskenot osv.

Mi oppleving er at det for mange skjer ei dryppvis endring i måten ein då betraktar natur og menneskests rolle i den på. 

Fleire har enda med fiskestang og eit ønske om å ta jegerprøve. Fleire har også på seinare tidspunkt, når liv og økonomi har blitt meir ordna, teke med born og familie som kanskje har kome på gjenforeining med, for å gi dei same opplevingane og kunnskapen. 

@Gabs88 keep up the good work. Det er ikkje forgjeves fordi om poletten ikkje dett ned umiddelbart. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultur er definitivt greiva. Det finnes også idioter i alle former, raser, yrker og interesseområder (meg selv inkludert sikkert).

Unødig forsøpling i naturen har jeg ikke sett noen eksklusivitet på. Se bare på leirplassene i Femundsmarka. Etniske afrikanere er nok ikke de første som finner på å dra langt inn dit. Den type "gubbete" holdning til forsøpling tror jeg også har mye med kultur å gjøre, noe vi forhåpentligvis har mindre av med dagens generasjoner.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.